Citat:
Ursprungligen postat av
nudas.veritas
Jo, men de sitter även ofta i ägda hem som de har gjort fantastiska vinster på. Genom att svälta ut dem så kan vi tvinga dem att sälja, vilket kommer att pressa priserna på bostadsmarknaden neråt.
Även om bostadsprisernas koppling till inflationen är oklar för mig, så verkar det som att folk med bättre koll pekar på lägre bostadspriser leder till lägre inflation. Bättre användning av bostadsbeståndet, kattmat åt många år framåt för pensionärerna, lägre inflation. Win-Win-Win.
Det är ju bara på marginalen pensionerna har någon betydelse och när bostadspriserna faller minskar incitamentet att sälja bostaden. Det där är bara påhitt från dig och en passiv-aggressiv handling mot mig eftersom du vet att jag är pensionär. Patetiskt.
Det är nog bättre att svälta ut (dina ord) de som valt att belåna sig för mycket. Det ger en betydligt större effekt.
Nu behöver man inte driva någon speciell politik för att arbetslösheten ska stiga det kommer som en naturlig följd av den lågkonjunktur vi nu går in i.