2023-05-04, 18:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte då, utan billiga lån hade priserna varit betydligt lägre än dagens priser, det är bara överbelånade BLT’s som tror på tramset om bostadsbrist
Så att landets befolkning ökat med närmare 2 miljoner människor de senaste 20 år har alltså inte påverkat det minsta enligt dig?
Citera
2023-05-04, 18:40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Inte där de vill.
En del bor för trångt, i orter som saknar skolor och universitet, i städer utan arbetstillfällen, hos sina föräldrar osv.
Väl skrivet. Bara för att vi inte har en massa uteliggare så betyder det inte att vi har en välfungerande bostadsmarknad. Ordna en bostad ska vara ungefär som att handla mjölk på Ica. Det finns alltid att handla, i en mängd olika storlekar och smaker och går att handla samma dag som behovet av mjölken uppstår. Precis så borde även bostadsmarknaden fungera. Vill jag hitta en två i Stockholms innerstad så ska jag kunna hitta en sådan och detta utan att behöva betala någon form av överpris eller stå i kö i 20 års tid.
Citera
2023-05-04, 20:12
Medlem
Citat:
Inte där de vill.
En del bor för trångt, i orter som saknar skolor och universitet, i städer utan arbetstillfällen, hos sina föräldrar osv.

Verkar som många har svårt att förstå marknadsekonomin.

Tillgång och efterfrågan, för alla som sålt eller köpt en bostad på en attraktiv plats så är det helt uppenbart att det finns fler köpare än lämpliga objekt.
Så det blir budgivning.
Ingen brist så blir det prutning istället.

Okej du menar så att det är en rättighet att bo där man vill? Jo jag vill ha 100 kvadratmeter på Strandvägen och kan tänka mig att betala 5000 kr i månaden.

Ja, om det är marknadsekonomi så har jag totalt missförstått marknadsekonomin.
Senast redigerad av 4shoshin 2023-05-04 kl. 20:14.
Citera
2023-05-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Väl skrivet. Bara för att vi inte har en massa uteliggare så betyder det inte att vi har en välfungerande bostadsmarknad. Ordna en bostad ska vara ungefär som att handla mjölk på Ica. Det finns alltid att handla, i en mängd olika storlekar och smaker och går att handla samma dag som behovet av mjölken uppstår. Precis så borde även bostadsmarknaden fungera. Vill jag hitta en två i Stockholms innerstad så ska jag kunna hitta en sådan och detta utan att behöva betala någon form av överpris eller stå i kö i 20 års tid.

Vem betalar ett överpris för en lägenhet i Sverige? Och hur mycket betalar dom och vad får dom för pengarna?
Citera
2023-05-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Okej du menar så att det är en rättighet att bo där man vill? Jo jag vill ha 100 kvadratmeter på Strandvägen och kan tänka mig att betala 5000 kr i månaden.

Ja, om det är marknadsekonomi så har jag totalt missförstått marknadsekonomin.

Nej, det var verkligen inte vad jag menar.

Min poäng är att det finns en brist på bostäder i Sverige och det är en förklaring till varför priserna stigit så mycket.

Jag har skrivit flera gånger tidigare, det finns fundamentala faktorer på bostadsmarknaden i Sverige som förklarar varför priserna stigit, de är bla reallöneökningar, låga räntor och bostadsbrist.

Dvs prisuppgången är inte en spekulationsbubbla.

Detta gör inte marknaden immun mot en fastighets krasch med efterföljande bankkrasch.
Men det minskar sannolikheten för en sådan krasch betydligt och det är också en förklaring till varför den absoluta majoriteten av ekonomer inte tror på en så allvarlig krasch.

Det är också en förklaring till varför inte priserna sjunkit mer än vad de gjort, de har ju t.o.m. ökat något nu på slutet.

Om du vill ha min åsikt så anser jag att de som suttit vid makten de senaste decennierna misslyckats med att stimulera bostadsbyggandet. Ett sätt att kyla ned bostadsmarknaden hade ju varit att öka tillgången på attraktiva bostäder.
istället så har de väntat på att inflationen skall stiga så mycket att riksbanken tvingas höja räntan.
Citera
2023-05-05, 11:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så att landets befolkning ökat med närmare 2 miljoner människor de senaste 20 år har alltså inte påverkat det minsta enligt dig?
Och vad är snittlönen för dessa 2 miljoner?
Citera
2023-05-05, 12:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Vem betalar ett överpris för en lägenhet i Sverige? Och hur mycket betalar dom och vad får dom för pengarna?
När kostnaden för en lägenhet som andel av en årsinkomst snabbt ökar tror jag att vi törs prata om ett överpris. Eller när möjligheten att ta sig in på bostadsmarknaden utan att man tidigare haft sin bostadskarriär minskar. För många har värdet på bostaden inneburit en större nettoinkomst än vad deras lön gett dem. Trots att bostaden som sådan inte skapar något extra värde än just vad boendet innebär.

Men samtidigt förstår jag vad du försöker säga. I en marknadsekonomi kan inget vara ett överpris så länge som folk är beredda att betala det begärda priset. Vill folk betala 140 kronor per kilo för spanska tomater så antar jag att spanska tomater är värda 140 kronor per kg. Och vill folk betala 10 årslöner för en etta i Stockholm så får vi väl anta att den är värd så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vad är snittlönen för dessa 2 miljoner?
Hur är det relevant? Dessa människor behöver oavsett en plats att bo på. Katten på råttan och råttan på repet du vet..
Citera
2023-05-05, 12:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
När kostnaden för en lägenhet som andel av en årsinkomst snabbt ökar tror jag att vi törs prata om ett överpris.
Det är inte ett överpris bara för att andra vill betala mer än vad du vill.

Du kan däremot köpa en annan bostad på en mindre attraktiv adress. Den blir då billigare.

Citat:
Eller när möjligheten att ta sig in på bostadsmarknaden utan att man tidigare haft sin bostadskarriär minskar.
För att kunna köpa något dyrt måste man spara först.
Och när byggjobbarnas löner stiger så stiger beloppet du måste ha sparat.
Och blir adressen man vill bo på mer attraktiv för andra så måste man spara mer.

Citat:
För många har värdet på bostaden inneburit en större nettoinkomst än vad deras lön gett dem.
För många är bostaden bara någon man måste betala en massa för.

Hur i all världen skulle bostaden kunna innebära en nettoinkomst för många.
Citera
2023-05-05, 12:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Min poäng är att det finns en brist på bostäder i Sverige och det är en förklaring till varför priserna stigit så mycket.
Om det vore så skulle producenterna producera som galningar.

Och det därmed ökade utbudet skulle sänka priserna.
Citera
2023-05-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det vore så skulle producenterna producera som galningar.

Och det därmed ökade utbudet skulle sänka priserna.

Inte om de tjänar på att det finns en brist!
De som bygger lägenheter idag tjänar ju på att det finns en brist, de kan sälja dem dyrare om det är bostadsrätter och de kan producera lägenheter med högre hyra om det är hyresrätter.

Men visst har du samtidigt rätt, när priserna är höga blir det mer intressant att bygga vilket också förklarar varför det byggts mer de senaste åren. Men om man skall bygga så mycket att priserna börjar sjunka på allvar behövs politisk styrning.
Citera
2023-05-05, 17:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Inte om de tjänar på att det finns en brist!
De som bygger lägenheter idag tjänar ju på att det finns en brist, de kan sälja dem dyrare om det är bostadsrätter och de kan producera lägenheter med högre hyra om det är hyresrätter.
Om du och jag har var sitt byggföretag och så uppstår ett efterfrågeöverskott och därmed höjda marginaler för oss.

Då lutar du dig tillbaka och producerar inte mer.
Och jag ökar på produktionen rejält. Så av de extra vinsterna pga efterfrågeöverskottet så grabbar jag 90% och du får 10%.
Efter att efterfrågeöverskottet är bortproducerat så har jag nu större volym och kan erbjuda lägre priser än du kan (pga att jag kan slå ut fasta kostnader på fler kunder).
Så dina marknadsandelar sjunker och din vinst minskar. Och min ökar.

De producerande företag i världen som har överlevt genom åren producerar så mycket de kan för att ta/behålla marknadsandelar. Det är inte som du tänker dig att platt-tv producenterna har hållit tillbaka produktionen under 20 år. Inte heller biltillverkarna.
Vet inte riktigt hur i all världen du kan få för dig att producenterna skulle hålla tillbaka när dom förlorar på det.

Citat:
Men visst har du samtidigt rätt, när priserna är höga blir det mer intressant att bygga vilket också förklarar varför det byggts mer de senaste åren.
Man kan se hur produktionen går i vågor. När den ökar så är marginalerna bättre. Och när den minskar så rör man sig mot olönsamhet.

Och nu är det direkt olönsamt. Man skulle kunna säga att vi nu har något av en inverterad bubbla.

Citat:
Men om man skall bygga så mycket att priserna börjar sjunka på allvar behövs politisk styrning.
Priserna har redan sjunkit mer än på allvar. Det finns ingen lönsamhet i bostadsproduktion. Priserna är för låga. Folk betalar för lite
Citera
2023-05-05, 21:19
Bannlyst
Bostadspriserna har ju helt klart sjunkit sedan förra året. Dock tror jag inte att det kommer sjunka särskilt mycket mer. Dom som förlorar på detta (om dom måste sälja inom 1-2 år) är dom som nyligen köpt sina bostäder, typ förra året. Jag själv köpte min bostad 2015, och den har (även i dagens värde) fördubblats i värde.

Sen verkar folk tro/hoppas på att folk kommer slänga iväg sina bostäder till vrakpriser, bara för att det blir lite dyrare avgifter/lån. Det kan ni bara glömma. Det sista man gör sig av med, är bostaden. Många har börjat hyra ut rum till studenter i sina villor/lägenheter. Har ett syskon, som nyligen köpte en större villa. Dom har en utbyggnad som fungerar som en mindre villa/bostad för 2 personer, och även en lägenhet i källaren som dom hyr ut. Dom får in runt ca 15.000 i månaden på detta. Och dom har ca 4 miljoner i lån på bostaden. Dom tjänar tillsammans 55-60.000 netto i månaden. Såhär ser det ut i många utav deras bekantskapskretsar också. Att sälja kåken, finns inte på kartan. Många hyr ut rum/yta som de inte använder. Bor man i en lite större stad, eller någonstans där det finns mycket studenter, har du ett rum uthyrt på nolltid.

Dom som springer och hoppas på vrakpriser, och reapriser, lär nog bli besvikna. Ni kanske kan göra klipp i 20-30 miljonersklassen (det är där prisraset kommer vara störst) men förmodligen hade ni aldrig råd med en kontantinsats till sådana bostäder ändå.

Folk sitter med 50.000 undansparat som en desperat kontantinsats, och tror att dom ska göra världens klipp i Göteborg, Malmö, Varberg och Jönköping 2024 för en spottstyver. Men sorry, inte denna gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in