2023-05-14, 00:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
lol nej, arbetslösheten är redan skyhög. Bostadspriserna är på en lagom nivå, dom ska om något upp.
Jag håller normalt med dig och svårt att veta ev. ironi, men vadå skyhög arbetslöshet?
Lagom är ett emotionellt begrepp. Bostadspriserna måste gå ned, punkt slut. Jag kommer själv förlora på detta så jag skriver inte i egen bok.
Citera
2023-05-14, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tror snarare på 5-6 % styrränta i höst. Med tanke på din hyresrättsbash kan jag tillägga att jag sannolikt har mer pengar än vad du har, flera fastigheter och inga lån överhuvudtaget. Så jag skriver inte utifrån någon bias, utan enbart egen tro.

Ah, låter ju logiskt. Hittills har Riksbanken höjt med 25/50 punkter åt gången. Och ligger nu på 3.5%. Men till hösten, kommer styrräntan ligga på 5-6%? Ska dom höja med 100 punkter nu i Juni då?

Pompom.

Och det fetade:

- Jaaa, såklart. Nu är vi ju på Flashback. Glömde att alla här är miljonärer, äger 200 fastigheter, 342 lyxbilar och inte har en enda krona i lån. Lätt att glömma!
Citera
2023-05-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
+6 % i ränta är inte ovanligt när man tittar historiskt hundra år tillbaka i tiden.
Jag pröjsade t.o.m runt +13% i ränta en gång i tiden när jag hade eget hus.
Det ni , ungdomar!
vi ska inte skrämma ungdomarna för mycket men jag hade 18% på mitt bolån en gång i tiden.
Under 1990-talet var vi avundsjuka på de lyckliga BLT som kunde få så lite som 5% på sina lån förutsatt att de köpte nyproduktion.
Citera
2023-05-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tror snarare på 5-6 % styrränta i höst. Med tanke på din hyresrättsbash kan jag tillägga att jag sannolikt har mer pengar än vad du har, flera fastigheter och inga lån överhuvudtaget. Så jag skriver inte utifrån någon bias, utan enbart egen tro.
Instämmer. FED ligger på 5% och vi brukar alltid följa John. Även ECB höjde nyligen och ligger på 3,75%.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-05-14 kl. 00:21.
Citera
2023-05-14, 01:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Inflationen beror givetvis inte enbart på räntan, utan även på ökade energipriser som leder till att allt vi konsumerar blir dyrare.

Oavsett så är inflationen redan påväg ner.

Just var påstod jag att inflationen endast berodde på räntan?
Räntan relativt inflationen är dock utan tvekan den starkaste faktorn hur inflationen utvecklas.

En negativ realränta är extremt inflationsdrivande.

Just hur vet du att inflationen är på väg ner?
Visst den har fallit den senaste tiden, men är fortfarande ca tre gånger högre än styrräntan.

Googla Ebberödsbank
Citera
2023-05-14, 01:15
Medlem
Min bedömning är att det kommer att höjas två gånger till 25 var
Citera
2023-05-14, 02:26
Medlem
hejsan07s avatar
Tjat om räntan. Samma inflationsdrivande effekt hafe ju nåtts med nollränta och amorteringskrav isamma procent istället.
Citera
2023-05-14, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Tja, vi får extra hög arbetslöshet av inflation också. Köpkraften försämras ju hela tiden. Däremot vet jag inte om lönerörelserna blir särskilt tuffa i en deflations-ekonomi, och att landet får onödigt hög arbetslöshet när företagen upplever för övrigt sänkta utgifter.
Nä, högre inflation ger inte högre arbetslöshet. Köpkraften försämras bara av reell inflation (fallande produktivitet), inte av nominell inflation. Och sämre köpkraft ger inte högre arbetslöshet. Däremot så kan reella omställningar ge högre arbetslöshet. Och försämrad produktivitet kan ju leda till ändrat köpbeteende.

Nominell deflation ger högre arbetslöshet eftersom folk hatar nominella lönesänkningar. Det räcker inte med att folk accepterar 0% i löneökningar. Det krävs generella lönesänkningar för att det inte ska bli ökad arbetslöshet.
Citera
2023-05-14, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Tjat om räntan. Samma inflationsdrivande effekt hafe ju nåtts med nollränta och amorteringskrav isamma procent istället.
Va? Höjd styrränta påverkar mycket mer saker än bara mängden cash som bolånetagare har att röra sig med hörru...
Citera
2023-05-14, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07

Räntan är mycket bättre då de gör att folk med pengar inte konsumerar då man istället kan få avkastning på sparandet
Citera
2023-05-14, 06:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Nä, högre inflation ger inte högre arbetslöshet. Köpkraften försämras bara av reell inflation (fallande produktivitet), inte av nominell inflation. Och sämre köpkraft ger inte högre arbetslöshet. Däremot så kan reella omställningar ge högre arbetslöshet. Och försämrad produktivitet kan ju leda till ändrat köpbeteende.

Nominell deflation ger högre arbetslöshet eftersom folk hatar nominella lönesänkningar. Det räcker inte med att folk accepterar 0% i löneökningar. Det krävs generella lönesänkningar för att det inte ska bli ökad arbetslöshet.
Att bada utan att bli blöt brukar fungera utmärkt?
Citera
2023-05-14, 07:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Inflationen behöver gå ner. Vad har arbetslöshet med det att göra, kan du inte ett skit om ekonomi?
Arbetslöheten kyler ner ekonomin genom att arbetslösa efterfrågar mindre och löne anspråken minskar.

Båda de faktorerna pressar inflationen.

Det vet alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in