2023-05-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDaGama
I form av stöd, att det är organiserat av "professionella" som kan guida och göra det mer seriöst. Med det sagt tycker jag absolut om idéen om att göra det med en vän också. Jag är nog mer ute efter att koppla bort verkligheten, för att inte blanda in t ex mina barn i det jag upplever med risk att känna mig som en dålig förälder som gör detta. Att ha med en nära vän på ett retreat skulle vara ultimat tror jag.

Sen erbjuder väll ett retret mer än just stöd, i form av organisation, plats/miljö, osv. Vilket jag tänker ökar chansen att få en så ren, djup och säker/trygg upplevelse som möjligt.

Möjligtvis att jag känner att jag inte vill skylta med detta utåt i mitt privatliv, och därför behöver allt ovan för att våga göra det. Skulle givetvis berätta för sambo, nära vänner men oavsett. Hjärnspöken är något jag vill minimera.. kanske får avvakta tills kidsen är äldre så att man inte har ansvaret på sig längre!

Även om man tar med en vän eller ett syskon är rekommendationen att inte sitta bredvid varandra och att inte göra nåt om den ena har en svårt trip. Inte ens de som håller i retreaten gör så mycket förutom att dom är där och låter dig gå igenom det svåra själv. Därför tror jag, om man inte tar aya, att du lätt kan fixa svamp, ta med en kompis du litar på, som kan guida dig igenom det jobbiga, ut i skogen och njut.

Angående Nysnö, jag tycker inte som jag har skrivit om dom i tråden. Jag vet inte vilka alla är men jag tror dom är duktiga och seriösa. Däremot är deras priser extremt höga och det finns andra aktörer som tar betydligt mycket mindre för samma sak. Vi pratar om tusenlappen ist för 30-40tkr. Du kan t.o.m. få ayahuasca retreats för mycket billigare peng på hemmaplan. Men välj bara inte nån av aktörerna som det har skrivits om här på fb, en del av dom är riktiga scammers, ulv i fårakläder.
Senast redigerad av SpaceShip123 2023-05-12 kl. 15:43.
Citera
2023-08-03, 18:29
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhusman

Under en ganska lång tid har jag märkt att jag isolerar mig mer och mer och finner inte glädje i så mycket längre men det värsta är att jag känner att jag bara blir dummare och dummare istället för att utvecklas och bli smartare. Förhoppningen är att svampen kan hjälpa mig se världen i nya, eller åtminstone uppdaterade ögon.
Wow. Kan verkligen relatera till det där. Precis så jag är och hoppades att svampen skulle hjälpa mig med. Vilket den gjort. Tyvärr har jag så djupa problem att jag fortfarande mår dåligt men svampen håller mig "flytande" iaf.

Hur gick det för dig till slut? Jag hittade tråden då jag googlade efter "Nysnö flashback" när jag såg företaget på SVT. 40k låter absurt mycket för några samtal och att de ska ge dig något du kan köpa för nån hundring eller plocka själv. Men jag hade gärna gjort det med psykologer på ett retreat, men svårt att veta om det ger mycket mer än om man gör det själv? Skulle betala alla pengar jag har för att få må bättre än jag gör men den gången jag trippade (första gången någonsin) på typ 4,5g tyckte jag det var skönt och tryggt att vara ensam hemma. Men skulle vilja prova med psykologer och så också men känns som en rejäl chansning. Kan ju bli sämre än att göra det ensam hemma och så har man betalat 40k...

Skulle vara intressant att höra om du provat sen du skapade tråden
Citera
2023-08-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Alltså psykedelia är något man ska ha respekt för, men jag är fan glad att jag började med psykedelia när det inte var lika mycket snack om att snedtända för då hade jag nog aldrig vågat. Sedan undrar man ju om inte allt snack om att snedtrippa gör att folk snedtrippar.

Precis. Det är inte så att en dålig tripp på en måttlig dos betyder självmordsförsök heller. På sin höjd extrem ångest, vilket är hanterbart för de allra flesta.

Respekt för psykedeliska droger innebär framför allt att kontrollera dosen. Set and setting kan man aldrig påverka fullt ut men dos är någonting man väljer.

Med kontrollerad dosering kan man ta psykedelika under nästan vilka suboptimala former som helst utan att riskera något annat än ångest som alltid är övergående. Det kan i sig vara en väldigt nyttig erfarenhet t.ex. navigera genom en mörk skog samtidigt som pulsen dunkar och hjärnan inte kan tänka på något annat än undergång.

Personligen ser jag få fördelar i att gå högre 150 mcg LSD. Vad det kan motsvara i svamp vet jag inte. Var och en får prova sig fram själv men vill man inte riskera några allvarligare konsekvenser så man man börja med kanske 100 mcg.

Den värsta "snedtrippen" på en så låg dos kommer rent ångestmässigt inte vara värre än t.ex. upplevelsen av en nära familjemedlems död, vilken majoriteten kan hantera utan gå under fullständigt.
Senast redigerad av Kekekekekeke 2023-08-04 kl. 20:25.
Citera
2023-09-30, 10:43
Medlem
cloudfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceShip123
Oh wow, sist en därifrån pratade med mig om dessa ”retreats” kostade dom 8000kr (2021). Då ingick iofs inte flyget till Amsterdam 😅
Jag vet vilka de är, har varit på integrationsmöte med en av grabbarna. Min känsla och erfarenhet är att de är väldigt unga och gröna. De vill säkert väl men jag tackade iaf nej och då låg prislappen på 8tkr.

Angående de flesta retreats efter att jag har pratat med iaf 8-10 personer som hostar aya retreats så är dom enbart till för att du inte ska skada dig. De gör inte så mycket under själva trippen, de vill helst att man ska vara tyst och uppleva allt själv och lära sig hantera det. Så du betalar 30-40tkr till nån som bara ska hålla dig i handen typ. (Obs, min uppfattning om aya retreats, har inget med nysnö att göra)
Jag vet en som håller i svamp-ceremonier i Sverige och priset ligger på typ 3,5tkr/person om man var en grupp på minst 3 pers… vet inte om det är bättre eller sämre än nysnö men haha

Lite osammanhängande, skyller på syran. Men skaffa en schysst kompis som kan sitta med dig första gången. Och känn efter då om du ens behöver ha en trippsitter eller coach eller vad som efter det. Har själv insett att jag får mer insikter av att sitta själv.

Ps. Du kan gå på 5*-aya retreats för dom pengarna. 2 ggr dessutom 😂. I Spanien! APL och då får du sitta med shamanen från The Last Shaman

Angående psilocybin-ceremonier i Sverige, hur bär man sig åt för att hitta dessa?
Citera
2023-10-01, 10:49
Medlem
Jag undrar också om retreats i Sverige eller hur man kan få tag på toppisar? Har letat i flera säsonger men går inget bra. Är lite låg o efter cancer o adhd-diagnos. Har inte fått nån hjälp för adhd'n då väntetiden är lång. Den enda kontakten jag fått med Psyk är vid drogtester, men dricker inte ens alkohol, så är en onödig kontakt. Hoppas jag hittar nån toppis. Skulle vara najs att prova, men vet inte hur jag ska bära mig åt.
Citera
2023-10-03, 17:18
Medlem
Vill inte förolämpa nån men om man tror att det går att dela den här typen av information på ett öppet forum där folk är anonyma så kanske man inte ska göra den här typen av ceremonier 🫣

Det som det här forumet är bra för är att veta att dessa ceremonier och möjligheter finns. För när jag började söka så trodde jag inte det fanns alls i Sverige men jag har hittat runt 10 aktörer bara i storstan. Sen hur man hittar dom är en annan femma. Oftast kommer dessa substanser in i ens liv när man behöver det (nyligen pratade jag med en snubbe som erbjuder en substans jag inte trodde gavs i Sverige) och är man i stort behov så är min erfarenhet iaf att jag/man gör vad som helst för att få som jag/man vill. Jag hoppas ni som frågar är tillräckligt vuxna och levt länge för att veta hur man går tillväga. Önskar er all lycka! Och att ni får den healing ni behöver på det sätt som passar er bäst! 🙏

Vill även tillägga att dessa substanser inte är för alla. Arbetet man måste göra efter varje ceremoni är sjukt svårt och påfrestande men ack så givande. Så tro inte det är nån dans på rosor.
Senast redigerad av SpaceShip123 2023-10-03 kl. 17:26.
Citera
2023-10-03, 17:27
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekekekekeke
Precis. Det är inte så att en dålig tripp på en måttlig dos betyder självmordsförsök heller. På sin höjd extrem ångest, vilket är hanterbart för de allra flesta.

Respekt för psykedeliska droger innebär framför allt att kontrollera dosen. Set and setting kan man aldrig påverka fullt ut men dos är någonting man väljer.

Med kontrollerad dosering kan man ta psykedelika under nästan vilka suboptimala former som helst utan att riskera något annat än ångest som alltid är övergående. Det kan i sig vara en väldigt nyttig erfarenhet t.ex. navigera genom en mörk skog samtidigt som pulsen dunkar och hjärnan inte kan tänka på något annat än undergång.

Personligen ser jag få fördelar i att gå högre 150 mcg LSD. Vad det kan motsvara i svamp vet jag inte. Var och en får prova sig fram själv men vill man inte riskera några allvarligare konsekvenser så man man börja med kanske 100 mcg.

Den värsta "snedtrippen" på en så låg dos kommer rent ångestmässigt inte vara värre än t.ex. upplevelsen av en nära familjemedlems död, vilken majoriteten kan hantera utan gå under fullständigt.
150 mikro lsd är ungefär 0.7g torkade toppisar i motsvarighet.
Senast redigerad av GretaKnullberg 2023-10-03 kl. 17:29.
Citera
2026-01-28, 20:21
Medlem
Fyfan, betala 40 000 kr för en psykedelisk retreat i Holland när man köpa svamp på darknet och få en resa hemma i soffa för 500 kr. Det måste vara generösa techmiljonärer som får en organisation som nysnö att gå runt.
Citera
2026-01-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceShip123
Även om man tar med en vän eller ett syskon är rekommendationen att inte sitta bredvid varandra och att inte göra nåt om den ena har en svårt trip. Inte ens de som håller i retreaten gör så mycket förutom att dom är där och låter dig gå igenom det svåra själv. Därför tror jag, om man inte tar aya, att du lätt kan fixa svamp, ta med en kompis du litar på, som kan guida dig igenom det jobbiga, ut i skogen och njut.

Angående Nysnö, jag tycker inte som jag har skrivit om dom i tråden. Jag vet inte vilka alla är men jag tror dom är duktiga och seriösa. Däremot är deras priser extremt höga och det finns andra aktörer som tar betydligt mycket mindre för samma sak. Vi pratar om tusenlappen ist för 30-40tkr. Du kan t.o.m. få ayahuasca retreats för mycket billigare peng på hemmaplan. Men välj bara inte nån av aktörerna som det har skrivits om här på fb, en del av dom är riktiga scammers, ulv i fårakläder.

Jag tycker det är problematiskt att rekommendera "billiga" retreater. De som erbjuder dessa retreater har också ett vinstintresse. Grejen med nysnö är att det är terapeuter och psykologer på plats, samt att förberedelse och integration tas på största allvar. På sätt och vis är det ju ett pilotprojekt för hur det kan se ut i Sverige när (om) det blir lagligt i terapeutiskt syfte. Så Nysnö är inget budgetalternativ såklart utan en laglig och noga styrd retreat, ledd av svenskar, som vill vara ett föredöme för hur det kan fungera i Sverige. Det är antagligen det tryggaste alternativet om man vill testa psilocibyn i terapisyfte, lagligt, men kostar därefter.
Citera
2026-01-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Fyfan, betala 40 000 kr för en psykedelisk retreat i Holland när man köpa svamp på darknet och få en resa hemma i soffa för 500 kr. Det måste vara generösa techmiljonärer som får en organisation som nysnö att gå runt.

Känns inte värt att riskera polisrannsakan och prick i registret.
Citera
2026-01-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Detta är ju inte högst vetenskapligt, men tycker att trådar med folk som undrar om klarar av att trippa själva ökat markant senaste åren, likaså frågor kring risken att snedtrippa. Alltså psykedelia är något man ska ha respekt för, men jag är fan glad att jag började med psykedelia när det inte var lika mycket snack om att snedtända för då hade jag nog aldrig vågat. Sedan undrar man ju om inte allt snack om att snedtrippa gör att folk snedtrippar.

Set och setting i all ära, men har man obearbetade trauman kommer de möjligtvis visa sig och man kommer behöva ta itu med dom, inte sant? Alla historier jag lyssnat på där folk har varit på Ayahausca eller svampretreat så finns det ju många med mardrömsupplevelser - som de läkte av att gå igenom. Det var helt enkelt sånt som de behövde bearbeta.

Jag tror inte "snetrippen" finns i terapisammanhang, bara bland knarkare som är ute efter att endast ha kul på psykadelia.
Citera
2026-02-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Set och setting i all ära, men har man obearbetade trauman kommer de möjligtvis visa sig och man kommer behöva ta itu med dom, inte sant? Alla historier jag lyssnat på där folk har varit på Ayahausca eller svampretreat så finns det ju många med mardrömsupplevelser - som de läkte av att gå igenom. Det var helt enkelt sånt som de behövde bearbeta.

Jag tror inte "snetrippen" finns i terapisammanhang, bara bland knarkare som är ute efter att endast ha kul på psykadelia.

Det räcker inte med en svanptripp och sedan är man set for life, det är som att gå på ett kbt-samtal. Hur många har egentligen råd och tid för 3-4 retreats om året som nog är vad som krävs?

Nu har jag inga kliniska studier framför mig men praxis är väl att det krävs flera sessioner för en terapeutisk effekt som är över tid hållbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in