2023-05-13, 00:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du tror på delar av hennes berättelse men inte på alla delar? Hur bestämmer du vilka du tror på?
Nu har jag klurat ett tag.
Jag tror att jag jämför allt med utsprungshistorian för att se om något därifrån kan hänga kvar. Vad som skulle kunna "friskriva" henne vänder jag några extra varv eftersom det hör till ADHD att inte kunna se sin egen roll I en konflikt och förminska sina handlingar. Hennes vana att urskulda sig med en lögn är också ett observandum.

Det som inte faller in under ovan nämnda, överväger jag som möjligen sant utifrån hennes premisser
Citera
2023-05-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Du kan få betala det då... mina skattepengar ska inte gå till sånt trams när det redan är fastslaget av 2 RL...

Försäljningen för hennes bil och häst lär ju gå till skadeståndet.

Precis det första de lär gå till är skadestånd. Johannas gamla bil kan inte vara värd många kronor, hästen vet jag inte alls vad man får för om det nu ens är hennes på papper eller om pappan äger den. Hon har heller inga andra tillgångar, bodde i en hyresrätt så även om saker säljs så kommer det fortfarande inte räcka till hela skadeståndet.
Hade jag trott att mitt barn hade blivit orättvist dömd hade jag betalar dessa extra kostnader men det tror säkert inte ens hennes föräldrar på.
Citera
2023-05-13, 00:20
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Precis det första de lär gå till är skadestånd. Johannas gamla bil kan inte vara värd många kronor, hästen vet jag inte alls vad man får för om det nu ens är hennes på papper eller om pappan äger den. Hon har heller inga andra tillgångar, bodde i en hyresrätt så även om saker säljs så kommer det fortfarande inte räcka till hela skadeståndet.
Hade jag trott att mitt barn hade blivit orättvist dömd hade jag betalar dessa extra kostnader men det tror säkert inte ens hennes föräldrar på.

Vem som nu skulle vilja köpa hennes bil när man vet vad den använts till... så tror den lär gå till skroten.

Ja precis... fast å andra sidan kanske de anser att skattebetalarna ska betala hennes extra kostnader.
Citera
2023-05-13, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu har jag klurat ett tag.
Jag tror att jag jämför allt med utsprungshistorian för att se om något därifrån kan hänga kvar. Vad som skulle kunna "friskriva" henne vänder jag några extra varv eftersom det hör till ADHD att inte kunna se sin egen roll I en konflikt och förminska sina handlingar. Hennes vana att urskulda sig med en lögn är också ett observandum.

Det som inte faller in under ovan nämnda, överväger jag som möjligen sant utifrån hennes premisser
Ok, så du kan psykologisera henne från distans och räkna ut vad som är sant på så sätt? Rätt avancerat. Att historien ska vara rimlig eller backas upp av stödbevisning eller att sånt som är till nackdel för henne troligen är sant - sånt man vanligtvis utgår ifrån när man bedömer trovärdigheten - är inget du väger in?
Citera
2023-05-13, 00:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Fattar inte vad spelar spyorna för roll om de nu skulle finnas där... helt ologiskt.

Eller menar de att om jag trycker en person huvud under vatten så att den drunknar så här jag inte mördat personen ifråga? Utan för att den fått för mycket vatten i lungorna? Det är ju en parodi det svenska rättsystemet... som sagt bröd och teater för det dumma svenska folket.

Det kan ha betydelse för brottsrubricering och för vilket uppsåt som då kan bevisas. Clea hävdar vållande / olyckshändelse. Åklagaren, mord.
Citera
2023-05-13, 00:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja eller så beror det på nåt helt annat…

https://archive.is/UDD2u

Har du funderat något på hur lätt- eller svårrmanipulerad du själv är? En fråga i all vänlighet.
Ha, ha! Tänker du att jag skulle vara narcissist eller psykopat? Knappast. Visserligen ger jag mig aldrig när jag har rätt, men det händer att jag har fel och det har jag inga problem med att medge. Jag har hyfsat god självkännedom och är fullt medveten om att jag inte är ofelbar.

Jag tror att jag är tämligen lättmanipulerad då jag tror alla om gott tills motsatsen är bevisad. Även då kan jag ha svårt att acceptera att det faktiskt finns människor med onda avsikter.
Som ohälsosamt naiv ser jag mig dock inte, då jag anser mig ganska klarsynt ändå, trots min "godtrogenhet". Jag analyserar allt och det mesta och går inte på allt.
Citera
2023-05-13, 00:56
Medlem
Citat:
Vem som nu skulle vilja köpa hennes bil när man vet vad den använts till... så tror den lär gå till skroten.

Ja precis... fast å andra sidan kanske de anser att skattebetalarna ska betala hennes extra kostnader.

Ja eller hur jag skulle då aldrig kunna tänka mig att köpa en bil där en avliden människa legat, eller ännu värre två mördare. Jag som anhörig hade aldrig ens försökt sålt den.
Ja att man som skattebetalare ska stå för sådant är sinnes hoppas inte det godkänns.
Citera
2023-05-13, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Efter närmare fem månaders Teamwork mellan Åklagare och Rättsläkare var alltså Rullman nöjd med rättsläkarens utlåtande.

Vart tog spyorna vägen som konstaterades efter dom första månaderna?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5BWq8b/aklagare-vet-hur-tove-dog

Har du länk till det om spyorna?
Citera
2023-05-13, 01:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nu har det gaggats om utsatthet och diagnoser i det oändliga. M är över 18år och straffmyndig. Hon är inte låst vid Johanna och var det sannerligen inte heller under alla veckor hon satt och teg i förhören. Hon teg heller inte pga någon förträngning eftersom hon pratade med sin rumskompis. Hon teg om allt enbart pga hon är skyldig. Att folk inte ser det och kommer med alla möjliga förklaringar som är så osannolika att det är skrattretande är bara ett stort hån mot Ts anhöriga. Alla händelser som det hittas på förklaringar till är varje otroligt osannolik och att det skulle finnas en hel kedja av händelser som visar hur skyldig M är som skulle visa sig inte stämma är bara nonsens vilket tr kommit fram till, men som de uppenbart har fel i pga några personer på fb tror sig veta bättre.
Diagnosen ger endast förklaring till varför det kunnat bli som det blivit. Den är inget försvar. Givetvis ska M dömas för vad hon gjort sig skyldig till.

Huruvida M varit delaktig I mördandet eller ej handlar om klen bevisning och har ingenting med någon diagnos att göra.
Sedan är det en befömningsfråga om hon ska dömas för full delaktighet även om det inte går att fastställa att hon deltog I badrummet.
Citera
2023-05-13, 01:19
Medlem
Citat:
Diagnosen ger endast förklaring till varför det kunnat bli som det blivit. Den är inget försvar. Givetvis ska M dömas för vad hon gjort sig skyldig till.

Huruvida M varit delaktig I mördandet eller ej handlar om klen bevisning och har ingenting med någon diagnos att göra.
Sedan är det en befömningsfråga om hon ska dömas för full delaktighet även om det inte går att fastställa att hon deltog I badrummet.

Men vem som kan bindas till exakt vad i badrummet går inte att bevisa nej,M likväl som J inte kan bindas med teknisk bevisning till det som hände. Men handlandet innan och efter, tillsammans med stegräknare, samt att det inte bedömts möjligt att sova när ett mord äger rum knyter båda två. Man måste se till helheten. Finns många fall där det inte är exakt påvisat vem som gjorde vad men där en indiciekedja ändå räckt för en fällande dom. Ta tex mordet på Adriana, där finns det ännu mindre bevisning, heller inte vem som höll i vapnet ändå döms alla tre till livstid.
Citera
2023-05-13, 01:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Instämmer fullt ut.
Citera
2023-05-13, 01:28
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Klen bevisning enligt vad? Isåfall är ju varenda mördare vi har i fängelset dömd på klenbevisning... då det väldigt sällan finns videofilmat bevis... på ett mord.

sen får man hoppas att det inte är ett gäng hjärntvättad PK muppar som ska sitta och bedömma detta i HR... de har redan gjort bort sig med att låta en pedofil gå fri, nu senast i Hudiksvall lät de en annan mördare slippa undan.... vill de undvika att meborgargarden skapas för att få rättvisa är det dags att de börjar leverera till folket... istället för att jobba som några apologeter åt de kriminella slödder som härjar i landet.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-13 kl. 01:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in