Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
En grej att notera är att rätten menar att skadorna på armbågarna uppkommit genom fallet, så inte genom fasthållningen.
Nästa grej är att det nog får anses omöjligt att skriva ned förloppet så linjärt som du gör här, det är därför det är svårt att komma till en slutsats. Det måste ha varit väldigt tumultartat, hela förloppet, och armar har nog hållts på alla möjliga sätt. Det som är klart är att det är oerhört osannolikt att JJ som första person i Sverige lyckats strypmörda någon alldeles själv utan att få ett enda blåmärke eller rivsår.
Jag skriver inget linjärt förlopp, jag diskuterar vilka möjliga positioner Maja, Johanna och Tove hade vid den tidpunkten som Tove ströps.
Från vad jag har läst, så finns det en position på Tove och Johanna vid the point of no return där Tove legat vid ena väggen, med Johanna varit sittandes på Tove med händerna runt hennes hals. Enligt Johanna håller Maja då fast Toves armar och enligt rätten ska Maja förstå att Tove kommer dö av deras handlingar.
Det diskuteras friskt huruvida Maja var närvarande vid mordet, vilket är en viktig del. Men det är också intressant att diskutera scenariot om Maja var närvarande och aktiv på det sätt som Johanna beskriver, är det då säkert att hon sett och förstått vad Johanna har gjort.
Om Maja håller fast Toves händer, ser hon då vad Johanna gör med Tove eller kan hon tro att det är ett bråk som hon deltar i? Det är ju rätt stor skillnad på mord och misshandel i straffskalan och det finns mig veterligen inga bevis på att mordet var planerat mellan Maja och Johanna.