Citat:
Ursprungligen postat av
DrComfort
Alltså psykedelia är något man ska ha respekt för, men jag är fan glad att jag började med psykedelia när det inte var lika mycket snack om att snedtända för då hade jag nog aldrig vågat. Sedan undrar man ju om inte allt snack om att snedtrippa gör att folk snedtrippar.
Precis. Det är inte så att en dålig tripp på en måttlig dos betyder självmordsförsök heller. På sin höjd extrem ångest, vilket är hanterbart för de allra flesta.
Respekt för psykedeliska droger innebär framför allt att kontrollera dosen. Set and setting kan man aldrig påverka fullt ut men dos är någonting man väljer.
Med kontrollerad dosering kan man ta psykedelika under nästan vilka suboptimala former som helst utan att riskera något annat än ångest som alltid är övergående. Det kan i sig vara en väldigt nyttig erfarenhet t.ex. navigera genom en mörk skog samtidigt som pulsen dunkar och hjärnan inte kan tänka på något annat än undergång.
Personligen ser jag få fördelar i att gå högre 150 mcg LSD. Vad det kan motsvara i svamp vet jag inte. Var och en får prova sig fram själv men vill man inte riskera några allvarligare konsekvenser så man man börja med kanske 100 mcg.
Den värsta "snedtrippen" på en så låg dos kommer rent ångestmässigt inte vara värre än t.ex. upplevelsen av en nära familjemedlems död, vilken majoriteten kan hantera utan gå under fullständigt.