2023-05-12, 13:07
Medlem
Lyssna på denna och hör hur Riksbanken och regeringen fukkar oss för att se bra ut...

https://player.captivate.fm/episode/aa41a8ed-a726-4ea8-bfeb-4fd60cd42201
Citera
2023-05-12, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om de ska höja i oändlighet så hoppas jag att de har en plan för de som "gjort rätt" för sig och köpt en bostadsrätt utan att vara överbelånad, men riskerar att bli av med den p.g.a konkurs av föreningen. Samhällskontraktet är evigt brutet om detta kommer ske igen så som det har skett tidigare (ex. 90-talet), varför ska jag fortsätta betala skatt till ett sådant samhälle som medvetet förstör min och andra medborgares ekonomi? (då menar jag främst genom att de sänkte räntan från första början till 0)

Min historia är att jag köpte en BRF för x år sedan som hade ungefär samma belåning som de flesta nybyggda BRF:er. Allt har varit frid och fröjd i många år, tills nu, när höjningarna är ett faktum PLUS alla elpriser som beror på ett annat politiskt misslyckande. Jag ser inte att det är en omöjlighet att jag (p.g.a Sveriges pissiga bostadsrättssystem) kommer förlora min lägenhet av en ev. konkurs. Läget är inte extremt ännu, men om räntan fortsätter höjas så kan det tyvärr bli så i kombination med andra höjda kostnader.

Även om mina egna lån och dylikt är avbetalda på lägenheten (ingen direkt lånetorsk, endast indirekt m.a.o), så kan jag förlora en extremt stor del av mitt liv i form av pengar (tid) genom denna galna politik. Man kan alltid argumentera att man får skylla sig själv, men till vilken gräns? När jag köpte min "rätt" till lägenheten så var det en bra deal. Så vad gör man, jag har försökt att sälja den, men kommer gå rätt mycket back inflationsberäknat och om jag säljer den, kommer pengarna försvinna ändå p.g.a inflationen. Ett dö-läge, man behöver ju någonstans att bo också.

Jag tycker synd om mina grannar som sitter på massa egna lån och stora kommande höjningar på BRF avgifterna också. Det kan bli många som förlorar en livsbesparing. Sen ska staten få fortsätta med sin legaliserade stöld i form av skatt? Ha-ha, glöm det. Om detta händer, kommer jag aldrig känna någon tillit till samhället igen och jag kommer vara en stor parasit så gott det bara går.

Idiot-Sverige
Du kommer att förlora ännu mer utan den här politiken och det där gäller ju inte bara Sverige.
Citera
2023-05-12, 13:09
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja det krävs ju att man knäcker några ägg för att få till en omelett.

Jag har upplevt många lågkonjunkturer under mitt liv och under alla dessa drabbas naturligtvis enskilda. Fler kommer exempelvis att bli uteliggare de närmsta åren.

Men det är ju förutsebara problem. Har man belånat sig till ohållbara nivåer kan det ju vara ett Recipe For Disaster, så klart . . .

Det bästa vore dessutom om A-kassan sänktes.

Det är naturligtvis inte bra med en långvarig arbetslöshet (mest pga psykiska problem) utan det gäller ju under ett par år tills vi får ordning på inflationen.

Fyfan jävla sjukt samhälle vi lever i.

Så att kapitalisterna skall kunna fortsätta plocka utdelning ur sina företag så måste man "knäcka" några människor.
Citera
2023-05-12, 13:11
Medlem
Dynamiks avatar
Nu ni, blir det åka av.
Citera
2023-05-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Drivmedelspriserna har ju fallit tillbaka det senaste.

Precis och det kommer att driva ned inflationen.
Citera
2023-05-12, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Jo, men de sitter även ofta i ägda hem som de har gjort fantastiska vinster på. Genom att svälta ut dem så kan vi tvinga dem att sälja, vilket kommer att pressa priserna på bostadsmarknaden neråt.

Även om bostadsprisernas koppling till inflationen är oklar för mig, så verkar det som att folk med bättre koll pekar på lägre bostadspriser leder till lägre inflation. Bättre användning av bostadsbeståndet, kattmat åt många år framåt för pensionärerna, lägre inflation. Win-Win-Win.
Det är ju bara på marginalen pensionerna har någon betydelse och när bostadspriserna faller minskar incitamentet att sälja bostaden. Det där är bara påhitt från dig och en passiv-aggressiv handling mot mig eftersom du vet att jag är pensionär. Patetiskt.

Det är nog bättre att svälta ut (dina ord) de som valt att belåna sig för mycket. Det ger en betydligt större effekt.

Nu behöver man inte driva någon speciell politik för att arbetslösheten ska stiga det kommer som en naturlig följd av den lågkonjunktur vi nu går in i.
Citera
2023-05-12, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Fyfan jävla sjukt samhälle vi lever i.

Så att kapitalisterna skall kunna fortsätta plocka utdelning ur sina företag så måste man "knäcka" några människor.
Ja livet kan vara hårt ibland. Samtidigt kan jag inte tänka mig nåt bättre system än det kapitalistiska.
Citera
2023-05-12, 13:14
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Jo, men de sitter även ofta i ägda hem som de har gjort fantastiska vinster på. Genom att svälta ut dem så kan vi tvinga dem att sälja, vilket kommer att pressa priserna på bostadsmarknaden neråt.

Även om bostadsprisernas koppling till inflationen är oklar för mig, så verkar det som att folk med bättre koll pekar på lägre bostadspriser leder till lägre inflation. Bättre användning av bostadsbeståndet, kattmat åt många år framåt för pensionärerna, lägre inflation. Win-Win-Win.
Helt med dig. Många pensionärer sitter girigt på syllskadade hus, de knappt bemödat sig att byta tak på, men ska håva in cash av unga barnfamiljer. Som om det vore en naturlag.

Nej ta bort allt elstöd, ränteavdrag och styr om hjälpen till de allra fattigaste grupperna så att de kan köpa mat. Låt räntehöjningarna komma och släpa ut de satans girigbukarna till pensionärer från sina trollgryt.
Citera
2023-05-12, 13:15
Medlem
HomoDeuss avatar
Räntan kommer att gå upp mot 7-8%.

Bönder som inte trodde räntan kunde gå upp från 1-2%, för "då skulle alla konka och Sverige gå under", får därmed lära sig förstå - att de just inte förstår ett piss.
Citera
2023-05-12, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Precis och det kommer att driva ned inflationen.
Ja det kan nog ha viss betydelse man jag tror att den är för liten för att sätta någon allvarlig press på inflationen.
Citera
2023-05-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Räntan kommer att gå upp mot 7-8%.

Bönder som inte trodde räntan kunde gå upp från 1-2%, för "då skulle alla konka och Sverige gå under", får därmed lära sig förstå - att de just inte förstår ett piss.
Ingen kunde sagt det bättre än så.
Citera
2023-05-12, 13:18
Avslutad
Många i tråden som skriver tror när de borde skrivas hoppas.

Räntan är fortsatt extremt låg. Jag tror vi kommer stabilisera oss på nästa platå närmre 10% än 0%, men min gissning är lika bra som alla andras d.v.s. hundskit. Att den kommer går ner eller hitta någon slags stabil nivå mellan 0-3% kan alla vi som är torra bakom öronen avskriva som önskedrömmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in