2023-05-12, 12:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja därför att de inte vill ta bort en rabatt av historiska skäl men inte pga att larm hjälper enligt dem själva.
Mja... Jag måste missat att alla färskringsbolag tycker så. Det är ju helt klart att man som kriminell väljer det som är minst risk när man ska begå brott, ställt till möjlig vinst. Ett larm innebär att ens brott uppmärksammas omedelbart och kan spara skador och förluster med ordentliga summor.

Jag är i vilket fall nöjd.
Citera
2023-05-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Mja... Jag måste missat att alla färskringsbolag tycker så.

Ja du kanske inte såg den artikeln det länkades till ovan i tråden?
Citera
2023-05-12, 12:59
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Haha du tror alltså att den svenska polisen inte har fullt upp? Tänker att de glider fram på 10 minuter?
Faktiskt är det inte alls ovanligt. Det grips inbrottstjuvar dagligen, på bar gärning...
Citera
2023-05-12, 13:12
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Självklart är det så att tjuven sticker när larmet tjuter. Men då räcker det ju med ett larm som låter, inte ett larm som går till en larmcentral och väktare som rycker ut och som kostar pengar varje månad?

Finns många fördelar med att ha det kopplat till larmcentral, brandlarm, överfallslarm, skalskydd. Om du är ute och reser ska det stå och larma i en vecka då om du bor i lägenhet tex?
Citera
2023-05-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Finns många fördelar med att ha det kopplat till larmcentral, brandlarm, överfallslarm, skalskydd. Om du är ute och reser ska det stå och larma i en vecka då om du bor i lägenhet tex?

Reser folk utan internet år 2023?
Larm tystnar väl dessutom alltid efter en tid.
Citera
2023-05-12, 13:19
Medlem
swebarbs avatar
Bor man i villa så kan jag förstå man vill ha ett larm som piper högt ifall en tjuv skulle göra inbrott man är ju mer utsatt på i en villa jämfört med en lägenhet på fjärde våningen.

Men är det inte så att om ett företagslarm råkar gå av i samma tidpunkt ungefär som en privatpersons larm i en villa nånstans, vilket larm tror ni har högsta prioritet ? Så det är rätt värdelöst tro att larm skyddar speciellt mycket för tills en väktare hinner komma dit så är tjuvarna med största sannolikhet redan borta sen länge.

Bra fönster, rejäla dörrar osv väger tyngre än nåt jävla larm som man betalar för det fattar väl ändå alla.
Senast redigerad av swebarb 2023-05-12 kl. 13:23.
Citera
2023-05-12, 14:50
Medlem
Det är väl bra neurotiker kan känna sig lugna.

Kan de fokusera på allt annat farligt såsom mörker, rovdjur och diverse förkylningar
Citera
2023-05-12, 15:34
Medlem
Citat:

Jag har ett smart hem, så jag har redan de funktionerna du nämner, utan larmcentral.
Citera
2023-05-12, 16:09
Medlem
Jag får lite boomervibbar av folk som tror på larmcentralsmyten. Att de lever i en fantasivärld hur det borde vara i samhället, eller eventuellt hur det en gång var.

Ungefär som när man lyssnar på Eurocop och uppringda boomers som alltid säger att de minsann ska polisanmäla samtalet osv. De lever i en värld där de tror att man kan polisanmäla brott och att de blir uppklarade. De förstår inte att polisens uppgift är att producera ärendenummer, vilka läggs ner direkt, men som du kan använda när du anmäler brottet till ditt försäkringsbolag.

Samma sak med en larmcentral. Det kommer inte att komma någon som tar fast nån tjuv eller som räddar dig.

Pratade med en gubbe en gång som på allvar trodde att det skulle komma folk med dragna vapen om han tryckte på sin larmknapp.

Skaffa ett system som du kontrollerar själv istället, och se till att du har bra folk att ringa om något händer.
Senast redigerad av bagge1 2023-05-12 kl. 16:21.
Citera
2023-05-12, 16:14
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Reser folk utan internet år 2023?
Larm tystnar väl dessutom alltid efter en tid.

Nej de gör de inte. Och internet har inget med detta att göra.
Citera
2023-05-12, 16:18
Medlem
Citat:
Nej de gör de inte. Och internet har inget med detta att göra.

Det är klart larmen tystnar efter en tid eller har du byggt ditt själv?
Internet har också allt med detta att göra då man kan styra och övervaka ett modernt larm med internet.
Citera
2023-05-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det krävs ju bara att man avskräcker en eller två tjuvar vart 10onde år för att det ska vara en plusaffär, inte alls så orimligt egentligen? Lite beroende p var man bor antar jag.

Har du prövat ditt larm? I ett realistiskt scenario... Rycker de ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in