Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag har uppfattat det som att något sådant brev aldrig har existerat. Var hittar du uppgiften om att det "gick tillbaka till SE". Kan du länka?
Både UW och polisen indikerar att brevet har existerat. UW beskriver till och med hur det såg ut:
"vacker piktur på ett 2-bladigt gult foliopapper"
Tyvärr kan jag inte länka, men det finns en fortsättning på den här konversationen:
https://drive.google.com/file/d/1ROS9bfaj9EfRzkvSqawdvk6jmJ5jUicH/view
Stötte på fortsättningen av en slump, men har inte lyckats hitta det dokumentet igen.
Men jag sammanfattade delar av innehållet i ett inlägg för cirka ett år sen:
"Ur ett mail till en KJ i Palmeutredningen, 2015, där mail-skrivaren vill få ut ett dokument:
'Efter första rättegången mot CP, alltså någon gång 1989, 1990 hörde *maskerat* av sig till Palmeutredningen. Han sände då in, via ett ombud, en flersidig handskriven redogörelse i original där *maskerat* berättade om vad han varit med om på Sveavägen under mordkvällen.'
Mail-skrivaren fortsätter: 'Handlingen ska finnas i fu-materialet enligt *maskerat* som hört av sig till PU för cirka en månad sedan.'
Svaret från Palmeutredningen: 'ja, jag funderade faktiskt över hans uppgift... det lät lite knepigt, att handlingen skulle ha kommit till rätta.
En knepig historia, med *lång maskering* en handling som aldrig kom fram till PU -- utan hamnade hos *maskerat* personligen.'"
Så ett par, eller åtminstone en, i utredningen, vars namn är maskerat, tycks veta mer om brevet.
Är det någon som vet länken till detta dokument, från 2015, månntro?
Det låg, skrev jag 2022, på "helt fel ställe" i arkivet. Dessvärre noterade jag aldrig var det låg.