2023-05-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Jag läser den ofta", varför läser du en text av "Docent Stefan Arver, ANOVA - Andrologi-Sexualmedicin-Transmedicin" ofta?

Nej, det finns inget feronomtest. Du kan inte länka till något.

Nej, just den texten läser jag inte ofta. Men tack för ett gott skratt!

Jag läser Internetmedicin.se ofta. Och det skrev jag ju varför? Jag läser den om jag vill ha lättläst, lättillgänglig och bra information om vissa åkommor.

Kolla deras 20 källor.
Citera
2023-05-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men då är ju saken löst, man gör en feronom-test så vet man om man är flicka i hjärnan?

Jag skämtar med dig. Det är helt enkelt fake news, det finns inget sådant bevis. Då hade vi inte haft trådar som denna, med män som blir kvinnor som blir män.

Du är en otroligt naiv individ, helt utanför den vetenskapliga världen. Du styrs inte av fakta alls.

Det är här han är och läser, länk nedan.

”Vid transsexualism och varierande grad av könsidentitetsproblematik antas den tidiga präglingsprocessen vara ändrad vilket resulterar i en konflikt mellan den kroppsliga könskaraktären och könsidentitet. Det har visats att vissa av kärnorna i hypotalamus hos transsexuella män-till-kvinnor har samma storlek som kvinnors kärnor och tvärtom. Det är också visat att män-till-kvinnor reagerar på feromoner (luktlösa ämnen som retar neuron i nässlemhinnan) på samma sätt som kvinnor. ”

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/plastikkirurgi/transsexualism-konsdysfori/
Citera
2023-05-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, kanske inte en 2-åring, det var överdrivet av mig. Men vid 3 år börjar de kunna skilja ut om folk är "hon" eller "han".

"Barnets utveckling 3-4 år
Testar olika könsroller
Barn förstår nu oftast om hen är en pojke eller flicka, och vilka i omgivningen som är pojkar eller flickor. Barnet kan leka med egenskaper de kopplar till kön. Det kan de göra genom att överdriva egenskaper, till exempel enbart vilja klä sig i rosa prinsessklänningar, eller genom att pröva att vara det motsatta könet."
Källa: 1177.

Undrar om du har barn själv eller när du senast var i närheten av barn...
Citera
2023-05-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keepi
Men OM den ”byggs om” till kvinnliga könsdelar istället, har man då ett förstört sexliv för all framtid?

Många kvinnor har känsliga bröst. Det är erogena zoner som skärs bort för att de ska kunna föreställa män.

Och män med påsatta kvinnobröst - har de kvar någon känsel i bröstvårtorna?

Tja, senast jag hörde något om själv operationerna, så var det att man använder ollonet och gör om det till en klitoris och tvärtom. Vet inte om man fortsatt gör så. Men om man kan hålla nerver intakta, så kommer givetvis ollonet vara en erogen zon även omgjort till klitoris och tvärtom. Men kapas nerverna... Så tja, då blir det givetvis försämrad känsel. Du får fråga en kirurg om detta tänker jag.
Citera
2023-05-13, 16:04
Medlem
Citat:
Undrar om du har barn själv eller när du senast var i närheten av barn...

Jag har barn själv. Ja. Och när de var i 3-årsåldern var de nyfikna på "snipp och snopp, bajs, kiss, rumpa". Som alla barn i den åldern är.

Och min son är helt trygg i sin könsidentitet som pojke. Och min dotter är helt trygg i sin könsidentitet som flicka. min son vill vara pojke. Och min dotter vill vara flicka.

Varför undrar du?
Citera
2023-05-13, 16:06
Medlem
Citat:
Nej, det är väl du som vill fördjupa dig? 😊
Läs och sammanfatta här sedan. Citera inte bara. Referera.

Ska jag göra det arbetet till dig och andra i tråden som ändå har er bild/uppfattning helt klar för er? Varför då? Lägga energi på något som ni ändå sedan kommer förkasta, oavsett hur väl underbyggt det än är? Jag har givit er en bra källa. Är ni intresserade av mer kunskap kan ni gå vidare utifrån den.
Citera
2023-05-13, 16:08
Medlem
Citat:
Jag har barn själv. Ja. Och när de var i 3-årsåldern var de nyfikna på "snipp och snopp, bajs, kiss, rumpa". Som alla barn i den åldern är.

Och min son är helt trygg i sin könsidentitet som pojke. Och min dotter är helt trygg i sin könsidentitet som flicka. min son vill vara pojke. Och min dotter vill vara flicka.

Varför undrar du?

Äsch, det var bara för att du citerade en text om barns utveckling. Som att det hela var något enbart teoretiskt för dig.

Men då har du ju livserfarenhet på det området också! 😊👍
Citera
2023-05-13, 16:16
Medlem
Citat:
Nej, kanske inte en 2-åring, det var överdrivet av mig. Men vid 3 år börjar de kunna skilja ut om folk är "hon" eller "han".

"Barnets utveckling 3-4 år
Testar olika könsroller
Barn förstår nu oftast om hen är en pojke eller flicka, och vilka i omgivningen som är pojkar eller flickor. Barnet kan leka med egenskaper de kopplar till kön. Det kan de göra genom att överdriva egenskaper, till exempel enbart vilja klä sig i rosa prinsessklänningar, eller genom att pröva att vara det motsatta könet."
Källa: 1177.
Jösses - du bara hittar på, och efter hand som du har fel provar du något nytt.
Du kanske inte ska använda RFSL som källa till dina påstående.
jag tror du missuppfattat vad du läst...
Barn är inte intresserade av könsbyte från tre års ålder heller.
Du har fortfarande fel.
Senast redigerad av martinator 2023-05-13 kl. 16:19.
Citera
2023-05-13, 16:18
Medlem
Citat:
Det du beskriver är om det föreligger differentialdiagnos såsom vanföreställningar. Men genuin transsexualism finns. och skiljer sig alltså från vanföreställningar.

Ingen människa kan i fosterstadiet få en hjärna som identifierar sig att vara en katt. Ge dig.

"ORSAKER

Den etiologiska bakgrunden till transsexualism är inte känd men i dag finns det ett allt solidare vetenskapligt stöd för en biologisk förklaringsmodell. Under senare delar av graviditeten, när hjärnan utvecklas, tycks hormoner påverka funktioner som könsidentitet och sexuell orientering. Hormonnivåerna som påverkar den växande hjärnan kan komma att prägla senare funktioner. I samband med de stigande könshormonnivåerna i puberteten aktiveras hormonkänsliga områden i hjärnan i ett manligt eller kvinnligt mönster.

Vid transsexualism och varierande grad av könsidentitetsproblematik antas den tidiga präglingsprocessen vara ändrad vilket resulterar i en konflikt mellan den kroppsliga könskaraktären och könsidentitet. Det har visats att vissa av kärnorna i hypotalamus hos transsexuella män-till-kvinnor har samma storlek som kvinnors kärnor och tvärtom. Det är också visat att män-till-kvinnor reagerar på feromoner (luktlösa ämnen som retar neuron i nässlemhinnan) på samma sätt som kvinnor.

Andra förklaringsmodeller till transsexualism har byggt på psykodynamisk teoribildning, men för detta finns inget stöd. Försök med psykoanalytisk behandling har inte haft någon effekt. Teorier om kön som en social konstruktion och könsidentitet som ett resultat av uppfostran och samhällets förväntningar har i brist på belägg och motsägande kliniska observationer inget stöd idag. Könsroller, som är en helt annan dimension av könsbegreppet, är däremot kulturellt betingat.

DIFFERENTIALDIAGNOSER

Differentialdiagnostiska överväganden inkluderar:

Vanföreställning om att tillhöra det motsatta könet vid psykossjukdom

Svårigheter att acceptera sin homosexuella läggning kan ta sig uttryck i könsdysfori. I dessa fall är det viktigt att stödja personen att acceptera sin sexuella läggning

Ibland kan mycket negativa erfarenheter av att tillhöra sitt kön leda till önskan om byte av kön utan att en könsdysfori föreligger"

Transvestiter har inte fått en hjärna som en kvinna. Om en person som är kunnig på området obducerar en död transvestit så kommer den inte komma fram till att transvestiten har blivit utrustad med en kvinnohjärna.
Citera
2023-05-13, 16:26
Medlem
Mia Mulder trans-plainar eller mans-plainar.

Egentligen är det ju en Man Som Förklarar för andra om både det ena och det andra.

”Is Masculinity in Chrisis?” mansplainar den ack så feminina varelsen om här:

https://youtu.be/-ZFPxGzhGQ8
Citera
2023-05-13, 16:33
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ja, det är ju dessutom så att många kräver av sin omgivning att de ska bejaka vanföreställningarna. Och folk hycklar och smickrar för att vara ”snälla”. Istället för att säga till - till exempel denna Mia - att det syns tydligt att hon är en man.

Omgivningen ska alltså anpassa sig och spela med? Det blir så förljuget. Och kränkande mot alla runtomkring könsdysforikern.

Man får väl göra som man vill, men personligen tycker jag inte skådespelet skadar mig så mycket, utan om det kan göra någon som mår dåligt lite glad istället så bjussar jag på det lilla.... kanske passar på att ge henne en komplimang att han har snygga ben och ett nyp i rumpan också...nä skoja bara!
Citera
2023-05-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Man får väl göra som man vill, men personligen tycker jag inte skådespelet skadar mig så mycket, utan om det kan göra någon som mår dåligt lite glad istället så bjussar jag på det lilla.... kanske passar på att ge henne en komplimang att han har snygga ben och ett nyp i rumpan också...nä skoja bara!

Ja,,du som är en ”SexgalenZombie” får väl bjuda till! 😄

Ärligt talat skulle jag kanske göra lite olika från situation till situation, har ingen masterplan. Men jag skulle personligen må dåligt av att bli pådyvlad nånting. Och då ställer jag inte upp längre!

Mia pratar i sin senaste video bl a om transfobi. Mia tycker det är transfobiskt att ifrågasätta att en kvinna kan ha en penis.

Förmodligen hör en penis även till Mias hemliga behag. Är väl praktiskt att ha en inbyggd strapon som kvinna, antar jag...

https://youtu.be/nWGodiQ6Vuo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in