2023-05-11, 23:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, som jag skrev så kan det finnas många olika anledningar till att en hund visar ett "förhöjt intresse".
Det kan vara en annan hund som pinkat där också. Dock osannolikt i detta fallet.
Om vi ska köra skojeri och "Ingen vet vad som hände" så kan ju JJ blivit påsatt i dusch utrymmet utav Vetlandas största häradsbetäckare på Lördags eftermiddagen när Maja var hemma i Pingstbostaden för att ta fram sin Mat och sovklocka och vips så hamnade häradsbetäckarens sperma i golvbrunnen...
Citera
2023-05-11, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jo men hon måste ju kunna komma på bättre saker isåfall! för den var ju liksom hämtad ur nån jävla B Hollywood film! just den förklaringen.
Jag tycker den förklaringen var lysande. Även lögnen att Maja ramlat på toan var bra.
Citera
2023-05-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hälsoappen ger tidsstämpeln när de lämnar huset för t/r McD.
Den är inte den mest kritiska tidsstämpeln.

De tidsstämplar som däremot hade kunnat ge den lite fladdrige rådmannen & Co något att faktiskt haka upp sin tid på är att mobilen lagrar allt.

Och en erfaren IT-forensiker och/eller analytiker kan då tolka den tidslinjen av användardata och se att ok där stängde användaren högst troligt ner mobilen och la den ifrån sig.

Kortfattat och förenklat så får man i analysen då först utgå från en tidsperiod då man uppskattar att grannen är i sängen och kikar i mobilen kanske. Han ser kanske på Youtube och kollar Tiktok eller Instagram.

Har han någonstans i utredningen fått frågan vad han tittade på i mobilen?

Han kanske inte minns men mobilen gör det.

Den loggar vilken app som är igång och när man avslutar den. Det står om appen använder Wi-Fi eller mobilt internet.
Det framgår exakt när t.ex Youtube slutar hämta ”videodata” från internet.
Man ser hur stor datamängd mobilen använt för just den appen och när med tidsstämpel den dataöverföringen upphör.

När mobilens skärm släcks registreras och sparas med tidsstämpel. När den låses eller låses upp.

Alltså finns det en kritisk brytpunkt i den här detaljerade tidslinjen som visar exakt när grannen lägger ifrån sig mobilen och fokuserar på ljuden ihop med pappan.

Då har ”vi” tidsstämpel för när dunsarna kommer och när JJ och han lämnar huset.

Nu har vi bara en av tidsstämplarna. Båda hade varit bra då inte ens tingsrätten kan reda ut detta.

I efterhand är det en IT-forensisk och utredningsmässig blunder de gjort om det nu är vikigt att fastställa när det här mordet sker eftersom det viktiga vittnet inte minns så precist.

Shit happens, men att förlita sig på en dörrklocka inte ens utredarna dokumenterat hur den låter eller ha någon som helst uppfattning om hur högt dunsarna hördes inne i JJ:s lägenhet eller om man måste vara en eller två att kväva/strypa någon som var medvetslös redan eller omtöckand blir lite vagt.

Och det som kan bidra till utom rimligt tvivel är att JJ haft TVÅ ställen att flytta Tove till medans MH ”sov”. Står både ett piano och draperi för i sovalkoven.

Jag har kngen aning om vad MH gjort eller inte gjort innan gravfridsbrottet men visst har folk stått och ringt på dörren när någon sover gott i bostaden och ingen kommit och öppnat? Har nog hänt ett par ggr i världshistorien.

Och MH om hon nu sov kan ha missat dunsarna. Har man festat till tidig morgon dag ett och till långt efter midnatt dag två vaknar inte alla bara för att det är ljudliga dunsar under en kort tidsperiod, ja hur högt det nu lät?

MH verkar väldigt förvirrad och lost i sin berättelse men i vissa delar är både åklagaren med sin utredning och rådmannen med sin ”slutledningsförmåga/oförmåga” också det.

Om det går att få fram tidpunkten för tillfället han lägger ifrån sig mobilen för att gå och prata med pappan vore det ju toppen. Det är ju sekunder från den höga dunsen.

Rullman är säker på sin sak och anser det inte nödvändigt. Så det är upp till försvaret om dom vågar chansa. Grannen verkar ha ett öga för detaljer, men hans tidsuppfattning kanske är helt uppåt väggarna. Nu syftar jag på den tid som han uppskattar passerar mellan alla moment. Men iaf vore det bra att ta reda på all hårda fakta man kan givetvis. Och jag hoppas M s nya hårdkokte advokat begär en undersökning av grannens mobil. Kanske t.o.m yoghurtpappan använde sin mobil vid något tillfälle.

Men det här med M s hälsoapp. Den registrerar steg 02:43. Hon säger då att hon går till badrummet och blir kvar där tills J kommer hem 03:09. Det borde väl starta en ny session med steg om hon tar med telefon ut från toan då?
Citera
2023-05-11, 23:27
Medlem
Citat:
Att hunden "visade ett förhöjt intresse" är ett märkligt och bakvänt sätt att säga att hunden INTE markerade.

Det kan vara allt möjligt som gör att hunden visar ett "förhöjt intresse". Men om hunden sedan inte markerar, då fanns inte det den letade efter där. Var så säker.

Kriminalsökhund, den bör ha markerat för förruttnelse, blod och sperma. Ingen markering indikerar att inget sådant fanns eller funnits på platsen på bra länge.

Frågan är om de här hundarna ofta visar ”förhöjt intresse” vid golvbrunnar (i duschar)?

Lär ju för en hund finnas en och annan doft där att ”analysera” innan den beslutar sig för att söka vidare s a s.
Citera
2023-05-11, 23:29
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Jo då, om hunden känner doften från pinnen i trädet, så kommer den att göra det.
Det har jag själv sett många exempel på.

Om en tränad kriminalsökhund kommer in i ett rum där det finns ett huvud i en kartong på en hylla, så kommer hunden att känna det så fort den kliver in i rummet, det kan du vara helt säker på. Den kommer inte att promenera runt där och nosa lite som om inget hänt och inte markera. Den kommer gå rakt emot hyllan och markera att det är något där uppe.

Det stämmer inte. En hund spårar med nosen och vittrar på en maxhöjd som halsen kan sträcka sig. Ge mig ett bra exempel så kanske jag kan revidera mina kunskaper om eftersök/blod.
Citera
2023-05-11, 23:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om inte så kanske åklagaren tar med sig JJ:s dörrklocka till hovrätten och plingar lite där.

Så kan det få akompanjeras av förhörsinspelningar från när grannen vittnar i hovrätten och klappar lite i bordet så kan de ha en slumrande GW som testperson i bänkraden där för att se hur effektiva dessa två väckningssignaler är.
En klockren idé! 😂 Lysande! - Vi hyr in Kroumata?
Citera
2023-05-11, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om det går att få fram tidpunkten för tillfället han lägger ifrån sig mobilen för att gå och prata med pappan vore det ju toppen. Det är ju sekunder från den höga dunsen.

Rullman är säker på sin sak och anser det inte nödvändigt. Så det är upp till försvaret om dom vågar chansa. Grannen verkar ha ett öga för detaljer, men hans tidsuppfattning kanske är helt uppåt väggarna. Nu syftar jag på den tid som han uppskattar passerar mellan alla moment. Men iaf vore det bra att ta reda på all hårda fakta man kan givetvis. Och jag hoppas M s nya hårdkokte advokat begär en undersökning av grannens mobil. Kanske t.o.m yoghurtpappan använde sin mobil vid något tillfälle.

Men det här med M s hälsoapp. Den registrerar steg 02:43. Hon säger då att hon går till badrummet och blir kvar där tills J kommer hem 03:09. Det borde väl starta en ny session med steg om hon tar med telefon ut från toan då?
Det är aldrig förklarat hur Majas telefon tar sig från toan till vardagsrummet utan att några steg registreras. Hon säger att det var i vardagsrummet hon lämnade mobilen när de dumpade kroppen. Teleportering?
Citera
2023-05-11, 23:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker den förklaringen var lysande. Även lögnen att Maja ramlat på toan var bra.

Fast den med att Maja ramlat på toan var ju iafall något som skulle ha kunnat lura de flesta! men att man som värsta maffian klockat Tove gömt henne i bagageluckan på bilen! nja lite för mkt Hollywood ! men visst lite humor var det iafall!
Citera
2023-05-11, 23:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Om vi ska köra skojeri och "Ingen vet vad som hände" så kan ju JJ blivit påsatt i dusch utrymmet utav Vetlandas största häradsbetäckare på Lördags eftermiddagen när Maja var hemma i Pingstbostaden för att ta fram sin Mat och sovklocka och vips så hamnade häradsbetäckarens sperma i golvbrunnen...

Du menar att det kan hända att Johanna haft sex inne på toan. Ja, det är väl inte särskilt osannolikt att det kan ha hänt. Troligare än att en hund pinkat där i alla fall

Men om det hade hänt, så hade nog hunden markerat där sperman fanns. Hundarna som utför detta jobb är som regel tränade på sperma, blod och förruttnelse.

Men det blev ingen markering på toaletten. Slutsats: Inget blod, ingen sperma, ingen kropp som börjat brytas ned.
Citera
2023-05-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M berättade sanningen om J, det är inte att "kasta henne under bussen." Hon gjorde helt rätt som informerade polisen om bränderna.

- Vad för slags vän hade J varit som försökte få M att skada en familjemedlem?

Js ex F berättade också om branden utanför H i förhör då J själv hade nämnt för honom att hon anlagt den. Så det styrker ju Ms vittnesmål.
Citera
2023-05-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Utredningen har hela tiden sagt att J och T s telefon lämnade lägenheten 02:46-02:47.Så grannens hälsoapp förändrar ingenting, förutom någon min. I domen har dom angett tiden för mordet till 02:40 baserat på grannens ungefärliga tid, vilket är klantigt. Det förändrar ingenting i sak eftersom man kan räkna baklänges från att dom lämnade lägenheten med hjälp av grannens tidsuppfattning för vad varje moment tar. Jag drar själv inte samma slutsats som rätten i just den delen. Den korrekta tiden enligt mig ligger runt 02:35 och mordet avslutades ca 02:40. 3 minuter efter det rör sig M s telefon.

Att hon plockar upp telefonen just då tror jag beror på att J ska ut på en resa för att kolla av så läget är okej med grannen. Hon måste stå standby. För mig är det så otroligt ologiskt och skulle bryta alla mönster för en mördare att flytta kroppen i det läget.

Hade M sett kroppen innan J åkte till donken behöver hon svara på varför hon inte larmade. Att hon inte såg den innan hon åt hamburgaren hade låtit alldeles för kallsinnigt. Därför säger hon att hon inte såg kroppen förrens i slutskedet.

Finns det några steg registrerade efter 02:43 i M s telefon? Om hon satt med den på toa 03:00 borde den väl registrerat steg när hon gick ut från toan?

Ja det registreras som en stegserie till toan och en därifrån. Har hon haft mobilen med in dit så ska det vara en stegserie ut ur badrummet också.

Så stegserierna är alltså inte att någon går till något ställe, uppehåller sig där och går sedan igen utan de registreras per ”sträcka”.

Kan ju vara så att utredaren har missat att redovisa stegen från toan efter 03:00 då de ansågs vara efter mordet och då sakna betydelse. Långsökt men hur ska vi eller åklagaren eller rätten veta då de

1. Inte redovisat vilket tömningsprotokoll stegserierna 02:19 och 02:43 är hämtade från(gäller även fyndplatsens koordinater).

2. Validerat att stegserien är från MH:s mobils tömningsprotokoll och från databas i hennes mobil.

3. Validerat den enda tidsstämpeln i stegserierna som redovisas. Jag beskrev igår att det kan finnas minst sex tidsstämplar. I skärmbilderna såg man att tidsstämplarna finns både i UTC tid och lokal tid.
Citera
2023-05-11, 23:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Det stämmer inte. En hund spårar med nosen och vittrar på en maxhöjd som halsen kan sträcka sig. Ge mig ett bra exempel så kanske jag kan revidera mina kunskaper om eftersök/blod.

"Det stämmer inte". Nej, du har säkert rätt. Du verkar ju veta så bestämt.

Eller så kanske doften kan spridas genom luften, och hunden kan följa den och notera/markera varifrån doften kommer.

Ska jag verkligen behöva nämna Kim Wall som exempel ännu en gång?
Ja, du får nog ta och läsa på lite och revidera dina kunskaper. Du påstod att du vet hur en hund funkar vid eftersök. Men du har ju gång på gång visat att det är precis vad du inte vet.

Ska man bli noggrann så är det skillnad på sök och spår och det du omnämner spåra ovan är sök. Du kan börja läsa på om skillnaderna här

https://www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/Aktivera-din-hund/spara-och-soka/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in