2023-05-10, 14:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ok! Men det känns inte riktigt som det är den stora offensiven. Alla vapen är ju ännu inte på plats.

Vi får se hur det utvecklar sig.
Det förutsätter att UAF lägger alla ägg i samma korg och kastar dem mot Melitopol.

Ett annat alternativ är att UAF gör en roadtrip längs fronten och slår hårt mot positioner där RAF inte hunnit bygga försvars men har mycket soldater så man kan eliminera så många som möjligt.

Nya vapen kommer att flöda in under flera månader. Man kan inte bara vänta. Samtidigt som man anfaller så bör man börja planera för vinterns offensiv. Det är dax att börja utbilda nya brigader som kan sättas in senare. Frågan är hur mycket av utrusningen som kommer överleva och på vilken nivå vi behöver ersätta förlusterna. Eller kommer de bara behöva mer ammo till hösten?
Citera
2023-05-10, 14:22
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Estimaten ligger 5-1 ner till 2-1 på senare tid.
En viktig anledning till att man försvarat Bakhmut är att ryssarna lidit signifikant högre förluster där.

Jag tror snarare att det är i ryssarnas favör. Och kanske att det ligger lite högre än den större relationen du anger.
Citera
2023-05-10, 14:25
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ser inga problem med det överhuvudtaget.
Ser fram emot välståndet det skapar oss.
Det jag skrev är att detta kan vara en anledning till att vi har ett krig i Europa och att vi inte enbart skänker vapen för att det är moraliskt korrekt. Kan vi både få ekonomisk vinning samtidigt som vi anser oss moraliskt högt stående desto bättre.

Ok, jag tror att båda handlingarna kan vara moraliskt riktiga. Detta försvinner inte bara för att man själv tjänar på det. Vi tjänar både på att skänka vapen, vi får stopp på ryssen utan att behöva blöda själva, och att utveckla deras ekonomi, och det gör Ukraina med, de får stopp på ryssen även om de får blöda, och får sen hjälp med en ekonomin. Omoraliskt enligt min mening blir det först om bara vi tjänar på det, till nackdel för Ukraina.
Citera
2023-05-10, 14:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag tror snarare att det är i ryssarnas favör. Och kanske att det ligger lite högre än den större relationen du anger.

Ca 7:1 sju ryssar per Ukrainare. Nästan 200000 ryssar har nu stupat. Med ett korrumperat systemfel så kan man inte vara effektiva. Ryssland är världshistoriens mest ineffektiva land.
Citera
2023-05-10, 14:27
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Lägg inte orden i munnen på mig tack.

I din värld kanske det bara finns ett läge - godhetsknarka eller sälja vapen.

Men du tror på fullt allvar att vi stödjer Ukraina genom att ge bort vapen för att sedan få igång en industri? Då borde vi väl isåfall sälja vapen till alla parter istället för att ge bort dem gratis till en part.

Europas väg till rikedom och välstånd har varit fred och handel vilket vi har praktiserat sedan andra världskriget och som gjort oss rika. Inte att sälja vapen.

I min svartvita värld så är det tyvärr så ja. Jag tror inte det är en slump att väst så unisont står bakom stödet till Ukraina just nu med en enig journalistkår och att vi är dom goda som skänker precis så mycket vapen som krävs för att frontlinjen ska stå stilla i flera månader.
Varför får dom bara vapen precis så dom inte kan avancera men samtidigt hålla sina linjer? Varför skänker vi inte JAS när Zelensky flera ggr bett om det?
Är det en slump att USA och familjen Biden varit/är så involverade i just Ukrainas gas/oljeindustri?
Tänk om det varit familjen Trump som varit involverade i Ukraina och som skickade vapen till Ukraina skulle media och opinionen varit likadan?
Varför gjordes ingenting när Ryssland annekterade Krim? Var vi inte goda då? Varför skickade vi inte Bamse och Carl Gustaf då?

Tyvärr har du helt fel, Europas välstånd bygger på kolonisation och utnyttjande av fattiga och svaga, så har det alltid varit och kommer alltid vara. Den starka vinner och utnyttjar den svaga.
Väst kommer vinna mot Ryssland och vi kommer bli starkare och rikare, det gäller bara att se till att inte Kina lägger sig i och därför får Ukraina bara så mycket vapen så dom överlever och kan hålla frontlinjen.
Citera
2023-05-10, 14:28
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:

Ok!
Jag tror att det är 10 till 1 Ukrainsk favör!
Citera
2023-05-10, 14:30
Medlem
Taggads avatar
Länken är den idag kommenterade Denys Davidovs YT.
Notera Putins nojja när det smäller till under paraden 7,30 min in i klippet.
https://youtu.be/uBWGSIQd-Co
Vladimir Putins dagar vid makten är räknade - den muskellösa paraden konfirmerar det. Finns inte en chans i h-e,t att det inte mullrar i dom djupa leden efter den till anorexi nerbantade paraden.
Senast redigerad av Taggad 2023-05-10 kl. 14:39.
Citera
2023-05-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Beror på hur man ser det. I attacken söder om Bakhmut så deltog nya fordon. Antagligen har dessa förband även fått förstärkning av soldater som tränat med dem. Det kan var 5 personer eller 1000 st. omöjligt att veta i dagsläget.

Vi ser också tydliga spår av att UAF mjukar upp ryssarna. Jag tror de kommer börja trycka på inom en vecka men det tar ett par dagar innan vi får veta att det skett.

Alla förväntar sig en stor attack i söder. Men när man titta på kartan så har RAF flera tungor där man skulle kunna anfalla bakom dem och isolera stora grupper av soldater.

Det kan bli avledningsattacker i olika områden för att lura Ryssarna. Samtidigt måste ändå Ryssland kunna se med spaningssatelliter och drönare vad dom stora ukrainska styrkona befinner sig.

Vi ser nog en början på avledningsmanövrerna tror jag för att försvåra för Ryssland att koncentrera sitt försvar. Draktänder och befästningar kommer inte att fungera på sådana enorma ytor.
Jag är ingen militär expert.
Citera
2023-05-10, 14:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Länken är den idag kommenterade Denys Davidovs YT.
Notera Putins nojja när det smäller till under paraden 7,30 min in i klippet.
https://youtu.be/uBWGSIQd-Co
Vladimir Putins dagar vid makten är räknade - den muskellösa paraden konfirmerar det. Finns inte en chans i h-e,t att det inte mullrar i dom djupa leden efter den till anorexi nerbantade paraden.

Intressant är att Paraden hölls bara 4ggr under sovjettiden. det är bara i modern tid under Putin som det hålls varje år.
Citera
2023-05-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Men om du har språket, kyrkan och sen är kulturerna lika och om historieböckerna är proryska så fattar du resten. Därför båda sidor jobbat och jobbar med dessa pelare

Spelar noll roll här.
Återigen.
Eftersom nästan hela världen pratar Engelska så betyder det inte att vi ska tillhöra England...
Citera
2023-05-10, 15:08
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Spelar noll roll här.
Återigen.
Eftersom nästan hela världen pratar Engelska så betyder det inte att vi ska tillhöra England...

Inte lönt att diskutera med sådana där inkompetenta människor, slöseri av tid.
Citera
2023-05-10, 15:11
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Det tror du inte alls. Du ljuger medvetet för du vet mycket väl att den överlägset bäst organiserade Uaf dröjt sig kvar för att nöta ut den uselt organiserade, primitiva ryssen ur Backmut. Du kan inte ha som grund ett felaktigt påstående och utan att ständigt fastna i persondegranderade återvändsgränder som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in