• 1
  • 2
2023-05-13, 04:14
Medlem
wwrs avatar
Ämnets titel: Ännu en politiskt grundad varning

Tråden om hur vissa gymnasieskolor kan komma att "rödflaggas" av Handelshögskolan pga betygsinflation spårade ut på sedvanligt sätt. Postare hoppade på varandra på sandlådenivå med uttryck som "tönt" och andra personargument. I det läget drog jag mig ur tråden och avslutade med ett inlägg där jag skriver att jag inte har tid med sådan trollning samt bifogar länkar som hänvisar till de senaste inläggen jag skrivit.

Det får jag alltså varning för med motivationen "tjafs". Det är ett vettigt sätt att dra sig ur när modertorerna inte lyckas hålla ordning i trådarna. Moderatorerna låter trådarna spåra ur och utnyttjar sedan denna situation för att varna postare som framför åsikter som strider mot Flashbacks agenda. I detta fall kritiserade jag privatiseringen av gymnasieskolor, där skolorna konkurrerar med varandra om eleverna genom att ge glädjebetyg, ungefär som vissa privata bilprovningar blundar för fel för att få kunder. Detta är för känslig kritik för att Flashbacks moderatorer skall låta den passera.

Moderatorerna tillåter ofta personangrepp och OT att passera. Anmäler man så blir inläggen ändå kvar. Men ibland delar moderatorerna ut varning för inlägg som annars skulle passera, om postaren framfört åsikter som inte stöder Flashbacks politiska agenda.

Ett vanligt sätt att hantera trådar som spårat ur är att moderatorerna meddelar att fortsatt tjafs kommer att medföra varning. Ibland låter man tjafset passera. Ibland prickskjuter moderatorerna mot politiskt känsligt material med varningar. Det existerar ingen enhetlig metod i detta. Det vore t.ex. rimligt att alltid gå in med ett moderatormeddelande innan man börjar varna för inlägg som annars hade passerat.

När jag drar mig ur tråden som spårat ur så varnas jag på något sätt även för vad andra skriver. Moderatorerna hade låtit tråden passera "tillsägelsestadiet" och därför fick jag varning när jag sammanfattade mina åsikter och hoppade av den! Moderatorn skriver:
Citat:
I det här fallet hade tråden som helhet passerat tillsägelsestadiet och då måste gränsen för vad som ger varning hamna någonstans. Ditt inlägg hamnade över eftersom det var del i OT-diskussionerna om vem som är hur och sagt vad.

Diskussion med moderatorn:
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Handelshögskolan är på väg att rödflagga vissa gymnasieskolor!
Citat:
Det sker trollning nu. Det hinner jag inte med. Se även citaten som helhet.

(FB) Handelshögskolan är på väg att rödflagga vissa gymnasieskolor!
(FB) Handelshögskolan är på väg att rödflagga vissa gymnasieskolor!
+ fler tidigare inlägg

Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk

Trådens ämne är inte tjafs med andra användare.
Hej,

Jag protesterar mot varningen. Det är mycket vanligt att användare kommenterar hur andra användare diskuterar. Moderatorerna varnar inte konsekvent mot detta. Ibland går moderatorer in och hotar med varning om tjafs fortsätter. Det är den vanliga primära åtgärden.

Därför är varningen felaktig.

Vänlig hälsning

wwr
hej,

Det händer att det kommer tillsägelser i trådarna innan det gula varningskortet halas fram men man kan inte räkna med det. I det här fallet hade tråden som helhet passerat tillsägelsestadiet och då måste gränsen för vad som ger varning hamna någonstans. Ditt inlägg hamnade över eftersom det var del i OT-diskussionerna om vem som är hur och sagt vad. Det fanns naturligtvis de inlägg som var var värre, men som sagt hamnade ditt över gränsen.

Vänliga hälsningar
pbo /mod
Hej,

Du säger att tråden har passerat "tillsägelsestadiet". Då har moderatorerna missat att göra någon tillsägelse.

Ni väljer att varna efter åsikter. När jag blir kallad för "tönt" och utsätts för andra personangrepp i en diskussion om utbildningspolitik, så måste jag svara på det. Det hjälper inte att anmäla, sådana inlägg blir oftast kvar även efter anmälan är min erfarenhet. Jag svarar då bara att det sker trollning i tråden, lägger några länkar till det viktigaste jag skrivit, sedan avviker jag. Skriver möjligen ett eller två inlägg till. Det är ett bra sätt att desarmera trollning. Det är tyvärr mycket vanligt att postare hoppar på varandra med personangrepp utan att inläggen tas bort.

Ni måste moderera konsekvent. Att plötligt hugga till med varning eftersom någon har fel åsikter (jag kritiserar privatisering) för inlägg som annars är vanliga på Flashback är att missbruka modereringen. Jag motverkar dessutom trollning genom att inte gå i dialog med någon som angriper min person. Jag bara påpekar trollning och avviker. Det måste man få göra eftersom moderatorerna inte klarar av att hålla personangrepp borta från Flashback.

Det är möjligt att jag tar upp det i tavlan för klagomål. Då skickar jag ett PM.

Vänlig hälsning

wwr
Hej,

Flashback är inte realtidsmodererat och vi som modererar gör det på vår fritid (eller i smyg på jobbet för de som kan det). Därför kan det ibland dröja lite innan inlägg och trådar åtgärdas. Det finns inget som säger att det ska ske tillsägelser innan varningar delas ut, tvärtom är det vanligaste att varningen kommer direkt.

Om du utsätts för OT-påhopp är det bästa att rapportera dessa inlägg inte att svara på dem. Man får dock vara beredd att tåla att kallas en del på Flashback i inlägg som håller sig till ämnet. Däremot är inlägg som endast handlar om andra användare eller om debatten OT.

Vänligan
pbo /mod
Senast redigerad av wwr 2023-05-13 kl. 04:29.
Citera
2023-05-13, 04:16
Medlem
Du skriver oft och blir varnad för det, helt i sin ordning.

Citera
2023-05-13, 04:32
Medlem
Vad är poängen att skriva ett inlägg där du länkar till dina tidigare inlägg?
Är ju inget meningsfullt sätt att driva debatt på., låter som en motiverad varning.
Citera
2023-05-13, 04:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är poängen att skriva ett inlägg där du länkar till dina tidigare inlägg?
Är ju inget meningsfullt sätt att driva debatt på., låter som en motiverad varning.
Det är helt i sin ordning att sammanfatta sina åsikter innan man hoppar av en diskussion som moderatorerna misslyckats hålla ordning i. Det är inte det som varningen går ut på. Varningen delas ut för "tjafs med andra användare"!
Citera
2023-05-13, 07:27
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Det är helt i sin ordning att sammanfatta sina åsikter innan man hoppar av en diskussion som moderatorerna misslyckats hålla ordning i. Det är inte det som varningen går ut på. Varningen delas ut för "tjafs med andra användare"!
Sluta missbruka tråden till att tjafsa med andra användare då. Att tråden inte realtidsmodereras, och andra användare därför hinner bygga upp en tjafsdiskussion som ligger utanför topic, ger inte dig frikort att delta i oskicket.
Citera
2023-05-13, 07:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Sluta missbruka tråden till att tjafsa med andra användare då. Att tråden inte realtidsmodereras, och andra användare därför hinner bygga upp en tjafsdiskussion som ligger utanför topic, ger inte dig frikort att delta i oskicket.
Inlägget tjafsar inte. Det sammanfattar mina åsikter i två länkar och förklarar varför jag drar mig ur ett tag.
Citera
2023-05-13, 07:33
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Moderatorerna tillåter ofta personangrepp och OT att passera. Anmäler man så blir inläggen ändå kvar. Men ibland delar moderatorerna ut varning för inlägg som annars skulle passera, om postaren framfört åsikter som inte stöder Flashbacks politiska agenda.
En rätt vågad tes, om du frågar mig – såvitt känt har Flashback ingen politisk agenda. Flashbacks agenda verkar vara att erbjuda ett forum för diskussion enligt väldigt strikta regler utan att avlöna den personal som är satt att bevaka regelefterlevnaden. Det medför med nödvändighet att det uppstår en ganska fet diskrepans mellan å ena sidan den precision som kan utläsas i regelverket och å andra sidan det hafsiga polisiära arbetet från moderatorernas sida. Det kan du heller inte lasta moderatorerna för, utan det är inbyggt i själva konstruktionen.

Kontentan av detta är: Ta emot din varning och glöm den.
Citera
2023-05-13, 07:36
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Inlägget tjafsar inte. Det sammanfattar mina åsikter i två länkar och förklarar varför jag drar mig ur ett tag.
Du har ju redan framfört dem en gång, och informationen om din högtidliga sorti är off topic. Du deltar i tjafset.
Citera
2023-05-13, 07:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
En rätt vågad tes, om du frågar mig – såvitt känt har Flashback ingen politisk agenda. Flashbacks agenda verkar vara att erbjuda ett forum för diskussion enligt väldigt strikta regler utan att avlöna den personal som är satt att bevaka regelefterlevnaden. Det medför med nödvändighet att det uppstår en ganska fet diskrepans mellan å ena sidan den precision som kan utläsas i regelverket och å andra sidan det hafsiga polisiära arbetet från moderatorernas sida. Det kan du heller inte lasta moderatorerna för, utan det är inbyggt i själva konstruktionen.

Kontentan av detta är: Ta emot din varning och glöm den.
När moderatorerna inte klarar av en tråd får de inte ta det som intäkt för att i efterhand dela ut varningar till användare vars åsikter de inte gillar.

Moderatorernas "hafsiga polisiära arbete" får inte leda till att användare stängs av. Det kan mycket lätt ske systematiskt och kritik av EU och privatisering undertryckas.
Citera
2023-05-13, 07:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du har ju redan framfört dem en gång, och informationen om din högtidliga sorti är off topic. Du deltar i tjafset.
Du får kalla det vad du vill. Men att förklara varför man lägger av är inte att tjafsa. Tvärtom undviker man tjafs.
Citera
2023-05-13, 07:39
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
När moderatorerna inte klarar av en tråd får de inte ta det som intäkt för att i efterhand dela ut varningar till användare vars åsikter de inte gillar.

Moderatorernas "hafsiga polisiära arbete" får inte leda till att användare stängs av. Det kan mycket lätt ske systematiskt och kritik av EU och privatisering undertryckas.
Det är en möjlig tolkning. Är den därtill även rimlig? Tja, det får du visa i så fall. Om du tittar på de gnälltrådar folk som är missnöjda med sina varningar har startat har jag svårt att tro att du kan se något politiskt mönster. Om det däremot vore som du påstår skulle du med lätthet kunna se ett sådant.
Citera
2023-05-13, 07:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är en möjlig tolkning. Är den därtill även rimlig? Tja, det får du visa i så fall. Om du tittar på de gnälltrådar folk som är missnöjda med sina varningar har startat har jag svårt att tro att du kan se något politiskt mönster. Om det däremot vore som du påstår skulle du med lätthet kunna se ett sådant.
Det behöver jag inte alls visa i denna tråd. Men "modertorernas hafsiga arbete" lämnar utrymmme för godtyckliga varningar på politisk grund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in