Citat:
Ursprungligen postat av
Lpq32
Jag bölar inte om något.
Jag bara beskriver verkligheten. Du verkar däremot ha litet svårt att ta till dig verkligheten.
Ja ränthöjningarna är bra eftersom inflationen annars förstör allas ekonomi.
Då hade jag rätt alltså. En rödvinskommunist i en sunkig hyresrätt.
Nej, du tänker att räntehöjningarna är bra för att dom som äger sina boenden får dyrare kostnader, och då tror du att det blir REA på bostäder i Svedala. Men så kommer det inte bli, folk får högre kostnader för sina boenden, men dom kommer inte sälja sina bostäder till REA-priser för det. Dom kommer dra in på allt annat, resor, lyxköp, bilköp, och så vidare och rida ut stormen. Dom som kommer falla, och tvingas sälja sina bostäder när bindningstiderna löper ut, är dom som redan gått på tunna linan långt innan räntehöjningarna tog vid, eller dom som köpt svindyra bostäder i Stockholms innerstad.
90% av bostadsägarna kommer klara höjningarna, det kommer bara bli mindre konsumtion runtomkring. Och när restauranter, tillverkningsindustrin och övriga marknaden får mindre att göra, kommer inflationen skena nedåt.
Du försöker maskera din "oro" med att den skulle vara för allas ekonomi, och därför motiverar räntehöjningarna. Men det är bara bullshit, du vill ta dig in på bostadsmarknaden, och göra "drömaffärer" - Men det ska du nog inte hoppas på. Såvida du inte har några miljoner över och kan köpa ett "klipp" i 20-30 miljonersklassen? Det är där den REA du hoppas på, eventuellt kommer ske. Men det är nog inte många rödvinskommunister i hyresrätter som sitter på miljoner. Men, jag kan ju ha fel!