2023-05-10, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Möjligt och möjligt, LJ säger inget om det. Då sjunker sannolikheten.

Om inte gm även såg Lars när Lars kollade mot mordplatsen+ längst upp.
Citera
2023-05-10, 19:17
Medlem
Rust-Lees avatar
https://fbportnoy.webs.com/apps/photos/album?albumid=4987731

Bilderna är tagna/bearbetade för att så gott som möjligt visa vad du ser med blotta ögat på platsen, förutsatt att du sitter vid en någorlunda väl kalibrerad datorskärm, utan ljusblänk, helst i ett mörklagt rum. Nyuppsatta lyktor längs Sveavagen bedömer jag ej ha förändrat förhallandena, däremot sitter det två nyuppsatta lyktor på husväggen på Tunnelgatans norra sida på Skandiahuset. Dessa två fanns ej 1986. Inte heller "lunt"-pelaren i korsningen Tunnelg-Luntmakarg. Även de orangea planken på Tunnelgatans södra sida har viss reflekterande effekt, bedömt som större än de glasrutor med nedsläckta kontorslokaler som fanns där 1986. Nyuppsatta lyktor på Skandiahusets baksida förandrar ljusförhållandena på den platsen, men har finns ju inga direkta vittnesuppgifter. Dessa bilder tog jag mest med tanke pa de mystiska omständigheterna i Skandiahuset under mordnatten. För vittnena söder om mordplatsen kan skylten med hänvisning till Brunkebergstunneln som stod där 1986 ha haft viss verkan på deras utsikt över mordplatsen. Denna finns ej längre på platsen. Barackerna som stod på Tunnelgatan 1986 försämrade sikten in på Tunnelgatan avsevärt.

Ganska intressanta bilder som påvisar en rad svårigheter med sikten för olika vittnen.
Motljuset från Dekorima är verkligen tydligt.

Men för att hålla oss till trådens ämne kanske följande bild är mest intressant:
https://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=31088770

En någorlunda bra bild som påvisar Engströms eventuella sikt in mot Tunnelgatan från mordplatsen.
Citera
2023-05-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Bilderna är tagna/bearbetade för att så gott som möjligt visa vad du ser med blotta ögat på platsen, förutsatt att du sitter vid en någorlunda väl kalibrerad datorskärm, utan ljusblänk, helst i ett mörklagt rum. Nyuppsatta lyktor längs Sveavagen bedömer jag ej ha förändrat förhallandena, däremot sitter det två nyuppsatta lyktor på husväggen på Tunnelgatans norra sida på Skandiahuset. Dessa två fanns ej 1986. Inte heller "lunt"-pelaren i korsningen Tunnelg-Luntmakarg. Även de orangea planken på Tunnelgatans södra sida har viss reflekterande effekt, bedömt som större än de glasrutor med nedsläckta kontorslokaler som fanns där 1986. Nyuppsatta lyktor på Skandiahusets baksida förandrar ljusförhållandena på den platsen, men har finns ju inga direkta vittnesuppgifter. Dessa bilder tog jag mest med tanke pa de mystiska omständigheterna i Skandiahuset under mordnatten. För vittnena söder om mordplatsen kan skylten med hänvisning till Brunkebergstunneln som stod där 1986 ha haft viss verkan på deras utsikt över mordplatsen. Denna finns ej längre på platsen. Barackerna som stod på Tunnelgatan 1986 försämrade sikten in på Tunnelgatan avsevärt.

Ganska intressanta bilder som påvisar en rad svårigheter med sikten för olika vittnen.

Men för att hålla oss till trådens ämne kanske följande bild är mest intressant:

En någorlunda bra bild som påvisar Engströms eventuella sikt in mot Tunnelgatan från mordplatsen.

Sikten är ganska dålig...
Citera
2023-05-10, 21:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Positionen vad gäller Hage/Svensson stämmer inte, och flera andra kan diskuteras, men ett bra initiativ!

Hur som helst inte lätt att urskilja exempelvis en huvudbonad eller färg/material på jackan/rocken ...

Starkt av mannen med de stålbågade att kunna urskilja LJ:s ålder och färg på jackan därifrån!
Citera
2023-05-10, 21:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är främst denna mening som jag "spann vidare på":

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07
De bodde kvar i Hägernäs men hon trivdes inte i lägenheten varför de började titta efter en sommarbostad och de hittade en obebyggd tomt på Muskö .

På den tiden arbetade Stig på Skandia och fick där möjlighet att [låna pengar?].
Visserligen kan det maskade också dölja att SE fick möjlighet att köpa tomten av en kollega på Skandia, men tomter gick bra att köpa ändå från annat håll utan att det ska vara knutet till Skandia och maskningen är så kort att den inte rymmer någon utläggning av detta slag. Jag lutar åt att det ska vara "låna pengar" som är maskat i meningen.

Läser man vidare i förhöret så ser man att en del pengar till att reda ut SEs "dåliga affärer" 1987 kom från MEs arv. Kanske har polisen kastat om årtalen för bygget 1978? SE byggde väl inga hus 1987? Kanska ekonomin haltade från 1978 till 1987?
På fråga uppgav Margareta att de hade en budget för att klara av byggandet av huset. Hennes mor gick bort 1987 vilket gjorde att [XXX] vilket blev en räddning.
ME lutar nog åt att det var drickandet som gjorde att hon avrådde från eget företagande för SEs del.
När Stig slutade på Skandia hade han för avsikt att öppna eget med en kamrat men då sade Margareta ifrån. Han hade redan då börjat [dricka?].
............
Stig skulle starta företaget med en man som hade en lokal på Sankt Eriksgatan. Margareta sade absolut nej till detta. Kunde han inte klara hushållsekonomin så skulle han inte kunna sköta ett företag. Den han skulle starta
Brevet som faktiskt kom fram till UD-mannen där SE redogjorde för händelserna på mordnatten lästes av UD-mannen som skickade det till polisen med kurir, men det hamnade hos SE igen som antog att brevet inte kom fram enligt ME. Detta finns det ett helt uppslag om.
Hon tillfrågas om Stig eller hon umgicks med folk inom den militära underrättelsetjänsten eller Säkerhetspolisen och hon uppgav att de hade en bridgekompis vid namn [UD-mannen] och han har varit anställd vid UD och var verksam vid ambassaden i Indien och i Syrien.

Margareta uppgav att Stig skrev ett brev till [UD-mannen]. Stig hade skrivit ned vad han upplevt 1986-02-28 och [UD-mannen] hade skrivit tillbaka med [kurir?] men brevet kom aldrig fram.

[XXX]har för [XXX] berättat detta. Hon vet inte till vilken adress som brevet sändes.
Går det att räkna ut vem UD-mannen var?

Edit: Jag tyckte det kändes rimligt att Skandia på något sätt kände till SEs "dåliga affärer". Genom PHs dubiösa privatspanande mot "androgynen" SE hamnade PHs uppgifter om funkisdöttrar, EAP-medverkan och herrgårdar helt reservationslöst på Palmerummets skrivbord direkt från PH. Det finns till och med inspelningar där Palmerummet nämner SEs "dåliga affärer".

Enligt PH var det Irvell som ringde till honom och nämnde de här sakerna om SE. Vilket framstår som mest sannolikt eftersom Ålandskvinnan skickade flera brev till utredningen där detaljerna framgår.

Hur skulle PH ha kunnat upptäcka allt det där på egen hand? Skvaller i fikarummet?
Citera
2023-05-10, 21:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Personer som var tidigt på mordplatsen. Jag påminner om att Stig Engström säger följande:
F: Har du någon minnesbild av något förhållande före skottet?

Stig Engström: Ja jag såg en och annan människa på trottoaren. (Referens behövs) Det brukar ju röra på sig lite granna ungefär vid den tidpunkten i Stockholm, det var ingenting som jag la märke till i detalj.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-25_0900_E63-C_Förhör_med_Stig_Engström.pdf/3

Min gissning är att det är foton från reportrar som kom tidigt.

Men SE beskriver här rörelse på trottoaren strax efter utstämplingen kl. 23:20, och före skotten ...

Förste fotograf dök upp först efter avspärrningen hade kommit upp, strax efter kl. 23:30.

Så hur skulle denna fotograf kunna skildra de som var på trottoaren över tio minuter tidigare?
Citera
2023-05-10, 22:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Finns någonstans samtliga uppgifter av Engström om "mannen i gränden" som en tidslinje med "vanlig text"? De där artiklarna ser ofta ut som om de är fotade med en brödröst.

Det vore bra med en överblick där man se hur hans (Engström) uppgifter förändrar sig vid olika datum.

Dock kvarstår ju problematiken gällande att vi vet inte vilken info Engström hade tillgänglig samt vad han faktiskt tog del av. Någon lyfte ju aspekten med radio också.
Jag skrev ett inlägg om just det där för ett tag sedan. En sammanfattning av vilka uppgifter SE lämnade dagen efter mordet, en överblick där man kan se hur hans (Engströms) uppgifter sedan förändras efter den 4/3, och en möjlig förklaring till varifrån han kan ha hämtat underlag till sina olika versioner:
(FB) Skandiamannen
Citera
2023-05-10, 22:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
UW försökte väl verkligen skicka brevet till polisen? Varför skulle han annars kontakta PU senare? Fanns det någon baktanke med det? Ville UW sätta dit SE då alla skulle förstå att SE var skyldig till mordet om han bara kunde beslås med en lögn?

Kanske UW bad kuriren att posta brevet till SE direkt när kuriren kom till Sverige? Hur ser logiken och logistiken ut kring brevet?

Jakten på det försvunna brevet! Denna artefakt har onekligen en märklig historik:

Andra halvan av 1989: UW skickar in "en flersidig handskriven redogörelse i original" från SE till utredningen att titta närmare på, då det fanns en detalj som inte stämde överens med vad som framkom i rättegången. Den att SE utförde mun- mot mun-metoden.

1999: UW efterfrågar en kopia av brevet från polisens arkiv. Originalet hittas inte i förundersökningsmaterialet.

2014: UW efterfrågar brevet på nytt.

2015: En notering görs om brevet att det aldrig kom fram till utredningen, utan gick tillbaka till SE.

Frågan är, hur kunde den som letade efter brevet 2015 lyckas få reda på vad som hände med det 1989?

Då måste det finnas mer dokumenterad information om brevet. Men hur kan det finnas det om det inte nådde fram?

Om det gick tillbaka till SE, var inte UW:s misstankar bifogade? Kände sig SE huggen i ryggen av en vän?

Sviken av vänkretsen?

P.S. Eller så finns brevet i materialet någonstans, men lagt i en annan mapp.

Ingen ovanlighet vad gäller brev, att de katalogiseras fel i ett arkiv, på fel person till exempel.
Citera
2023-05-10, 22:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jakten på det försvunna brevet! Denna artefakt har onekligen en märklig historik:

2015: En notering görs om brevet att det aldrig kom fram till utredningen, utan gick tillbaka till SE.

Jag har uppfattat det som att något sådant brev aldrig har existerat. Var hittar du uppgiften om att det "gick tillbaka till SE". Kan du länka?
Citera
2023-05-10, 23:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har uppfattat det som att något sådant brev aldrig har existerat. Var hittar du uppgiften om att det "gick tillbaka till SE". Kan du länka?

Både UW och polisen indikerar att brevet har existerat. UW beskriver till och med hur det såg ut:

"vacker piktur på ett 2-bladigt gult foliopapper"

Tyvärr kan jag inte länka, men det finns en fortsättning på den här konversationen:

https://drive.google.com/file/d/1ROS9bfaj9EfRzkvSqawdvk6jmJ5jUicH/view

Stötte på fortsättningen av en slump, men har inte lyckats hitta det dokumentet igen.

Men jag sammanfattade delar av innehållet i ett inlägg för cirka ett år sen:

"Ur ett mail till en KJ i Palmeutredningen, 2015, där mail-skrivaren vill få ut ett dokument:

'Efter första rättegången mot CP, alltså någon gång 1989, 1990 hörde *maskerat* av sig till Palmeutredningen. Han sände då in, via ett ombud, en flersidig handskriven redogörelse i original där *maskerat* berättade om vad han varit med om på Sveavägen under mordkvällen.'

Mail-skrivaren fortsätter: 'Handlingen ska finnas i fu-materialet enligt *maskerat* som hört av sig till PU för cirka en månad sedan.'

Svaret från Palmeutredningen: 'ja, jag funderade faktiskt över hans uppgift... det lät lite knepigt, att handlingen skulle ha kommit till rätta. En knepig historia, med *lång maskering* en handling som aldrig kom fram till PU -- utan hamnade hos *maskerat* personligen.'"

Så ett par, eller åtminstone en, i utredningen, vars namn är maskerat, tycks veta mer om brevet.

Är det någon som vet länken till detta dokument, från 2015, månntro?

Det låg, skrev jag 2022, på "helt fel ställe" i arkivet. Dessvärre noterade jag aldrig var det låg.
Senast redigerad av Dalulven 2023-05-10 kl. 23:23.
Citera
2023-05-10, 23:15
Bannlyst
Hade han varit åtalad nu om han levde tror ni ?
Citera
2023-05-10, 23:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forstpoplats
Hade han varit åtalad nu om han levde tror ni ?

Han hade tagits in för ytterligare förhör och det hade skett en husrannsakan.

Hade det räckt för åtal? Vem vet. Sannolikt om det skett när misstankarna var starka, i början på 1987.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in