2023-05-12, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Så det räcker inte med OECDs högsta arbetslöshet?
För det första har vi inte den högsta arbetslösheten. Både Italien och Spanien har högre.

Och uppenbarligen är arbetslösheten för låg i landet.
Citera
2023-05-12, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Det kommer inte ske några höjningar efter Juni/September 2023. Det kommer aldrig hålla. Dessutom kan inte folk böla/pipa redan nu, vi har inte ens sett effekterna utav höjningarna ännu. Det tar inte 2 sekunder. Inflationen är redan på väg nedåt!
Enligt artikeln i TS sjunker inte inflationen.

Det kommer fler räntehöjningar och jag hoppas att de blir rejäla.

I annat fall blir alla fattigare.
Citera
2023-05-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32

Håller med, "ryck plåstret" så är vi igenom snabbare.
Citera
2023-05-12, 09:57
Bannlyst
Citat:

Jag tror att det kommer 1, max 2 räntehöjningar till. En på 50 punkter och en sista på 25, eller tvärtom. Sedan kommer det vända. Glöm inte att mångas (även mitt eget) bolån löper ut med bindningstiden nu i Oktober, då kommer det kylas ner markant. Vi kommer se räntesänkningar våren 2024, det är jag helt övertygad om!

Riksbanken kommer inte trycka på mycket mer med räntehöjningar, för dom vet att det inte kommer hålla.
Citera
2023-05-12, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Håller med, "ryck plåstret" så är vi igenom snabbare.
Ja naturligtvis är det så.

Ju snabbare vi får rejäla räntehöjningar desto tidigare kan vi få en mer normal, ekonomisk situation.
Citera
2023-05-12, 09:59
Bannlyst
Citat:
Jag tror att det kommer 1, max 2 räntehöjningar till. En på 50 punkter och en sista på 25, eller tvärtom. Sedan kommer det vända. Glöm inte att mångas (även mitt eget) bolån löper ut med bindningstiden nu i Oktober, då kommer det kylas ner markant. Vi kommer se räntesänkningar våren 2024, det är jag helt övertygad om!

Riksbanken kommer inte trycka på mycket mer med räntehöjningar, för dom vet att det inte kommer hålla.
Jag har ingen kristallkula men jag vet att räntorna inte bör sänkas förrän inflationen är betydligt lägre idag.
Citera
2023-05-12, 09:59
Medlem
7% ansågs vara lågt kring år 2000. Men visst känns det gött att bygga luftslott med sänkta räntor tills de når till 0, men hur ansvarsfull har denna utveckling vart? jättebebisar styr och ställer och vägrar ha någon form av sunt förnuft med i beräkningarna. Hoppas det kommer svida jävligt ordentligt
Citera
2023-05-12, 10:01
Bannlyst
Citat:
För det första har vi inte den högsta arbetslösheten. Både Italien och Spanien har högre.

Och uppenbarligen är arbetslösheten för låg i landet.
"Asså vi har inte högst nivåer av HIV-fall! Liberia och Kamerun är värre!"

Vad är det med er vänsterblivna och tendens att alltid jämföra sig med det sämsta?
Citera
2023-05-12, 10:03
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen kristallkula men jag vet att räntorna inte bör sänkas förrän inflationen är betydligt lägre idag.

Att stanna kvar på samma nivå, innebär inte att man gör sänkningar. Bara för att banken inte höjer räntan, betyder inte det att inflationen inte påverkas om dom ligger kvar på samma nivåer. Det är lite som att hämta en större hink att ösa med, när man redan fått ut allt vatten ur båten med hinken man håller i. Det är fortfarande blött i båten, vatten dunstar inte på 2 sekunder. Ta ett steg tillbaka, och se över situationen. Det är vad banken, och kötthuvudet som står för räntehöjningarna måste göra. Andas!

Dom kommer inte göra några fler större höjningar, utan det som sker är att man kommer ligga kvar på samma nivåer, och observera. Gör dom fler höjningar, utan att dom ens väntat in effekterna på de höjningar som redan gjorts, är dom ju bra jävla efterblivna, och det drabbar ju oss alla. Man har dragit åt , men inte väntat på någon effekt. Det tar inte 2 sekunder innan man ser effekt på sådana här saker, och det vet ju ett spädbarn förfan.
Citera
2023-05-12, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
"Asså vi har inte högst nivåer av HIV-fall! Liberia och Kamerun är värre!"

Vad är det med er vänsterblivna och tendens att alltid jämföra sig med det sämsta?
Vad är det med er tokhögeridioter? Kan ni bara debattera genom att ljuga?

Du påstod att Sveriges arbetslöshet var OECDs största. Det var en lögn.
Citera
2023-05-12, 10:05
Bannlyst
Citat:
Att stanna kvar på samma nivå, innebär inte att man gör sänkningar. Bara för att banken inte höjer räntan, betyder inte det att inflationen inte påverkas om dom ligger kvar på samma nivåer. Det är lite som att hämta en större hink att ösa med, när man redan fått ut allt vatten ur båten med hinken man håller i.

Dom kommer inte göra några fler större höjningar, utan det som sker är att man kommer ligga kvar på samma nivåer, och observera. Gör dom fler höjningar, utan att dom ens väntat in effekterna på de höjningar som redan gjorts, är dom ju bra jävla efterblivna, och det drabbar ju oss alla. Man har dragit åt , men inte väntat på någon effekt. Det tar inte 2 sekunder innan man ser effekt på sådana här saker, och det vet ju ett spädbarn förfan.
Jag är litet skeptisk till att du är så pass synsk att du kan göra säkra framtidsförutsägelser . . . .
Citera
2023-05-12, 10:06
Medlem
Vi har haft räntehöjningar I ungefär 1 år. Merparten har inte hunnit slå igenom än men man kan redan se lägre konsumtion, jag jobbar inom byggbranschen och för många företag är det inte längre lönsamt att bygga pga räntor. Byggs det inte blir underskottet på bostäder högre och priserna på bostäder går upp. Kontraproduktivt

Låt räntorna ligga som dom är nu och avvakta 1 år och se vad som händer. Antingen ger det effekt och inflationen går ner eller så gör den det inte. Det finns kanske andra åtgärder att laborera med utöver räntan. Räntan påverkar i stort endast företag och de som äger sin bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in