2023-05-05, 20:16
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Nej, människor. Som utför livsavgörande beslut. Bekämpar terrorister, opererar bakom fiendens linjer osv. Varför ska dom kunna lita på varann?
Inte mer än reguljära trupper nej
Citera
2023-05-05, 20:21
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Inte mer än reguljära trupper nej
Jo, alla. Militären är inte längre fyra (edit) sex hundra man uppställda i kohorter, med 30 män i linje, i 20 rader bakåt. Det är små grupper, högt tränade och jävligt kapabla. Du kan titta på Försvarsmaktens serie där man följer unga som gör lumpen.

I varje fall, SOG, som du inte verkar fatta, är inte reguljära trupper. Så; kraven på stridsparskamraterna är extremt höga.
Jag vet inte varför du tycker att det är okej om din stridsparskamrat ljög litegrann om ifall han faktiskt ser en fiende komma eller inte? vad kan hända? Ja, om ni vore i Syrien och blev tillfångatagna skulle ni bli halshuggna med en kniv. Så tyck vad du vill, men ärlighet är ett relevant krav att ställa.
Senast redigerad av RickRozay 2023-05-05 kl. 20:42.
Citera
2023-05-05, 20:30
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay

Vilken av dom? Nr 13 är den yngre araben, sen nummer.. whatever, 35-årige araben, han var riktigt jobbig i logementet, kastar mössan och grejer när dom trodde det var 13 som fuskat. Jobbig jävel. Gillar han ej.

Jag tänkte främst på 13. Sami.

Men Salim, nr 18, kanske också är lite slirig, om än mer ödmjuk. Fast han spelar kanske lite offer och hjälplös (hycklande på arab-vis, så att säga)?

Resten av killstyrkan som är kvar är starkare och pålitligare än de två, det kan man solklart säga.
Och där äger ju Torstein och Mathias hittills.
Roligt att se knivskarpa killar.
Senast redigerad av dialektiker 2023-05-05 kl. 20:40.
Citera
2023-05-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voderick
Som gammal FJS naffe på 80 talet vet jag
Ursäkta, vad menar du med "FJS naffe"?
Citera
2023-05-05, 23:06
Medlem
Får vinnaren något pris?
Citera
2023-05-06, 06:33
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 162krigare
Får vinnaren något pris?

Näe. Så sluten brukar kännas så abrupta och konstiga.
Bara ett plötslig "Grattis. Ni har tagit er hela vägen."
Och så gråter de lite, kramar varandra och instruktörerna. Och instruktörerna är äntligen snälla.

Jag har för mig att slutet brukar se ut så.🤔
Citera
2023-05-06, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Visst. Det ser dåligt ut. Dock sa ju instruktörerna att springa 1,5 km och göra en av dessa fem övningar skulle ta knäcken på de flesta tittarna. Att då göra 5 stycken när man redan är trött, hungrig, slutkörd så är ju tydligen syftet att knäcka dem. Att räkna fel och göra 25 istället för 30 kan ju faktiskt hända, ...fältkoma 11, 12, 13, dagdrömmer, 16, 17, 18 ... fasen hur många har jag gjort, 23, 24, tankarna seglar iväg, 28, 29, 30... är det väl? Har inte följt programmet så vet inte om det är en notorisk latmask eller om han bara var seg i kolan...

Jo men det är superlätt att det händer det är samma när man typ simmar i simhallen och räknar längder, efter ett tag tappar man fokus och börjar tänka, "Shit har jag simmat 14 eller 16 längder?".
Så att räkna fel är väldigt enkelt när man tappar koncentrationen och samtidigt är väldigt trött.
Citera
2023-05-06, 08:39
Medlem
vodericks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Ursäkta, vad menar du med "FJS naffe"?

Fallskärms Jägar Skolan

Naffe
Valde ej att bli yrkesbefäl.
Fick förfrågan men civila jobb ger mer flis i plonkan.
Tyvärr kanske..
Citera
2023-05-06, 09:56
Medlem
dialektikers avatar
En sak som är skönt med den här säsongen är att instruktörerna inte favoriserar sina gullegrisar och bemöter deltagarna olika.
Inte jättetydligt iallafall

Detta var vedervärdigt förra säsongen.

Fast, egentligen, varför fick Ola Nilsson världens starkaste man, så mycket gulligull?
Han kastade ju bara in handduken sådär.
Såna brukar de bli märkbart irriterade på.

"Nr 15 kommer efter i övningen" sa kommentatorn bara.
Varför he-ete skrek inte Pam:
"Det är bara att lämna in ert nummer närsomhelst!" som hon brukar göra?
Citera
2023-05-06, 12:38
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
En sak som är skönt med den här säsongen är att instruktörerna inte favoriserar sina gullegrisar och bemöter deltagarna olika.
Inte jättetydligt iallafall

Detta var vedervärdigt förra säsongen.

Fast, egentligen, varför fick Ola Nilsson världens starkaste man, så mycket gulligull?
Han kastade ju bara in handduken sådär.
Såna brukar de bli märkbart irriterade på.

"Nr 15 kommer efter i övningen" sa kommentatorn bara.
Varför he-ete skrek inte Pam:
"Det är bara att lämna in ert nummer närsomhelst!" som hon brukar göra?

hon kanske tyckte det var dags att variera sig lite.
Ombyte förnöjer brukar det heta
Citera
2023-05-06, 12:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Programmet går inte ut på att hitta riktiga soldater. Det är underhållning för tv. Därför töntigt när instruktörerna måste tilltalas korrekt och pratar barskt. Inte ens befälen under min tjänstgöring kommunicerade som dessa gör.

När lumpade du?
På min tid var befälen ännu tuffare än de här instruktörerna. Utöver det fick man veta att det "såg ut som en svinstia, luktade horhus eller var ludermässigt". Jojo, en del mustigt språk, stränga blickar och exakt noll utrymme för att säga nej. Vad någon kände eller tyckte fanns inte ens en tanke på att överväga för att införa i dagordningen för att kunna skrika "det skiter vi i soldat x. ÅTERGÅ!". De utbildade soldater.

Att de måste tilltalas korrekt är väl för att det dels hör till och dels för TV-ändamålet skapa en gräns mot tex lättsammare program som Superstars och Expedition Robinson osv. Det är ju en jädra skillnad på att sova på hotell, mys-snacka och flabba med programledarna mot att ligga på logement, konstant underskott på näring och sömn. Kombinera det med fullspäckat fysiskt, mentalt schema så känns snart varje dygn som en vecka. Minns själv från min gröntjänst att när klockan var 10 så kändes det som man redan utfört ett dagsverke och då visste man att man hade minst 13 kanske 15 timmar kvar innan sängdags och jag kommer inte från någon curlad tillvaro.
Citera
2023-05-06, 15:08
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
hon kanske tyckte det var dags att variera sig lite.
Ombyte förnöjer brukar det heta

Visst, visst, men det blir ju rätt orättvist om instruktörerna i gemen bemöter deltagare iskallt för att de kastar in handduken för tidigt (då de har mer kvar att ge, enligt instruktörerna) men plötsligt gör undantag för vissa. Där instruktörerna till och med gullar med "undantagen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in