2023-04-19, 23:55
Avslutad
Har svårt att tro på en livstidsdom
M H kan ha varit indoktrinerad i stunden.

Obs. ett mycker klurigt fall , där expertis måste granska på mer djup i ärendet.
Mycket svårbedömt helt enkelt.. (jag är inte rätt person att döma detta) .
Citera
2023-04-19, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det känns ju nästan som Rätten läst vad många av oss skrivit i tråden här.
Exakt så som också Rätten tolkat och värderat bevisen har ju också gång på gång framhållits här.
Haha, ja faktiskt. Det här med olika typer av uppsåt för Johanna och Maja är något som funnits med i tråden. Och vikten av att bedöma om helheten i någons utsaga är rimlig och inte se på mening för mening.
Citera
2023-04-19, 23:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Er grund är fel. Mord kräver inte avsiktsuppsåt.

BrB 3:1
"Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."

Mord handlar om att beröva någon livet. Du kan beröva någon livet med alla tre grundläggande straffrättsuppsåtsformerna. Jag har inga problem med att domstolen motiverar detta som ett insiktsuppsåt i M fall. Hon har insikten att T kommer att dö av handlingen hon och J utsätter T för. Alternativet vore likgiltighetsuppsåt om man inte vill ha det till ett insiktsuppsåt.

Nej, vår grund är inte fel. Det är du som inte insett vad vi säger och du har heller inte förstått vad insiktsuppsåt är ser jag.
Att Maja måste ha haft avsiktsuppsåt är inte samma sak som att mord kräver avsiktsuppsåt.

Det du skriver om att hon inser att handlingen kommer leda till att Tove dör, är avsiktsuppsåt, eftersom det är avsikten med handlingen att Tove ska dö.

Läs mina inlägg igen och länken jag presenterade, så klarnar det säkert.
Citera
2023-04-19, 23:58
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nope, de talar inte emot hennes version.

Nope, hon behöver inte på något vis motbevisa rättsläkaren. Tvärtom behöver hon lyfta fram vad rättsläkaren säger, eftersom rättsläkaren säger att det är mer sannolikt att skadorna på Toves armar uppkom av att Johanna satt på dem, än att Maja höll i dem.

Rättsläkaren säger också att det är sannolikt att Tove haft en viss medvetandepåverkan, vilket kan tala för att Toves armar inte behövde hållas fast.

Så varför friades inte Maja?
Citera
2023-04-20, 00:00
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Det känns ju nästan som Rätten läst vad många av oss skrivit i tråden här.
Exakt så som också Rätten tolkat och värderat bevisen har ju också gång på gång framhållits här.

Ja vi har väl börjat lära oss hur domstolar resonerar efter åratal här på abok?
Citera
2023-04-20, 00:00
Medlem
Vet Någon När Man Kan Lyssna På Hela Rättegången?!!
Citera
2023-04-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, vår grund är inte fel. Det är du som inte insett vad vi säger och du har heller inte förstått vad insiktsuppsåt är ser jag.
Att Maja måste ha haft avsiktsuppsåt är inte samma sak som att mord kräver avsiktsuppsåt.

Det du skriver om att hon inser att handlingen kommer leda till att Tove dör, är avsiktsuppsåt, eftersom det är avsikten med handlingen att Tove ska dö.

Läs mina inlägg igen och länken jag presenterade, så klarnar det säkert.

Nej, avsiktsuppsåt är när hon har det som mål. Men det tycks hon inte ha, J har det däremot.
M har antingen insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt.
Citera
2023-04-20, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Är du retarderad?

Varför ska livstid vara reserverat för de värsta morden och på vilket sätt är alla mord inte lika fruktansvärda?

Tove är liksom död.

Jag utgår ifrån hur lagen ser ut gällande mord och håller till stor del med om hur den är utformad, dvs olika straffskalor utifrån brottets ”svårighetsgrad”. Kan inte se någon poäng med att döma alla till samma strax. Mord är hemskt men en del är värre än andra enligt min mening.
Citera
2023-04-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Underkänner du tingsrättens dom?

Gör det. Starta en ny tråd där du sakligt går igenom varför tingsrätten hade fel.

Om du inte gör det kan du lika gärna hålla käft.

Citat från dom:
Inom svensk straffrätt talar man om flera olika typer av uppsåt. Två av dessa typer är
avsiktsuppsåt och insiktsuppsåt. Om gärningsmannen har haft för avsikt att uppnå en effekt
och också uppfattat den som praktiskt möjlig, har hen handlat med avsiktsuppsåt. Har gärningsmannen visserligen inte eftersträvat effekten men förstått att den skulle inträffa eller att
den var praktiskt taget oundviklig, har hen haft insiktsuppsåt. En gärningsman måste också i
tillräcklig grad varit medveten om vad hen gjort.

Citat från dom:
Eftersom Maja Hellman inte har berättat om detta
moment finns inga uppgifter från henne om hur hon uppfattade situationen. Tingsrätten
konstaterar att om en person håller fast en person i armarna som håller på att bli strypt av en
annan person och denna strypning pågår under en längre tid är risken uppenbar att den strypta
personen kommer att dö. Det är allmänt känt att kraftigt strypvåld under en längre tid leder till
döden. Rättsläkaren Aleksandra Lazarevic har beskrivit de olika stadier som en person som blir
strypt genomgår. Efterhand måste Maja Hellman ha insett, blivit medveten om att Tove höll på
att dö. Trots detta vidtog hon ingen åtgärd för att försöka rädda Tove eller försöka förmå
Johanna Leshem Jansson att sluta och i stället tillkalla polis och ambulans. Vare sig Maja
Hellman eller Johanna Leshem Jansson har trots att grannen Lahanj Kornasan ringde på två
gånger sökt grannens hjälp. Att Maja Hellman i någon mån varit påverkad av alkohol är ingen
straffrättsligt giltig ursäkt. Maja Hellmans agerande senare under natten när Toves kropp
forslades bort tyder också på att Maja Hellman inte var särskilt berusad.Tingsrätten anser att
Maja Hellman handlat med insiktsuppsåt.

Min tolkning av insiktsuppsåt är att det bygger på det kognitiva elementet och förutsätter att GM ser en viss följd som mycket sannolik. I praktiken kräver det att GM inte känner några egentliga tvivel om att en viss följd kommer att inträffa som en konsekvens av gärningen. GM har då praktisk visshet, att i gärningsögonblicket inte hyste något egentligt tvivel om följden.

Det klassiska skolboksexemplet; att GM detonerar en bomb på ett fartyg med uppsåt att döda A. Följden blir emellertid att B och C dör. GM har här insiktsuppsåt då han inser att B och C också kommer dö (praktiskt visshet). (Asp, m.fl., Kriminalrättens grunder, s. 289, NJA 2004 s. 176 och NJA 1977 s. 630.)

I detta fall kan det knappast vara fråga om något insiktsuppsåt hos M. Att när M håller fast T:s armar är nästintill säker på att följden kommer inträffa (att T dör) är högst osannolik. Hon kan dock ha haft avsiktsuppsåt, d.v.s. när M håller fast armarna gör hon det med syfte att en viss följd ska inträffa (att T ska dö).
Senast redigerad av Sebsboss 2023-04-20 kl. 00:10.
Citera
2023-04-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Så strypning är inte mord enligt dig? Om dom nu inte hade velat mörda Tova så hade ju Johanna kunnat släppa taget om halsen. Sedan om det inte var meningen att Tova inte skulle dö varför ringde dom inte 112? Detta var planerat av både Johanna och Maja som mördade Tova i samförstånd.

Tycker det är sjukt att folk försöker försvara dom och att dom ska få lägre straff.

Nu är du verkligen ute och cyklar. Var har jag sagt att det inte är mord? Det är mord men det finns olika typer av mord. Det verkar inte särskilt välplanerat. Jag försvarar inte personerna utan önskar att vi ska ha en vettig straffskala.
Citera
2023-04-20, 00:08
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nu tycker jag du är för hård mot honom. Han är förmodligen nån form av narcissist eftersom han älskar att vara i tv och uttala sig konstant.

Men gubben har koll med sin erfarenhet till trots.
Du tillhör alltså den trogna skaran med naiv fylleristdyrkan. Tragiskt och det är därför gubbslemmet kan sitta där och harkla sig i TV. Jag litar på helt andra personer och helst folk utan en mage som rymmer femlingar och alkis sen decennier. Ni har ju tokskallen Silbersky också att lyssna till.
Citera
2023-04-20, 00:08
Medlem
Citat:
Man drar inte lott om JJs trovärdighet eller konstaterar att allt måste antingen vara sant eller lögn. JJ i sig som åtalad har väldigt liten trovärdighet i alla sina uttalanden, eftersom hon vill slippa straff.

Men när det finns ytterligare omständigheter som styrker att ett visst påstående är sant eller är lögn, väljer man att tro på dessa omständigheter.
Sedan formuleras det i domen som att det JJ påstår om ditt eller datt anser man stämma eller inte stämma.

Men att man tror på JJs uppgifter kring en viss händelse, beror inte på JJs trovärdighet, utan på övrig bevisning.
Det är själva formuleringen av varifrån uppgiftena kommer som anger JJ som källa .
Uppgifternas trovärdighet kommer inte huvudsakligen från JJ.

Tack! Nu förstår jag också lite mer hur TR menat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in