2023-05-10, 20:35
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det håller jag med om.

En relationsexpert hade kunnat tillkallas som man har gjort i andra fall, men HR:s jurister kan förhoppningsvis se igenom J:s vittnesmål och tricks.

Gällande M så hoppas jag att hon frias och döms för gravfridsbrott av normalgraden.

Sånna som dig som gör att samhället ser ut som det gör idag...

Hoppas att en av mördarna frias

Hade du tyckt likadant om det var din dotter eller syster som blivit mördad? Stort T för tvek på det.
Citera
2023-05-10, 20:39
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Det håller jag med om.

En relationsexpert hade kunnat tillkallas som man har gjort i andra fall, men HR:s jurister kan förhoppningsvis se igenom J:s vittnesmål och tricks.

Gällande M så hoppas jag att hon frias och döms för gravfridsbrott av normalgraden.
Kan du hänvisa till något annat fall, där vänner åtalats för att tillsammans ha mördat och där man sedan tillkallat en relationsexpert? Något sådant har jag aldrig läst om, varken här på fb eller någon annanstans.
Citera
2023-05-10, 20:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Kan du hänvisa till något annat fall, där vänner åtalats för att tillsammans ha mördat och där man sedan tillkallat en relationsexpert? Något sådant har jag aldrig läst om, varken här på fb eller någon annanstans.
Det här fallet med två kvinnor är unikt. Men relationsexpert kan tillkallas när det rör sig om destruktiva relationer man-kvinna. Som i Hjärsta-fallet.

Våldets mekanismer är desamma oavsett vilken typ av våld det rör sig om.
Citera
2023-05-10, 21:04
Avslutad
Citat:
Det håller jag med om.

Det kommer hon inte göra.

Det är mycket möjligt att hovrätten kommer fram till att tingsrättens bedömning av tidpunkten för mordet är för snäv, och vidgar tiden till säg mellan 02:20-02:40. Det är möjligt att hovrätten även säger att det inte är bevisat, utifrån rättsläkarens fynd, att det måste ha varit två gärningsmän som hjälptes åt att övermanna Tove för att utföra mordet.

Men sen kommer hovrätten se på alla bevis sammantaget som talar för resp emot att Maja varit med på mordet tillsammans och i samförstånd. Det enda som talar emot är Majas berättelse, och den är inte trovärdig. Alla handlingar hon gör före och efter talar för att hon deltog tillsammans och i samförstånd.
Citera
2023-05-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var sa han det?
Jag undrar ju lite över hur det fungerar med anslutningsöverklagande från åklagaren, men har inte hunnit sätta mig in i det.
Nyhetsmorgon tror jag det var, läste det i text dock... Ja vad är anslutningsöverklagande?
Citera
2023-05-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Det är åklagaren som ska bevisa att hon inte sov. Men skyddande av brottsling borde hon kunna dömas för i vilket fall. Hon hade nog åtalats för det om man inte betraktat henne som medgärningsman.

Både ja och nej på att åklagaren ska bevisa det. Man har ändå en förklaringsbörda och att komma med att man sov har inte bedömts rimligt.
Citera
2023-05-10, 21:29
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Det här fallet med två kvinnor är unikt. Men relationsexpert kan tillkallas när det rör sig om destruktiva relationer man-kvinna. Som i Hjärsta-fallet.

Våldets mekanismer är desamma oavsett vilken typ av våld det rör sig om.
Tycker inte att man kan dra några likheter mellan Hjärsta-fallet och det här fallet.
Maja och Johanna hade ingen destruktiv par-relation, de båda medger ju att vänskapen var jämlik. Det är ju först långt senare som Maja ”är rädd” för Johanna, hon drar på sig en offerkofta deluxe i ett försök att förminska sin egen roll. Det är min åsikt.
Citera
2023-05-10, 22:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Både ja och nej på att åklagaren ska bevisa det. Man har ändå en förklaringsbörda och att komma med att man sov har inte bedömts rimligt.

Maja har ingen förklaringsbörda. All börda att bevisa Majas skuld ligger på åklagaren.

Skall Maja fällas för mord måste åklagaren bevisa utom rimligt tvivel att Maja har begått mord. Kan åklagaren göra det har han följaktligen också bevisat att Maja inte sov.

Kan det inte ställas utom rimligt tvivel ens att Maja inte sov, kan hon heller inte dömas för mord.
Citera
2023-05-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja domstolar i Sverige är sannerligen värdelösa... spelar ingen roll hur jävla solklart det än är så ska det utdömas så milda straff som möjligt helst frikänna... Horungen Mats Alm är väl ett prakt exempel... han skulle dingla från en lyktstolpe inte få en jävla massa sksdestånd.

Gick han fri den där jävla dåren!! Inte klokt någonstans!!
Citera
2023-05-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Leif GW Persson har fått en egen sida i protokollet från Tove-rättegången.
Där står det att han ”sitter och fäller kommentarer”.
– Jag har lämnat över det här till min jurist, säger han till Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BJbll/leif-gw-perssons-tillsagning-under-tove-rattegangen

Har kanske postats och diskuterats tidigare? Många sidor är det...

Jag har lyssnat på det som finns tillgängligt från rättegången och kan inte minnas att jag hört GW, förutom hostandet kanske. Störde mig mest på att domaren inte sa åt M att prata ordentligt.
Citera
2023-05-10, 22:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Det är åklagaren som ska bevisa att hon inte sov. Men skyddande av brottsling borde hon kunna dömas för i vilket fall. Hon hade nog åtalats för det om man inte betraktat henne som medgärningsman.
Ja, har hon inte deltagit som medgärningsperson i mordet så har hon alla gånger gjort sig skyldig till skyddande av brottsling. Alternativa rubriceringar har det inte varit tal om i hennes fall och inte nu heller, inför HR.

Frågan är hur man ställer sig till M:s vittnesmål om bränderna och hennes underlåtenhet att tidigare ange J. I vilket fall var det rätt att hon berättade till sist.
Citera
2023-05-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
ADHD förklarar ingen avsaknad av känslor, MEN det kan förklara en mental avskärmning då intryck blir för många eller för starka. Det är inte samma sak!

Den "mentala avskärmingen" du pratar om ter sig inte som en oförmåga att ta in att man mördat någon. Det handlar istället om t.ex. att ha svårt att titta en person i ögonen när det är för mycket folk runt omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in