2023-05-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja har ingen förklaringsbörda. All börda att bevisa Majas skuld ligger på åklagaren.

Skall Maja fällas för mord måste åklagaren bevisa utom rimligt tvivel att Maja har begått mord. Kan åklagaren göra det har han följaktligen också bevisat att Maja inte sov.

Kan det inte ställas utom rimligt tvivel ens att Maja inte sov, kan hon heller inte dömas för mord.

Jag är inte påläst om straffpåföljder, men jag trodde att straff var mer individualiserade som i fallet med George Floyd. Polisen Chauvin dömdes till 22 års fängelse för att ha tryckt sitt knä mot George hals i ca åtta minuter trots att han sa ca 15 gåner att han inte kunde andas.
Polisen som som knäade honom i ryggen och bidrog till all hålla fast fick tre år för medhjälp (varav två i fängelse) om jag minns rätt. De övriga två som var med fick lägre straff för att inte ingripit. Likgiltighetsuppsåt tror jag.
Även om M inte sov utan var vaken är det ju inte säkert att hon deltog i mordet. Därför blev jag något förvånad att TR dömde också henne till livstid. J har ju erkänt strypning (ieller stryptag i 10 sekunder) och har motiv. Det rimliga hade väl varit att M i så fall blev åtalad för medhjälp. Bara för att tre personer går in en lägenhet och två kommer ut är det ju inte självklart att båda deltog i mordet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-10 kl. 23:00.
Citera
2023-05-10, 23:01
Avslutad
Om det var så att en åklagare måste bevisa att Maja inte sov, bara för att hon hävdar att hon sov, så skulle alltså följande fungera:

En man stryper under natten sin fru i deras säng, utan att få avvärjningsskador (iförd tjock, långärmad tröja, handskar och skidmask). Sen låser han upp ytterdörren och går och lägger sig i gästrummet. På morgonen ”hittar han” frugan död och ringer polisen. I förhör berättar han att han har sovit i gästrummet och eftersom han glömt att låsa kan vem som helst ha gått in och strypt frugan. Måste nu alltså rätten frikänna mannen om inte åklagaren kan bevisa att mannen inte sov?
Citera
2023-05-10, 23:06
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja man kan ju diskutera orsakar och följder av olika omständigheter, olyckor och problem som en åtalad person genomlevd.
Det är förklaringsmodeller. Men det är inga ursäkter och faktiskt inte ens förmildrande omständigheter när det skett ett så grovt brott som ett mord.

M har sina ok att bära i form av bokstavsdiagnos och skolproblem. Det har för all del även skilsmässobarnet J som också haft en kanske lite speciell far.
Men varken för M eller J - eller för den delen invandrarkillar med gängkultur, ofullständig skolgång och drogkultur - är detta förmildrande när de är inblandade i mord.

Jag tror man måste vara väldigt klar över att M och J faktiskt är två vuxnaindivider, med avslutad skolgång, jobb, körkort och i Js fall egen lägenhet.
De är därför båda två juridiskt fullständigt ansvariga för vad de själva gjort.
Oavsett vem som var initiativtagare, ledarredaktion, tidigare skolproblem eller kompisrelationer.
Jag håller med i sak och diskussionen om M:s svårigheter handlar egentligen inte alls om förmildrande omständigheter om det vore så att hon är medskyldig.

Men om man vill påföra M skuld för mordet baserat på hennes initiala lögner och reaktioner i form av avstängdhet, likgiltighet och hjälpsamhet efteråt, då har man enligt mig hamnat snett i sin tolkning.

Ska hon dömas för delaktighet så är det upp till rätten att bevisa detta. Lögnerna har sin förklaring i att J serverade en historia som M skulle hålla sig till, annars...

Efter en tid börjar M:s egna minnen framträda och hon ifrågasätter det J har tutat i henne. När hon till sist känner sig tillräckligt trygg börjar hon berätta vad hon kommer ihåg.
Man kan välja att tro mer eller mindre på M och hennes version, jag bedömer att hon åtminstone tror på vad hon själv säger. I mina öron låter hon trovärdig.

Gällande J så är ju allt felaktigt från början till slut och TR misstror ju även de hennes påstående om överfall efter några minuter, i den version hon såg till att M var vaken.

Det närmsta man kan komma sanningen står nog skrivet i övriga förhör där hon hävdar att hon och T satt i köket och M gick iväg till vardagsrummet där sängen finns. När de kommer tillbaka från skogsturen säger M att hon går och lägger sig i sängen igen.

Att J måste poängtera hur irriterad hon blir över att M lägger sig, ser jag som ren och skär manipulation där undertexten lyder: "M har aldrig sovit i min säng, hon var med och mördade T."
Citera
2023-05-10, 23:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Fast nej där har du fel. Åklagaren har uppenbarligen gjort tillräckligt för att M ska fällas. Att skylla på sömn när allt tyder på annat räcker inte, då har du en egen förklaringsbörda att komma med en rimlig förklaring vilket inte har skett. Jag har förstått att du tycker domen är orättvis och att tingsrätten dömer fel för att du är helt övertygad om att hennes osannolika lögn är sanningen. Du verkar sjukligt besatt av att hävda hennes oskuld.

Om det är vad du tror, då är det nog du som har sjukliga dragningar.

Det är inte bara jag som påpekar det omöjliga i tingsrättens dom, även media har påpekat detta och det har framkommit ett utredare i ärendet också delar min uppfattning. Domaren i målet har i efterhand stora problem att förklara domen och medger i en intervju med SR att flera punkter som domen grundar sig på i själva verket är oklara. Han erkänner i princip att domen är felaktig. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden, läs gärna de inläggen, och lyssna på intervjun med SR. Den finns länkad i mitt inlägg eller i något av inläggen jag svarar på i frågan.

Så nej, jag har inte fel i det jag skrev. Det är precis så som jag skrev i inlägget du replikerar ovan, oavsett vad du tror om saken.
Citera
2023-05-10, 23:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Precis. Vi vet inte vad Johanna bär på, om det finns förklaringar i hennes bakgrund till varför hon reagerar så starkt på vad hon uppfattar som kränkningar.

Jag hade en gång en arbetskamrat som var så icke-fungerande i gruppen att Företagshälsovården fick kallas in. Det handlade just om att denna person ständigt upplevde sig som kränkt av alla. Missade man att sätta henne på kopia på ett mail så upplevde hon att hon var mobbad och utfrusen osv. Folk tassade på tå, det blev ohållbart. Vad jag fick till mig i förtroende av en psykolog (oetiskt förstås att diskutera denna person med mig) var att den typen av beteende kan uppstå om personen ifråga har blivit allvarligt sviken/kränkt/övergiven etc av en för barnet viktig person i väldigt tidig ålder. Det handlar om före 5 års ålder. Kanske nåt sånt hänt Johanna. Det har ändå ingen bäring på skuldfrågan.

Intressant det där med så pass tidig upplevda svek som skapar effekter som vuxen.
Det har varit väldigt mycket focus på M psyke, bokstavsdiagnoserna och tillkortakommande.
Men nästan noll och inget om varför J har blivit den hon är. Visst det kan vara en medfört psykopatisk störning, men de flesta med psykopatiska drag blir inte en J Möller 2,0.

Så någonting måste ha skapat jordmånen för att J skulle utveckla dessa märkliga personlighetsdrag och begå dessa brott, vars egentliga nämnare allihop verkar bero på upplevd kränkning hos J.
Utan att veta eller vara mer insatt, skulle jag gissa att det finns en rätt sårig historik hos J, sannolikt djupt dold och förträngd, men som påverkar henne idag.

Därför blir diskussionen och upprepningen av Ms problem lite enahanda. Mycket troligt att Js psykiska problematik och märkligheter dessutom vida överstiger Ms.
Citera
2023-05-10, 23:08
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Nja problemet med Linda Chen och Mats Alm var att ingen kunde fällas för mord - för det gick inte att fastställa att Lindas död berodde på ett mord.
Kroppen hade legat ute i skogen så länge under sommarmånaderna och Alm hade tuttat på, så man kunde inte avgöra dödsorsak. Utan mord som dödsorsak - ingen mördare.

Hade J inte haft med sig sin telefon som gick att spåra, hade Toves kropp mycket väl kunnat bli så destruerad av natur och brand att det hade uppstått samma förhållanden som i LC fallet.
Då hade ingen kunnat fällas för mordet på Tove.

Fast all jävla logik säger ju att man inte tar ut en kropp ut i en skog och eldar upp den om man inte har något att dölja... bara där bör ju lagstiftningen göras om att det automatiskt bör klassas som ett mord.

I min värld fungerar det så iafall... och jag lider med Lindas anhöriga och med Linda som inte fått upprättelse.
Citera
2023-05-10, 23:09
Medlem
Citat:
Fast nej där har du fel. Åklagaren har uppenbarligen gjort tillräckligt för att M ska fällas. Att skylla på sömn när allt tyder på annat räcker inte, då har du en egen förklaringsbörda att komma med en rimlig förklaring vilket inte har skett. Jag har förstått att du tycker domen är orättvis och att tingsrätten dömer fel för att du är helt övertygad om att hennes osannolika lögn är sanningen. Du verkar sjukligt besatt av att hävda hennes oskuld.

Åklagaren har gjort tillräckligt för domen i Tingsrätten ja, kan bli en helt annan utgång i Hovrätten.
Citera
2023-05-10, 23:12
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Intressant det där med så pass tidig upplevda svek som skapar effekter som vuxen.
Det har varit väldigt mycket focus på M psyke, bokstavsdiagnoserna och tillkortakommande.
Men nästan noll och inget om varför J har blivit den hon är. Visst det kan vara en medfört psykopatisk störning, men de flesta med psykopatiska drag blir inte en J Möller 2,0.

Så någonting måste ha skapat jordmånen för att J skulle utveckla dessa märkliga personlighetsdrag och begå dessa brott, vars egentliga nämnare allihop verkar bero på upplevd kränkning hos J.
Utan att veta eller vara mer insatt, skulle jag gissa att det finns en rätt sårig historik hos J, sannolikt djupt dold och förträngd, men som påverkar henne idag.

Därför blir diskussionen och upprepningen av Ms problem lite enahanda. Mycket troligt att Js psykiska problematik och märkligheter dessutom vida överstiger Ms.

Jao såg en dokumentär på Netflix om Billy Milligan som utsattes för grova kränkningar i barndomen och utvecklade flera personligheter... något jag personligen ställer mig högst tvekande till och som splittrar psykiatrien runt om i världen... Men vad vet jag? Jag kan ju bara säga vad jag tror och det gör alla andra också... Men helt klart så verkar ungdomen och allvarliga kränkningar kunna skapa rätt udda individer.
Citera
2023-05-10, 23:15
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Åklagaren har gjort tillräckligt för domen i Tingsrätten ja, kan bli en helt annan utgång i Hovrätten.

Jag är ingen jurist, men av det jag har förstått på media å sociala nätverk så TROR jag att JJ får behålla sin livstid, medan MHs straff kommer skruvas ner till några år. HR/HD blir spännande.
Citera
2023-05-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om det är vad du tror, då är det nog du som har sjukliga dragningar.

Det är inte bara jag som påpekar det omöjliga i tingsrättens dom, även media har påpekat detta och det har framkommit ett utredare i ärendet också delar min uppfattning. Domaren i målet har i efterhand stora problem att förklara domen och medger i en intervju med SR att flera punkter som domen grundar sig på i själva verket är oklara. Han erkänner i princip att domen är felaktig. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden, läs gärna de inläggen, och lyssna på intervjun med SR. Den finns länkad i mitt inlägg eller i något av inläggen jag svarar på i frågan.

Så nej, jag har inte fel i det jag skrev. Det är precis så som jag skrev i inlägget du replikerar ovan, oavsett vad du tror om saken.

Ja den intervjun ångrar domaren nog. Han medger ju att det inte är klarlagt när M kommer in i badrummet.
Citera
2023-05-10, 23:19
Medlem
Citat:
Jag tycker det känns som att någon har flera användarnamn för att så många tror på hennes totalt orimliga förklaringar och kommer med den ena teorin värre än den andra känns jättekonstigt.
Det kanske finns de med ett intresse för domens utgång även här på sidan som vill påverka
Citera
2023-05-10, 23:20
Avslutad
Citat:

Johanna reagerar extremt starkt på vad hon upplever som kränkningar. Jag har funderat på det.

Johanna Möller mördade ju för pengar. Både mordet på hennes ex och mord/mordförsök på hennes föräldrar var ju drivet av ekonomiska motiv. Hon är kall.

Så är inte fallet för Johanna J. Hon reagerar otroligt starkt känslomässigt på vissa triggers och går hon till attack. Hon är långt ifrån kall. Jag tycker inte att det känns typiskt för en psykopat/narcissist utan mer på en känslomässigt skadad person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in