2023-05-12, 17:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Och som larmbolagen får betala för vilket minskar deras vinst. Därför ligger det i deras vinstintresse att minimera antalet utryckningar.

Det är ju samma sak med försäkringsbolag och en massa andra liknande tjänster. Detta är ju inte något unikt för väktarbolag.
Citera
2023-05-12, 17:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Har du prövat ditt larm? I ett realistiskt scenario... Rycker de ut?

För mig så har de gjort det, ja (dock så är det inte därför jag har larm).
Citera
2023-05-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det är ju samma sak med försäkringsbolag och en massa andra liknande tjänster. Detta är ju inte något unikt för väktarbolag.

Larmbolagen menade du kanske för det är de som betalar för utryckningarna.
Citera
2023-05-12, 17:59
Medlem
Eftersom jag väldigt ofta reser långa sträckor med flyg och är okontaktbar långa stunder så har jag larm för att om nån bryter på mitt hus vill jag att någon kan säkra huset så det inte får väderskador och sånt. Jag har inte larmet i tron att det skulle avskräcka tjuvar eller att något vaktbolag haffar den som bryter sig in som många tror.
Citera
2023-05-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunklor
Tillhörde skaran godtrogna, vi ifrågasatte aldrig Securitas och betalade i nästan tio år för ett hemlarm som saknade aktivering.

Det var efter två täta fellarm med utryckning som det aldrig aktiverades av personalen på Securitas Alert trots kontakt. Orsaken båda gångerna var bristande kontakt genom Gsm-nätet enligt uppgifterna när jag kontaktade operatören.

Problemet uppdagades när vi efter hemkomst en sen kväll glömde koda av larmet, det började ilsket signalera och i stressen glömde sambon hur man skulle göra. Securitas varken ringde eller gjorde utryckning med väktare enligt överenskommelse. Fram till dess och dessutom ett antal månader efter det inträffade så debiterades tjänsten månatligen, under många år.

Securitas informerade aldrig om att tjänsten inte var aktiverad. Trots att vi haft kontakt med företaget både per telefon, per mail och med en säljare från Securitas Alert vid flera tillfällen.

Tror ni företaget Securitas Alert bad om ursäkt på något vis?
Svaret är nej, de ansåg att vi var orsaken till att larmet ej aktiverades av operatören, vi hade inte varit tillräckligt tydliga vid kontakterna.

Så för våran del är Securitas Alert hemlarm att betrakta som en stor bluff, de lurar folk på mycket pengar.

Det här är en skandal. Tack för info. Kommer aldrig anlita dem. Är redan skeptisk till företag i den branschen. Sector alarms försäljare hade jag ju velat slippa få insläntrandes i trädgården medan jag låg i solstolen…
Citera
2023-05-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutrunkat
Eftersom jag väldigt ofta reser långa sträckor med flyg och är okontaktbar långa stunder så har jag larm för att om nån bryter på mitt hus vill jag att någon kan säkra huset så det inte får väderskador och sånt. Jag har inte larmet i tron att det skulle avskräcka tjuvar eller att något vaktbolag haffar den som bryter sig in som många tror.

Mina föräldrar har en sommarstuga som har ett larm från Clas Ohlson. Det kan de, jag och mina syskon övervaka och få larm ifrån var i världen vi än är. Alla är inte off line samtidigt.
Citera
2023-05-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Ett vanligt larm med lite sensorer och kamera osv kostar kring 5000kr per år. På tio år 50LAX/

Om ni tänker er tanken att en tjyv kommer hem till er och letar igenom på tio minuter. Inte en chans att han finner saker han är intresserad av för ens en bråkdel av de pengarna. Och nej din gamla tv eller stereo är inte värd ett skit idag.

Kom inte och säg att du har det för att slippa inbrott för larm hjälper inte ett skit mot om tjuven vill gå in eller inte. och går dom in så hinner inte ens väktarna komma dit innnan tjyven tömt ditt hem på fem minuter sen stuckit.

Så nu är frågan till er idioter med larm. Vad tänker ni med?

För oss som har saker till högre värde än 50 000 hemma är vi också lurade?
Citera
2023-05-12, 19:13
Medlem
Citat:
Mina föräldrar har en sommarstuga som har ett larm från Clas Ohlson. Det kan de, jag och mina syskon övervaka och få larm ifrån var i världen vi än är. Alla är inte off line samtidigt.
Har provat det och för mig funkar det inte tyvärr.
Citera
2023-05-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutrunkat
Har provat det och för mig funkar det inte tyvärr.

Varför inte då, för oss funkar det utan problem.
Citera
2023-05-12, 19:27
Medlem
Vad är inbrottstjuvar ute efter i villor och lägenheter? Jag gissar på smycken och kontanter? Är de överhuvudtaget intresserade av elektronik?

Vanliga tjuvar kan väl knappast bedöma vilka glas- och keramikföremål som har ett högt värde och vilka som är värda någon tusenlapp?
Citera
2023-05-12, 20:13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Larmbolagen menade du kanske för det är de som betalar för utryckningarna.

Larmbolagen har oftast inga egna väktare. De kontrakterar normalt ut jobbet till väktarbolag som sköter om det.
Citera
2023-05-12, 20:14
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

"Larm" från Clas Ohlson!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in