2023-05-12, 12:11
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja men arbetslösheten är priset vi måste betala för att få ordning på ekonomin. Det bästa vore om man dessutom sänkte A-kassan.

Vad menar du med att få ordning på ekonomin?

Om det bara syftar till att få inflationen till en vettig nivå så borde riksbankens räntehöjningar mötas med politiska åtgärder; sänkt reduktionsplikt är ett steg i rätt riktning men även t.ex. slopad matmoms borde övervägas. Riksbanken borde även öka takten i försäljningen av statsobligationer.

Jag anser att hålla inflationsnivån som det övergripande målet för all penningpolitik var orsaken till nollränteparadigmen och den snabba höjning som sker just nu. Det är fel fokus, och riksbankens verktyg biter inte längre. Målet borde vara en hög sysselsättningsgrad och ökad produktivitet, och det kräver investeringar. Tyvärr har vi en handlingsförlamad politikerkår som tvår sina händer och skyller på RB.

För övrigt, om man ska sparka på de som ligger så tycker jag att pensionerna också kan sänkas i samma veva som a-kassan.
Citera
2023-05-12, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Vi kommer nog aldrig se räntesänkningar igen utan Sverige kommer nog ha en normal ränta dvs ett par procent högre än i dag.

Tror styrräntan kommer ligga på runt 2% som normalt.
Citera
2023-05-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Precis. Kommunistfjollorna hoppas på en bostads REA, och att dom på något magiskt sätt, ska kliva in med 20.000, och få en villa i Göteborg, som sedan kommer skena upp i pris, och in kommer miljonerna....

Priserna sjunker inte så mycket, och precis som du har sagt, har dom inte råd att ta sig in på bostadsmarknaden idag, kommer dom inte ha råd vid en krasch heller.

Det är ju också nu, precis nu, de har sin chans att få ett billigare pris, men sen ska man vänta och vänta tills man når ett större och större ras. Jag har sagt det flera gånger men har man inte köpt nu redan har man missat botten av denna dip.
Citera
2023-05-12, 12:14
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Exakt. Det har rätt lite med Riksbankens styrränta att göra.

Om det inte vore som så att en stor del av konsumtionen görs direkt/indirekt via lånade pengar.
En höjning av styrräntan påverkar då konsumtionen eftersom den blir dyrare än inflationen
Citera
2023-05-12, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tror du hög inflation är mer hållbart? Fortsätter inflationen som nu, kommer räntorna höjas. Något alternativ finns inte.

Jo, att avvakta.

Spånen här inne, verkar tro att dom måste höja räntorna, innan man ens sett någon effekt på gällande höjningar. Att man ännu inte sett någon märkbar effekt, är för att man inte låtit marknaden andas mellan varven ens.

Du åker inte fortare på 3:an med 7000rpm, än vad du gör på 5:an med 1500rpm. Det går bara sönder.
Citera
2023-05-12, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Vad menar du med att få ordning på ekonomin?

Om det bara syftar till att få inflationen till en vettig nivå så borde riksbankens räntehöjningar mötas med politiska åtgärder; sänkt reduktionsplikt är ett steg i rätt riktning men även t.ex. slopad matmoms borde övervägas. Riksbanken borde även öka takten i försäljningen av statsobligationer.

Jag anser att hålla inflationsnivån som det övergripande målet för all penningpolitik var orsaken till nollränteparadigmen och den snabba höjning som sker just nu. Det är fel fokus, och riksbankens verktyg biter inte längre. Målet borde vara en hög sysselsättningsgrad och ökad produktivitet, och det kräver investeringar. Tyvärr har vi en handlingsförlamad politikerkår som tvår sina händer och skyller på RB.

För övrigt, om man ska sparka på de som ligger så tycker jag att pensionerna också kan sänkas i samma veva som a-kassan.
Allt för hög inflation ger till effekt att alla blir fattigare så det är vettigt att bekämpa den.

En högre sysselsättningsgrad ökar f.ö. inflationen. Vi behöver få en betydligt högre arbetslöshet under en period. Helst i kombination med en sänkt A-kassa.

Pensionerna är redan låga och en sänkning ger inga positiva effekter.
Citera
2023-05-12, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Det är ju också nu, precis nu, de har sin chans att få ett billigare pris, men sen ska man vänta och vänta tills man når ett större och större ras. Jag har sagt det flera gånger men har man inte köpt nu redan har man missat botten av denna dip.

Ja, dom verkar tro att dom på något magiskt vis, ska tajma vändningen. Just när dom köper, då vänder det och går uppåt! Märkligt
Citera
2023-05-12, 12:18
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Visst, på marginalen är det så. Det var därför jag skrev "rätt lite", helt verkningslöst är det ju inte.

I grunden är jag inte emot att man höjt räntan, däremot tror jag inte att det är en bra idé att tokhöja för att försöka döda inflationen. Nollräntan var också en dålig idé, och när man ändå sänkte till noll var det ytterligare en dålig idé (förvisso inte Riksbankens...) att låta ränteavdraget vara kvar.

Realräntan måste vara positiv annars driver den på en än högre inflation.
Realränta = 'styrränta' (eg. 3mån ssvx) - inflation
Idag är inflationen betydligt högre än både styrränta och 3 mån ssvx.
Citera
2023-05-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Om det inte vore som så att en stor del av konsumtionen görs direkt/indirekt via lånade pengar.
En höjning av styrräntan påverkar då konsumtionen eftersom den blir dyrare än inflationen

Visst är det så, men en riktigt stor del av prisökningarna beror på världsmarknadspriser, och de påverkas knappast av att efterfrågan från Sveriges konsumenter går ner lite.
Citera
2023-05-12, 12:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Räntesänkningarna till -0,5% gav marginell effekt på den uppmätta inflationen, utan gav bara uppblåsta priser på börs och fastighetsmarknad. Det verkar som att förhållandet även gäller omvänt, att räntehöjningarna inte ger någon större effekt på inflationen neråt, utan istället sänker värdet på fastigheter och räntekänsliga bolag vilket inte ger genomslag på inflationen.

Kopplingen mellan statslåneräntan och inflationsnivåerna verkar alltså inte vara lika starkt som riksbankens modeller utgår ifrån (se Ingves Igelkott).

Inflationen är inte konjunkturdriven, och en åtstramning riskerar att leda oss till ett stagflationsscenario med lågkonjunktur kombinerat med fortsatt inflation. Höjda räntor kommer inte att lösa detta förrän vi har en omfattande arbetslöshet, det är ett dyrt pris för samhället att betala för att självgoda 50-talister ska kunna sitta och säga "vad var det jag sa" och peka på de bolånetorskar de har önskat olycka över i 15 år.

Inflationen är till stor del driven av billiga lån.
Jag håller med dig helt och hållet att kuren för att ta oss ut ur dagens prekära situation kommer kunna leda till väldigt obehagliga utfall, så som stagflation, men jag ser uppriktigt sagt inte något alternativ.
Laissez faire verkar inte direkt lösa problemet
Citera
2023-05-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Realräntan måste vara positiv annars driver den på en än högre inflation.
Realränta = 'styrränta' (eg. 3mån ssvx) - inflation
Idag är inflationen betydligt högre än både styrränta och 3 mån ssvx.

På lite längre sikt, ja. Men det är knappast en bra idé att kortsiktigt tokhöja räntan till 10-15% av den anledningen.
Citera
2023-05-12, 12:25
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Visst är det så, men en riktigt stor del av prisökningarna beror på världsmarknadspriser, och de påverkas knappast av att efterfrågan från Sveriges konsumenter går ner lite.

Någonstans måste vi dock börja innan vi faller så pass djupt att vi ofelbart hamnar i stagflation (se japan scenariot)

Att vänta och se har vi ägnat oss åt under många år med känt resultat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in