2023-05-14, 09:26
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De kan de göra. Det skulle inte vara konstigt. Ukr militären har två skäl att ljuga till journalisterna eller så är journalisterna med på det och ljuger:

1 Få mer av väst

2 Lurar Ryssland

Det kan också så att journalisterna har rätt.

Jag skulle gärna vilja se en källa på att Ukraina kan producera S-300 robotar. Om de kan göra det så blir jag glad. Buk bör vara ett mindre problem för Ukraina.

Jag tror att storyn handlar om att få Sydkorea att leverera missiler direkt eller via tredje land.
Citera
2023-05-14, 09:27
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Läste du hela artikeln? Intressant att Ukraina nu går över till annan ammo från väst som har avsevärt större lager och att Rysslands lager nu sinar. Läste du något om var Ryssland ska få ersättningsammo ifrån? Verkar se riktigt dåligt ut för Ryssland. Tack för artikeln.

Ja jag läste hela artikeln. Den avslutas med

Citat:
This problem is growing and it will grow. And the further it goes, the more acute it will become,” he added. “We still have some (missiles), but everyone understands that the supply is not endless. We have to move on, look for new ways.”

Ukraina får som nämnts påfyllning av diverse, men med det kommer t ex logistiska problem, utbildning, underhåll etc. Att ersätta ett beprövat system med något annat är inte lika lätt som det låter. RIS-T, NASAMS, Crotale, Gepard, MIM-104 Patriot mm är säkert dugliga, men som sagt ...
Citera
2023-05-14, 09:28
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ja det var inte jag som sa det utan Ukraina själva i The Kyiv Independent. Hur har vi det med läsförståelsen?

Jag läste den. Hela artiklen vilket du inte verkar ha gjort.

Ammoproblemet är lätt att lösa, det finns lager av ammo till dessa system runt om i världen då systemen har 40-50 år på nacken. De som har dessa system i bruk har ammo till dem och börjar ändå leta efter ersättnings system så kan de sälja av det till Ukraina s¨är det bra och ersätta dem med modern västmaterial.

Bofors eller vilken ammunitionsfabrik som helst i väst kan till verka ammo till både S-300 och BUK systemen så oroa du dig inte för brist på ammo.
Citera
2023-05-14, 09:31
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Jag läste den. Hela artiklen vilket du inte verkar ha gjort.

Ammoproblemet är lätt att lösa, det finns lager av ammo till dessa system runt om i världen då systemen har 40-50 år på nacken. De som har dessa system i bruk har ammo till dem och börjar ändå leta efter ersättnings system så kan de sälja av det till Ukraina s¨är det bra och ersätta dem med modern västmaterial.

Bofors eller vilken ammunitionsfabrik som helst i väst kan till verka ammo till både S-300 och BUK systemen så oroa du dig inte för brist på ammo.

Det är inte jag som oroar mig utan Ukraina.

Skulle Bofors "eller vilken ammunitionsfabrik som helst i väst" tillverka ammo till S-300 och BUK? Kamma dig!
Citera
2023-05-14, 09:40
Medlem
Citat:

Ukraina får som nämnts påfyllning av diverse, men med det kommer t ex logistiska problem, utbildning, underhåll etc. Att ersätta ett beprövat system med något annat är inte lika lätt som det låter. RIS-T, NASAMS, Crotale, Gepard, MIM-104 Patriot mm är säkert dugliga, men som sagt ...

Detta är ju ett extremt utnötningskrig. Hela västvärldens produktionskapacitet ställs mot den odemokratiska världens kapacitet i förlängningen. USA, Europa och några till pumpar in vapen och ammunition till Ukraina, Kina, Nordkorea, Iran med flera pumpar vapen till Ryssland och allt bränns upp längs en gränslinje som är 60 mil lång. Vapen och ammunition är det som verkar bli avgörande i slutänden. Miljöförstöringen är enorm liksom slöseriet med naturtillgångar. Industrin går på högvarv för att tillverka saker som bara skall gå upp i rök och orsaka enormt lidande.
Citera
2023-05-14, 09:42
Medlem
Citat:
Det är inte jag som oroar mig utan Ukraina.

Skulle Bofors "eller vilken ammunitionsfabrik som helst i väst" tillverka ammo till S-300 och BUK? Kamma dig!

Den västerländska roboten AIM-7/RIM-7 sea sparrow har anpassats till buk. Jag vet inte om den har börjat användas i Ukraina än men det finns stora lager av den i väst.
Senast redigerad av gomersgotoground 2023-05-14 kl. 09:44.
Citera
2023-05-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Man får skilja på moralisk skuld och orsaker.

1) Natos konstruktion och USAs agerande i Ukraina har ökat faran för Sverige. Om de hade hållt sig från Ukraina 2013, så hade vi haft en lägre risk för kärnvapenkrig. Europeisk ekonomi är också mer hotad nu (vilket också är vårt eget/Tysklands fel).

Krig har många konsekvenser. Inte bara vem som styr i Donbass och Krim om 5 år. Men mer viktigt, ekonomi och risk för följdkrig. Eller om man använder kriget rätt, minskad risk för krig i framtiden för att rätt aktörer lär sig något.

Det skulle ju vara trevligt om ukrainakrigets konsekvens är att världssamfundet ändrar sig, och USA slutar pressa Kina i Taiwan. Det kan bli kärnvapenkrig av det också - no good för svensk säkerhet.

2) Därutöver spelar det ju roll för vår värdering av hur stort hotet är från Ryssland. Om nu Nato överhuvudtaget inte är en objektiv orsak utan bara "spin", så är ju Putin nog mycket farligare än vad t ex jag bedömer. I så fall är han mer expansiv.

Du är ju en smart kille. Det kan du nog förstå.

Om alla resonerat som du skulle hela världen nu bestå av diktaturer. ”Minsta motståndets lag” ger att mobbare och dårar alltid skulle ha vunnit, och frihet och demokrati aldrig blivit möjligt. Nu blev det inte så, tack och lov.

Varför ska Ukraina inte ha rätt att slippa ifrån ärkemobbaren Ryssland? Ingen vill ju frivilligt ha det efterblivna ryska monstret dreglandes över hela ens land. Ryssen var inte inbjuden och ryssen ska bort från ukrainskt land.

Lägg ner Nato-nojan. Inte ens Ryssland själva har drivit denna fråga det senaste året. Istället svamlar de om att Ukraina ska avnazifieras samt att Ukraina inte har rätt att existera som självständigt land. Det går inte att appeasa Ryssland eftersom deras mål är ett Storryssland av så stor omfattning som bara är möjlig. Det finns alltför många länder som kommer vägra detta så krig är då ändå nödvändigt. Lika bra ta det nu på en gång så att världen kan gå vidare sen.
Citera
2023-05-14, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Enligt Nato-generalen Cavoli är Rysslands markstridskrafter större idag än när kriget började:

https://edition.cnn.com/2023/04/26/politics/russia-forces-ukraine-war-cavoli/index.html

Ryssen har förlorat 80 flygplan i kriget men har 1000 stridsflygplan kvar enligt Cavoli.

Men general Cavoli är säkert ett rysstroll enligt er...
Ja i och med att Ryssland mobiliserat från både dårhus, fängelser och muslimska fjärran östern så är säkert markstridskrafterna större nu. Vi skjuter så pipan glöder sa en ukrainsk soldat om det köttberg av svagbegåvade dåligt utrustade "soldater" ryssen skickade fram mot dom ukrainska soldaterna.
Ja, visst har Ryssland ett intakt stort flygvapen men kan man inte eller vågar man inte använda flygplanen över Ukrainsk luftrum så kvittar det ju

Men säkert och absolut viktigare är att Ukraina nu är enorma mycket starkare militärt än när kriget kom till dom. Och dom har ju verkligen inte värvar outbildat bottenskrap till sina markstridskrafter det kan jag lova dig.
.
Citera
2023-05-14, 09:46
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:

Oj, vilken tur att ryssen inte har problem med att ersätta förlorat material.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror du lägger en för psykologisk vinkel på "provocerad". Det ska inte förstås som en snorunge som slår en annan kille för att "ey, han tittade snett på mig".
Det är tyvärr så man måste se det, du lägger allt för stor vikt på Rysslands känslor och för lite på verkligheten.
Många länder har sökt sig till Nato för att de känt sig hotade av Ryssland.
Givetvis är det negativt för Ryssland som då får mindre inflytande och förlorar möjligheten att hota dessa länder.

Så Ryssland känner sig provocerad, men faktum kvarstår att det är p.g.a Rysslands provokativa agerande som detta hänt d.v.s Ryssland blir provocerade av utfallet av sitt eget agerande.
Släpp det där nu problemet är Rysslands lednings kultur med hot och användande av våld som är problemet och inte att andra länder inte lägger sig på rygg och ger upp så snart Kreml hotar dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Sverige är mycket duktiga på signalspaning, har inte den infon nått er ambassad?
USA är inte vår husse, de är våra vänner, ni saknar vänner, orcher.
Jo USA är vår husse i allra högsta grad och speciellt på signalspaning.

Om du nu inte visste detta hur vet du då att vi är mycket duktiga på signalspaning?
Citera
2023-05-14, 09:47
Medlem
Torsten tycker det ser ut som att helikoptern plockades av en Manpad, och om Ukraina har folk som kan åstadkomma sådant i Bryansk långt inne på ryskt territorium, kan det bli jobbigt för barnamördare v.puttins skraltiga plåtfåglar. Flyguppdateringen kommer efter ca 15 minuter https://www.youtube.com/watch?v=_OedT1Yl1VY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in