2023-05-12, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Att hålla i och trycka ner händerna/handlederna på snett vinklade armar snett ut från kroppen eller ovanför huvudet behöver inte ge armbågsskador.
Man ska inte heller glömma bort att Ts kropp också uppvisade tydliga skador på armbågarna, mest troligt enligt rättsläkaren primärt efter fallet baklänges i golvet.

Skador på redan befintliga skador är svåra att se på en död, brunnen, släpad kropp som legat några veckor i skogen där djurangrepp bla avlägsnat delar av en arm.

Som jag tolkade det, så var skadorna på armbågarna eventuellt ett bevis på att Toves armar blivit fasthållna. Om skadorna ska ha kommit från att armarna blivit fasthållna på det sättet som Johanna beskriver, så kan jag inte se någon annan förklaring till att Tove haft sina armar längsmed kroppen.

Men skadorna kan naturligtvis ha uppkommit på annat sätt också, vilket jag tolkar som att det då inte finns några fysiska bevis på att Maja har deltagit.
Citera
2023-05-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vet du när överlåtelsedstumet är?
Innan dess är det ingen brådska med att ändra företagsadress.

Nej, har bara läst det som fanns skrivit på Hemnet. Men eftersom han redan har flyttat borde adressen bli ändrad gällande företagsadress eller så kan han ha struntat i att avveckla företaget. Men det mest troliga är nog att han har struntat i att avveckla företaget eftersom adressen finns kvar.

Enligt ratsit blev adressen ändrad 28 april 2023.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-05-12 kl. 10:22.
Citera
2023-05-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har du möjligtvis någon länk till den pensionerade kriminalteknikern Sonny Björk, i Lisa Holm mordet, som försvaret tog in där så att jag inte behöver leta alldeles för länge?
Vet inte om det var Lisa Holm mordet han hördes i, kan blandat ihop med det Wilma Andersson mordet.
Googla ” Sonny Björk Wilma Andersson” så kommer det fram några artiklar där.
Senast redigerad av Luxors 2023-05-12 kl. 10:23.
Citera
2023-05-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vet inte om det var Lisa Holm mordet han hördes i, kan blandat ihop med det Wilma Andersson mordet.

Tack för svar. Jag ska leta.
Citera
2023-05-12, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
En grej att notera är att rätten menar att skadorna på armbågarna uppkommit genom fallet, så inte genom fasthållningen.

Nästa grej är att det nog får anses omöjligt att skriva ned förloppet så linjärt som du gör här, det är därför det är svårt att komma till en slutsats. Det måste ha varit väldigt tumultartat, hela förloppet, och armar har nog hållts på alla möjliga sätt. Det som är klart är att det är oerhört osannolikt att JJ som första person i Sverige lyckats strypmörda någon alldeles själv utan att få ett enda blåmärke eller rivsår.

Jag skriver inget linjärt förlopp, jag diskuterar vilka möjliga positioner Maja, Johanna och Tove hade vid den tidpunkten som Tove ströps.

Från vad jag har läst, så finns det en position på Tove och Johanna vid the point of no return där Tove legat vid ena väggen, med Johanna varit sittandes på Tove med händerna runt hennes hals. Enligt Johanna håller Maja då fast Toves armar och enligt rätten ska Maja förstå att Tove kommer dö av deras handlingar.

Det diskuteras friskt huruvida Maja var närvarande vid mordet, vilket är en viktig del. Men det är också intressant att diskutera scenariot om Maja var närvarande och aktiv på det sätt som Johanna beskriver, är det då säkert att hon sett och förstått vad Johanna har gjort.

Om Maja håller fast Toves händer, ser hon då vad Johanna gör med Tove eller kan hon tro att det är ett bråk som hon deltar i? Det är ju rätt stor skillnad på mord och misshandel i straffskalan och det finns mig veterligen inga bevis på att mordet var planerat mellan Maja och Johanna.
Citera
2023-05-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du glömde ett av rättens starkaste bevis ”mot” MH nämligen JJ:s story om vad som hände i badrummet.
På tal om ”berättelse inte är trovärdig”.

Nja, men en del av bevisningen är det såklart. Rätten är ju tydlig med att man ska vara försiktig med att använda medgärningsmans berättelser, så man har nog fäst ganska lagom med vikt vid JJs utsaga.
Citera
2023-05-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
Som jag tolkade det, så var skadorna på armbågarna eventuellt ett bevis på att Toves armar blivit fasthållna. Om skadorna ska ha kommit från att armarna blivit fasthållna på det sättet som Johanna beskriver, så kan jag inte se någon annan förklaring till att Tove haft sina armar längsmed kroppen.

Men skadorna kan naturligtvis ha uppkommit på annat sätt också, vilket jag tolkar som att det då inte finns några fysiska bevis på att Maja har deltagit.

Rätten har alltså inte noterat skadorna på armbågarna som ett bevis för fasthållningen, rättsläkaren vittnade ju om att mer troligt var antingen efter fallet eller av en annan typ av fasthållning. I FUP var detta inte lika tydligt, där tolkade iaf jag det som att det var troligt att skadorna uppkommit såsom JJ beskriver det.

Och så är vi tillbaka dit vi alltid kommer - nån hävdar att det inte finns någon bevisning som styrker att MH hållt fast armarna, vilket det alltså finns och det är därför MH är dömd för mord i tingsrätten. Att dessa bevis inte är vad ni verkar kalla "fysisk" art är inte särskilt relevant, människor i alla tider har dömts utan direkt bindande teknisk bevisning.
Citera
2023-05-12, 10:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit

Finns det några fysiska bevis för att Johanna deltagit?
Nej det gör det faktiskt inte heller.
Så fiskar man enbart efter fysiska bevis och fynd som binder en eller två mördare till mordet, så skulle ingen av dem bli dömda.
Citera
2023-05-12, 11:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om det bara vore för hälsoappen så hade det helt klart funnits en chans att hon sov mellan dom tiderna ja. Nu råkar det bara vara så att det också sker ett mycket högljutt mord i rummet intill och att en granne kommer och ringer på. Dessutom ger MHs egen historia att det ska ha släpats en kropp från toaletten ut genom ytterdörren medan hon sov.

Att hon ska ha sovit mellan 2.19-2.34 är därmed helt orimligt.

Edit: om idén är att mordet skedde då alltså. Sker det efter 2.34 är vi tillbaka på att hennes telefon indikerar att hon är med och mördar.
För mig som inte sover så tungt förefaller det orimligt, men det är flera i tråden som menar att det är fullt möjligt att sova trots att det låter som att huset håller på att rivas, så helt uteslutet är det inte.
Med en, av intryck, överbelastad hjärna, alkohol (även om hon inte är as kalas), ev. sömnbrist och ev. önskan om flykt ökar möjligheten till att det skulle kunna vara sant.
Tfn-rörelserna bevisar bara att hon varit i a f halvvaken, inget annat.

Men att det finns många andra besvärande omständigheter medför att hennes morddeltagande inte heller kan uteslutas. Slutligen är det en bedömningsfråga. Rätt eller fel vet bara M och J.
Citera
2023-05-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Googla ” Sonny Björk Wilma Andersson” så kommer det fram några artiklar där.

Har hittat. Det var Wilma Andersson mordet.

Hovrätten ändrar straffet för mordet på 17-åriga Wilma

Domstolen dömer Tishko Ahmed till 18 års fängelse

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GaGzXJ/hovratten-andrar-straffet-for-mordet-pa-17-ariga-wilma

Så troligen blir JJ också dömd till 18 års fängelse får vi hoppas.
Citera
2023-05-12, 11:01
Avslutad
Citat:
Rätten har alltså inte noterat skadorna på armbågarna som ett bevis för fasthållningen, rättsläkaren vittnade ju om att mer troligt var antingen efter fallet eller av en annan typ av fasthållning. I FUP var detta inte lika tydligt, där tolkade iaf jag det som att det var troligt att skadorna uppkommit såsom JJ beskriver det.

Och så är vi tillbaka dit vi alltid kommer - nån hävdar att det inte finns någon bevisning som styrker att MH hållt fast armarna, vilket det alltså finns och det är därför MH är dömd för mord i tingsrätten. Att dessa bevis inte är vad ni verkar kalla "fysisk" art är inte särskilt relevant, människor i alla tider har dömts utan direkt bindande teknisk bevisning.

Det finns folk som avrättats för sina åsikters skull också, det betyder inte att jag tycker att det är rätt gjort.

Det finns två versioner om vad som hänt. Maja säger att hon sov, Johanna säger att Maja deltog. Därför skulle jag vilja diskutera Johannas version, är det säkert att Maja förstår vad som händer ifall hon deltar. Kan man enligt Johannas version placera Maja så att hon ser och förstår konsekvenserna av Johannas handlande? Om hon inte kan placeras så, så finns det inga versioner där Maja skulle kunna dömas för mord, då har hon antingen sovit som hon säger eller deltagit utan att förstå konsekvenserna (= inget uppsåt).
Citera
2023-05-12, 11:03
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Jag tror att T blev rejält omtöcknad direkt efter fallet; skador i rygg, huvud och käke. T hinner inte ta emot sig utan faller handlöst mot golvet. Hon hinner inte börja ge ifrån sig ljud utan sparkar mot väggen under förloppet. När grannen går ner igen, är det tyst.
Jag tror att man kan bortse från de delar som i J:s lättkränkta värld föranleder självförsvar; knuffen i väggen, sparkar mot J, stryptag i liggande ställning, orden "vad fan gör ni"?
Allt tyder ju på att Tove hann ta emot sig med armbågarna innan fallet, så värst omtöcknad tror jag inte hon blev vilket också stöds av att hon försökt försvara sig med att slingra sig och sparka med benen.
Överkroppen har hon helt uppenbart inte kunnat använda och där finns endast en förklaring: Det var två förövare.
Skadan i t.ex ögat borde ha renderat i ett skrik men antagligen kunde hon inte skrika då en (J) var upptagen med halsgreppet vilket endast lämnar en annan (M) som ansvarig för den skadan.
Ingen av GM kan ju lämna helt sanningsenliga uppgifter gällande vad som skedde i badrummet, det blir isf helt garanterat livstidsstraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in