2022-08-16, 09:39
Medlem
Lappsjukans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhusman
Jag är som sagt inte ute efter att trippa för skojs skull utan ser psilocybinet eller någon annan psykedelia som medicin för min hjärna som blivit sämre sista åren med en del ångest och lättare depressioner som följd.

Befinner mig i precis samma sits som du.
Citera
2022-08-16, 21:56
Medlem
DrComforts avatar
Detta är ju inte högst vetenskapligt, men tycker att trådar med folk som undrar om klarar av att trippa själva ökat markant senaste åren, likaså frågor kring risken att snedtrippa. Alltså psykedelia är något man ska ha respekt för, men jag är fan glad att jag började med psykedelia när det inte var lika mycket snack om att snedtända för då hade jag nog aldrig vågat. Sedan undrar man ju om inte allt snack om att snedtrippa gör att folk snedtrippar.
Citera
2022-08-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrhusman
Ja, det blir nog inte något svenskt psilocybin-retreat för mig efter edra flashbackares inrådan.

Jag är som sagt inte ute efter att trippa för skojs skull utan ser psilocybinet eller någon annan psykedelia som medicin för min hjärna som blivit sämre sista åren med en del ångest och lättare depressioner som följd.

Mitt drömscenario vore att befinna mig på en trygg plats, tillsammans med någon trygg människa som jag har förtroende för. Det behöver inte vara en vän, men någon som är erfaren och kan hjälpa mig om jag skulle bli rädd eller tappa greppet på något vis.

Att vara hemma skulle vara skönt, men också oskönt för jag skulle nog vara rädd att någon hälsade på, eller någon granne som ser in genom fönstret eller något. Inte för att jag är så rädd att bli "ertappad" utan mer för att jag tror att när man är påverkad vill man inte att något oförberett skall hända utan man vill ha kontroll.

I närheten av naturen tror jag skulle vara skönt, kanske i en stuga någonstans eller liknande? Drömmen av själva påverkan skulle vara att min hjärna får hjälp att reda ut vad som gått snett hos mig och framförallt hur och vad jag kan göra för att min situation ska bli bättre. Jag har youtubat och läst en hel del och för vissa verkar detta vara en mirakelmedicin - det vill jag att den skall vara för mig också.

Efteråt skulle jag vilja prata igenom vad som hänt och få hjälp att sortera tankarna.

Är du intresserad, fortsätter jag gärna detta över PM.
Citera
2022-09-25, 18:30
Medlem
Treantprotectors avatar
Du kan ju alltid prova låg dos första gången, istället för all in. Så du vet lite hur ruset är. Andra gången lite större dos. Tredje ännu lite större, och så vidare. Tills du är nöjd. Det underlättar om du vill trippa ensam, som oerfaren. Då får du erfarenhet på köpet och vet lite vad som väntar om du vill köra högre dos.

Själv föredrar jag att trippa ensam. Ska du trippa med någon eller ha en "sitter", så se till att denna person själv är kunnig och erfaren. Du bör också vara god vän med personen, som du aldrig känner obehag med. Att ha med en annan person kan nämligen även öka risken för snedtripp, så du är medveten om det. Därför är det jag skrev extra viktigt, om du inte vill köra ensam.
Senast redigerad av Treantprotector 2022-09-25 kl. 18:44.
Citera
2022-10-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Du kan ju alltid prova låg dos första gången, istället för all in. Så du vet lite hur ruset är. Andra gången lite större dos. Tredje ännu lite större, och så vidare. Tills du är nöjd. Det underlättar om du vill trippa ensam, som oerfaren. Då får du erfarenhet på köpet och vet lite vad som väntar om du vill köra högre dos.

Själv föredrar jag att trippa ensam. Ska du trippa med någon eller ha en "sitter", så se till att denna person själv är kunnig och erfaren. Du bör också vara god vän med personen, som du aldrig känner obehag med. Att ha med en annan person kan nämligen även öka risken för snedtripp, så du är medveten om det. Därför är det jag skrev extra viktigt, om du inte vill köra ensam.

Tack för ditt inlägg. Jag har nu ätit den heliga svampen vid tre tillfällen precis som du föreslår med liten, mellan och hög dos och dessa upplevelser har verkligen format mig och fått mig att bli en bättre och klokare människa - helt osannolikt men sant! Jag trippade ensam med bara mina tankar som sällskap.

Mycket tårar, sorg och jobbiga sanningar som jag tidigare inte orkat tänka på har kommit upp till ytan, behandlats, sörjts och lämnats som ett om inte positivt så åtminstone bearbetat minne. Solklar defragmentering av hjärnan. Nu ser jag för första gången på många år ljust på framtiden . Jag förstår att det kanske är tillfälligt, och beror på höjda serotoninnivåer eller nåt men åtminstone har jag fått känna på hur man ska känna och dessutom lärt mig vad jag behöver göra för att ta mig dit permanent.

mrhusman
Citera
2022-10-12, 21:00
Medlem
Hej!

Det här är främst riktat till trådskaparen. Jag tänkte skicka PM men jag har tydligen inte skrivit tillräckligt många inlägg för att få göra det.

Jag läste precis igenom tråden. Jag är i början av min egen efterforskning av samma grejer för jag har precis som du beskrev börjat förstå att psykadelia kanske kan hjälpa mig med min ångest.

Jag har gjort en del KBT tidigare och redan märkt att jag kunnat ändra mina tankebanor en del. Jag mår bättre än jag gjorde för ett antal år sen men har fortfarande periodvis saker som känns extremt jobbiga. Jag hoppas att psilocybin (eller nåt annat) skulle kunna hjälpa mig att få distans och nya perspektiv på mina problem. Det hade dessutom varit nice att få en boost plasticitet i hjärnan och kanske kunna skriva om gamla tankemönster lite snabbare.

Jag har inte så bråttom. Prio 1 för mig är att göra det på ett tryggt och informerat sätt. Jag har mycket kvar att läsa och ta till mig innan jag känner mig redo.

Iaf jag ville höra om du har tid och intresse att dela lite av erfarenheten du skaffade dig? Det hade varit superschysst.

Det var kul att läsa att du fick något ut av dina egna försök! Starkt jobbat av dig att ta dig an dina problem på det viset och nå resultat. Hoppas du har klappat dig själv på ryggen för det.
Citera
2022-10-13, 19:12
Medlem
Hej!

Det gör jag så gärna, vi människor ska ju hjälpa varandra Kan dock inte skicka PM till dig heller, du behöver 50 inlägg och 30 dagar... Du kanske kan skriva ditt kik-alias (anonymt) så kan jag lägga till dig.? Jag läste reglerna och kunde inte hitta något som strider mot detta, men om jag missat något ber jag om ursäkt i förväg och kan radera mitt inlägg.

Det jag inte nämnde i mitt tidigare inlägg är att det känns som att min hjärna vaknat till liv igen, och jag kan nu prestera bra på jobbet och är mer kreativ än tidigare.

mrhusman

Citat:
Ursprungligen postat av reatraktor
Hej!

Det här är främst riktat till trådskaparen. Jag tänkte skicka PM men jag har tydligen inte skrivit tillräckligt många inlägg för att få göra det.

Jag läste precis igenom tråden. Jag är i början av min egen efterforskning av samma grejer för jag har precis som du beskrev börjat förstå att psykadelia kanske kan hjälpa mig med min ångest.

Jag har gjort en del KBT tidigare och redan märkt att jag kunnat ändra mina tankebanor en del. Jag mår bättre än jag gjorde för ett antal år sen men har fortfarande periodvis saker som känns extremt jobbiga. Jag hoppas att psilocybin (eller nåt annat) skulle kunna hjälpa mig att få distans och nya perspektiv på mina problem. Det hade dessutom varit nice att få en boost plasticitet i hjärnan och kanske kunna skriva om gamla tankemönster lite snabbare.

Jag har inte så bråttom. Prio 1 för mig är att göra det på ett tryggt och informerat sätt. Jag har mycket kvar att läsa och ta till mig innan jag känner mig redo.

Iaf jag ville höra om du har tid och intresse att dela lite av erfarenheten du skaffade dig? Det hade varit superschysst.

Det var kul att läsa att du fick något ut av dina egna försök! Starkt jobbat av dig att ta dig an dina problem på det viset och nå resultat. Hoppas du har klappat dig själv på ryggen för det.
Citera
2023-03-23, 16:10
Medlem
CharlieDaGamas avatar
Om man som mig, söker total säkerhet och kontroll under en tripp kan det vara värt att söka sig till en retreat likt Nysnö, eller?

Jag vill inte betala hur mycket som helst, men prioriterar verkligen att hela upplevelsen sköts proffsigt och betalar då gärna för det.

Har inte mycket erfarenhet innan, testat ecstasy, rökt gräs, men vill verkligen djupdyka i psilocybin och ayahuasca någon gång i mitt liv.

Idag är jag mellan 30-40 år, småbarnsfar och om jag ska kunna göra detta utan att känna ångest för att jag är en dålig förälder, samt att jag känner att det är under full kontroll, så måste det nästan bli ett professionellt retreat. Orkar inte sitta hemma och "gambla" med hur jag tar emot upplevelsen under ruset...

Någon som känner likadant?
Citera
2023-03-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDaGama
Om man som mig, söker total säkerhet och kontroll under en tripp kan det vara värt att söka sig till en retreat likt Nysnö, eller?

Jag vill inte betala hur mycket som helst, men prioriterar verkligen att hela upplevelsen sköts proffsigt och betalar då gärna för det.

Har inte mycket erfarenhet innan, testat ecstasy, rökt gräs, men vill verkligen djupdyka i psilocybin och ayahuasca någon gång i mitt liv.

Idag är jag mellan 30-40 år, småbarnsfar och om jag ska kunna göra detta utan att känna ångest för att jag är en dålig förälder, samt att jag känner att det är under full kontroll, så måste det nästan bli ett professionellt retreat. Orkar inte sitta hemma och "gambla" med hur jag tar emot upplevelsen under ruset...

Jag är på ett liknande ställe i livet, dock så jag lite äldre och har aldrig testat något annat än alkohol. Men Ja, absolut Jag vill gärna se hur detta kan hjälpa mig att komma ur depression och ångest. Jag skulle vilja få möjligheten att se på mitt liv ur ett annat perspektiv och förhoppningsvis få klarhet i saker.
Citera
2023-03-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDaGama

Vad förväntar du dig för stöd från ett retreat jämfört med om du sitter med nån vän eller liknande dvs gör det själv?
Citera
2023-03-31, 14:17
Medlem
CharlieDaGamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceShip123
Vad förväntar du dig för stöd från ett retreat jämfört med om du sitter med nån vän eller liknande dvs gör det själv?

I form av stöd, att det är organiserat av "professionella" som kan guida och göra det mer seriöst. Med det sagt tycker jag absolut om idéen om att göra det med en vän också. Jag är nog mer ute efter att koppla bort verkligheten, för att inte blanda in t ex mina barn i det jag upplever med risk att känna mig som en dålig förälder som gör detta. Att ha med en nära vän på ett retreat skulle vara ultimat tror jag.

Sen erbjuder väll ett retret mer än just stöd, i form av organisation, plats/miljö, osv. Vilket jag tänker ökar chansen att få en så ren, djup och säker/trygg upplevelse som möjligt.

Möjligtvis att jag känner att jag inte vill skylta med detta utåt i mitt privatliv, och därför behöver allt ovan för att våga göra det. Skulle givetvis berätta för sambo, nära vänner men oavsett. Hjärnspöken är något jag vill minimera.. kanske får avvakta tills kidsen är äldre så att man inte har ansvaret på sig längre!
Citera
2023-03-31, 14:45
Medlem
2Fungys avatar
1. Spara pengarna.
2. Ge dig ut och leta toppslätskivling i höst.
3. Det är Mars nu, så ta dessa månader och läs på hur du hittar dem.
4. Hyr en stuga för pengarna och sedan gör din tripp där.

Kostnad gick ner med 85%, beroende på vad för stuga du ska ha.

GLHF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in