2023-05-09, 19:36
  #1069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ja Guds lamm.
Tänker om de (tex muslimer) kan få det genom att tro rätt ändå. Vi har fått en mall med Jesus.
Judarna är väl bra på att göra mallar. Kartlägga allting. Skapa kanske död och ondska därigenom.
Känns lite onaturligt också kan jag tycka att gå direkt till Jesus och få kraft hopp o tro. Man kanske blir sjuk av det. Många får gå den hårda vägen ändå och föds inte med löftena i handen direkt. Vissa lyssnar på föräldrarna..

Jag vet att Gud är frälsning. Jehoshuah som Jesus betyder.

De kan gå direkt till Guds löften. De känner ju människor som gått igenom tuffa grejer. Offrar sig och så.

Det var nån som pratade om sk billig nåd till mig. Vad kan det betyda? Inte vad du tycker.

Vi blev ju först förlåtna av Jesus. Förlåtelse kom först. Nu tror du. Synda inte mer. Jag är en syndare.
Titta på Jesus. Som de tittade på kopparormen. Synda inte, synd.

I Jesus kan vi leva. Han leder och lär oss så vi får utvecklas och läka till "fjärilar" alla lika bra, med helig kunskap.

Vad billig nåd betyder i perspektivet du hörde det vet jag inte, jag har inte hört det tidigare heller.

Nu kanske jag chockar dig något men jag tror inte alla är lika värda i Guds Rike. Där råder strikt hierarki. Guds tjänare och helgon kommer att belönas utifrån sina gärningar i jordelivet (belönas inte straffas, såvida man inte anser en sämre belöning vara ett straff) och det kommer bli olika belöningar, mer eller mkndre.

I meningen att Gud vill rädda ALLA och älskar ALLA människor så är vi lika värda. Men i allt annat blir det nog väldigt olika fördelat.
Citera
2023-05-09, 19:59
  #1070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Adam och Eva skapades av Gud, Adam är Guds son. Vi andra människor är födda genom Adam och Eva, vi är Adams son/dotter.

Jesus blev både människa och Gud då Han kom till jorden genom befruktning. Guds säd + Marias äggcell = Gud inkarnerad.

Jesus blev därmed både människoson och Guds son.

Skapelsen är, tid och rum, jorden och allt därpå samt Himmelen och allt däri (universum, solen, planeterna, stjärnorna).
Allt det där är falskt. Men det värsta är att det framställer skaparen som ondskefull.

Skapelsen är det som är orsaken till allt mer än noll och intet och det skapas här på Jorden av en människa på slutet.

Människor är inte skapade med avsikt, de är ett resultat av evolutionen. Skaparen är en av oss.

Citat:
Vad som finns bortom det känner vi inte till, inte hur det har kommit till Heller. Det vi vet är att Gud och Jesus fanns innan skapelsen (Jorden och Himmelen och tid och rum).

Men hur dom har kommit till innan skapelsen vet vi inte.
Tala för dig själv.
Citat:
Därför kan du av logiska skäl såväl som Gudomliga inte påstå att Jesus är skapad.
Återigen. INGEN människa är skapad.

Citat:
Han ÄR skaparen och skapelsen är allt det vi känner till, det vi kan se och ta på, det vi kan mäta. Men bortom dom dimensionerna som vi kan uppfatta vet vi ingenting, varken DU eller JAG.
Nej, skapelsen är metafysisk. Det som uppstått på grund av skapelsen är allt som existerar, detta inkluderar den person som skapade det.

Se, nu har du svaret på det du säger att ingen vet. Men tar du emot det? Nej, för du gillar inte det svaret.
__________________
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-09 kl. 20:09.
Citera
2023-05-09, 20:00
  #1071
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Vad billig nåd betyder i perspektivet du hörde det vet jag inte, jag har inte hört det tidigare heller.

Nu kanske jag chockar dig något men jag tror inte alla är lika värda i Guds Rike. Där råder strikt hierarki. Guds tjänare och helgon kommer att belönas utifrån sina gärningar i jordelivet (belönas inte straffas, såvida man inte anser en sämre belöning vara ett straff) och det kommer bli olika belöningar, mer eller mkndre.

I meningen att Gud vill rädda ALLA och älskar ALLA människor så är vi lika värda. Men i allt annat blir det nog väldigt olika fördelat.
Nehe. Trodde du förstod sånt..
Kommer ej ihåg vilket sammanhang men här förklaras lite. Det är svårt för mig att greppa alla gånger det här..
Man ska ju inte ta det för givet. Det är inte nyttigt. Vad är en människa? Han vet vad vi behöver..

Jag tror det är jag som bestämmer att jag tror att Inför Gud är alla lika små/stora.. Sen är det hur man känner sig som är viktigast.

Om jag känner Gud rätt så ser han bortom vår synd och sjukdom.
Gud kan se Jesus bakom vår fasad kanske. Vad vi är. I Jesus..

Inte pga vad vi presterar. Och hur pass stor kapacitet vi har.

Liksom, ett barn är störst
Gud vet bättre. Jag är inte bra i mig sj. Bara genom Jesus.
Bara lite tankar.
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-09 kl. 20:28.
Citera
2023-05-09, 20:38
  #1072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Allt det där är falskt. Men det värsta är att det framställer skaparen som ondskefull.

Skapelsen är det som är orsaken till allt mer än noll och intet och det skapas här på Jorden av en människa på slutet.

Människor är inte skapade med avsikt, de är ett resultat av evolutionen. Skaparen är en av oss.

Tala för dig själv.
Återigen. INGEN människa är skapad.

Nej, skapelsen är metafysisk. Det som uppstått på grund av skapelsen är allt som existerar, detta inkluderar den person som skapade det.

Se, nu har du svaret på det du säger att ingen vet. Men tar du emot det? Nej, för du gillar inte det svaret.

Det handlar inte om "gilla" eller "ogilla". Det handlar om förstånd eller oförstånd.

Ditt oförstånd avslöjar dig då du tror dig veta något som ingen människa vet. Skapelsen ÄR skapad. Hur du än vrider och vänder på steken. Finns en skapelse finns också en skapare.

Annars finns vi inte...
Citera
2023-05-09, 20:56
  #1073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Nehe. Trodde du förstod sånt..
Kommer ej ihåg vilket sammanhang men här förklaras lite. Det är svårt för mig att greppa alla gånger det här..
Man ska ju inte ta det för givet. Det är inte nyttigt. Vad är en människa? Han vet vad vi behöver..

Jag tror det är jag som bestämmer att jag tror att Inför Gud är alla lika små/stora.. Sen är det hur man känner sig som är viktigast.

Om jag känner Gud rätt så ser han bortom vår synd och sjukdom.
Gud kan se Jesus bakom vår fasad kanske. Vad vi är. I Jesus..

Inte pga vad vi presterar. Och hur pass stor kapacitet vi har.

Liksom, ett barn är störst
Gud vet bättre. Jag är inte bra i mig sj. Bara genom Jesus.
Bara lite tankar.

Jaa, Gud är ju Fadern och som förälder vet man ju vad barnet behöver bättre än barnet själv. Men eftersom barnet har egen vilja, skapad med egen vilja och valmöjligheter, måste man tillåta felandet och missödena, trots att man vet hur det kommer gå. Annars finns inte kärleken, den äkta. Om Gud skapat oss till robotar som gör exakt rätt jämt, då vore Han ju bara väldigt egoistisk och älskar sig själv mer än någon annan. Eftersom denna robot då bara skulle göra allt som Han själv vill att den ska göra utan egen vilja.

Komplicerat det här

Men att "känna" saker ska man akta sig för, vi kan inte lita på våra känslor. Vi behöver förhålla oss till Herren och lyssna in vad Han har att säga. Vilket är svårt då vi oftast låter oss ledas av just våra känslor. Då är det bra att ha Guds ord i bibeln att luta sig emot så att man vet när man är på väg åt fel håll. Då kan man vända om igen och gå motströms, fast det oftast är mycket enklare att följa med i strömmen.

Det där med "billig" och "dyr" nåd tycker jag verkar onödigt krångligt. Men jag kanske inte förstår det.

Nåden handlar ju om att vi kan bli räddade ur förbannelsen utan några förbehåll. Det handlar inte om gärningar, det handlar bara om tro och att förlita sig på någon annan, Jesus, som tagit på sig jobbet att betala skulden. Vi blir fria från alla måsten och skuldbelägganden.

Men tack vare nåden så vill vi bättra oss. Det är inte betungande, borde inte vara betungande, det är ibland svårt, men lite utmaning klarar man alltid av. Vi får inte större portion av det än vi klarar av.
Citera
2023-05-09, 21:29
  #1074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det handlar inte om "gilla" eller "ogilla". Det handlar om förstånd eller oförstånd.

Ditt oförstånd avslöjar dig då du tror dig veta något som ingen människa vet. Skapelsen ÄR skapad. Hur du än vrider och vänder på steken. Finns en skapelse finns också en skapare.

Annars finns vi inte...
Det är orsaken till att något finns till skillnad från inget som är skapad. Skaparen av den orsaken blir själv till genom den orsaken. Det som började med Big Bang slutar med skaparen av orsaken till Big Bang.

Det börjar inte med att någon, eller en grupp personer enligt dig, bara finns utan orsak i en annan dimension och att dessa sedan skapar allting löpande och dessutom gör det på ett bedrövligt sätt där de själva är så dolda så att typ allt går att förklara utan dem.
__________________
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-09 kl. 21:37.
Citera
2023-05-09, 22:19
  #1075
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jaa, Gud är ju Fadern och som förälder vet man ju vad barnet behöver bättre än barnet själv. Men eftersom barnet har egen vilja, skapad med egen vilja och valmöjligheter, måste man tillåta felandet och missödena, trots att man vet hur det kommer gå. Annars finns inte kärleken, den äkta. Om Gud skapat oss till robotar som gör exakt rätt jämt, då vore Han ju bara väldigt egoistisk och älskar sig själv mer än någon annan. Eftersom denna robot då bara skulle göra allt som Han själv vill att den ska göra utan egen vilja.

Komplicerat det här

Men att "känna" saker ska man akta sig för, vi kan inte lita på våra känslor. Vi behöver förhålla oss till Herren och lyssna in vad Han har att säga. Vilket är svårt då vi oftast låter oss ledas av just våra känslor. Då är det bra att ha Guds ord i bibeln att luta sig emot så att man vet när man är på väg åt fel håll. Då kan man vända om igen och gå motströms, fast det oftast är mycket enklare att följa med i strömmen.

Det där med "billig" och "dyr" nåd tycker jag verkar onödigt krångligt. Men jag kanske inte förstår det.

Nåden handlar ju om att vi kan bli räddade ur förbannelsen utan några förbehåll. Det handlar inte om gärningar, det handlar bara om tro och att förlita sig på någon annan, Jesus, som tagit på sig jobbet att betala skulden. Vi blir fria från alla måsten och skuldbelägganden.

Men tack vare nåden så vill vi bättra oss. Det är inte betungande, borde inte vara betungande, det är ibland svårt, men lite utmaning klarar man alltid av. Vi får inte större portion av det än vi klarar av.
Alltså egentligen är det så lätt och nära att det blir svårt för vi är så svåra. "Lurad" var då jag


Med känsla menar jag att jag nu vill och får känna mig bra. Tillräcklig iaf. Jag kan känna mig dålig på fel sätt och glömmer. Bör ju på massa skit.

Han är ju så stor i Nåd kärlek och Kraft. Vill "känna" att jag är ok för jag tappar det ibland och "känner" då att jag inte är ok.
Det kanske är meningen och bra att man får känna sig dålig på alla de sätt ibland.

Med dyr nåd tänkte jag nåt ungefär att man måste gå igenom massa jobbiga och smärtsamma saker kanske bara för att. Typ. Men vi vet vad vi behöver. Vi svarar på behandling

Nu kan man vara glad.
Vad var det som hände. Typ..
Jag vill nog inte veta 😂
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-09 kl. 22:31.
Citera
2023-05-09, 22:23
  #1076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det handlar inte om "gilla" eller "ogilla". Det handlar om förstånd eller oförstånd.

Ditt oförstånd avslöjar dig då du tror dig veta något som ingen människa vet. Skapelsen ÄR skapad. Hur du än vrider och vänder på steken. Finns en skapelse finns också en skapare.

Annars finns vi inte...

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är orsaken till att något finns till skillnad från inget som är skapad. Skaparen av den orsaken blir själv till genom den orsaken. Det som började med Big Bang slutar med skaparen av orsaken till Big Bang.

Det börjar inte med att någon, eller en grupp personer enligt dig, bara finns utan orsak i en annan dimension och att dessa sedan skapar allting löpande och dessutom gör det på ett bedrövligt sätt där de själva är så dolda så att typ allt går att förklara utan dem.
Även om jag inte kan få dig på andra tankar så kan jag i alla fall konstatera att min Gud är bättre än din Gud för han kan inte beskyllas för det onda i världen.

Min Gud är också till skillnad från din Gud mer fullkomlig eftersom han är sin egen orsak och beror inte på något annat än sig själv.
__________________
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-09 kl. 22:26.
Citera
2023-05-09, 23:09
  #1077
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Så du tror inte på God The Son?
Den som inte har sonen har inte Fadern. Vad säger du om det? Hur slingrar du dig runt det?
Slingra?
Det är du som tror på något som inte står i den ursprungliga Bibeln.
Det är ett påhitt som saknar stöd i Bibeln. Det är därför de kristna var tvugna att skriva egna religiösa texter, ett nytt testamente, för den kristna tron stämmer inte med orginalet.
Citera
2023-05-10, 00:14
  #1078
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Slingra?
Det är du som tror på något som inte står i den ursprungliga Bibeln.
Det är ett påhitt som saknar stöd i Bibeln. Det är därför de kristna var tvugna att skriva egna religiösa texter, ett nytt testamente, för den kristna tron stämmer inte med orginalet.
Ok. Jag tycker du tillför nåt bra
Tror jag förstår ganska bra "vart du kommer ifrån"
Man jag behöver båda.
Nya testamentet finns i det gamla va men det blir svårt?
Jag behöver Jesus,, som är kulmen i Bibeln. Hörnstenen.. Alfa och Omega.. Det räcker för mig. Jag har stora luckor i min kunskap men jag tror vi har det här. Vi kan det. Ge det till Jesus.. Jag lutar och litar på dig min Gud.
Alltså det finns av en anledning. Jesus Kristus levande Gud. Vi är vad vi är. Kärleken är störst.

Vad symboliserar davidsstjärnan?
Vad menas om man bara har den ena pyramiden tex?
Eller en fyrkant som muslimerna har?
Är du en fyrkant? En kommunist?
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-10 kl. 00:25.
Citera
2023-05-10, 03:21
  #1079
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ok. Jag tycker du tillför nåt bra
Tror jag förstår ganska bra "vart du kommer ifrån"
Man jag behöver båda.
Nya testamentet finns i det gamla va men det blir svårt?
Jag behöver Jesus,, som är kulmen i Bibeln. Hörnstenen.. Alfa och Omega.. Det räcker för mig. Jag har stora luckor i min kunskap men jag tror vi har det här. Vi kan det. Ge det till Jesus.. Jag lutar och litar på dig min Gud.
Alltså det finns av en anledning. Jesus Kristus levande Gud. Vi är vad vi är. Kärleken är störst.
Du skriver så som kristna tror. Jag lämnade den tron 2008, efter att jag under flera år tampats med att försöka få ihop de olika budskapen i gt och nt.

För mig är nt irrelevant, även om det finns några bra saker där med (men det är ju så med de flesta böcker, något klokt finns där).

Jesus sa en vettig sak, han lärde ut att man skall tillbe vår Himmelske Far! Gör du det så avgudadyrkar du inte, även om du behåller dina kristna missuppfattningar (missuppfattningar bryter inte nödvändigtvis mot buden).

Vår Himmelske Far är ande och närvarande överallt hela tiden i alla tider.
Gud är överallt, men för den som inte bryter buden och som ber kan en förunderlig gemenskap mellan Gud och människa uppstå:

Psalm 139:1-18
För körledaren. Av David, en psalm.
Herre, du rannsakar mig och känner mig.
Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör. Du kände mig alltigenom, min kropp var inte förborgad för dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt. Dina tankar, o Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald. Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen, når jag till slutet är jag ännu hos dig.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-10 kl. 03:26.
Citera
2023-05-10, 06:31
  #1080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vår Himmelske Far är ande och närvarande överallt hela tiden i alla tider.
Gud är överallt, men för den som inte bryter buden och som ber kan en förunderlig gemenskap mellan Gud och människa uppstå:

Psalm 139:1-18
För körledaren. Av David, en psalm.
Herre, du rannsakar mig och känner mig.
Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör. Du kände mig alltigenom, min kropp var inte förborgad för dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt. Dina tankar, o Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald. Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen, når jag till slutet är jag ännu hos dig.
Flätade han även samman Satan och demonerna? Flätade han samman den missbildade i det fördolda? Såg han dem innan han vävde samman dem? Skapade han även cancertumören i inälvan och har dess dagar uppskrivna? Såg han Covid 19 innan han skapade den?

Omsluter han flickan som lever instängd i en källare och våldtas med jämna mellanrum i åratal? Omsluter han våldtäktsmannen på alla sidor och vet vad han ska göra innan han har gjort det, visste han vad den mannen tänkte innan han rövade bort flickan? Omsluter han kinesen som flår hundar levande och visste vad den mannen skulle göra innan han vävde honom i moderlivet?
__________________
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-10 kl. 06:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in