2023-05-10, 14:05
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Hur har J kunnat hålla på?!
Varför har ingen försökt stoppa henne?

Kan verkligen M hålla tyst om att J bränt ner en villa och försökt bränna inne två personer?
Berättar men inte det för sina föräldrar eller nån annan när man är 18 år?
Hur kan man hålla det för sig själv?
Och vara rädd för att det ska hända något hemskt i framtiden... vilket det gjorde.

Men vänta nu, hon har väl försökt bränna ner en villa, men brasan tog sig inte…
Citera
2023-05-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Men vänta nu, hon har väl försökt bränna ner en villa, men brasan tog sig inte…

Ett flerfamiljshus också.
Exet H*ampus som blev så skrämd så att han flyttade från Vetlanda till Sävsjö.
Polisen utreder det nu.
Citera
2023-05-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det bästa vore väl om du kunde få ett konsultuppdrag och undersöka MHs och grannens telefoner?

Vad vi än tror, vems sida vi än står på eller inte så måste ju sanningen vara viktigast.

Det är lite för mycket frågetecken för att det ska kännas som att sanningen riktigt kommit fram. Båda ljuger får man känslan av. Sen om vad är svårt att avgöra utan fler detaljer kommer fram.
Citera
2023-05-10, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är möjligt att jag missat nåt. Förutom det som någon berättade för poddaren innan FUP, att hon var en empatisk och snäll person. Vad konkret har hon gjort eller sagt som visar på att hon inte är känslokall? En gång vet jag att hon grät i rätten vid det något udda tillfället, när hon berättade att Johanna skulle ta livet av sig om dom åkte dit.

Jag tror inte du har missat något, vi två har bara olika tro om Maja utifrån det vi läser.
Snarast jag som missat något.

För mig handlar det förstås inte enbart vad andra säger om Maja, utan några saker som jag läser mellan raderna.
På rak arm nu kan jag upprepa det som hon nämner om hur det lät när Tove drogs i gruset.

Det ör en sådan sak som jag är helt övertygad om att Johanna aldrig skulle ens komma på att säga, det på grund av att hon själv inte känner så.

Rent logisk kan man ju tänka att det inte har någon reell betydelse. Tove är redan död. Kroppen läggs ut i skogen för att gömmas. Tove kan inte känna mer, och meningen är inte att någon ska hitta Tove. Så det är ju teoretiskt helt meningslöst att bry sig.

Men som en kännande person reagerar man på det för att man inte vill skada kroppen, Tove, även om man vet.

Och likaså berättar Maja om att huvudet slog i ett träd och hon hoppade till.

Märk väl att Johanna inte reagerar på detta alls. Vi. Ör målinriktad och ser det utifrån ett projekt. Kroppen måste bort från lägenheten. Man kan inte ha en kropp där. Den måste även eldas på för att förstöra bevis, DNA.

Vissa verkar ju tro på Johanna och tvärtom inte på Maja.

Men jag har lite svårt att tro att det är många hör som tror på Johannas beskrivning av sin egen önskan om kremering.

Jag tror att just denna beskrivning av hur obehagligt dragandet i gruset var, är sådant som inte ens en vuxen psykopat skulle kunna hitta på. Eftersom händelsen är så unik, kan psykopaten inte hitta på en sådan lögn, utan det blir mer åt det vanliga snyftandet runt sådant som de lärt sig genom erfarenhet att människor med känslor blir berörda av. Det kan vara t ex att man blir ledsen att någon är död, att man gråter över att Tove är död. Eller att man tänker på de anhöriga. Sådant kan en psykopat lära sig att det är mänskliga reaktioner och det är då man behöver gärna för att verka autentisk.

Nu är Johanna ung, och har uppenbarligen inte lärt sig att härma känslor på ett smart sätt. Därför blir det den krystade historien om att hon inte ville att Toves kropp skulle skadas av djur och att hon själv alltid önskar att kremera sig.

Effekten blir ju motsatsen.
Citera
2023-05-10, 14:22
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I rättsmedicinanalysen av Johanna står det så här:

"De möjliga överhudsavskrapningarna har ett utseende som starkt talar för att de
orsakats av ett smalt hårt föremål av ospecifik karaktär.
Utseende och lokalisation av möjliga överhudsavskrapningar i ansiktet och vid
det högra nyckelbenet är förenliga med att de orsakats av annan person genom
grepp med hand och/eller skrapning med naglar. Vidare är utseende och lokalisation förenliga med att de orsakats antigen då målsägande tagit tag i Janssons
hals med händerna (så som Jansson uppgett i förhör) eller när målsägande försökt streta emot Jansson (så som den andra misstänkta uppgett i förhör)."

Vet vi varför det har avfärdats att Tove gjorde motstånd? Var det avsaknad av JJs DNA på Tove eller?
Kan det i så fall vara möjligt att Tove gjorde motstånd trots avsaknad av DNA?
Detta tyder ännu mer i så fall att Maja är oskyldig.
Det står också "Att de uppkommit då Jansson vistats i skogen i samband med hantering av den döda
kroppen kan inte uteslutas."

"Kommentar
Man bör ta hänsyn till att yttrandet baseras på bildmaterial som inte är
ändamålsenligt"
Citera
2023-05-10, 14:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja berättade att J brände ner en villa strax efter dörrbranden med förhoppning att förvilla polisen. Den branden har dom inte gått vidare med av nån anledning. Någon som vet om den är utredd? Är J utesluten från den?

Var det inte den villan vi såg en artikel om från typ SVT Jönköping. Tror att det stod att man utredde samband. Men säkert gick det inte att leda till bevis?

Någon i tråden som verkade ha viss lokal anknytning/ kännedom om Vetlanda skrev att man trodde att det var försäkringsbedrägeri, eller liknande.
Citera
2023-05-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte du har missat något, vi två har bara olika tro om Maja utifrån det vi läser.
Snarast jag som missat något.

För mig handlar det förstås inte enbart vad andra säger om Maja, utan några saker som jag läser mellan raderna.
På rak arm nu kan jag upprepa det som hon nämner om hur det lät när Tove drogs i gruset.

Det ör en sådan sak som jag är helt övertygad om att Johanna aldrig skulle ens komma på att säga, det på grund av att hon själv inte känner så.

Rent logisk kan man ju tänka att det inte har någon reell betydelse. Tove är redan död. Kroppen läggs ut i skogen för att gömmas. Tove kan inte känna mer, och meningen är inte att någon ska hitta Tove. Så det är ju teoretiskt helt meningslöst att bry sig.

Men som en kännande person reagerar man på det för att man inte vill skada kroppen, Tove, även om man vet.

Och likaså berättar Maja om att huvudet slog i ett träd och hon hoppade till.

Märk väl att Johanna inte reagerar på detta alls. Vi. Ör målinriktad och ser det utifrån ett projekt. Kroppen måste bort från lägenheten. Man kan inte ha en kropp där. Den måste även eldas på för att förstöra bevis, DNA.

Vissa verkar ju tro på Johanna och tvärtom inte på Maja.

Men jag har lite svårt att tro att det är många hör som tror på Johannas beskrivning av sin egen önskan om kremering.

Jag tror att just denna beskrivning av hur obehagligt dragandet i gruset var, är sådant som inte ens en vuxen psykopat skulle kunna hitta på. Eftersom händelsen är så unik, kan psykopaten inte hitta på en sådan lögn, utan det blir mer åt det vanliga snyftandet runt sådant som de lärt sig genom erfarenhet att människor med känslor blir berörda av. Det kan vara t ex att man blir ledsen att någon är död, att man gråter över att Tove är död. Eller att man tänker på de anhöriga. Sådant kan en psykopat lära sig att det är mänskliga reaktioner och det är då man behöver gärna för att verka autentisk.

Nu är Johanna ung, och har uppenbarligen inte lärt sig att härma känslor på ett smart sätt. Därför blir det den krystade historien om att hon inte ville att Toves kropp skulle skadas av djur och att hon själv alltid önskar att kremera sig.

Effekten blir ju motsatsen.

Instämmer
Citera
2023-05-10, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det står också "Att de uppkommit då Jansson vistats i skogen i samband med hantering av den döda
kroppen kan inte uteslutas."

"Kommentar
Man bör ta hänsyn till att yttrandet baseras på bildmaterial som inte är
ändamålsenligt"

Översiktsbilder om jag inte minns fel. Dvs unga närbilder även om bilderna var av god kvalitet.
Citera
2023-05-10, 14:26
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Hur har J kunnat hålla på?!
Varför har ingen försökt stoppa henne?

Kan verkligen M hålla tyst om att J bränt ner en villa och försökt bränna inne två personer?
Berättar men inte det för sina föräldrar eller nån annan när man är 18 år?
Hur kan man hålla det för sig själv?
Och vara rädd för att det ska hända något hemskt i framtiden... vilket det gjorde.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/obebodd-villa-totalforstord-i-brand-i-vetlanda
Citera
2023-05-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Ett flerfamiljshus också.
Exet H*ampus som blev så skrämd så att han flyttade från Vetlanda till Sävsjö.
Polisen utreder det nu.

Om han blev så skrämd, gjordes det inga tex orosanmälningar till Soc gentemot J eller något liknande? Alla de här historierna om J får en ju att börja undra...
Citera
2023-05-10, 14:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Ja i förhören beskriver hon att de misstänkte JJ så fort de fick höra att T saknades. Väldigt rådigt av många vänner, både det där ”spaningsarbetet” och hon som smsade JJ en mängd frågor redan på morgonen.

Ja, verkligen.
Jag är imponerad av flera av ungdomarna, som jag tycker är både kloka och hjälpsamma.
Citera
2023-05-10, 14:30
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Om han blev så skrämd, gjordes det inga tex orosanmälningar till Soc gentemot J eller något liknande? Alla de här historierna om J får en ju att börja undra...
Orosanmälan till soc. ang. en vuxen person, går det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in