Jag delar gärna med mig av mina knep
Men innan jag gör det vill jag poängtera är jag är en fullt frisk kvinna i 30-års åldern utan några metabola åkommor eller ätstörningar.
2022 gick jag ned ungefär 20 kg enbart genom att ändra mina matvanor och kalori-intag (från cirka 80 kg till 60 kg).
Först och främst kan jag känna mig lugn i att det i mitt fall inte är farligt att vara hungrig. Jag skulle beskriva att jag känner av dels en psykologisk hunger (ofta) och en mer somatisk hunger.
De gånger som hunger-känslan distraherar mig tar jag helt enkelt en kopp te eller en kopp kaffe.
Jag skulle säga att min omställning var gradvis, där jag utmanade mig själv lite grann i taget och ofta fick kvitto på att jag klarar att äta mindre portioner och mer sällan.
Det lättaste för mig har varit att dryga ut tiden innan jag äter frukost, jag är ganska nöjd efter att jag vaknar på morgonen.
Under 2022 försökte jag hålla mig till 2 mål mat om dagen. 1 dl Havregrynsgröt på morgonen kan jag med gott samvete klara mig på fram tills middags-tid vid 18.
Även om jag varit hungrig vid middag så har jag lagt band på hur mycket mat jag äter då, och äter mindre portioner. Även om jag ibland känner mig otillfredsställd så känns det mer psykologiskt, och låter jag det gå lite tid efter måltiden så inser jag att jag ändå är ganska nöjd.
Nu för tiden tycker jag inte om känslan av att bli proppmätt och ogillar nog även att känna mig mätt också.
Under sommaren hade jag ett fysiskt krävande arbete och brukade då äta flera olika frukter på lunchen (inte för att jag kände mig hungrig egentligen, utan mer för att jag var orolig för om jag skulle bli trött på sista delen av arbetspasset). Jag vill dock poängtera att fruktos är ett socker som behöver användas, för gör den inte det så kommer den att lagras i fettceller. Jag tror därför att frukt inte är ett så bra alternativ om någon vill dryga ut sin kost med dessa emellan måltider. (Glukos kan ingå i flera andra metabola processer än vad fruktos kan, men visst om du inte använder dig av glukoset så lagras detta också som fett).
Jag märker att hunger är något som distraherar mig mycket hemma och att jag inte känner av den när jag är på mitt arbete eller på universitetet.
Jag har fått bekräftelse på att min kropp mår väldigt bra, såpass bra att jag även kunnat donera blod.
Jag skulle rekommendera att efter en tid kolla sitt blod om du ställer om din kost.
Generellt äter jag bra mat. Det är mycket grönsaker såsom broccoli, ärtor, haricots verts och champinjoner har även ätit lite fett- och vitamintillskott.
Det som fungerar bäst för mig har helt enkelt varit att utmana min hunger lite i taget, få kvitto på att det fungerar fint, äta mindre portioner av mat som jag tycker är smidig att laga, som jag tycker om att äta och som jag vet är bra mat.
Däremellan har jag skurit ned på tillfällen som jag äter snacks, och även skurit ned på portionerna jag då tar. Men jag har definitivt låtit mig unna mig och inte tackat nej när jag blivit bjuden.
Jag inser att om jag inte hela tiden är medveten om när, hur mycket och vad jag stoppar i mig så kommer jag att gå upp i vikt. Därför försöker jag leva med en medvetenhet och rutiner som är hållbara.
Jag försöker fortfarande gå ner lite till i vikt, men det har gått väldigt långsamt det senaste. Det gör mig dock inte så mycket
Några anledningar till att jag ville gå ned i vikt var att jag trillade över till obesitas då jag vägde 80 kg, jag vill ha en kropp som inte är för tung att löpträna med också - jag försöker värna om mina leder och knän.
Även om jag inte lagt stor vikt vid träning är det en väldigt stor skillnad i hur min kropp svarar på fysisk aktivitet idag. Jag går snabbare, springer lättare och känner att min kropp svarar mer effektivt.
Lycka till med din resa, låt den bli den egna