Citat:
Bra grejer. Tack..Du skriver så som kristna tror. Jag lämnade den tron 2008, efter att jag under flera år tampats med att försöka få ihop de olika budskapen i gt och nt.
För mig är nt irrelevant, även om det finns några bra saker där med (men det är ju så med de flesta böcker, något klokt finns där).
Jesus sa en vettig sak, han lärde ut att man skall tillbe vår Himmelske Far! Gör du det så avgudadyrkar du inte, även om du behåller dina kristna missuppfattningar (missuppfattningar bryter inte nödvändigtvis mot buden).
Vår Himmelske Far är ande och närvarande överallt hela tiden i alla tider.
Gud är överallt, men för den som inte bryter buden och som ber kan en förunderlig gemenskap mellan Gud och människa uppstå:
Psalm 139:1-18
För körledaren. Av David, en psalm.
Herre, du rannsakar mig och känner mig.
Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör. Du kände mig alltigenom, min kropp var inte förborgad för dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt. Dina tankar, o Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald. Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen, når jag till slutet är jag ännu hos dig.
För mig är nt irrelevant, även om det finns några bra saker där med (men det är ju så med de flesta böcker, något klokt finns där).
Jesus sa en vettig sak, han lärde ut att man skall tillbe vår Himmelske Far! Gör du det så avgudadyrkar du inte, även om du behåller dina kristna missuppfattningar (missuppfattningar bryter inte nödvändigtvis mot buden).
Vår Himmelske Far är ande och närvarande överallt hela tiden i alla tider.
Gud är överallt, men för den som inte bryter buden och som ber kan en förunderlig gemenskap mellan Gud och människa uppstå:
Psalm 139:1-18
För körledaren. Av David, en psalm.
Herre, du rannsakar mig och känner mig.
Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör. Du kände mig alltigenom, min kropp var inte förborgad för dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt. Dina tankar, o Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald. Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen, når jag till slutet är jag ännu hos dig.
Men vi måste ju vara lite världsliga och inte helt alien för de som ännu inte hittat Livet.
För kärleken går märkliga vägar. Vi kan behöva gå där..
För kärlekens skull.
Vi kan ta hjälp av det som Jesus visar. Det är ju ganska avgörande grejer. Korset och det här. Uppståndelsen för varje människa.
När vi får våra kronor. av tro! Visst man ska inte synda. Jag är inte stark nog att synda för den goda saken om det finns nåt sånt.
Jesus är viktig att hålla sig till och korset.
Från Jesaja
Hans yttre (hans utseende) var så vanställt att han inte längre såg ut som en man,
hans gestalt var olik en människas (Adams barn).
15Han ska bestänka (försona, rituellt rena, väcka förundran hos) många hednafolk;
kungar ska bli chockade (förstummade) över honom,
för de ska se något som aldrig berättats för dem,
och de ska förstå något de inte hört talas om.
[Jesu korsfästelse, död och uppståndelse väcker förundran, versen citeras i Rom 15:21.]
hans gestalt var olik en människas (Adams barn).
15Han ska bestänka (försona, rituellt rena, väcka förundran hos) många hednafolk;
kungar ska bli chockade (förstummade) över honom,
för de ska se något som aldrig berättats för dem,
och de ska förstå något de inte hört talas om.
[Jesu korsfästelse, död och uppståndelse väcker förundran, versen citeras i Rom 15:21.]
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-10 kl. 07:26.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-10 kl. 07:26.