2023-05-12, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Då hade jag rätt alltså. En rödvinskommunist i en sunkig hyresrätt.

Nej, du tänker att räntehöjningarna är bra för att dom som äger sina boenden får dyrare kostnader, och då tror du att det blir REA på bostäder i Svedala. Men så kommer det inte bli, folk får högre kostnader för sina boenden, men dom kommer inte sälja sina bostäder till REA-priser för det. Dom kommer dra in på allt annat, resor, lyxköp, bilköp, och så vidare och rida ut stormen. Dom som kommer falla, och tvingas sälja sina bostäder när bindningstiderna löper ut, är dom som redan gått på tunna linan långt innan räntehöjningarna tog vid, eller dom som köpt svindyra bostäder i Stockholms innerstad.

90% av bostadsägarna kommer klara höjningarna, det kommer bara bli mindre konsumtion runtomkring. Och när restauranter, tillverkningsindustrin och övriga marknaden får mindre att göra, kommer inflationen skena nedåt.

Du försöker maskera din "oro" med att den skulle vara för allas ekonomi, och därför motiverar räntehöjningarna. Men det är bara bullshit, du vill ta dig in på bostadsmarknaden, och göra "drömaffärer" - Men det ska du nog inte hoppas på. Såvida du inte har några miljoner över och kan köpa ett "klipp" i 20-30 miljonersklassen? Det är där den REA du hoppas på, eventuellt kommer ske. Men det är nog inte många rödvinskommunister i hyresrätter som sitter på miljoner. Men, jag kan ju ha fel!
Ja du har tamejfan bara fel.

Jag bor på en gård, inte i nån jävla hyresrätt. Jag röstar på M och är helnykterist.

Fortsätt gärna berätta en massa sagor.

Pajas.
Citera
2023-05-12, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag bor på en gård. Inte i nån jävla hyresrätt. Du har tamejfan bara fel.

Ja, du bor säkert på en gård. Men äger du den?
Citera
2023-05-12, 10:37
Medlem
Riksbankschefen sår i sin åker och kommer tillbaka dagen efter och tror det inte fungerar för att det inte har vuxit klart?

Detta är ett trögt system, vi har inte sett effekten av nuvarande höjningar ännu
Att inte riksbankschef förstår detta är väldigt oroande.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Då hade jag rätt alltså. En rödvinskommunist i en sunkig hyresrätt.

Nej, du tänker att räntehöjningarna är bra för att dom som äger sina boenden får dyrare kostnader, och då tror du att det blir REA på bostäder i Svedala. Men så kommer det inte bli, folk får högre kostnader för sina boenden, men dom kommer inte sälja sina bostäder till REA-priser för det. Dom kommer dra in på allt annat, resor, lyxköp, bilköp, och så vidare och rida ut stormen. Dom som kommer falla, och tvingas sälja sina bostäder när bindningstiderna löper ut, är dom som redan gått på tunna linan långt innan räntehöjningarna tog vid, eller dom som köpt svindyra bostäder i Stockholms innerstad.

90% av bostadsägarna kommer klara höjningarna, det kommer bara bli mindre konsumtion runtomkring. Och när restauranter, tillverkningsindustrin och övriga marknaden får mindre att göra, kommer inflationen skena nedåt.

Du försöker maskera din "oro" med att den skulle vara för allas ekonomi, och därför motiverar räntehöjningarna. Men det är bara bullshit, du vill ta dig in på bostadsmarknaden, och göra "drömaffärer" - Men det ska du nog inte hoppas på. Såvida du inte har några miljoner över och kan köpa ett "klipp" i 20-30 miljonersklassen? Det är där den REA du hoppas på, eventuellt kommer ske. Men det är nog inte många rödvinskommunister i hyresrätter som sitter på miljoner. Men, jag kan ju ha fel!
Är du lätt efterbliven? Inflation gör alla fattigare och framförallt de som lever av lönearbete.
Räntan skulle ha börjat att höjas redan år 2021 och betydligt snabbare.
Det enda som händer om vi låter inflationen elda på är att vi blir än fattigare och det tar längre tid att komma tillbaka till reallöneökningar och med dessa stigande tillgångspriser.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ja, du bor säkert på en gård. Men äger du den?
Min familj äger den.

Vad fan det har med saken att göra och det ändrar ju inte det faktum att du bara skriver en massa felaktigheter.

Fjant.
Citera
2023-05-12, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Riksbankschefen sår i sin åker och kommer tillbaka dagen efter och tror det inte fungerar för att det inte har vuxit klart?

Detta är ett trögt system, vi har inte sett effekten av nuvarande höjningar ännu
Att inte riksbankschef förstår detta är väldigt oroande.
Mer oroande att huvuddelen av Sveriges ekonomer och bolånetagare inte fattar vad inflation är och vad den beror på.
Citera
2023-05-12, 10:42
Medlem
Klappasäftens avatar
Bostadspriserna är Sveriges Akilles häl. De ska ner då de håller uppe inflationen. De ska inte stå stilla eller ens ökat lite som de gjort senaste månaden. Det är inte normalt i det läget Sverige befinner i sig nu.

De tio procent de gått ner sedan samma period förra året är alldeles för lite.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-05-12 kl. 10:44.
Citera
2023-05-12, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mer oroande att huvuddelen av Sveriges ekonomer och bolånetagare inte fattar vad inflation är och vad den beror på.

Du verkar ju själv inte särskilt slipad.

Dock håller jag med om, att man skulle höjt från 0, till 3.5 direkt för då hade effekten man vill ha, levererats.

Nu är det precis som flera tidigare skrivit, att man inte ens väntar ut effekterna, innan man brötar på med nya höjningar, och pundarkommunisterna står och jublar och tror att dom inte blir påverkade av räntehöjningarna också i det stora hela.
Citera
2023-05-12, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Bostadspriserna är Sveriges Akilles häl. De ska ner då de håller uppe inflationen. De ska inte stå stilla eller ens ökat lite som de gjort senaste månaden. Det är inte normalt i det läget Sverige befinner i sig nu.

Nej, det är inte där problemet ligger. Hade problemet legat där, hade vi haft en stor omsättning på bostadsmarknaden, alltså många försäljningar/köp. Men så är inte fallet, i flera månader har marknaden varit kylig, och få köp/försäljningar görs. Folk håller hellre i sina bostäder än att sälja dom för billigt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Som jag trodde. Då är det klart att du är positiv till högre räntor/kostnader, du äger ju inget själv, och där har du den klassiska kommunist-andan. ALLA ska ner i samma misär som du befinner dig i. Kan inte du äga något, ska ju ingen annan kunna det heller?

Fikus.
Du hittar naturligtvis bara på fortfarande.

Jag är inte positiv till högre räntor, per sé, eftersom mina familjemedlemmar drabbas av högre räntor men jag inser att de är nödvändiga för att vi ska få ordning på ekonomin och det är naturligtvis inget positivt för mig.

Du framstår fortfarande som en pajas som bara kan hitta på en massa skit som inte har med verkligheten att göra.

Dina ad hominem visar att du inte har några vettiga argument kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Väldigt oroande. Det är ett monetärt fenomen. Varför förstår ingen tyckonom det här?
Citera
2023-05-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534
Bäst att låta marknaden, dvs den som är beroende av att göra korrekt bedömning av ekonomin för sin överlevnad, sätta räntan. Staten, politiken, centralbanken etc är eländen som borde avskaffas. Marknaden har sedan något år visat att de långa räntorna är mkt lägre än de politiskt inducerade korta dito pga deflation och ekonomisk nedgång, kanske depression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in