Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Ja man kan ju diskutera orsakar och följder av olika omständigheter, olyckor och problem som en åtalad person genomlevd.
Det är förklaringsmodeller. Men det är inga ursäkter och faktiskt inte ens förmildrande omständigheter när det skett ett så grovt brott som ett mord.
M har sina ok att bära i form av bokstavsdiagnos och skolproblem. Det har för all del även skilsmässobarnet J som också haft en kanske lite speciell far.
Men varken för M eller J - eller för den delen invandrarkillar med gängkultur, ofullständig skolgång och drogkultur - är detta förmildrande när de är inblandade i mord.
Jag tror man måste vara väldigt klar över att M och J faktiskt är två vuxnaindivider, med avslutad skolgång, jobb, körkort och i Js fall egen lägenhet.
De är därför båda två juridiskt fullständigt ansvariga för vad de själva gjort.
Oavsett vem som var initiativtagare, ledarredaktion, tidigare skolproblem eller kompisrelationer.
Jag håller med i sak och diskussionen om M:s svårigheter handlar egentligen inte alls om förmildrande omständigheter om det vore så att hon är medskyldig.
Men om man vill påföra M skuld för mordet baserat på hennes initiala lögner och reaktioner i form av avstängdhet, likgiltighet och hjälpsamhet efteråt, då har man enligt mig hamnat snett i sin tolkning.
Ska hon dömas för delaktighet så är det upp till rätten att bevisa detta. Lögnerna har sin förklaring i att J serverade en historia som M skulle hålla sig till, annars...
Efter en tid börjar M:s egna minnen framträda och hon ifrågasätter det J har tutat i henne. När hon till sist känner sig tillräckligt trygg börjar hon berätta vad hon kommer ihåg.
Man kan välja att tro mer eller mindre på M och hennes version, jag bedömer att hon åtminstone tror på vad hon själv säger. I mina öron låter hon trovärdig.
Gällande J så är ju allt felaktigt från början till slut och TR misstror ju även de hennes påstående om överfall efter några minuter, i den version hon såg till att M var vaken.
Det närmsta man kan komma sanningen står nog skrivet i övriga förhör där hon hävdar att hon och T satt i köket och M gick iväg till vardagsrummet där sängen finns. När de kommer tillbaka från skogsturen säger M att hon går och lägger sig i sängen
igen.
Att J måste poängtera hur irriterad hon blir över att M lägger sig, ser jag som ren och skär manipulation där undertexten lyder: "M har aldrig sovit i min säng, hon var med och mördade T."