2023-05-13, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du är då en äkta norrlänning. Först jobbar stockholmare arslet av sig och skänker bort en stor del av sin lön till en bidragsberoende norrlänning, sedan röstar du på sossarna och hyllar din ideologi för att sedan undra varför folk har tagit stora lån för att ha råd med en bostad i Stockholm.

Är väl kranskommunerna i våra storstäder som norpar i stort sett allt i det kommunala omfördelningdspelet, + blattekommuner såsom Eskilstuna, Vingåker, Landskrona och Katrineholm. Malmoe behöver vi väl inte ens nämna.

Industritäta norrlandskommunder är alla netto betalare.

Sen att Dorotea och Sorsele får bidrag är skitsamma, dom är minimala.
Citera
2023-05-13, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I en fungerande ekonomi är det stabila priser. Det som är hotet mot stabila priser generellt sett är att det råder knapphet i någon form:

1. genom en imperfekt marknadssituation (exempelvis kartellbildning)
2. genom naturlig brist
3. genom för hög efterfrågan
Till detta kommer sedan 4. genom att den inhemska valutan tappar trovärdighet

Det man kan påverka med räntan är framför allt punkt 3 och punkt 4.
Jag säger inte emot.

Inom fossilbränslebranschen råder ju någon sorts kartellbildning vilket gör bränslepriset helt oåtkomligt för politiska åtgärder, exempelvis.
Citera
2023-05-13, 15:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Du kommer med så många meningslösa påstående och en del är direkt korkat
I vilken värld lever du där personer på ålderns höst inte har glädje av pengar?

Jag kommer från verkligheten medan du bara rapar upp argument som du snappat upp i de politiska utspelen.

Citat:
Givetvis ger det en trygghet och en möjlighet att leva på ett meningsfullt vis som pensionär om man har kapital som gör att man kan leva gott, resa osv.
De flesta svenskar är väldigt friska i sjuttioårsåldern, USAs president är 80 år! Men han kanske skulle vara lika lycklig i en liten hyresrätt med garantipension!

De flesta som bygger upp en förmögenhet genom ett vanligt liv kommer inte att ändra sitt leverne särskilt radikalt. Det är det som är skillnaden mellan sådana som du slentrianmässigt kallar »de svagaste«. En stor andel i den gruppen är sådana som konsumerat i stället för att spara och det är dessa som faktiskt håller ekonomin flytande. Sparande är ett läckage i en ekonomi och värdestegringar på fast egendom och värdepapper brukar ytterst sällan ge samma effekt för en ekonomi som pengar från löneinkomster.
Citera
2023-05-13, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag säger inte emot.

Inom fossilbränslebranschen råder ju någon sorts kartellbildning vilket gör bränslepriset helt oåtkomligt för politiska åtgärder, exempelvis.

Inte bara där. Det finns ingen perfekt marknad någonstans och alla aktörer som står för utbudet på en marknad vill inget hellre än att begränsa konkurrensen. Målet för varje företag är att maximera vinsten.
Citera
2023-05-13, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte bara där. Det finns ingen perfekt marknad någonstans och alla aktörer som står för utbudet på en marknad vill inget hellre än att begränsa konkurrensen. Målet för varje företag är att maximera vinsten.
Det var därför jag avslutade med "exempelvis".

Däremot är kanske drivmedelsbranschen det tydligaste exemplet.
Citera
2023-05-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Nej, jag vet precis vad du menar och har läst i skolboken.
Däremot väljer du att inte ägna mina frågor en endast sekund av eftertanke utan rapar bara upp vad du blivit korvstoppad med i skolan.

Min poäng är att skolboken bevisligen har fel på den här punkten. Det bevisades även när datorerna, plattv, mobiltelefoner blev ständigt billigare men folk fortsatte köpa de senaste innan dom ens förbrukat sin nuvarande.

Ändå fortsätter folk som dig att tjata om den här bevisligen felaktiga teorin.

Du får tro på vad du vill. Jag litar på de som jobbar med dessa frågorna istället för förståsigpåare på FB. Med det sagt, så har minus-räntan varit ett okänt vatten även dessa människor, vilket de också sagt. Inte nånstans i historien har vi haft minus-ränta och således har ekonomer inte kunnat begagna sig av historiken för att spå vad som skall hända. Vi har inte haft en "riktig" lågkonjunktur sedan 90-talet och sedan dess har vi börjat leva i en globaliserad värld där det spelar mindre roll vad just Sverige gör. Vi tillsammans med resterande EU är såpass ihopkopplade med USA och Kina vilket gör att vi inte kan göra några större förändringar i höjning -och sänkning emot vad tex USA gör då det annars skulle påverka vilka som är intresserade av att tex investera i Sverige. Lyssna på ekonomiekot på p1, där går de igenom hur det funkar 🙂
Citera
2023-05-13, 15:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det var därför jag avslutade med "exempelvis".

Däremot är kanske drivmedelsbranschen det tydligaste exemplet.

Det är ett tydligt exempel och ännu tydligare är hur värdelöst Konkurrensverket är och brister i sitt uppdrag.
Citera
2023-05-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Det är en långlivad myt att deflation är något dåligt med. För låg- och medelklassen är deflation perfekt. Och du köper den nya bilen och tvättmaskinen när du behöver den. Du väntar inte med de där köpen. Människan fungerar inte så.

Bra med en riksbank som signalerar fortsatt höga räntor. Inflationen är ju fortsatt hög.

Jag vet inte hur du arbetar, men jag har väntat på ett vettigt prisvärt grafikkort i ungefär 1 år nu. Är det bara jag som planerar mina köp menar du? Om jag köper 1 liter mjölk idag, men vet att jag får ännu mer mjölk imorgon dör samma peng, så skulle jag givetvis dricka vatten idag och köpa mjölken imorgon istället.
Citera
2023-05-13, 15:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Med det sagt, så har minus-räntan varit ett okänt vatten även dessa människor, vilket de också sagt. Inte nånstans i historien har vi haft minus-ränta och således har ekonomer inte kunnat begagna sig av historiken för att spå vad som skall hända.
Vet inte om nominell ränta är särskilt relevant. Sedan är det ju inte minusränta för vare sig hushåll eller näringsliv. Det är ju påslag för risk och omkostnader för alla låntagare.

Det som har betydelse är realränta. Och än mer realränta efter skatt.

Och realräntan har inte varit speciell på något sätt.
Citera
2023-05-13, 15:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Var har du fått det ifrån?

Är det bara fantasier eller finns fakta?
Citera
2023-05-13, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var har du fått det ifrån?

Är det bara fantasier eller finns fakta?
Jag sluter mig till det av att de alltid följer varandras prisbild.

EDIT: Men visst, jag kan ha fel men jag är inte direkt ensam om den åsikten.
Citera
2023-05-13, 15:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Det är en långlivad myt att deflation är något dåligt med. För låg- och medelklassen är deflation perfekt. Och du köper den nya bilen och tvättmaskinen när du behöver den. Du väntar inte med de där köpen. Människan fungerar inte så.

Bra med en riksbank som signalerar fortsatt höga räntor. Inflationen är ju fortsatt hög.
Med deflation så stannar tillväxten av. Då får man hygglig realränta genom att ruva på pengarna och investeringarna upphör.

Det är folk som gillar stagnationens Nordkorea som menar att deflation är något bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in