2023-05-10, 07:23
  #1081
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du skriver så som kristna tror. Jag lämnade den tron 2008, efter att jag under flera år tampats med att försöka få ihop de olika budskapen i gt och nt.

För mig är nt irrelevant, även om det finns några bra saker där med (men det är ju så med de flesta böcker, något klokt finns där).

Jesus sa en vettig sak, han lärde ut att man skall tillbe vår Himmelske Far! Gör du det så avgudadyrkar du inte, även om du behåller dina kristna missuppfattningar (missuppfattningar bryter inte nödvändigtvis mot buden).

Vår Himmelske Far är ande och närvarande överallt hela tiden i alla tider.
Gud är överallt, men för den som inte bryter buden och som ber kan en förunderlig gemenskap mellan Gud och människa uppstå:

Psalm 139:1-18
För körledaren. Av David, en psalm.
Herre, du rannsakar mig och känner mig.
Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör. Du kände mig alltigenom, min kropp var inte förborgad för dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt. Dina tankar, o Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald. Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen, når jag till slutet är jag ännu hos dig.
Bra grejer. Tack..
Men vi måste ju vara lite världsliga och inte helt alien för de som ännu inte hittat Livet.
För kärleken går märkliga vägar. Vi kan behöva gå där..
För kärlekens skull.

Vi kan ta hjälp av det som Jesus visar. Det är ju ganska avgörande grejer. Korset och det här. Uppståndelsen för varje människa.
När vi får våra kronor. av tro! Visst man ska inte synda. Jag är inte stark nog att synda för den goda saken om det finns nåt sånt.

Jesus är viktig att hålla sig till och korset.
Från Jesaja
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-10 kl. 07:26.
Citera
2023-05-10, 07:38
  #1082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Vår Himmelske Far är ande och närvarande överallt hela tiden i alla tider.
Gud är överallt, men för den som inte bryter buden och som ber kan en förunderlig gemenskap mellan Gud och människa uppstå:


Problemet med din trosuppfattning är bara att eftersom du och alla vi andra, i synnerhet Israel som vi ju känner väl till då det finns beskrivet om och om och om igen i GT, enligt din trosuppfattning inte kommer få någon gemenskap med Gud då vi fortsätter synda och bryta mot buden om och om och om igen.

Därför behövs en frälsare. Gud själv är den frälsaren. Jesus är den frälsaren gestaltad. Även du behöver Honom.
Citera
2023-05-10, 08:57
  #1083
Medlem
Ballooonies avatar
Israelerna pratar om att det är viktigt att ha ett ok. Läste jag nånstans.

Att vara utan ok kan syftar på människor utan moral.

Vi har ju alla våra kors. Vi utgår från Jesus. Det är sanningen.
Citera
2023-05-10, 09:50
  #1084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Problemet med din trosuppfattning är bara att eftersom du och alla vi andra, i synnerhet Israel som vi ju känner väl till då det finns beskrivet om och om och om igen i GT, enligt din trosuppfattning inte kommer få någon gemenskap med Gud då vi fortsätter synda och bryta mot buden om och om och om igen.

Därför behövs en frälsare. Gud själv är den frälsaren. Jesus är den frälsaren gestaltad. Även du behöver Honom.
Så Johannes fabulerade när han sa att den som syndar inte känner Gud? Jesus fabulerade också tydligen när han sa att man ska hålla buden om man vill gå in i livet?

Men du har rätt i en sak, författarna, vilka de nu är (eftersom de inte kan litas på), har fabulerat ihop allting. Men när de i sina spridda skurar och gissningar om Gud väl har prickat rätt (vilket gäller att man ska hålla buden), så tror du dem inte.
Citera
2023-05-10, 10:38
  #1085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du skriver så som kristna tror. Jag lämnade den tron 2008, efter att jag under flera år tampats med att försöka få ihop de olika budskapen i gt och nt.

För mig är nt irrelevant, även om det finns några bra saker där med (men det är ju så med de flesta böcker, något klokt finns där).

Jesus sa en vettig sak, han lärde ut att man skall tillbe vår Himmelske Far! Gör du det så avgudadyrkar du inte, även om du behåller dina kristna missuppfattningar (missuppfattningar bryter inte nödvändigtvis mot buden).

Vår Himmelske Far är ande och närvarande överallt hela tiden i alla tider.
Gud är överallt, men för den som inte bryter buden och som ber kan en förunderlig gemenskap mellan Gud och människa uppstå:

Psalm 139:1-18
För körledaren. Av David, en psalm.
Herre, du rannsakar mig och känner mig.
Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör. Du kände mig alltigenom, min kropp var inte förborgad för dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt. Dina tankar, o Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald. Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen, når jag till slutet är jag ännu hos dig.

Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Problemet med din trosuppfattning är bara att eftersom du och alla vi andra, i synnerhet Israel som vi ju känner väl till då det finns beskrivet om och om och om igen i GT, enligt din trosuppfattning inte kommer få någon gemenskap med Gud då vi fortsätter synda och bryta mot buden om och om och om igen.

Därför behövs en frälsare. Gud själv är den frälsaren. Jesus är den frälsaren gestaltad. Även du behöver Honom.
Ni har båda i det stora hela fel fast rätt i en varsin detalj. Detaljer vilka för er, men inte för mig, står i motsats till varandra och ger upphov till eran ordväxling.

T har rätt i att Gud är en enda person och V har rätt i hans människoblivande (med reservationen att han inte redan varit här och gått).


Det ni har gemensamt är det värsta av allt och största anledningen att jag kliver i.

Det är att ni båda bekänner er till den tro som är grunden till världens alla anklagelser mot både Gud och mänskligheten.

Och den grunden är Bibelns lära om intelligent design och en Gud som varit närvarande med makt ända från början.

Ni faller för Bibelns falska och lena ord och har därför utvecklat immunitet mot sanningen så pass att ni inte känner igen den när ni hör den.

Det är Anklagarens lögner som ni tror på.
__________________
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-10 kl. 11:03.
Citera
2023-05-10, 11:11
  #1086
Medlem
Ballooonies avatar
Jag känner mig som en Marionett.
Jag är en äkta syndare. Varken mer eller mindre. Den ofrivilliga syndaren/synden..
Hjälp mig Gud. En gång för all..

Hur länge? När är det färdigt. Det vet inte jag. Finns ingen val man kan fly i.
Citera
2023-05-10, 11:19
  #1087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det handlar inte om "gilla" eller "ogilla". Det handlar om förstånd eller oförstånd.
För dig handlar det inte om förstånd eftersom du använder härskartekniker som ersättning för argument.

Citat:
Ditt oförstånd avslöjar dig då du tror dig veta något som ingen människa vet.
Om du inte gör likadant, varför säger du då emot mig?

Citat:
Skapelsen ÄR skapad. Hur du än vrider och vänder på steken. Finns en skapelse finns också en skapare.
Det som skiljer våra i uppfattningar om detta är vad som är skapat med avsikt och vad som uppkommit ur det skapade.
Citera
2023-05-10, 12:56
  #1088
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Problemet med din trosuppfattning är bara att eftersom du och alla vi andra, i synnerhet Israel som vi ju känner väl till då det finns beskrivet om och om och om igen i GT, enligt din trosuppfattning inte kommer få någon gemenskap med Gud då vi fortsätter synda och bryta mot buden om och om och om igen.

Därför behövs en frälsare. Gud själv är den frälsaren. Jesus är den frälsaren gestaltad. Även du behöver Honom.
Du måste skapa ett problem, annars faller din kristna tro, då finns inget behov av jesus.

Problemet med din uppfattning är att du inte tror att människor kan ångra sig och göra omvändelse, även fast gamla testamentet säger det ex i Jona bok.

Problemet är att du tror att Gud är inkompetent att klara av förlåta utan korset, tvärt emot gamla testamentet som säger att Gud kan förlåta.

Kristna brukar dessutom tro att synd=snäll och det är svårt att vara snäll alltid, fast gamla testamentet enbart kräver att man håller buden vilket för är enkelt.

Jag är inte snäll när jag kritiserar din uppfattning, men det bryter inte mot Guds bud att kritisera.

Judar som har fler bud, bud från textpassager i bibeln som börjar med "Säg till Israels folk" eller motsvarande formulering, men för icke judar är det enkelt att hålla Guds bud.

Det är enkelt att inte mörda, enkelt att inte stjäla, enkelt att inte avgudadyrka.
Förr hade jag problem med begär till min nästas hustru, men efter att ha arbetat med mig själv är det enkelt (för det är inte allt begär som är förbjudet).




Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är att ni båda bekänner er till den tro som är grunden till världens alla anklagelser mot både Gud och mänskligheten.

Och den grunden är Bibelns lära om intelligent design och en Gud som varit närvarande med makt ända från början.
Nej, kreativ design är en rörelse för evolutionsförnekare.

Jag håller öppet för alla möjligheter, Gud kan ha använt vilken metod Gud vill för att skapa världen, även evolution.
Bibeln säger att Gud på något sätt skapade världen, inte hur.
Citera
2023-05-10, 13:14
  #1089
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Flätade han även samman Satan och demonerna? Flätade han samman den missbildade i det fördolda? Såg han dem innan han vävde samman dem? Skapade han även cancertumören i inälvan och har dess dagar uppskrivna? Såg han Covid 19 innan han skapade den?

Omsluter han flickan som lever instängd i en källare och våldtas med jämna mellanrum i åratal? Omsluter han våldtäktsmannen på alla sidor och vet vad han ska göra innan han har gjort det, visste han vad den mannen tänkte innan han rövade bort flickan? Omsluter han kinesen som flår hundar levande och visste vad den mannen skulle göra innan han vävde honom i moderlivet?
Ja, Gud är överallt. Gud skapade satan för att tjäna Gud genom att pröva människorna (se början av Jobs bok).

Människor har fritt val att synda eller ej. Våldtäcktsmannen syndar på fruktansvärda sätt.
Gud är där och ser och ger lämpligt straff, om inte i denna värld så i evigheten.
Många människor motiveras inte att göra rätt för att de hört att de får en belöning/straff i evigheten, så det behövs rättsväsende IRL, och det finns exempel på det i Bibeln.
Bibelns bronsålders system funkar inte idag, vi behöver ett sekulärt rättssystem för att stävja brott och minska lidande.

Att flå djur levande är oxå synd, för efter Noas flod står att människor som dödar djur ska tömma dem på blod (blodtrycksfall=medvetslös).
Det var världshistoriens första djurrättslagstiftning, ca 3000 år gammal.

Men Gud är närvarande överallt hela tiden och ser våra framgångar och synder.
Citera
2023-05-10, 14:07
  #1090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, Gud är överallt. Gud skapade satan för att tjäna Gud genom att pröva människorna (se början av Jobs bok).
Jag vet vad Jobs bok säger.

Citat:
Människor har fritt val att synda eller ej. Våldtäcktsmannen syndar på fruktansvärda sätt.
Gud är där och ser och ger lämpligt straff, om inte i denna värld så i evigheten.
Många människor motiveras inte att göra rätt för att de hört att de får en belöning/straff i evigheten, så det behövs rättsväsende IRL, och det finns exempel på det i Bibeln.
Bibelns bronsålders system funkar inte idag, vi behöver ett sekulärt rättssystem för att stävja brott och minska lidande.

Att flå djur levande är oxå synd, för efter Noas flod står att människor som dödar djur ska tömma dem på blod (blodtrycksfall=medvetslös).
Det var världshistoriens första djurrättslagstiftning, ca 3000 år gammal.

Men Gud är närvarande överallt hela tiden och ser våra framgångar och synder.
Han kan fläta samman i moderlivet våldtäktsmannen och den som flår hundar levande men han kan inte öppna munnen och säga "STOPP"? Både offer och förövare kommer kunna resa rättmätiga invändningar mot att bli dömda av denne "Gud".

Men saken är den att det inte är sant. Det är inte sant att Gud ser och kan göra något, men inget gör, inte heller att han med avsikt skapat både de onda och den onde.


Därför är alltihop en avskyvärd och falsk tillvitelse mot Gud.

Även att två människors felande skulle vara orsaken till att Gud infört död och förgängelse över många generationer av både djur och människor. Vilket, förutom att skylla på mänskligheten från vilken Gud själv kommer, OCKSÅ är en förtäckt beskyllning mot Gud själv och mot hans karaktär.


Ursprunget till de där lärorna kan därför kallas satanisk minst sagt.
Citera
2023-05-10, 14:58
  #1091
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag vet vad Jobs bok säger.

Han kan fläta samman i moderlivet våldtäktsmannen och den som flår hundar levande men han kan inte öppna munnen och säga "STOPP"? Både offer och förövare kommer kunna resa rättmätiga invändningar mot att bli dömda av denne "Gud".
Vi människor skapar den värld vi lever i med våra handlingar, med våra fria val, genom att välja om vi vill göra gott eller synda.

Vi är ansvariga för våra egna handlingar och kan inte kräva att Gud ska komma och ställa allt till rätta som en superhjälte när människor gör ont/syndar.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-10 kl. 15:05.
Citera
2023-05-10, 15:49
  #1092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vi människor skapar den värld vi lever i med våra handlingar, med våra fria val, genom att välja om vi vill göra gott eller synda.

Vi är ansvariga för våra egna handlingar och kan inte kräva att Gud ska komma och ställa allt till rätta som en superhjälte när människor gör ont/syndar.
Vi människor är vanligtvis bättre än denne "Gud" och skulle därför inte ens klara av att se på och vara tysta om vi ser någon våldta någon eller grovt misshandla ett djur. Gjorde vi det skulle vi med rätta fördömas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in