Citat:
Allt för hög inflation ger till effekt att alla blir fattigare så det är vettigt att bekämpa den.
En högre sysselsättningsgrad ökar f.ö. inflationen. Vi behöver få en betydligt högre arbetslöshet under en period. Helst i kombination med en sänkt A-kassa.
Pensionerna är redan låga och en sänkning ger inga positiva effekter.
En högre sysselsättningsgrad ökar f.ö. inflationen. Vi behöver få en betydligt högre arbetslöshet under en period. Helst i kombination med en sänkt A-kassa.
Pensionerna är redan låga och en sänkning ger inga positiva effekter.
Det kan ju vara solidariskt att alla blir lite fattigare, snarare än att vissa stackare får gå i konken, samt en fullständig stagnation i byggbranschen vilket kommer att ge än högre bostadspriser på sikt.
Speciellt när inflationen beror på ökade internationella varupriser som inte svensk räntepolitik biter på, annat än sekundärt genom försvar av kronkursen (vilket görs bättre genom att stärka svensk industris konkurrenskraft, snarare än att utarma den genom räntepålagor)
Sänkta pensioner borde väl ge precis samma effekt som sänkt a-kassa? Kanske till och med högre eftersom att det finns fler pensionärer, samt en lägre a-kassa borde ge lite högre tryck på arbetsmarknaden, enligt moderat doktrin.
Släng på en saftig fastighetsskatt också!
Citat:
Inflationen är till stor del driven av billiga lån.
Jag håller med dig helt och hållet att kuren för att ta oss ut ur dagens prekära situation kommer kunna leda till väldigt obehagliga utfall, så som stagflation, men jag ser uppriktigt sagt inte något alternativ.
Laissez faire verkar inte direkt lösa problemet
Jag håller med dig helt och hållet att kuren för att ta oss ut ur dagens prekära situation kommer kunna leda till väldigt obehagliga utfall, så som stagflation, men jag ser uppriktigt sagt inte något alternativ.
Laissez faire verkar inte direkt lösa problemet
Billiga lån och QE har definitivt legat till grund för problemen, risken är dock att motåtgärderna leder till värre samhällsproblem än en hög inflation. Operationen lyckades men patienten är död.