2023-05-10, 17:06
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Åh fan, my bad hade inte en aning om det.

Har JJ blivit lagförd för den branden.
Skadegörelse (inte mordbrand)

"De döms också för grovt gravfridsbrott. 20-åringen döms även för skadegörelse, efter ett misslyckat brandattentat mot Toves pappas hus."

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-doms-kvinnorna-till-livstid-for-mordet-pa-tove
Citera
2023-05-10, 17:07
Medlem
nousernameneededs avatar
Navvv G.W vart kränkt för domaren vad honom hålla käften så nu ska han anmäla domaren... kan den där alkoholiserade fetklumpen bli mer pinsam?
Citera
2023-05-10, 17:11
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper

"De döms också för grovt gravfridsbrott. 20-åringen döms även för skadegörelse, efter ett misslyckat brandattentat mot Toves pappas hus."

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-doms-kvinnorna-till-livstid-for-mordet-pa-tove

Jo, men vad jag förstått så är JJ lagförd för två bränder TTs pappas hus å x-ets lägenhetsdörr.

Renoverings-villan, som MH säger att JJ bränt ner, är JJ lagförd för den branden oxå?
Citera
2023-05-10, 17:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jo, men vad jag förstått så är JJ lagförd för två bränder TTs pappas hus å x-ets lägenhetsdörr.

Renoverings-villan, som MH säger att JJ bränt ner, är JJ lagförd för den branden oxå?
Nej
Citera
2023-05-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för att du delar med dig; överraskningsmomentet kan i sig leda till att den som utsätts för oväntat våld går in i freeze mode, något som för övrigt är vanligt vid våldtäkter.
Hur T reagerade vet vi förstås inte, men den reaktion M beskriver med avstängdhet, rädsla och att frysa till is, visar på att hon drabbades av en chock vid åsynen av kroppen.
Överlevnadsinstinkten står över övriga känslor och tankar i det akuta skedet; det primära är att ta sig levande ur mardrömssituationen.

Efter dumpningen går hon in i sig själv igen, kryper ihop i framåtlutad fosterställning och trycker undan det vidrigaste hon har varit med om genom att fly in i sömnen. Att i ett traumatiskt läge börja ställa frågor till J om vad hon har gjort osv är inte förenligt med reaktionen där allt går ut på att hålla ihop sig själv.
Hjärnan fungerar allt annat än klart och rationellt, det finns inget utrymme för att vilja ta reda på eller reda ut vad som har hänt.

Ja man kan säkert absolut hamna i ett ”freeze mode”. Nu bevittnade jag inget mord i mitt egna ’fall’. Men jag va varken berusad eller onykter i något fall. Däremot va jag höggravid. Och när han väl släppte så reagerade jag med att bara skaka/gråta, sittandes paralyserad i soffan därefter. Tanke på polis eller liknande dök inte ens upp då. Jag tror absolut att man kan frysa till is av hemska situationer och inte förstå verkligheten i stunden. Nu försvarar jag inte Maja heller. Men man vet helt enkelt inte. Och allt är möjligt.
Citera
2023-05-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag börjar greppa lite med runt just en liknande person i min närhet som har precis ADD och drag av aspberger. Det tack vare några sjribwnter i tråden som förklarat det här med att de loggar ur och loggar in.

Och nu ser jag ju det med egna ögon, just det där utliggandes och avskärmningen. Det blir som att de sitter i en glaskupa när det blir för mycket.

Drar sig undan om det blir för mycket krav, bråk eller bara allmänt trötthet. Verkar bli lättare trött än syskonen och kan typ ” kollapsa” om det har varit mycket.

Kan också berätta om hur den här personen har svårare att återberätta saker som upprör honom. Finns enormt mycket känslor, men berättelsen kan låta lite stelt. Men om man frågar efter hur upplevelsen var, kan han bli upprörd över att man inte fattat. Det finns ett glapp där i den egna upplevelsen och hur den framförs. Kan låter lite stelt eller hur man ska förklara det. Lite mer som ett referat.
Har M diagnosen asberger?
Citera
2023-05-10, 17:18
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Nej

Tack för info!
Citera
2023-05-10, 17:30
Medlem
LeeVans avatar
GW kommenterar respektive överklagande.

https://www.tv4.se/personer/leif-gw-persson
Citera
2023-05-10, 17:34
Medlem
GW lär ha suttit och muttrat och fällt kommentarer under rättegången: https://sverigesradio.se/artikel/leif-gw-persson-tillrattavisades-av-tingsratten-hotar-ratten-med-jo-anmalan?fbclid=iwar0reebdzth7w4q qipndhdv2zyiwkct8jzjgrlxbsbtwdikpuzzwdc_nd94
Citera
2023-05-10, 17:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, fast det där ju återigen bara saker som M själv sagt. Ingen utomstående har lagt märket till någon känsloförändring . Och Johanna har också beskrivit hur otäckta vissa saker var. Och jag tror inte på henne heller ska tilläggas.

Hon beskriver t.ex att T s tunga åker ut på en konstigt sätt som hon tycker ser så obehagligt ut så hon inte riktigt vill kolla.
När hon först erkänner jagar hon upp sig, så förhörsledarna får be henne lugna ner sig, ta ett par djupa andetag och lite vatten.
Hon säger själv att det är fruktansvärt. Hon säger att det var obehagligt att ta i och bära henne. Det var ren och stress och skär panik när dom skulle träda på platssäckarna.
När hon fick T över sig beskriver hon det som helt obehagligt.
Hon beskriver att det var väldigt äckligt att dra ut kroppen från bilen till skogen och när T s huvud slog i marken stelnade både hon och M till för det var inte rätt att T skulle slå i huvudet sådär.
Och när hon får se ett foto på sitt badrum säger hon något i stil med..usch bara jag ser det. Fhl frågar vad? Hon säger att hon råkade se fotot.

Kontentan är att båda säger att dom hamnade i chock och tyckte allting var fruktansvärt obehagligt. Men varken häktesperosnal, läkare, eller förhörsledare har noterat några känsloyttringar förutom när J gråter när hon pratar om hennes vänskap med M, samt när J skrattar åt frågan om hon och J är ett par.

Deras familjer vittnar om att dagen efter var dom precis som vanligt. Jag har frågat tråden om AdHD kan förklara denna till synes avsaknad av känslor. Men så verkar inte vara fallet. För mig är då svaret enkelt. Båda lider av en empatistörning. Kanske inte deras fel, men något annat sätt kan jag inte se det på.
ADHD förklarar ingen avsaknad av känslor, MEN det kan förklara en mental avskärmning då intryck blir för många eller för starka. Det är inte samma sak!
Citera
2023-05-10, 17:41
Medlem
Citat:
Orosanmälan till soc. ang. en vuxen person, går det?

Jag har jobbat på socialen. Det går. Dock så gör soc oftast ingenting gentemot en vuxen, om inte flertalet orosanmälningar inkommit och man verkligen anser, främst, att den vuxna är en fara för sig själv. Men ponera där att någon måste orosanmälan personen i fråga då också.

Däremot under 18 år så måste soc agera direkt med orosanmälan och utredning. Likaväl som tex andra myndigheter så fort barn är inblandade- det rapporteras till soc med just en orosanmälan.
Citera
2023-05-10, 17:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Det är ju ungefär som att åtala en bankrånare för snatteri. Har en åklagare rätt att vara så "flexibel"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in