2022-08-10, 13:58
Medlem
Hej!

Jag är intresserad av att besöka ett psilocybinretreat för att utvidga mitt sinne och försöka komma ur vissa tankemönster som hämmar mig i vardagen. Har läst på om det svenska företaget Nysnö:

https://www.nysno.se/retreats

Som erbjuder retreats i Nederländerna. De är ganska kostsamma (närmare 35-40000kr inkl flyg) för fyra dagar. Då ingår visserligen en del möten på svensk mark både innan och efter. Någon som varit på detta och berätta hur det var, om det är värt tiden och slantarna?

Jag är relativt prisokänslig men har däremot svårt att ta ledigt från arbetet 4-5 dagar utöver skollov. Dessutom har de inget retreat planerat just nu och jag vill gärna komma iväg ganska snart.

Tips på annan retreat eller annat sätt att få psilocybinets sinnesvidgande effekter?

Tack på förhand
mrhusman
Citera
2022-08-10, 14:13
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Du skulle ju kunna köpa 2g svamp för 150:- och sitta i ditt vardagsrum istället. Bli inte nån hippie, du måste inte skaffa dreads, slå på en trumma och bli en undernärd vegan bara för att du vill få ut det mesta av svampen. Du får ut precis lika mycket om du är dig själv och befinner dig i ditt vardagsrum.
Citera
2022-08-10, 14:16
Medlem
Briasccas avatar
Kan man verkligen varaktigt komma ur hämmande tankemönster på fyra dagar med hjälp av en svampdrog? Låter nästan för bra för att vara sant. Behöver man inte medicinera kontinuerligt för att effekten ska hålla i sig över tid?
Citera
2022-08-10, 14:21
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhusman
Hej!

Jag är intresserad av att besöka ett psilocybinretreat för att utvidga mitt sinne och försöka komma ur vissa tankemönster som hämmar mig i vardagen. Har läst på om det svenska företaget Nysnö:

https://www.nysno.se/retreats

Som erbjuder retreats i Nederländerna. De är ganska kostsamma (närmare 35-40000kr inkl flyg) för fyra dagar. Då ingår visserligen en del möten på svensk mark både innan och efter. Någon som varit på detta och berätta hur det var, om det är värt tiden och slantarna?

Jag är relativt prisokänslig men har däremot svårt att ta ledigt från arbetet 4-5 dagar utöver skollov. Dessutom har de inget retreat planerat just nu och jag vill gärna komma iväg ganska snart.

Tips på annan retreat eller annat sätt att få psilocybinets sinnesvidgande effekter?

Tack på förhand
mrhusman

Svamp är till för att bli mindfucked av, inte mindraped av äckliga psykopater till gurus. Håll i stålarna och var rädd om dig! Eller är du utsänd för att göra reklam, hoppas karma knullar dig hårt med en trasig flaska en dag.
Citera
2022-08-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Du skulle ju kunna köpa 2g svamp för 150:- och sitta i ditt vardagsrum istället. Bli inte nån hippie, du måste inte skaffa dreads, slå på en trumma och bli en undernärd vegan bara för att du vill få ut det mesta av svampen. Du får ut precis lika mycket om du är dig själv och befinner dig i ditt vardagsrum.

Ja det är ju en möjlighet förstås. Jag är inte van med psykedelia så det skulle kännas tryggare om jag hade någon med erfarenhet bredvid mig, men det kan man ju lösa utan en retreat förstås.
Citera
2022-08-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Kan man verkligen varaktigt komma ur hämmande tankemönster på fyra dagar med hjälp av en svampdrog? Låter nästan för bra för att vara sant. Behöver man inte medicinera kontinuerligt för att effekten ska hålla i sig över tid?

Vet ej, men jag skulle gärna testa Har läst på en del om de studier som gjorts på sistone och det verkar ju ganska klart att det kan hjälpa vissa
Citera
2022-08-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Svamp är till för att bli mindfucked av, inte mindraped av äckliga psykopater till gurus. Håll i stålarna och var rädd om dig! Eller är du utsänd för att göra reklam, hoppas karma knullar dig hårt med en trasig flaska en dag.

Tack för din åsikt och omtanke om min plånbok. Jag är inte utsänd för att göra reklam, i så fall hade det väl varit fiffigare att skriva att jag redan varit där och allt var superbra? Anledningen till att jag pekade ut just det här företaget är att det var det enda jag kunde hitta på svenska, och jag är bättre på att uttrycka känslor och mående på svenska än på engelska vilket jag antar man gör på ett retreat.
Citera
2022-08-10, 15:06
Medlem
Retreat är något jag varit sugen på ett tag nu och jag tycker inte du ska lyssna på nej-sägarna här, de har förutfattade meningar av retreats.

Folk tror retreats drivs endast av skäggtomtar som är helt bänga i skallen men det finns vettiga ställen som drivs av folk med magisterexamen i psykologi t.ex. och som guidat folk genom psykedeliska resor i 20 års tid.
Citera
2022-08-10, 15:10
Medlem
tigerpus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Absolut. Men som med det mesta så avtar det ju längre du varit "nykter" och går lätt tillbaka till gamla tankar och mönster. Varannan månad är lagom för en tripp
Citera
2022-08-10, 16:30
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:
Ja det är ju en möjlighet förstås. Jag är inte van med psykedelia så det skulle kännas tryggare om jag hade någon med erfarenhet bredvid mig, men det kan man ju lösa utan en retreat förstås.
Det är alltid bra att ha en tripsitter, men du kan hitta sådana online i ett community som heter TripSit.me, det finns en tillhörande IRC-kanal.

Det är alltid bäst att ha en tripsitter IRL, jag borde inte sitta och uppmuntra dig till att genomföra detta på egen hand, men jag kan verkligen inte motivera en prislapp på 30-40k, ens om man har gott om pengar.

Oavsett så önskar jag dig lycka till. Första gången jag åt svamp så kände jag ett sug i magen, ett sånt där sug som man känner när man är extremt nervös, och sedan ungefär 10-20% extra sug. Detta höll i sig några minuter och jag blev orolig. När jag blev orolig så kände jag hur hela kroppen reagerade och jag fick en mild illamåendekänsla. Jag började då tänka att det är bara en drog och det jag känner är temporärt, jag har ingenting att vara orolig för. Efter några minuter till så försvann "obehagskänslorna" och jag hade därefter den bästa upplevelsen i mitt liv.

Nu när jag kan mer om detta så vet jag att obehagskänslorna jag kände berodde på att drogen började verka och jag började "peaka", och efter peaken så var det bara nedförsbacke och kärlek därifrån. Idag har jag full kontroll på dom känslorna, så skulle jag äta svamp och känna obehag så kan jag manipulera hela kroppen genom att tänka uteslutande lugna och positiva tankar. Magiskt nog så kommer magen och eventuellt illamående att "hänga med" och man känner inget obehag alls. Detta är dock för proffs så det är inget du behöver fokusera på din första gång.

Jag önskar att din första gång går till såhär: Du äter 1g svamp precis som dom är, stoppa dom torra och ganska oaptitliga svamparna i munnen och tugga ungefär som att det är en stor och ganska seg godis som du måste äta och svälja. Efter ca 10 sekunders tuggande så svälj. Sätt dig sedan och titta på YouTube, sök upp Jimi Hendrix live från Stockholm och bara titta och lyssna. Du är här 100% nykter, men livespelningen är lång, så fortsätt bara titta. Efter 10-30 minuter så kommer du börja känna effekten komma krypande, och du kommer vara i fullständig kontroll. Res dig om du vill och gå runt i bostaden och känn efter hur det känns. Troligtvis så kommer du som värst att vingla litegrann när du går, och du kan vara torr i munnen. Du vet när man är full och ska gå rakt fram, så är det lätt att man svänger lite till ena hållet. Du kommer gå ungefär likadant när svampen börjat verka som starkast, men utan att vara så slö i huvudet som man är vid alkohol. Du är typ berusad i kroppen och nykter i sinnet.

Det viktiga från början är att du under ca 12h är på en helt säker plats. Ingen människa får plötsligt komma på besök, sambo får inte komma hem osv, du måste vara helt själv, framförallt under första 4-6h. För att lyxa till det och få en A+ upplevelse, gör iordning en vattenflaska med isbitar i, gärna en flaska som man kan försluta helt och hållet. Du behöver inte "drick varje 30 min annars dör du", utan vatten är något som man under en tripp kan känna "omg jag skulle göra vad som helst för ett glas vatten nu". Fixa också lite godis, gärna karameller som du kan suga på med olika smaker. Filidutter är min favorit. Ha bekväma kläder, gärna en hel mjukisdress, eller mjukisbyxor och en tshirt med en tjocktröja utanpå.

Jag är så glad för dig, detta kommer förändra ditt liv. Jag tog en så kallad heroic dose senast, då uppnådde jag fullständig egodöd. Jag såg mig själv från ett tredje perspektiv, och jag såg bilder från min barndom, jag såg känslor som jag inte visste att jag hade målas upp framför mig, det låter knäppt men jag såg en "känsla" som ett fysiskt objekt, och så fick jag förklarat för mig vad känslorna innebär, vad som är bra och dåligt med dom. Jag fick lära mig om missbruk av droger och spelproblem och blev visad hur mitt liv skulle se ut om jag bytte ut exempelvis missbruk mot något annat.
Citera
2022-08-10, 16:38
Medlem
Lappsjukans avatar
Om inte varningsklockorna ringde innan så började de definitivt göra det när jag läste att all mat på retreaten är vegetarisk.
Citera
2022-08-10, 16:52
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Tack för din åsikt och omtanke om min plånbok. Jag är inte utsänd för att göra reklam, i så fall hade det väl varit fiffigare att skriva att jag redan varit där och allt var superbra? Anledningen till att jag pekade ut just det här företaget är att det var det enda jag kunde hitta på svenska, och jag är bättre på att uttrycka känslor och mående på svenska än på engelska vilket jag antar man gör på ett retreat.

Har kollat sidan nu och de verkar ju vara välutbildade, ha tjyssta manbuns och en del av den så kallade psykedeliska renässansen, det vill säga gnidna jävlar.

Folk ska inte få vara nyfikna på egen hand men så fort kapitalismen börjar intressera sig ska det bli okej, ja, in the name of psychology och under ordnade former. Lite som att tänka och uppleva och knulla och njuta av de stora konsterna bara kan och får ske under supervision av någon hipster med examen. Herrejävlar!

Snart är det september och toppissäsong. Tänk vilken terapi att ge sig ut i naturen och leta svamp i soluppgången. Du vill ju få till något arkaiskt, inte trendigt, skalla bort alla lager av dig själv som inte är du och nå det sanna sant. Tänk dig det hela som du skallar en lök lager efter lager tills inget återstår mer än löklukten. Löklukten är ditt sanna jag! Okej, den där analogin snodde jag av Ibsen, men du fattar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in