2023-05-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men hur ska UAF kunna avfyra SS? Den går ju bara att montera på stridsflyg enligt Wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Storm_Shadow
Ukraina har ju stridsflyg så det är nog inga problem. Blir lite upp till bevis nu för ryskt luftvärn om dom kan plocka ner moderna kryssningsrobotar. Blir enormt pinsamt för Ryssland om krim bron sprängs vilket den kommer göra
Citera
2023-05-11, 17:40
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var för att visa i vilket intervall det kan ligga att skicka fångar som stridande. Jag angav intervallet 0.2-1.5%. Den eventuella samhällsvinsten ligger inte i slopad fångvård, den ligger framför allt i vad fångarna inte gör när de kommer ut. Dvs sabbar resten av samhället. Det är hursomhelst en detalj i detta krig, inget jag orkar diskutera.
”En detalj i detta krig”.

Tycker det låter väldigt cyniskt och känslokallt.

”Skicka fångar till fronten! Gör de nytta? Bra. Dör de? Lika bra.”

Kriget är vansinnigt. Putin och Ryssland är vansinniga.

Men apologeterna blir lika vansinniga att till varje pris försvara Ryssland. Ingen eftertanke. Bara vara ”emot” Rysslands motståndare.
Citera
2023-05-11, 17:41
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Storm Shadow skänks med villkoret att de inte används utanför Ukrainas (gamla) gränser enligt CNN. Kertjbron borde rimligen ligga delvis på ryskt territorium enligt förkrigsgränserna. Jag tvivlar under alla omständigheter på att AFU vågar förstöra bron igen med tanke på konsekvenserna förra gången. Vedergällningen lär nog inte direkt bli mildare nästa gång...

Hursomhelst får man verkligen intrycket att britternas högsta dröm är att förvandla sitt land till ett radioaktivt Nordsjö-rev. Nån som vet om Riksha Sumak eller Tampongkungen Charlie åkt med Lolita Jet till Epsteins barnkn*llarö? Det skulle kanske kunna förklara den brittiska hållningen?
Självklart kommer bron förstöras när den riktiga offensiven drar igång, något annat vore fel av AFU.
Man kan ju inte låta ryssarna använda den för att skicka förstärkning när man tar tillbaka Krim, kanske låter man den vara hel så att dom som vill fly kan fly över den, men till slut kommer den va ett minne blott.
Citera
2023-05-11, 17:42
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”En detalj i detta krig”.

Tycker det låter väldigt cyniskt och känslokallt.

”Skicka fångar till fronten! Gör de nytta? Bra. Dör de? Lika bra.”

Kriget är vansinnigt. Putin och Ryssland är vansinniga.

Men apologeterna blir lika vansinniga att till varje pris försvara Ryssland. Ingen eftertanke. Bara vara ”emot” Rysslands motståndare.

Jag skrev i mitt första inlägg att det var likt en dystopi. Det är en ekonomisk detalj. Förstår du nu?
Citera
2023-05-11, 17:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att Ukraina inte har stridsflyg eller?
Jo det har de väl men inte så många och inga från väst. Då måste de fixa så att de kan hänga på SS på sina gamla sovjetiska plan. Jäkla meck ju bara för att avfyra en missil. Men så får det väl bli då ja.
Citera
2023-05-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Självklart kommer bron förstöras när den riktiga offensiven drar igång, något annat vore fel av AFU.
Man kan ju inte låta ryssarna använda den för att skicka förstärkning när man tar tillbaka Krim, kanske låter man den vara hel så att dom som vill fly kan fly över den, men till slut kommer den va ett minne blott.
Kan va så att Ukraina hotar krim Ryssland förstärker sedan plockar man bron och låser fast stora ryska styrkor på krim för att sedan anfalla på ett annat ställe
Citera
2023-05-11, 17:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om du varken är ryss eller ”pro-ryss” hur kommer sig det då att du försvarar för Ryssland här?

Det är David mot Goliat. Och alla rättskaffens män håller på David om inget annat skäl finns. Och jag kan inte se att Ryssland har någon ”sak” mot Ukraina. Men du håller på Goliat ändå.

Vad får dig att ta samma sida som Ryssland istället för Ukraina?

Jag är nyfiken bara. Om du öppnar dig så lyssnar jag. Och jag kommer inte försöka klämma dit dig oavsett den anledning du kommer med. Jag är bara väldigt nyfiken. Jag vill förstå och lära mig.

Svara med PM om du vill det hellre. Jag kommer inte dela ditt svar på något sätt.

För mig är detta en gåta och man vill ha svar på gåtor.

Där finns ingen David vs. Goliat i detta. Det är nästlat.

ukrainas militär vs. Rysslands militär. Ryssland är Goliat.
Team Ukraina vs. Team Ryssland. Ryssland är David.
Team Pax Americana vs. Team Multipolaritet. Väst är David.

Det skadar mer än det nyttar att tänka efter denna "goda mot de onda"-modell.
Citera
2023-05-11, 17:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jo det har de väl men inte så många och inga från väst. Då måste de fixa så att de kan hänga på SS på sina gamla sovjetiska plan. Jäkla meck ju bara för att avfyra en missil. Men så får det väl bli då ja.

Det är delvis att man skjuter dem från plan som ger räckvidd/slagkraft. Det gör stor skillnad att avfyra något från 15 000 meters höjd, den behöver ha mycket mindre bränsle. Till gengäld vågar de nog inte sig helt nära fronten, så räckvidden blir lite mindre än 300 km.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Natoanpassning kanske. Kanske plan man fått, redan är anpassade.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Dessa är redan implementerade i ett tjog SU 29'or. (upphängningen och RAD)
Menar du polska Mig-29? Rapporteras nu att Polen har gett UAF 14 Mig-29, och 14 till är på gång.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1656686243894231040
Citera
2023-05-11, 17:52
Medlem
Citat:
Menar du polska Mig-29? Rapporteras nu att Polen har gett UAF 14 Mig-29, och 14 till är på gång.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1656686243894231040
Jo och några till
Citera
2023-05-11, 17:54
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Kan va så att Ukraina hotar krim Ryssland förstärker sedan plockar man bron och låser fast stora ryska styrkor på krim för att sedan anfalla på ett annat ställe
Ja det skulle dom ju kunna göra men då har dom många krigsfångar och ta hand om sen och dom får avsätta en stor styrka som håller Krim så inte ryssen kommer och tar dom i ryggen.
Men en sak är säker, bron kommer försvinna om Ukraina lyckas köra ut ryssen från deras land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in