Folk utan riktiga fritidsintressen gör vardagliga saker till komplexa ritualer, allt från hur man hanterar gjutjärnspannor till hur man brygger kaffe.
Dessa människor vill man helst undvika.
Ingenting går sönder. Man löser upp polymeriseringen vilket är ett oljeskikt. Man återpolymeriserar genom att gnida in den med olja och ställer den i ugnen på maxtemperatur i 30 minuter.
Förutsatt att handtaget gillar sådan behandling. Mitt handtag gör det inte så jag använder vanlig platta.
Skiljer sig nog mellan pannor min börjar rosta om jag använder diskmedel men de går att smörja in med olivolja och gnida ur med lite Hushållspapper piece of cake. Men ju mer diskmedel ju mer olja behövs typ.
Fast min har ju vart med i familjen i minst 30 år så den har väl blivit öppen för en del corrusion.
Jag brukar bara spola rent det med varmt vatten, sitter något fast så blir att man använder diskborsten.
Använder inte diskmedel i pannan så ofta för jag har en föreställning att diskmedlet "sätter" sig pannan på något vis. Är väl troligt ett hjärnspöke bara.
Tror inte pannorna blir förstörda av diskmedel, och om de skulle bli det så får man väl köpa en ny då. Det finns med rejäla stekpannor är ju att man kan behandla dem hårdhänt till skillnad från teflon som jag avskyr att använda till allt utom att steka ägg.
Första som låter vettigt. Jag gör precis likadant och min panna tycker jag har en fin beläggning.
Men.. du är inte välkommen till oss i gjutjärnsklubben.
Vi är MÄN som tar tag i problemet DIREKT.
Så fort det har stekts färdigt så (beroende på temp etc). Så tar jag min panna till diskhon, skrubbar den med en grovborste med trähandtag(tror jag köpte den på stora coop.). Borstar med den några varv under rinnande vatten. Allt lossnar super enkelt. Inget diskmedel skulle någonsin behövas eftersom ytan jag underhållit genom denna tämligen enkla process skapat en grym yta som lätt släpper ifrån sig minsta partikel. Utför gärna processen barfota mvh ernst
Torkar ur den med en kökshandduk och ställer på den svalnande plattan. Låter den torka ur och typ i samband med att man ätit klart och stoppar i diskmaskinen tallrikar etc så går man förbi pannan och drar ett lager med olivolja eller rapsolja lite beroende på vilken flaska som står närmast.
Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att du har en yta/beläggning som i mina ögon skulle vara OK och gå att tillaga mat på det sättet jag gör. Kan bara tänka mig hur det skulle fastna. Vi lagar säkert väldigt olika rätter/typ av mat.
Håller mig ifrån sånna som dig, diskmedel i gjutjärnspannan aldrig hört nå så jävla dumt.
Senast redigerad av Halte Harald 2023-05-09 kl. 23:34.
Det går inte att förstöra en gjutjärnspanna om du inte gör den skev eller dylikt. Den har ett koksat skikt som ska förhindra att maten kommer i direkt kontakt med metallen. Det byggs upp över tid när man steker fett i pannan. Man kan strippa pannan ner till bar metall och börja om från scratch om man känner för det, men det tar tid att bygga upp det där lagret som krävs för att den skall bli bra. Diskmedel löser upp fettlagret i pannan, vilket är det man vill fortsätta bränna in. Skölj med vatten och gör rent för hand. Torka ur med hushållspapper. En hel del fett tas upp av pappret, men inte allt.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2023-05-09 kl. 23:36.
Min gjutjärnspanna är förmodligen från 50 eller 60-talet, kanske äldre. Har inga större problem med den trots diskmedel. Tänkt kolla upp hur man bäst tar hand om den, blir bara aldrig av. Men är det på bekostnad av att diska rent fanskapet så vette tusan om jag har lust 😛