Citat:
Ursprungligen postat av
Tralfamadore
Lägg inte orden i munnen på mig tack.
I din värld kanske det bara finns ett läge - godhetsknarka eller sälja vapen.
Men du tror på fullt allvar att vi stödjer Ukraina genom att ge bort vapen för att sedan få igång en industri? Då borde vi väl isåfall sälja vapen till alla parter istället för att ge bort dem gratis till en part.
Europas väg till rikedom och välstånd har varit fred och handel vilket vi har praktiserat sedan andra världskriget och som gjort oss rika. Inte att sälja vapen.
I min svartvita värld så är det tyvärr så ja. Jag tror inte det är en slump att väst så unisont står bakom stödet till Ukraina just nu med en enig journalistkår och att vi är dom goda som skänker precis så mycket vapen som krävs för att frontlinjen ska stå stilla i flera månader.
Varför får dom bara vapen precis så dom inte kan avancera men samtidigt hålla sina linjer? Varför skänker vi inte JAS när Zelensky flera ggr bett om det?
Är det en slump att USA och familjen Biden varit/är så involverade i just Ukrainas gas/oljeindustri?
Tänk om det varit familjen Trump som varit involverade i Ukraina och som skickade vapen till Ukraina skulle media och opinionen varit likadan?
Varför gjordes ingenting när Ryssland annekterade Krim? Var vi inte goda då? Varför skickade vi inte Bamse och Carl Gustaf då?
Tyvärr har du helt fel, Europas välstånd bygger på kolonisation och utnyttjande av fattiga och svaga, så har det alltid varit och kommer alltid vara. Den starka vinner och utnyttjar den svaga.
Väst kommer vinna mot Ryssland och vi kommer bli starkare och rikare, det gäller bara att se till att inte Kina lägger sig i och därför får Ukraina bara så mycket vapen så dom överlever och kan hålla frontlinjen.