2023-05-09, 20:57
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Nej men det är väl samma avgift om man skickar från Lightning till baslagret? I så fall kan man ju lika gärna använda "guldblixtar" om man bor i El Dorado istället för El Salvador. Lightning var väl inte tänkt att vara det digitala guldet?
Det är absolut inte tänkt att du ska stänga en kanal och flytta allt till baslagret efter varje transaktion.
Citera
2023-05-09, 23:15
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det är absolut inte tänkt att du ska stänga en kanal och flytta allt till baslagret efter varje transaktion.

När ska man göra det då?
Citera
2023-05-09, 23:20
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
När ska man göra det då?
Det finns såklart inget exakt svar på när ”man” ska göra det. Se lightningwallet som ditt konto du har för kortbetalningar och baslagret som sparkontot. I mitt fall gör jag ett par-tre överföringar mellan dessa per år. Andra kanske gör det oftare, andra mer sällan.
Citera
2023-05-10, 10:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
När ska man göra det då?
Varför skulle du vilja göra det?

Om du tar ut pengar på bankomaten, har du ofta behov att sätta in dom på kontot igen sedan?
Citera
2023-05-10, 12:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det finns såklart inget exakt svar på när ”man” ska göra det. Se lightningwallet som ditt konto du har för kortbetalningar och baslagret som sparkontot. I mitt fall gör jag ett par-tre överföringar mellan dessa per år. Andra kanske gör det oftare, andra mer sällan.
Även om ditt exempel är väldigt konservativt, alltså par-tre transaktioner per år (det skulle endast kunna fungera om alltihop var extremt centraliserat till ett fåtar enorma noder), hur många personer i världen skulle i så fall kunna nyttja lightning, givet hur många transaktioner per sekund bitcoin-nätverket klarar av?
Citera
2023-05-10, 12:26
Medlem
Citat:
Nej men det är väl samma avgift om man skickar från Lightning till baslagret? I så fall kan man ju lika gärna använda "guldblixtar" om man bor i El Dorado istället för El Salvador. Lightning var väl inte tänkt att vara det digitala guldet?

Om sändare och mottagare använder lightning så betalar du såklart inte avgift för att settla på baslagret.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Även om ditt exempel är väldigt konservativt, alltså par-tre?
Vart det så pinsamt när jag synade din bluff att du vart stum? Att anmäla inlägg när man har de facto fel… 🤡🤡
Citera
2023-05-10, 13:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Om sändare och mottagare använder lightning så betalar du såklart inte avgift för att settla på baslagret.

Vart det så pinsamt när jag synade din bluff att du vart stum? Att anmäla inlägg när man har de facto fel… 🤡🤡
Vad babblar du om? Har du ett svar på min frågeställning istället?
Citera
2023-05-10, 13:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Även om ditt exempel är väldigt konservativt, alltså par-tre transaktioner per år (det skulle endast kunna fungera om alltihop var extremt centraliserat till ett fåtar enorma noder)

Vad pratar du om? Varför skulle det bara fungera om alltihop var centraliserat till ett par noder?
Internet är inte centraliserat till ett fåtal noder, ändå så når alla alla.
Citera
2023-05-10, 13:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad pratar du om? Varför skulle det bara fungera om alltihop var centraliserat till ett par noder?
Internet är inte centraliserat till ett fåtal noder, ändå så når alla alla.
Därför att du behöver öppna och stänga kanaler mycket oftare annars.

Men presentera gärna din uträkning nu.
Citera
2023-05-10, 13:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Därför att du behöver öppna och stänga kanaler mycket oftare annars.
Varför det? Varför kan jag inte ha en kanal öppen under en längre period? En kanal som når alla relevanta parter jag kan tänkas göra transaktioner till?

Citat:
Men presentera gärna din uträkning nu.
?
Citera
2023-05-10, 14:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför det? Varför kan jag inte ha en kanal öppen under en längre period? En kanal som når alla relevanta parter jag kan tänkas göra transaktioner till?
Det kan du ha, men det blir mindre sannolikt att det finns öppna kanaler med tillräcklig kapacitet till alla noder som du vill nå.

Eller hur många öppna kanaler tänkte du ha? En enda?

Citat:
?
Du vet precis vilken uträkning jag efterfrågade. Nämligen denna:
Citat:
Även om ditt exempel är väldigt konservativt, alltså par-tre transaktioner per år (det skulle endast kunna fungera om alltihop var extremt centraliserat till ett fåtar enorma noder), hur många personer i världen skulle i så fall kunna nyttja lightning, givet hur många transaktioner per sekund bitcoin-nätverket klarar av?
Citera
2023-05-10, 14:25
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det kan du ha, men det blir mindre sannolikt att det finns öppna kanaler med tillräcklig kapacitet till alla noder som du vill nå.

Eller hur många öppna kanaler tänkte du ha? En enda?

Du vet precis vilken uträkning jag efterfrågade. Nämligen denna:
Jag får det till 220 miljoner transaktioner mellan lightning och baslagret. Så i mitt exempel räcker det för cirka 100 miljoner användare.

Det räcker såklart inte för fullskalig implementering om alla ska föra över mellan bas och andralager hela tiden. Då har man fler val. Håll dig till andralagret eller skapa ännu fler lager.

Det kan mycket väl bli så att baslagret endast används för extremt stora transaktioner, lightning som ”sparkonto” och tredjelagret som ”spendkonto”. Just nu räcker i vart fall andralagret gott. Gäller bara att folk börjar använda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in