2023-05-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Precis, det får bedömas och avgöras från fall till fall.
Tackar så mycket för input!!
Citera
2023-05-12, 14:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är extremt vanligt att personer som hatar invandrare även hatar peddon och vice versa. Samma sak gäller för övrigt böghat. Personligen så är jag övertygad om att det handlar om att man vill ha en grupp under sig, och helst då en grupp som inte slår tillbaka när man sparkar på dem. Det är också därför som peddohatat ofta är mer uttalat.

Hur halkade du in på peddohat? Var det redan när du var liten, eller är det något som du har lärt dig i vuxen ålder?
Pedddohat?
Att vilja skydda barn är en normal och sund instinkt.
Hoppas alla läser dagens inlägg från Lessler.
Senast redigerad av MeggieCleary 2023-05-12 kl. 14:39.
Citera
2023-05-12, 15:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Pedddohat?
Att vilja skydda barn är en normal och sund instinkt.
Att vilja skydda barn behöver inte samtidigt innebära att man hatar pedofiler, lika lite som att man måste hata bilar för att vilja skydda barn i trafiken. Det är faktiskt möjligt att bjuda en hel busslast peddon på kramkalas med tårta utan att ett enda barn råkar illa ut.

Peddohat är något som en person håller på med för att vinna sociala poäng och få kickar.
Citera
2023-05-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Kort version:

Dumpens orsakande av anhörigskada är medieetiskt, men inte juridiskt, relevant. Dumpens eventuella orsakande av pöbelmisshandel av gädda på grund av enbart publicering är varken medieetiskt eller juridiskt relevant.

Lång version:

Den som agerar inom yttrandefrihetens ram måste tillåtas göra det utan rättsligt ansvar för vad folk som tar del av informationen kan tänkas hitta på.

Även om Dumpen skulle fällas i ett eventuellt förtalsmål (förtal är en inskränkning i yttrandefriheten), kan de inte hållas juridiskt ansvariga för vad andra människor/pöbeln gör, såsom misshandel eller skadegörelse mot gäddor. Därför att förtalsregeln är avsedd att skydda folk mot förtal, inte mot misshandel, det är misshandelsregelns uppgift.

Såväl etiskt som juridiskt måste kausalkedjor alltid avskäras (annars skulle ansvaret för envar alltid vara obegränsat), eftersom naturen inte känner några naturliga avgränsningar beträffande orsakande. Exempelvis kan föräldrarna till ett barn anses vara de facto orsak till allt barnet företar sig i livet. Är det då relevant att moraliskt och rättsligt hålla föräldrarna ansvariga för ett mord avkomman begår i vuxen ålder? Få skulle svara ja på den frågan.

Har Dumpen då i denna de facto-mening orsakat gäddors och deras anhörigas lidande? Ja, det kan man hävda. Har gäddorna själva orsakat sitt och sina anhörigas lidande? Ja, likaså. Är Dumpens agerande orsak till att en gädda misshandlas på grund av en uthängning? Ja, om någon misshandlar på grund av att man direkt har tagit del av just Dumpens publicering.

Men, är de här relevanta/adekvata orsakssamband i meningen att Dumpen är klandervärd för detta faktiska orsakande, det vill säga bör hållas ansvarig på något sätt?

Nej, inte juridiskt, skulle jag säga, därför att sprida information på det sätt Dumpen gör måste vara tillåtet i ett samhälle med vid yttrandefrihet (eventuellt förtalsansvar enda begränsningen). Jämför brottet uppvigling eller anstiftan till brott (också de inskränkningar i yttrandefriheten), där har lagstiftaren dragit gränsen så att den som uppmanar till brott kan hållas legalt ansvarig. Så är dock inte fallet med Dumpen. Tvärtom påtalar Sara ofta att allt våld är oacceptabelt.

Huvudorsak, delorsak och samexisterande orsaker ingår ofta i en väv av obegränsad kausalitet i vårt komplexa samhälle. Vad som är vad och var gränsen ska dras i ett ansvarsperspektiv, såväl i det enskilda fallet som principiellt, är öppet för diskussion, vilket den här tråden är ett bevis på.

Den medieetiska aspekten är en annan fråga, men krokar i ämnet. Helt klart skulle de allra flesta Dumpen-uthängningar inte klara en medieetisk prövning, då orsakad publicitetsskada för uthängd och anhöriga typiskt sett skulle anses trumfa allmänintresset/nyhetsvärdet, vågar jag påstå.

Dumpen är emellertid inte ansluten till det frivilliga medieetiska systemet och menar att deras egen etik är sådan, att uthängningarna är försvarbara, trots den skada som en publicering orsakar gädda och anhöriga. Även det öppet för diskussion, givetvis.
Tack för ännu en insiktfull redogörelse.
Är med på resonemanget. Min invändning/fundering är just runt detta med samverkande orsaker. Låt oss säga att/anta dumpen vet, eller med hög grad av sannolikhet kan anta, att deras agerande är utlösande eller starkt bidragande orsak till att andra brott utförs. Känns inte som en orimlig antagelse.
I och med att dumpen aktivt väljer att fortsätta med samma arbetssätt, och trots att mönstret förblir det samma, påverkar inte det den juridiska ställningen alls?
Citera
2023-05-12, 15:07
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag inte tycker att sexbrott är en lika allvarlig sak som de flesta andra människor. Att jag tillhör en minoritet i den frågan stör inte mig.

Det är dock inte samma sak som att jag skulle tycka att det är ok med sexbrott, för det tycker jag inte. När du skriver förgripa så anar jag dock att du använder Dumpens defintion, det vill säga allt från en penisbild till Josef Fritzl. Jag har inga problem med att göra skillnad på dessa, och det är ärligt talat ganska förvånade att Dumpen (och du, om mitt antagande stämmer) inte gör samma sak. Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra att skicka penisbilder, och själv har jag aldrig skickat någon sådan.
Instämmer i att lagarna och hysterin när det gäller sexbrott oftast inte motsvarar den skada dessa brott orsakar i jämförelse med många andra brottskategorier.
I exempelvis sexköp och zoofili/tidelag utan människohandel eller inslag av tvång och lidande så finns knappast något brottsoffer.
Ändå är det förbjudet? Varför?

När det gäller våldtäkt så tänk dig att få din fru nedsprutad av en afrikan. Även du som hennes make är ett brottsoffer och lika mycket om hon gör det frivilligt.
Plötsliga penisbilder till okända utan förvarning kan inte vara lagliga. Man skulle nästan kunna klassa det som hot ungefär som om man skickar en bild på ett rep utan att specificera varför.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Pedddohat? Att vilja skydda barn är en normal och sund instinkt.
Givetvis kan dumpens inte hållas juridiskt ansvariga för vad orelaterade människor gör men de kan åtminstone hållas moraliskt ansvariga att inte uppvigla till hat, hot, våld, trakasserier, mobbning, aggressivitet mm när detta förekommer, utan då istället avskilja dessa medlemmar från bla deras Facebook och även anmäla misstänkte olagligheter, hot, våldsverkare mfl som ingår i deras publik och aktiva följeslagare.

"Att vilja skydda barn är en normal och sund instinkt." Det är inte ett givet korrekt uttalande då människans natur långt ifrån är sådan. Det du påstår stämmer inte med evolutionspsykologi och dylikt.
Det kan vara normalt och sunt i mindre stammar men knappast normalt att tex smålänningar på 1800-talet utan hjärntvättning och propaganda brydde sig om svältande barn i Somalia.

Det är i synnerhet inte normalt för män att bry sig om småbarn. Om det är något som kan vara normalt så är det i så fall att avsluta deras liv. Titta ut i djurriket och du får ett svar på det mesta. Människan är ett djur, en avancerad schimpans.
Senast redigerad av skammenikvadrat 2023-05-12 kl. 15:24.
Citera
2023-05-12, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Ingen jävel bryr sig om Patrik eller Sara brukat droger tidigare, fattar du?

Båda hade ju dessutom blivit utsatta för sexuella övergrepp som barn så deras missbruk kanske berodde på just detta?

Alltså är även detta er gäddors fel i grunden.

Nej S&P har inte blivit utsatta för övergrepp,möjligvis att Patrik har det fast inte Sara då hon sålde sex för att ha råd med droger som hon varit beroende av sedan innan. Sen kan hon påstå hur mycket hon vill att hon började med droger för att hon sålde sex. Litar inte en alls på den där kvinnan host mannen.
Citera
2023-05-12, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PundarSara
Nej S&P har inte blivit utsatta för övergrepp,möjligvis att Patrik har det fast inte Sara då hon sålde sex för att ha råd med droger som hon varit beroende av sedan innan. Sen kan hon påstå hur mycket hon vill att hon började med droger för att hon sålde sex. Litar inte en alls på den där kvinnan host mannen.

Ok? Ursäktar P&S tidigare drogbruk gäddor att våldta barn? Vad är det du försöker säga egentligen?
Citera
2023-05-12, 15:30
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag inte tycker att sexbrott är en lika allvarlig sak som de flesta andra människor. Att jag tillhör en minoritet i den frågan stör inte mig.

Det är dock inte samma sak som att jag skulle tycka att det är ok med sexbrott, för det tycker jag inte. När du skriver förgripa så anar jag dock att du använder Dumpens defintion, det vill säga allt från en penisbild till Josef Fritzl. Jag har inga problem med att göra skillnad på dessa, och det är ärligt talat ganska förvånade att Dumpen (och du, om mitt antagande stämmer) inte gör samma sak. Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra att skicka penisbilder, och själv har jag aldrig skickat någon sådan.

Det går alltid att relativisera. "Ja men jag mördade ju honom bara lite".

Nu har vi satt en gräns för barnvåldtäkt. Håll dig till den eller ta konsekvenserna.
Citera
2023-05-12, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ok? Ursäktar P&S tidigare drogbruk gäddor att våldta barn? Vad är det du försöker säga egentligen?

Dumpen är en sekt som står för underhållning inte mer än så Vart kan man se i konversationerna att gäddorna vill våldta baaaaarrnen? Vill gärna se bevis på att någon skrivit så.
Citera
2023-05-12, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PundarSara
Dumpen är en sekt som står för underhållning inte mer än så Vart kan man se i konversationerna att gäddorna vill våldta baaaaarrnen? Vill gärna se bevis på att någon skrivit så.

Bevis? Litar du inte på dera dina egna ögon? Sex med barn är våldtäkt.

Gäddan har skrivit med vad han tror är ett barn, har enligt sin egen utsago haft sex som avsikt, och befinner sig sedan på bestämd plats för att fullborda detta. Detta räcker som bevis för självtänkande människor.
Citera
2023-05-12, 15:42
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det går alltid att relativisera. "Ja men jag mördade ju honom bara lite".

Nu har vi satt en gräns för barnvåldtäkt. Håll dig till den eller ta konsekvenserna.
Ja, det går att relativisera. Det är därför som vi har brotten mord och dråp till exempel.

Jag är inte topic i tråden, och vad jag håller mig till eller inte är därför OT.
Citera
2023-05-12, 16:50
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg, som vanligt så var det mycket läsvärt. Jag håller med dig i sak, men samtidigt så vore det intressant att höra din syn på Hitler-argumenet som jag anförde på förra sidan. Jag är medveten om att det är svårt att jämföra, men det vore ändå intressant att höra din uppfattning.

Tack! Ja, svårt att jämföra. Och bra att du flaggade för Godwins lag. Det blir ju en smula problematiskt redan därav, så att säga. Men så här, renodlat: Anta att han stod på ett torg och spydde galla över judar i allmänna ordalag, varpå någon enbart därför gick och slog ner en jude. Då borde han principiellt inte vara ansvarig för denna misshandel, åtminstone inte som gärningsman. Sen finns en glidning mot uppvigling: Hans antydningar, som du nämner, kanske tolkades i varje fall som order, vilket (av det jag har läst om andra världskriget) han måste ha varit på det klara med, och inte haft något emot, inte minst givet den aggressiva retoriken och det övergripande ledarskapet. Ungefär så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in