Citat:
Ursprungligen postat av
4shoshin
Okej du menar så att det är en rättighet att bo där man vill? Jo jag vill ha 100 kvadratmeter på Strandvägen och kan tänka mig att betala 5000 kr i månaden.
Ja, om det är marknadsekonomi så har jag totalt missförstått marknadsekonomin.
Nej, det var verkligen inte vad jag menar.
Min poäng är att det finns en brist på bostäder i Sverige och det är en förklaring till varför priserna stigit så mycket.
Jag har skrivit flera gånger tidigare, det finns fundamentala faktorer på bostadsmarknaden i Sverige som förklarar varför priserna stigit, de är bla reallöneökningar, låga räntor och bostadsbrist.
Dvs prisuppgången är inte en spekulationsbubbla.
Detta gör inte marknaden immun mot en fastighets krasch med efterföljande bankkrasch.
Men det minskar sannolikheten för en sådan krasch betydligt och det är också en förklaring till varför den absoluta majoriteten av ekonomer inte tror på en så allvarlig krasch.
Det är också en förklaring till varför inte priserna sjunkit mer än vad de gjort, de har ju t.o.m. ökat något nu på slutet.
Om du vill ha min åsikt så anser jag att de som suttit vid makten de senaste decennierna misslyckats med att stimulera bostadsbyggandet. Ett sätt att kyla ned bostadsmarknaden hade ju varit att öka tillgången på attraktiva bostäder.
istället så har de väntat på att inflationen skall stiga så mycket att riksbanken tvingas höja räntan.