2023-05-11, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Nja, det finns väl mer som talar emot. Huvudskada + inga skrik tyder på medvetslöshet direkt efter dunsen i golvet och det finns inga spår efter strid mellan M och T. Att M:s berättelse inte är trovärdig är din subjektiva mening, försök istället att motbevisa den med fakta. Och peka på något konkret och positivt bevis för att hon deltagit i mordet.
Huvudskada är mycket liten, inget tyder på medvetslöshet. Man kan inte skrika när man blir strypt. Avsaknad av spår av strid på både M och J talat faktiskt för att de hjälpts åt, så det är inga goda nyheter för Maja.

Majas berättelse är inte trovärdig. Kroppen har ”blivit gömd”, för att en halvtimme senare dyka upp och då ska Maja hjälpa till att dumpa den. Bara där är det orimligt. Orimligt är också att hon hjälpte till utan att ens fråga vad som hänt. Hon klev upp från sängen och var direkt med på att dumpa kropp. Utan frågor.

Orimligt är också att hon inte fått veta nåt eller fått en historia att hålla sig till förrän på kvällen efter mordet. Det skulle ha utsatt både Johanna o Maja för en jätterisk om de inte haft en gemensam historia från start.

De indicier som talar för att hon deltagit i mordet är hennes uppförande före och efter mordet. Hon är inte trovärdig i sina uppgifter vad hon gjorde under mordet. Vidare har hon en känd aversion mot Tove. Allt är indicier men så måste det vara eftersom det inte finns någon övervakningskamera i lägenheten.

Våra fängelser är fulla av fångar som dömts på indiciebevisning. En hållbar indiciekedja räcker för fällande domar.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-11 kl. 00:26.
Citera
2023-05-11, 00:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Hehe skönt att det finns fler som tycker som jag i det här!

Ja man får ge den nya regeringen kudos för att de tar krafttag! Skulle gärna se ännu hårdare!
Tkr det är sjukt att det blir strängare straff om du lurar staten på pengar än om du tar livet av någon!

Ja man håller onekligen på att öka påföljdsstraffen steg för steg efter att under flera decennier gått åt andra hållet under framför allt 70-och 80-talen.
Avsevärt färre anses också psykiskt sjuka så att fängelseförbud föreligger.
De här båda livstidsdomarnas hade ju varit fullkomligt omöjliga tidigare. Kanske därför som de mer seniora juridiska mediaglada experterna som LGW, S-E Alhem och Silbersky uttalar sig emot.
I deras hemtama verklighet för länge sedan hade J och M ju aldrig fått livstid.

Det fetade har också stört mig under många, många år.
Citera
2023-05-11, 00:19
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Man behöver också förstå innebörden fullt ut och såvitt jag vet är @notknapparen en av de få som har greppat psykopatins innersta väsen.
Detsamma gäller ordet "empatistörning" som ofta används slarvigt som förklaring, när det istället är kunskap som saknas.

Då först kan det destruktiva samspelet dessa tjejer emellan begripas och vilken effekt vänskapen har haft på M, hur hon bit för bit har brutits ner i en normaliseringsprocess. Och inte minst anledningen till att hon ljuger sig igenom så många förhör.

Då kanske @notknapparen kan skriva en bok om "psykopatins innersta väsen". Just för att det skrivs sådant trams så går tråden inte att läsa. Ni bekräftar varandras påhittade verklighet och galenskap. Emellanåt svävar du ut helt blint i något som det inte finns stöd för alls i FUP. Det finns en avdelning här på flashback där man kan skriva egna texter. En del av dina inlägg hör hemma där.

Det finns kvinnor som lever under förtryck som blir isolerade och slagna. Fy f*n vad jag skulle skämmas om jag hade skrivit den smörjan du skriver. Att Maja skulle brutits ner i en normaliseringsprocess. Ni hånar och spottar på de kvinnor (och män) som lever under de villkoren ni påstår Maja levde under.
Senast redigerad av why123 2023-05-11 kl. 00:22.
Citera
2023-05-11, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Det kan han inte men bevisbördan ligger på honom.

Jag kan ge exempel på sådant som hade kunnat utgöra bevis för att M ljuger:

* Någon form av tekniska fynd som talar för att M hållit fast T på det sätt som antagits. T.ex. rivmärken eller liknande på T:s armar och T:s DNA under M:s naglar eller vice versa.
* Grannarna hade hört skrik under mordgärningen och uppfattat tre olika kvinnoröster.
* Grannpappan hade hört ljud som tydde på hantering av kroppen medan J var på McD.
* Grannarna hade hört M och J samtala under tiden M påstår att hon sovit.

Det finns dock inget sådant så allt blir bara gissningar och spekulationer och det håller inte för att döma någon i en domstol.
Majas agerande efter mordet är en stark indicie på att hon var med på mordet. Hon agerar inte med vare sig chock eller förvåning utan är direkt villig att vara med och dumpa kroppen. Hon tar inte avstånd från Johanna, utan tar istället del i att lura polisen med lögner. Maja uppvisar alla tecken på att vara med på mordet. Hon har också en känd aversion mot Tove och har varit i bråk med henne flera gånger. Hon har en stark anknytning till Johanna och tagit del i grov brottslighet med Johanna förr.
Citera
2023-05-11, 00:25
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja du har helt rätt.
Skrev också det i ett inlägg tidigare här.
Oj, det hade jag missat! Var inget illa ment så då är vi helt överens.
Citera
2023-05-11, 00:28
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Majas agerande efter mordet är en stark indicie på att hon var med på mordet. Hon agerar inte med vare sig chock eller förvåning utan är direkt villig att vara med och dumpa kroppen. Hon tar inte avstånd från Johanna, utan tar istället del i att lura polisen med lögner. Maja uppvisar alla tecken på att vara med på mordet. Hon har också en känd aversion mot Tove och har varit i bråk med henne flera gånger. Hon har en stark anknytning till Johanna och tagit del i grov brottslighet med Johanna förr.

Fast de där med att hjälpa någon att röja undan en död person kan man göra utan att vara inblandad i själva mordet (men jag står fortfarande fast vid att MH var med) men tänket på mordet på Nathalie här i Sundsvall vill minnas att äcklet fick med sig sin polare på att gömma Nathalie i skogen utan att han varit med vid själva mordet... Men jag kan minnas fel då jag var så liten när det mordet hände och det var flera år sedan.

Citat:
Han hämtade Nathalie på festen och i ett skogsområde i närheten ströp han Nathalie med sitt skärp och knivhögg henne ett 20-tal gånger.
Efter mordet sökte 19-åringen upp en kompis och fick hjälp med att gräva ner Nathalies kropp i Hornslandet utanför Hudiksvall. Båda männen deltog sedan i sökandet efter Nathalie.
Först flera*dagar senare hittades hennes kropp nergrävd sedan expojkvännens kamrat brutit ihop och*pekat ut platsen.

Dock så bröt ju han ihop och peka ut platsen där hon låg... vilket inte MH gjorde.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-11 kl. 00:31.
Citera
2023-05-11, 00:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hehe skönt att det finns fler som tycker som jag i det här!

Ja man får ge den nya regeringen kudos för att de tar krafttag! Skulle gärna se ännu hårdare!
Tkr det är sjukt att det blir strängare straff om du lurar staten på pengar än om du tar livet av någon!
Ännu hårdare tag - är det dödsstraff du syftar på? Tänkte närmast på det människoförakt du alltsomoftast uttrycker helt ogenerat och ditt förslag om att hänga folk i lyktstolpar.
Citera
2023-05-11, 00:37
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ännu hårdare tag - är det dödsstraff du syftar på? Tänkte närmast på det människoförakt du alltsomoftast uttrycker helt ogenerat och ditt förslag om att hänga folk i lyktstolpar.

Ja det vore ett lämpligt straff som passar brottet...
Men jag förstår att du vill ha massa mördare springandes på gatorna så de kan ge sig på ett annat inte ont anande offer... av dina inlägg att utläsa så vurmar du varmt för kriminellt pack.

Människoförakt? Intressant ordval där! Jag har inget människoförakt men då anser jag inte missfoster som Mats Alm JLJ, MH och andra avarter som människor... och de bör avlägsnas från genpolen så att risken för att deras skadliga gener förs vidare och ställer till med mer problem i samhället... något du tycks verka vara helt okej med! Så frågan är väl vem av oss två som genomsyras av ett människoförakt.
Citera
2023-05-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har mycket begränsade kunskaper om narcissism/ psykopati och läser med stort intresse dina och Notknapparens redogörelser, men jag har väldigt svårt att ta in det och verkligen förstå på djupet. Det strider mot allt jag står för.

Att M blivit starkt påverkad av J och gjort allt för att inte misshaga henne har jag förstått, men hur manipulationen successivt förändrat M får jag inte riktigt grepp om.

Men oavsett hur styrd hon blivit av J har hon de facto varit närvarande och vid sina sinnes fulla bruk från början till slut och sedan försvårat utredningen genom att ljuga.

Även om jag kan förstå varför hon handlat som hon gjort, kan jag inte se henne som juridiskt oskyldig. Hon har varit delaktig på något plan hela vägen även om hon varit mestadels passiv. Det är knepiga bedömningsfrågor. Ska manipulation och diagnoser vara förmildrande? Jag är mycket tveksam till att det juridiskt kan vara det.

Det är en intressant fråga. En diagnos eller att någon blir utsatt för manipulation är väl snarare en förklaring än juridiskt förmildrande.
Dock kan jag tycka att om en person manipulerar någon annan att begå ett grovt brott som tex Helge Fossmo eller Möller gjorde bör det ge ett tillägg på straffet. J verkar ju ha valt att göra 'grovjobbet' själv men hon har ändå 'dragit med'M på olika sätt i sina hämndprojekt.

Det är nog inte ovanligt att vissa som begår brott både kan vara 'offer' och 'förövare'. Tex om ett barn blir slaget under uppväxten så kan hen i värsta fall lära sig våld som ett sätt att lösa konflikter. Men alla människor är ju ansvariga för sina handlingar.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-11 kl. 01:18.
Citera
2023-05-11, 00:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är en intressant fråga. En diagnos eller att någon blir utsatt för manipulation är väl snarare en förklaring än juridiskt förmildrande.
Dock kan jag tycka att om en person medvetet försöker få någon annan att begå ett grovt brott som tex Helge Fossmo eller Möller gjorde så ska den handlingen bestraffas hårdare. J verkar ju ha valt att göra 'grovjobbet' själv men hon har ändå troligen dragit (och försökt) få med M på olika sätt i sina hämndprojekt.

Det är nog inte ovanligt att vissa som begår brott både kan ses som offer och förövare. Tex om ett barn blir slaget under uppväxten så kan hen i värsta fall lära sig våld som ett sätt att lösa konflikter. Men alla människor är ju ansvariga för sina handlingar.

Haha det är intressant de där med barn som blir slagna under uppväxten! Har du Netflix så rekommenderar jag dig att se dokumentären Monster inside, den handlar om Billy Milligan som undslapp rättvisan eftersom han enligt en rad psykriatiker hade utvecklat flera personligheter som barn efter att ha varit med om extrema trauman som barn... och därför inte kunde hållas ansvarig för sina handlingar.

Intressant dokumentär men jag själv ställer mig väldigt skeptiskt till det där.
Citera
2023-05-11, 01:48
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Intressant det där med så pass tidig upplevda svek som skapar effekter som vuxen.
Det har varit väldigt mycket focus på M psyke, bokstavsdiagnoserna och tillkortakommande.
Men nästan noll och inget om varför J har blivit den hon är. Visst det kan vara en medfört psykopatisk störning, men de flesta med psykopatiska drag blir inte en J Möller 2,0.

Så någonting måste ha skapat jordmånen för att J skulle utveckla dessa märkliga personlighetsdrag och begå dessa brott, vars egentliga nämnare allihop verkar bero på upplevd kränkning hos J.
Utan att veta eller vara mer insatt, skulle jag gissa att det finns en rätt sårig historik hos J, sannolikt djupt dold och förträngd, men som påverkar henne idag.

Därför blir diskussionen och upprepningen av Ms problem lite enahanda. Mycket troligt att Js psykiska problematik och märkligheter dessutom vida överstiger Ms.

Jag undrar om inte JJ har blivit väldigt bortskämd av sin pappa? Satt på piedestal? Van att få igenom sin vilja? Få styra och ställa?

Det kan vara därför hon blir kränkt när andra inte behandlar henne på samma sätt.
Citera
2023-05-11, 01:49
Medlem
Citat:
Nä det är sjukt... det var så jävla solklart... Men då sitter de massa jävla idioter som säger vi kan ju inte veta till 110% säkerhet... så jävla korkat så man baxxnar

Ja men jag är helt chockad det var ju han 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in