2023-05-12, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Problemet är att det inte bara är att höja räntan
Det tar tid innan det får effekt.
Jag har 3år bundet på 1.17% som går ut om va1 år. Många har liknande.
Kommer bli en kraftig smäll vilket inte är bra och det vill inget se(förutom domedagsprofeterna på fb)

Arbetslösheten måste upp med. Vi ser hur den ligger lågt i USA och Europa fortfarande. Tyvärr. Folk konsumerar som vanligt. Det som kommer få varsel och konkurser är restaurang, sällanköp, nybyggen, bilhandlare och allmän konsumenthandel.
När ser sker kommer räntan börja sänkas.

Ekonomin har gått på högvarv allt för lång tid, att det skulle krasha ordenligt var uppenbart och flashback eliten har varnat om det i tio år.

Flashback har rätt som vanligt.
Citera
2023-05-12, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Du bölar om större höjningar, men vi har inte ens sätt effekten på de höjningar som redan gjorts. Jag gissar bara nu, men du bor förmodligen i hyresrätt, och tycker att räntehöjningarna är kanon? Dom kommer påverka dig i hyresrätten också. Om det nu är så att du tillhör den kretsen (rödvinskommunisterna).
Jag bölar inte om något.

Jag bara beskriver verkligheten. Du verkar däremot ha litet svårt att ta till dig verkligheten.

Ja ränthöjningarna är bra eftersom inflationen annars förstör allas ekonomi.

EDIT: Sedan handlar inte mitt debatterande om min egen boendesituation. Jag bor på en gård som ägs av min släkt.
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-12 kl. 10:29.
Citera
2023-05-12, 10:25
Bannlyst
Citat:
Problemet är att det inte bara är att höja räntan
Det tar tid innan det får effekt.
Jag har 3år bundet på 1.17% som går ut om va1 år. Många har liknande.
Kommer bli en kraftig smäll vilket inte är bra och det vill inget se(förutom domedagsprofeterna på fb)

Arbetslösheten måste upp med. Vi ser hur den ligger lågt i USA och Europa fortfarande. Tyvärr. Folk konsumerar som vanligt. Det som kommer få varsel och konkurser är restaurang, sällanköp, nybyggen, bilhandlare och allmän konsumenthandel.
När ser sker kommer räntan börja sänkas.

Mitt går ut i Oktober, har 1.44%. Lyckligtvis så har jag bara 385k i bolån, men det går från ca 500 kronor i ränta, till 1500 i ränta. Och det känns ju det med när man har aktivitetsstöd/a-kassa som jag har. Men det är görbart ändå.

Dom som sitter med 3-4-5 miljoner i lån, kommer få en riktigt jävla stor utgiftspost. Men, dom tjänar ju också i 9 av 10 fall betydligt mer än vad jag gör.
Citera
2023-05-12, 10:28
Medlem
Citat:
Mitt går ut i Oktober, har 1.44%. Lyckligtvis så har jag bara 385k i bolån, men det går från ca 500 kronor i ränta, till 1500 i ränta. Och det känns ju det med när man har aktivitetsstöd/a-kassa som jag har. Men det är görbart ändå.

Dom som sitter med 3-4-5 miljoner i lån, kommer få en riktigt jävla stor utgiftspost. Men, dom tjänar ju också i 9 av 10 fall betydligt mer än vad jag gör.

Då förstår jag varför du resonerar som du gör. Du är ett socfall. Sluta höja räntan? Inte hunnit få effekt? Vad snacksr du om. 60% av bolånestocken har rörliga bolån. Nästan alla har redan drabbats. Några få som har bundit. En del löper ut i år. Varför skulle räntan helt plötsligt ge utslag i höst? Endast marginellt mer än just nu med andra ord.

Var tyst och sälj din bostad medan du fortfarande kan. Du som socfall ska inte ha lån. Säkerheten är för dålig och du kan inte backa upp lånet. Sälj.
Citera
2023-05-12, 10:29
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Ekonomin har gått på högvarv allt för lång tid, att det skulle krasha ordenligt var uppenbart och flashback eliten har varnat om det i tio år.

Ja. Tror dock inte det kommer "krasha ordentligt" Sverige har mycket export från våra storbolag. Gynnas väldigt bra av svag krona som blir en krockkudde.

Ja flashback har tamig fan alltid rätt.

Citat:

Jo precis. Det kommer kännas rejält.
Lägg till att många sitter på leasade bilar eller dyra billån som höjs med...
Citera
2023-05-12, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det kommer inte ske några höjningar efter Juni/September 2023. Det kommer aldrig hålla. Dessutom kan inte folk böla/pipa redan nu, vi har inte ens sett effekterna utav höjningarna ännu. Det tar inte 2 sekunder. Inflationen är redan på väg nedåt!
Baseffekten i huvudsak, den klingar av så småningom.
Citera
2023-05-12, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ja. Tror dock inte det kommer "krasha ordentligt" Sverige har mycket export från våra storbolag. Gynnas väldigt bra av svag krona som blir en krockkudde.

Ja flashback har tamig fan alltid rätt.

Jo precis. Det kommer kännas rejält.
Lägg till att många sitter på leasade bilar eller dyra billån som höjs med...
Många kommer att bli arbetslösa också.
Citera
2023-05-12, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag bölar inte om något.

Jag bara beskriver verkligheten. Du verkar däremot ha litet svårt att ta till dig verkligheten.

Ja ränthöjningarna är bra eftersom inflationen annars förstör allas ekonomi.

Då hade jag rätt alltså. En rödvinskommunist i en sunkig hyresrätt.

Nej, du tänker att räntehöjningarna är bra för att dom som äger sina boenden får dyrare kostnader, och då tror du att det blir REA på bostäder i Svedala. Men så kommer det inte bli, folk får högre kostnader för sina boenden, men dom kommer inte sälja sina bostäder till REA-priser för det. Dom kommer dra in på allt annat, resor, lyxköp, bilköp, och så vidare och rida ut stormen. Dom som kommer falla, och tvingas sälja sina bostäder när bindningstiderna löper ut, är dom som redan gått på tunna linan långt innan räntehöjningarna tog vid, eller dom som köpt svindyra bostäder i Stockholms innerstad.

90% av bostadsägarna kommer klara höjningarna, det kommer bara bli mindre konsumtion runtomkring. Och när restauranter, tillverkningsindustrin och övriga marknaden får mindre att göra, kommer inflationen skena nedåt.

Du försöker maskera din "oro" med att den skulle vara för allas ekonomi, och därför motiverar räntehöjningarna. Men det är bara bullshit, du vill ta dig in på bostadsmarknaden, och göra "drömaffärer" - Men det ska du nog inte hoppas på. Såvida du inte har några miljoner över och kan köpa ett "klipp" i 20-30 miljonersklassen? Det är där den REA du hoppas på, eventuellt kommer ske. Men det är nog inte många rödvinskommunister i hyresrätter som sitter på miljoner. Men, jag kan ju ha fel!
Citera
2023-05-12, 10:32
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Det är så det går när man maskar med räntan och höjer lite i taget.
Hade man från början höjt direkt från 0 till 3.5% så hade det nog märkts av mer.
Citera
2023-05-12, 10:32
Bannlyst
Citat:
Då hade jag rätt alltså. En rödvinskommunist i en sunkig hyresrätt.

Nej, du tänker att räntehöjningarna är bra för att dom som äger sina boenden får dyrare kostnader, och då tror du att det blir REA på bostäder i Svedala. Men så kommer det inte bli, folk får högre kostnader för sina boenden, men dom kommer inte sälja sina bostäder till REA-priser för det. Dom kommer dra in på allt annat, resor, lyxköp, bilköp, och så vidare och rida ut stormen. Dom som kommer falla, och tvingas sälja sina bostäder när bindningstiderna löper ut, är dom som redan gått på tunna linan långt innan räntehöjningarna tog vid, eller dom som köpt svindyra bostäder i Stockholms innerstad.

90% av bostadsägarna kommer klara höjningarna, det kommer bara bli mindre konsumtion runtomkring. Och när restauranter, tillverkningsindustrin och övriga marknaden får mindre att göra, kommer inflationen skena nedåt.

Du försöker maskera din "oro" med att den skulle vara för allas ekonomi, och därför motiverar räntehöjningarna. Men det är bara bullshit, du vill ta dig in på bostadsmarknaden, och göra "drömaffärer" - Men det ska du nog inte hoppas på. Såvida du inte har några miljoner över och kan köpa ett "klipp" i 20-30 miljonersklassen? Det är där den REA du hoppas på, eventuellt kommer ske. Men det är nog inte många rödvinskommunister i hyresrätter som sitter på miljoner. Men, jag kan ju ha fel!
Jag bor på en gård. Inte i nån jävla hyresrätt. Du har tamejfan bara fel.
Citera
2023-05-12, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Då förstår jag varför du resonerar som du gör. Du är ett socfall. Sluta höja räntan? Inte hunnit få effekt? Vad snacksr du om. 60% av bolånestocken har rörliga bolån. Nästan alla har redan drabbats. Några få som har bundit. En del löper ut i år. Varför skulle räntan helt plötsligt ge utslag i höst? Endast marginellt mer än just nu med andra ord.

Var tyst och sälj din bostad medan du fortfarande kan. Du som socfall ska inte ha lån. Säkerheten är för dålig och du kan inte backa upp lånet. Sälj.

Lugn nu lilla kissesnusk! Jag har aldrig gått på soc. Har a-kassa/aktivitetsstöd, det är en ersättning jag betalat försäkring för Så här säljs inget

"Säkerheten är för dålig" Säger kötthuvudet Jag tog lånet 2015, och bostaden är värderad till runt miljonen. Har 200k undansparat, så jag sitter ganska säkert.
Citera
2023-05-12, 10:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j

Ekonomin skall tuffa på, men av rätt orsaker. Regering och riksdag borde ha sänkt skatter och minskat regelbördan och admin för företag och privatpersoner m. Vidare så skulle man ha satsat på effektiv energiproduktion och inte vindkraft/solel.
Då hade vi haft en real tillväxt i högre grad än en lånedriven inflationsekonomi.
Med sänkta skatter så kan vi få upp tillväxten betydligt, det gör alla rikare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in