2023-05-12, 12:51
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Allt för hög inflation ger till effekt att alla blir fattigare så det är vettigt att bekämpa den.

En högre sysselsättningsgrad ökar f.ö. inflationen. Vi behöver få en betydligt högre arbetslöshet under en period. Helst i kombination med en sänkt A-kassa.

Pensionerna är redan låga och en sänkning ger inga positiva effekter.

Det kan ju vara solidariskt att alla blir lite fattigare, snarare än att vissa stackare får gå i konken, samt en fullständig stagnation i byggbranschen vilket kommer att ge än högre bostadspriser på sikt.

Speciellt när inflationen beror på ökade internationella varupriser som inte svensk räntepolitik biter på, annat än sekundärt genom försvar av kronkursen (vilket görs bättre genom att stärka svensk industris konkurrenskraft, snarare än att utarma den genom räntepålagor)

Sänkta pensioner borde väl ge precis samma effekt som sänkt a-kassa? Kanske till och med högre eftersom att det finns fler pensionärer, samt en lägre a-kassa borde ge lite högre tryck på arbetsmarknaden, enligt moderat doktrin.
Släng på en saftig fastighetsskatt också!

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inflationen är till stor del driven av billiga lån.
Jag håller med dig helt och hållet att kuren för att ta oss ut ur dagens prekära situation kommer kunna leda till väldigt obehagliga utfall, så som stagflation, men jag ser uppriktigt sagt inte något alternativ.
Laissez faire verkar inte direkt lösa problemet

Billiga lån och QE har definitivt legat till grund för problemen, risken är dock att motåtgärderna leder till värre samhällsproblem än en hög inflation. Operationen lyckades men patienten är död.
Citera
2023-05-12, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Det är enkelt. För att få ner inflationen så behöver styrräntan ligga på samma nivå som inflationen. Nuvarande nivå är futtig och ineffektiv. Sen kommer en sådan hög ränta innebära katastrof för hundratusentals överbelånade som trott att minusränta är något normalt. Men i slutändan behöver den överbelånade medelklassen ett eldbad, hela landet kommer att tjäna på det i framtiden.

Räntan bör aldrig vara lägre än 3-4 procent när det här väl är över. Annars kommer vi hamna i samma sits igen om Riksbanken börjar med glädjeränta på minus eller på sin höjd en halv procent.
Ja, precis och RB har inget mandat att vara nån fattighjälp.

Sådant har vi soc. för.
Citera
2023-05-12, 12:54
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
För det första har vi inte den högsta arbetslösheten. Både Italien och Spanien har högre.

Och uppenbarligen är arbetslösheten för låg i landet.

Hur kan arbetslösheten vara för låg?
Citera
2023-05-12, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Det kan ju vara solidariskt att alla blir lite fattigare, snarare än att vissa stackare får gå i konken, samt en fullständig stagnation i byggbranschen vilket kommer att ge än högre bostadspriser på sikt.

Speciellt när inflationen beror på ökade internationella varupriser som inte svensk räntepolitik biter på, annat än sekundärt genom försvar av kronkursen (vilket görs bättre genom att stärka svensk industris konkurrenskraft, snarare än att utarma den genom räntepålagor)

Sänkta pensioner borde väl ge precis samma effekt som sänkt a-kassa? Kanske till och med högre eftersom att det finns fler pensionärer, samt en lägre a-kassa borde ge lite högre tryck på arbetsmarknaden, enligt moderat doktrin.
Släng på en saftig fastighetsskatt också!

Billiga lån och QE har definitivt legat till grund för problemen, risken är dock att motåtgärderna leder till värre samhällsproblem än en hög inflation. Operationen lyckades men patienten är död.
Pensionärer med redan låga pensioner driver inte inflationen. De äter redan kattmat.

Det är inte meningen att det här ska vara något rättvisespel men det är ju bara bra att belånade får bära stora delar av bördan nu eftersom de gjort val som satt oss i den här skiten.
Citera
2023-05-12, 12:56
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vad är det som inte kommer hålla?

Användaren JerryReeds personliga ekonomi. "Rih...Rihks...Rihksbanquen kan inte höja räntan mer, det kommer inte att hålla, jag känner redan hur det spänner i stjärten!"
Citera
2023-05-12, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Hur kan arbetslösheten vara för låg?
Inflationen minskar med högre arbetslöshet. Därför behöver arbetslösheten stiga för att vi snabbare ska komma tillrätta med inflationen.

När vi gjort det är det naturligt att arbetslösheten minskar igen.
Citera
2023-05-12, 12:59
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Inflationen minskar med högre arbetslöshet. Därför behöver arbetslösheten stiga för att vi snabbare ska komma tillrätta med inflationen.

När vi gjort det är det naturligt att arbetslösheten minskar igen.

Jaha men alla som förlorar jobbet och måste gå på bidrag då?
Citera
2023-05-12, 13:00
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om de ska höja i oändlighet så hoppas jag att de har en plan för de som "gjort rätt" för sig och köpt en bostadsrätt utan att vara överbelånad, men riskerar att bli av med den p.g.a konkurs av föreningen. Samhällskontraktet är evigt brutet om detta kommer ske igen så som det har skett tidigare (ex. 90-talet), varför ska jag fortsätta betala skatt till ett sådant samhälle som medvetet förstör min och andra medborgares ekonomi? (då menar jag främst genom att de sänkte räntan från första början till 0)

Min historia är att jag köpte en BRF för x år sedan som hade ungefär samma belåning som de flesta nybyggda BRF:er. Allt har varit frid och fröjd i många år, tills nu, när höjningarna är ett faktum PLUS alla elpriser som beror på ett annat politiskt misslyckande. Jag ser inte att det är en omöjlighet att jag (p.g.a Sveriges pissiga bostadsrättssystem) kommer förlora min lägenhet av en ev. konkurs. Läget är inte extremt ännu, men om räntan fortsätter höjas så kan det tyvärr bli så i kombination med andra höjda kostnader.

Även om mina egna lån och dylikt är avbetalda på lägenheten (ingen direkt lånetorsk, endast indirekt m.a.o), så kan jag förlora en extremt stor del av mitt liv i form av pengar (tid) genom denna galna politik. Man kan alltid argumentera att man får skylla sig själv, men till vilken gräns? När jag köpte min "rätt" till lägenheten så var det en bra deal. Så vad gör man, jag har försökt att sälja den, men kommer gå rätt mycket back inflationsberäknat och om jag säljer den, kommer pengarna försvinna ändå p.g.a inflationen. Ett dö-läge, man behöver ju någonstans att bo också.

Jag tycker synd om mina grannar som sitter på massa egna lån och stora kommande höjningar på BRF avgifterna också. Det kan bli många som förlorar en livsbesparing. Sen ska staten få fortsätta med sin legaliserade stöld i form av skatt? Ha-ha, glöm det. Om detta händer, kommer jag aldrig känna någon tillit till samhället igen och jag kommer vara en stor parasit så gott det bara går.

Idiot-Sverige

Jag förstår inte. Är det Sveriges, Riksbankens eller regeringens fel att din bostadsrättsförening är hårt skuldsatt och riskerar konkurs? Din rätt till lägenheten innebär att du också blir en del av föreningen.

Får inte heller ihop resonemanget att det är oacceptabelt att gå back. Ibland gör man dåliga affärer och då kostar det. Inget konstigt med det?
Citera
2023-05-12, 13:01
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Det är enkelt. För att få ner inflationen så behöver styrräntan ligga på samma nivå som inflationen. Nuvarande nivå är futtig och ineffektiv. Sen kommer en sådan hög ränta innebära katastrof för hundratusentals överbelånade som trott att minusränta är något normalt. Men i slutändan behöver den överbelånade medelklassen ett eldbad, hela landet kommer att tjäna på det i framtiden.

Räntan bör aldrig vara lägre än 3-4 procent när det här väl är över. Annars kommer vi hamna i samma sits igen om Riksbanken börjar med glädjeränta på minus eller på sin höjd en halv procent.

Det där har jag hört förut men aldrig riktigt förstått, vad blir bättre av att den överbelånade medelklassen får ett eldbad? Minskad konsumtion som sänker inflationen eller är det en Lutheransk påminnelse till medelklassen?
Citera
2023-05-12, 13:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jo, att avvakta.

Spånen här inne, verkar tro att dom måste höja räntorna, innan man ens sett någon effekt på gällande höjningar. Att man ännu inte sett någon märkbar effekt, är för att man inte låtit marknaden andas mellan varven ens.

Du åker inte fortare på 3:an med 7000rpm, än vad du gör på 5:an med 1500rpm. Det går bara sönder.
Räntan behöver varaktigt höjas. Ränta är priset på pengar och gratisvaror leder aldrig till något gott, bara överanvändning, felprioriteringar och resursslöseri.
Citera
2023-05-12, 13:04
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Pensionärer med redan låga pensioner driver inte inflationen. De äter redan kattmat.

Jo, men de sitter även ofta i ägda hem som de har gjort fantastiska vinster på. Genom att svälta ut dem så kan vi tvinga dem att sälja, vilket kommer att pressa priserna på bostadsmarknaden neråt.

Även om bostadsprisernas koppling till inflationen är oklar för mig, så verkar det som att folk med bättre koll pekar på lägre bostadspriser leder till lägre inflation. Bättre användning av bostadsbeståndet, kattmat åt många år framåt för pensionärerna, lägre inflation. Win-Win-Win.
Citera
2023-05-12, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jaha men alla som förlorar jobbet och måste gå på bidrag då?
Ja det krävs ju att man knäcker några ägg för att få till en omelett.

Jag har upplevt många lågkonjunkturer under mitt liv och under alla dessa drabbas naturligtvis enskilda. Fler kommer exempelvis att bli uteliggare de närmsta åren.

Men det är ju förutsebara problem. Har man belånat sig till ohållbara nivåer kan det ju vara ett Recipe For Disaster, så klart . . .

Det bästa vore dessutom om A-kassan sänktes.

Det är naturligtvis inte bra med en långvarig arbetslöshet (mest pga psykiska problem) utan det gäller ju under ett par år tills vi får ordning på inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in