Citat:
Ursprungligen postat av
voderick
Fallskärms Jägar Skolan
Naffe
Valde ej att bli yrkesbefäl.
Fick förfrågan men civila jobb ger mer flis i plonkan.
Tyvärr kanske..
Tack. Jag visste i och för sig vad FJS betyder, jag blev mest förvånad över att du använde uttrycket "naffe" i kombination med fallskärmsjägarna. Mig veterligen skulle det aldrig tolereras på FJS att någon höll på med sådana nedsättande uttryck som "naffe" om vare sig själv eller någon av ens kamrater. En fallskärmsjägare behöver inte hävda sig mot någon annan. Ödmjukhet är en dygd.
Till saken hör ju att "naffe" inte betyder att vederbörande inte valt att bli yrkesofficer. En "naffe" är en ny rekryt, alternativt någon som uppför sig klumpigt eller dåligt såsom vore han helt ny. Namnet kommer sig av att hans uniform fortfarande luktar av det naftalin som den förvarats i förrådet med. Naftalin= naffe. Att kalla någon för "naffe" i nedsättande betydelse var mig veterligen särskilt brukligt inom flottan. Jag tror att jag läst någonstans att naffar inom marinen var sådana värnpliktiga vars iq och eq var så låga att de inte kunde tjänstgöra på fartyg utan de fick istället gå hemma och kratta löv på kasern (jag är dock, av olika anledningar, litet osäker på sanningshalten i detta).
Jag har dessutom ytterligare en fråga till dig, Voderick:
Blev du fallskärmsjägare före eller efter det att du 1984 tjänstgjorde på övervattensfartyg, mycket nära de baltiska ländernas kust och med en sådan farlig tjänst att ni teoretiskt hade kortast överlevnadschans om ryssarna skulle anfalla moder Svea?
Det senare är ju i alla fall vad du skrivit att du gjorde i tråden "Vilka soldater löper minst risk att dö?" här på Flashback.
Jag undrar ju eftersom det är litet svårt att få det att gå ihop.