Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Utredningen har hela tiden sagt att J och T s telefon lämnade lägenheten 02:46-02:47.Så grannens hälsoapp förändrar ingenting, förutom någon min. I domen har dom angett tiden för mordet till 02:40 baserat på grannens ungefärliga tid, vilket är klantigt. Det förändrar ingenting i sak eftersom man kan räkna baklänges från att dom lämnade lägenheten med hjälp av grannens tidsuppfattning för vad varje moment tar. Jag drar själv inte samma slutsats som rätten i just den delen. Den korrekta tiden enligt mig ligger runt 02:35 och mordet avslutades ca 02:40. 3 minuter efter det rör sig M s telefon.
Att hon plockar upp telefonen just då tror jag beror på att J ska ut på en resa för att kolla av så läget är okej med grannen. Hon måste stå standby. För mig är det så otroligt ologiskt och skulle bryta alla mönster för en mördare att flytta kroppen i det läget.
Hade M sett kroppen innan J åkte till donken behöver hon svara på varför hon inte larmade. Att hon inte såg den innan hon åt hamburgaren hade låtit alldeles för kallsinnigt. Därför säger hon att hon inte såg kroppen förrens i slutskedet.
Finns det några steg registrerade efter 02:43 i M s telefon? Om hon satt med den på toa 03:00 borde den väl registrerat steg när hon gick ut från toan?
Ja det registreras som en stegserie till toan och en därifrån. Har hon haft mobilen med in dit så ska det vara en stegserie ut ur badrummet också.
Så stegserierna är alltså inte att någon går till något ställe, uppehåller sig där och går sedan igen utan de registreras per ”sträcka”.
Kan ju vara så att utredaren har missat att redovisa stegen från toan efter 03:00 då de ansågs vara efter mordet och då sakna betydelse. Långsökt men hur ska vi eller åklagaren eller rätten veta då de
1. Inte redovisat vilket tömningsprotokoll stegserierna 02:19 och 02:43 är hämtade från(gäller även fyndplatsens koordinater).
2. Validerat att stegserien är från MH:s mobils tömningsprotokoll och från databas i hennes mobil.
3. Validerat den enda tidsstämpeln i stegserierna som redovisas. Jag beskrev igår att det kan finnas minst sex tidsstämplar. I skärmbilderna såg man att tidsstämplarna finns både i UTC tid och lokal tid.