2023-05-11, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vi vet att J pappa har sålt hus och flyttat
Är det någon som vet om mamman bor kvar?

Även M föräldrar som också bor i Vetlanda kommer de orka att bo kvar?

Japp MH o hennes familj står nu skrivna på orkestervägen i vetlanda.
Kan vara svårt flytta ifrån en stad om man har jobb och allt där.
Citera
2023-05-11, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag börjar greppa lite med runt just en liknande person i min närhet som har precis ADD och drag av aspberger. Det tack vare några sjribwnter i tråden som förklarat det här med att de loggar ur och loggar in.

Och nu ser jag ju det med egna ögon, just det där utliggandes och avskärmningen. Det blir som att de sitter i en glaskupa när det blir för mycket.

Drar sig undan om det blir för mycket krav, bråk eller bara allmänt trötthet. Verkar bli lättare trött än syskonen och kan typ ” kollapsa” om det har varit mycket.

Kan också berätta om hur den här personen har svårare att återberätta saker som upprör honom. Finns enormt mycket känslor, men berättelsen kan låta lite stelt. Men om man frågar efter hur upplevelsen var, kan han bli upprörd över att man inte fattat. Det finns ett glapp där i den egna upplevelsen och hur den framförs. Kan låter lite stelt eller hur man ska förklara det. Lite mer som ett referat.
Intressant att just du, som varje dag i snart ett halvår kämpat med näbbar och klor för att försvara och bortförklara Majas beteenden, skulle träffa en sådan person och att det rimmar extremt väl med dina fantasier om Maja! Läste du mycket ”mellan raderna” kanske?

Själv känner jag tio stycken med samma drag och de är verkligen inte alls så. Lustigt!
Citera
2023-05-11, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag håller med dig och var lika förvånad och irriterad över Alms dom endast för, som de då hette , griftefridsbrott.

Men det är ju det där med hur något ska klassificeras - varför har någon dött.
Man kunde inte utesluta att LCh dött av att hennes halsscarf fastnade i bilhjulen och ströp henne eller knäckte nacken på henne. Som Alm påstod. Då går det ju inte att fälla mord.

I K Wall fallet kunde man inte heller avgöra om den styckade kroppen dödats genom strypning eller avskuren hals. Men där var båda omständigheterna ju mord och Madsen dömdes för mord..

Det är just det här som Js försvarsadvokat Clea siktat in sig på. Även om ev aspiration naturligtvis skapats av Js buktryck och strypgrepp blir det inte mord om Tove råkat aspirera och kvävts av misstag. Då blir det dråp eller vållande som i inget fall har livstid i straffskalan.

Det måste helt enkelt stå på dödsbeviset att döden förorsakats av en annan person för att det överhuvudtaget ska komma upp till en diskussion om att döma någon för mord.

Det måste inte stå på dödsbeviset, det behöver däremot gå att visa att personen mördats. Inte jättevanligt att man döms utan att det finns ett lik dock såklart.
Citera
2023-05-11, 06:37
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
De skrev J hos pappan först när J åkte in
Och så skrev de J hos mamman efter att pappan flyttat

Det kan inte vara lätt för dem att bo kvar
Även hon kanske flyttar?
J har ju en bror som de också måste tänka det bästa för
Det gäller ju även M familj
Det är många som är drabbade av det här
Har du sett någonstans vad slutpriset blev på Ila*s gård?
Den verkar inte ha sålts via Hemnet.
En enskild mäklare eller via blocket verkar troligare.

Ang. MHs föräldrar och pingstkyrkan så upptäckte jag en websida jag inte hört om tidigare, ganska underhållande läsning.

Bla. skrivs det:
"20-åriga Johanna Leshem Jansson har hela tiden varit den drivande bakom mordet, och hon är född av en israelisk far och en svensk mor. Hela tiden har hon kallsinnigt nekat till alla anklagelser och spelat oskyldig, men nu har sanningen kommit fram i alla fall. Maja Hellman, 18, har hela tiden agerat som Johannas lydiga redskap och hjälpreda, och kommer sannolikt dömas för medhjälp till mord. Maja Hellman föddes i Sydafrika, men adopterades till Sverige av en Pingstkyrkopredikant, och har lidit av psykiska problem under uppväxten, enligt vad som påstås i media. Det går ofta så, när personer från främmande kulturer blir adopterade, och på ett mycket grymt sätt skiljs från sina biologiska föräldrar.

Det hela kompliceras av att Maja är bisexuell, och gjort vissa medgivanden om sitt förhållande till Johanna, skriver nät-tidningen Samnytt. Majas läggning accepteras dessutom inte av Pingstvännerna, och Leshem Jansson har därför hela tiden haft en ”hållhake” på sin kamrat, för om inte hon ”lydit order” och gjort som Leshem Jansson sa, skulle den senare kunnat skvallra om Maja inför närmaste präst och sekt-ledare.

Det var den 15 Oktober i fjol som mordoffret, Tove Tönnies – en av två etniskt svenska systrar – plötsligt överfölls av en rasande Johanna på nattklubben ”Nöjet” i Vetlanda, där det anordnats en ”Oktoberfest”. Flera vittnen såg hur Tove misshandlades, men Leshem Jansson nekade till allt och påstod lögnaktigt att det var Tove som anföll henne."

"För egen del anser vi här på Hedniska Tankar att Leshem Jansson bör dömas till livstids fängelse, alltså tolv år – och därefter utvisning ur Sverige – på livstid

Vi är för all del inte jurister, utan detta är bara vår åsikt – och åsikter är man som bekant fri att ha i de flesta demokratiska länder.

Visst är detta en tragisk historia, på alla sätt – men rättvisan måste ha sin gång – och låt oss hoppas på, att vi kan skipa rättvisa i det här landet. Idag är en Odens Dag. Bakom detta fruktansvärda mord står kristendomen, i Pingstvännernas gestalt – och det får vi aldrig någonsin glömma.

Rida skall vi intill Ragnarök – Måtte rättvisa och lag följa i våra spår !"

https://hedniskatankar.com/2023/03/22/invandrade-morderskor-fran-pingstrorelsen-strop-och-tande-eld-pa-etnisk-svenska/
Citera
2023-05-11, 07:04
Medlem
Opilus5500s avatar

Jag tycker av det hörde ifrån rättegången tycker jag inte alls passar in på någon av dessa diagnoser. Jag förstår att ni yngre försöker få en diagnos så att det blir enklare förstå dessa brott! En narcissist skulle aldrig erkänna strypning för ett ta exempel, inte heller en pyskopat. Antar polisen redan har utrett detta med expertis utav förhören! Av de jag hörde ifrån rättegången kändes mer som korkade ungdomar som supit och knarkat en hel del och skapat sig en fantasivärld!! M kände som en medberoende personlighet till J och J känns mer som en deprimerande personlighet med inslag av ADHD.
Senast redigerad av Opilus5500 2023-05-11 kl. 07:07.
Citera
2023-05-11, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Huvudskada är mycket liten, inget tyder på medvetslöshet. Man kan skrika när man blir strypt. Avsaknad av spår av strid på både M och J talat faktiskt för att de hjälpts åt, så det är inga goda nyheter för Maja.

Majas berättelse är inte trovärdig. Kroppen har ”blivit gömd”, för att en halvtimme senare dyka upp och då ska Maja hjälpa till att dumpa den. Bara där är det orimligt. Orimligt är också att hon hjälpte till utan att ens fråga vad som hänt. Hon klev upp från sängen och var direkt med på att dumpa kropp. Utan frågor.

Orimligt är också att hon inte fått veta nåt eller fått en historia att hålla sig till förrän på kvällen efter mordet. Det skulle ha utsatt både Johanna o Maja för en jätterisk om de inte haft en gemensam historia från start.

De indicier som talar för att hon deltagit i mordet är hennes uppförande före och efter mordet. Hon är inte trovärdig i sina uppgifter vad hon gjorde under mordet. Vidare har hon en känd aversion mot Tove. Allt är indicier men så måste det vara eftersom det inte finns någon övervakningskamera i lägenheten.

Våra fängelser är fulla av fångar som dömts på indiciebevisning. En hållbar indiciekedja räcker för fällande domar.

Majas agerande efter mordet är en stark indicie på att hon var med på mordet. Hon agerar inte med vare sig chock eller förvåning utan är direkt villig att vara med och dumpa kroppen. Hon tar inte avstånd från Johanna, utan tar istället del i att lura polisen med lögner. Maja uppvisar alla tecken på att vara med på mordet. Hon har också en känd aversion mot Tove och har varit i bråk med henne flera gånger. Hon har en stark anknytning till Johanna och tagit del i grov brottslighet med Johanna förr.

Jag bad om positiva bevis som talar för att M har deltagit i mordet. Inte frånvaro av bevis som skulle tala för motsatsen. Inte lösa indicier. Inte subjektiva bedömningar av vad som bör anses trovärdigt.

Vi kan nog enas om att sådana bevis som jag efterlyser saknas i det här fallet, och att vi har olika uppfattningar om vad som bör krävas för fällande domar.

Även indicier måste vara av viss styrka för att de ska kunna tillmätas betydelse i brottmål. De saker du tar upp är sådant som möjligen gör det tänkbart att det kan ha gått till på det sätt som du tror men knappast något som talar starkt för det eller utesluter andra förklaringar.
Citera
2023-05-11, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ptja enligt JLJ så säger ju Tove vad fan gör ni? Varför skulle hon ljuga om att Tove var vid medvetande? Eller menar du att Tove skulle ha pratat när hon var medvetslös?
Det är klart att J inte vill medge att hon strypt ett medvetslöst offer.
Citat:
Sen så har väl RL även konstaterat att skadorna på huvudet inte var så allvarliga att de skulle givit upphov till medvetslöshet.
Nej, det stämmer inte. Jag vet inte hur många gånger vi har gått igenom det här. Rättsläkaren har sagt att huvudskadan kan ha lett till hjärnskakning och medvetandepåverkan. Hon har också nämnt att strypning i sig kan ge upphov till sänkt medvetenhet och nedsatt försvarsförmåga efter bara några sekunder. Det har aldrig påståtts från hennes sida att brist på avvärjningsskador måste tala emot en ensam gärningsman. TR kommer till den slutsatsen på egen hand.
Citera
2023-05-11, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nja, dels har vi olika klockslag, varav bara de som telefonerna registrerat i samband med vissa platsregistreringar är fastställda, det har du helt rätt i.

Däremot så har vi tidsangivelser och skeenden, det vill säga tiden det tog från det att Lahanj och hans pappa hörde dunsen tills Lahanj stod vid dörren. Tiden från det att Lahanj stod vid dörren tills Johanna kom ner för trappan. Dessa tider har rapporterats till ett par minuter vardera, och ser man till hur lång tid sådana saker normalt tar, så är två minuter vardera mer än tillräckligt.

Tiden det tar för de saker som Lahanj och hans pappa vidtar från det att dunsen hörs tills Johanna kommer ner för trappan, är långt ifrån tillräcklig för att mordet skall hinna ske under den tiden. Och det gäller oavsett vid vilket klockslag det gäller.

Därtill har vi problematiken med tingsrättens tidslinje, där vi inte bara har ovanstående skeenden att gå på, utan även klockslaget för donken-resan. Det gör att just tingsrättens tidpunkt för mordet bara är än mer motbevisad.

Jag har full förståelse för att det känns extremt lägligt att koppla dunsen till att Johanna kastar Tove i golvet, och att de sparkliknande ljuden skulle kommit från en kämpande Tove. Men så som vittnena har beskrivit vad de gjorde och när Johanna kommer ner för trappan utanför grannarnas dörr, så kan det inte ha varit så, tiden räcker inte till.

Hur lång tid tog det att utföra mordet? Det är en intressant fråga. Men jag tycker en mer intressant fråga är - Hur lång tid tog det rimligen från det att Johanna inledde mordet tills hon var redo att lämna lägenheten för att flytta cykeln eller åka till donken?

Ty, så fort Johanna strypt Tove till att tappa medvetandet, så är knappast första tanken att springa ner och flytta cykeln. Räkna med att själva strypningen tar 5-7 minuter. Därefter åtminstone några minuter för Johanna att övertyga sig själv om att Tove verkligen är död, och förmodligen som hon själv säger, irra runt lite i lägenheten, samla sig och fundera över vad nästa steg är. Johanna är ingen förhärdad seriemördare. Detta var, sannolikt, hennes första mord och det var inte planerat i förväg att det skulle ske just denna kväll, så även om Johanna planerat att mörda Tove, så var det tillfället som gjorde att det blev just denna natt. Och där står hon nu inför fullbordat faktum. Nu börjar hon ta hand om Toves kropp. Under den processen ringer någon på dörren. Gissa om Johanna då fick extremt bråttom att gömma undan kroppen. Johanna väntar tills hon hör den som ringer på gå ner för trappan igen, och hon väntar tills det blir tyst. Därefter gömmer hon Toves kropp. Antingen i sin egen garderob eller i vindsförrådet. Hon gömmer nog kroppen allra mest för den som ringde på dörren och som kan komma att ringa på igen. För allt hon vet kanske det var Albin som kommit för att hämta Tove. Ur hennes perspektiv kan det vara den första och mest rimliga tanken. Albin får inte veta att Tove är kvar här. Alltså är nu nästa steg att flytta bort hennes cykel. Om det nu är sant att det var därför hon gick ut ur lägenheten. För min del ligger det närmre till hands att tro att hon gick ut ur lägenheten för att reka, kolla om den som ringde på finns kvar, kolla om kusten är klar, om det finns några vakna personer i trapphuset, ute på gatan eller i huset i övrigt, för att förbereda att flytta kroppen till bilen.

Jag skulle säga att det sannolikt är minst femton minuter från det att Tove inleder mordet tills det att hon går ner för trappan utanför grannen, men det kan vara mycket mer än så. Den siffran är ett minimum.

Det finns uppskattade tidsangivelser från grannarna under (vilka skilde sig åt om jag kommer ihåg rätt).
Från första dunsen och till påringning av dörr är som sagt en uppskattning, inget säkerställt, vi vet inte och säkerligen inte de heller hur länge de stod och dividerade om de skulle gå upp och ringa på. Det fanns förmodligen mycket tankar innan man går upp och ringer på hos en granne mitt i natten. Det hade blivit tyst, förmodligen stod de och vänta för att höra om fler ljud skulle komma.
Uppskattade tiden från påringningen tills JJ kommer ner för trappen kan också skilja på flertalet minuter. JJ/MH hade nog en del att prata om innan JJ vågade sig ut i trappen.

När JJ väl gick ner så var förmodligen hennes tanke att flytta cykeln och samtidigt hämta bilen. Det måste gå fort för de vill inte ha TT.s cykel kvar om nu AW var på väg att hämta/möta TT.
Citera
2023-05-11, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Har du sett någonstans vad slutpriset blev på Ila*s gård?
Den verkar inte ha sålts via Hemnet.
En enskild mäklare eller via blocket verkar troligare.

Ang. MHs föräldrar och pingstkyrkan så upptäckte jag en websida jag inte hört om tidigare, ganska underhållande läsning.

Bla. skrivs det:
"20-åriga Johanna Leshem Jansson har hela tiden varit den drivande bakom mordet, och hon är född av en israelisk far och en svensk mor. Hela tiden har hon kallsinnigt nekat till alla anklagelser och spelat oskyldig, men nu har sanningen kommit fram i alla fall. Maja Hellman, 18, har hela tiden agerat som Johannas lydiga redskap och hjälpreda, och kommer sannolikt dömas för medhjälp till mord. Maja Hellman föddes i Sydafrika, men adopterades till Sverige av en Pingstkyrkopredikant, och har lidit av psykiska problem under uppväxten, enligt vad som påstås i media. Det går ofta så, när personer från främmande kulturer blir adopterade, och på ett mycket grymt sätt skiljs från sina biologiska föräldrar.

Det hela kompliceras av att Maja är bisexuell, och gjort vissa medgivanden om sitt förhållande till Johanna, skriver nät-tidningen Samnytt. Majas läggning accepteras dessutom inte av Pingstvännerna, och Leshem Jansson har därför hela tiden haft en ”hållhake” på sin kamrat, för om inte hon ”lydit order” och gjort som Leshem Jansson sa, skulle den senare kunnat skvallra om Maja inför närmaste präst och sekt-ledare.

Det var den 15 Oktober i fjol som mordoffret, Tove Tönnies – en av två etniskt svenska systrar – plötsligt överfölls av en rasande Johanna på nattklubben ”Nöjet” i Vetlanda, där det anordnats en ”Oktoberfest”. Flera vittnen såg hur Tove misshandlades, men Leshem Jansson nekade till allt och påstod lögnaktigt att det var Tove som anföll henne."

"För egen del anser vi här på Hedniska Tankar att Leshem Jansson bör dömas till livstids fängelse, alltså tolv år – och därefter utvisning ur Sverige – på livstid

Vi är för all del inte jurister, utan detta är bara vår åsikt – och åsikter är man som bekant fri att ha i de flesta demokratiska länder.

Visst är detta en tragisk historia, på alla sätt – men rättvisan måste ha sin gång – och låt oss hoppas på, att vi kan skipa rättvisa i det här landet. Idag är en Odens Dag. Bakom detta fruktansvärda mord står kristendomen, i Pingstvännernas gestalt – och det får vi aldrig någonsin glömma.

Rida skall vi intill Ragnarök – Måtte rättvisa och lag följa i våra spår !"

https://hedniskatankar.com/2023/03/22/invandrade-morderskor-fran-pingstrorelsen-strop-och-tande-eld-pa-etnisk-svenska/

Men jösses vad är det för knäppgök som har skrivit det där?
Är det pingströrelsen M föräldrar tillhör?
Jag trodde att de vsr Jehovas vittne men då vsr det fel

De har plockat ihop lite här och där av vad som passar deras syften bäst
Tove var inte etnisk svensk
hennes mamma är fr Tyskland och pappan är Svensk

Jag ska läsa det mer ingående när tid finns

Angående försäljning av J pappas hus har inte jag någon koll på
men har ett svagt minne av att någon länkat det som sålt tidigare i tråden
Senast redigerad av Anedin 2023-05-11 kl. 07:48.
Citera
2023-05-11, 07:45
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Grejen är ju den att låt oss säga att det är som J säger att det inte var meningen att T skulle dö. Om det nu var så varför i helvete ringde hon inte 112 isåfall och var förtvivlad? Och dessutom rullar in T i lakan och transporterar ut till skogen och använder bensin som hon hade inhandlat innan T dog?

Nej jag hoppas och tror att inte J kommer undan från detta.
Citera
2023-05-11, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Finns det tidsutrymme för detta? Dunsen hörs strax efter 02.40. Sparkarna ett par minuter senare. M:s rörelse registreras 02.43. J åker iväg till McDonalds 02:47. Hon måste ha träffat grannen i trappuppgången någon minut tidigare. Ca 02.45 bör hon ha samtalat med M om att åka till McD.

I och för sig säger grannen att det han hör en dörr stängas och öppnas ett par tre gånger inom loppet av 5-10 minuter efter att han varit uppe och knackat på, innan han själv öppnar dörren och får syn på J. Det blir därmed svårt att få även hans uppgifter att gå ihop tidsmässigt. Hur säker kan man vara på att han tittat på telefonen exakt 02.40? Har tidpunkten bekräftats genom någon viss aktivitet på telefonen? I polisförhören säger han bara att det var omkring 03.

Var det i ett förhör som grannen säger "att han hörde en dörr stängas och öppnats ett par tre gånger inom loppet av 5 - 10 minuter efter att han varit uppe och knackat på"?

Grannarnas tidsuppfattning är väldigt osäkert (så klart).
Citera
2023-05-11, 09:02
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Var det i ett förhör som grannen säger "att han hörde en dörr stängas och öppnats ett par tre gånger inom loppet av 5 - 10 minuter efter att han varit uppe och knackat på"?

Grannarnas tidsuppfattning är väldigt osäkert (så klart).
"Smällen kom från lägenheten ovanför deras. Farouk gick till sin ytterdörr och öppnade den för att lyssna. Han bad sedan sonen att gå upp och kolla ifall det hänt något i lägenheten. Sonen gick upp och plingade på ett par gånger men ingen öppnade. Sonen kunde inte uppfatta ifall någonting hänt och Farouk bad honom då att komma tillbaka ner igen.

De sätter sig i soffan i vardagsrummet igen men de kände sig oroliga. De visste inte vad de skulle göra och pratade igenom vad som hade hänt.
Farouk hör att dörren till lägenheten ovanför öppnas och stängs 2-3 gånger. Klockan är 03:00eller liknande. Farouk bor under lägenheten och hörde fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes.

Hörde du några andra ljud än en duns?
Inga andra ljud. Det var tyst sen. Då hade de ringt Polis om det var fler ljud. Farouk har inte hört något sådant ljud som dunsen därifrån tidigare.

Vilka var ni som var hemma i eran lägenhet?
Shirhat sov i Jönköping denna natten. Farouks dotter och fru låg och sov. De enda som var vakna var Farouk och Lahajn.
Farouk berättar att han inte hörde några röster eller skrik utan enbart en kraftig smäll, förutom fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes.
Efter det att Farouk hörde dörren ovanför öppnas och stängas några gånger, går han och Lahajn till sin dörr för att titta vad som händer. "

https://gofile.io/d/K9yipj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in