2023-05-09, 22:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Ja och den där polymiseringen har jag således klarat mig alldeles utmärkt utan i 20 år. Jag upplever inte att det fastnar mer i den pannan än i mina andra pannor.

Jag antar att du använder väldigt mycket fett när du steker då.
Citera
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Beror väl på vad man lagar i den. Steker man t.ex. bacon, kött, fågel, fisk, ägg, etc. så är det bara animaliskt fett. Räcker torka ur ordentligt med hushållspapper.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Läser ofta att det är jätte super-duper viktigt att ta hand om gjutjärnspannor på rätt sätt.

Annars blir dom förstörda!!!

Fråga 1: Vad exakt är det som gör att en stekpanna i gjutjärn blir förstörd om man inte tar hand om den på rätt sätt?

Jag är första och enda ägare till min Skeppshult, den var en gåva när jag flyttade hemifrån vid 18års ålder. Jag är runt 40 i dag och uppskattar att den använts ca 2000 gånger och alltid fått samma behanling efteråt.

Först fylld med vatten och så har den stått i en halvtimme eller en vecka, beroende på när lusten att diska infunnit sig. Sen ett rejält sprut med Yes diskmedel och bearbetning med diskborste. Urspolning med vatten och vänd upp och ner för torkning på diskbänken.

Enligt många helt fel sätt att ta hand om en gjutjärnspanna.

Den är inte rostig, den leder värme hur bra och jämnt och fint som helst, inget bränner fast anmärkningsvärt mycket och det är inget i övrigt som inte fungerar.

Med tanke på antalet stekpannor som använts hos andra bör jag rimligen ha använt någon som fått exemplarisk omvårdnad och "tagits om hand på rätt sätt". Finns ingen skillnad min fungerar lika bra som alla andra.

Fråga 2: Hur ska detta "förstörda" visa sig och vad ska det resultera i?

Jag vill gärna ha svar på ovanstående. Men låt er inte begränsa er av mina frågor. För min del är diskussionen fri så länge den knyter an till topic och omvårdnad av gjutjärns pannor.

Tjenis.

Ja dom säger det är fel.
Men jag kör oftast mina gjutjärnspannor i diskmaskinen , ja det har funkat bra i 40 år för mig.
Så om det är fel, vet jag inte.

Jag gillar att laga mat. Och är ganska noga när jag är i köket. Men en massa onödigt "mecker" är jag inte road av. Så in med all disk i maskinen, ja även gjutjärns pannorna och även gjutgärnsgrytorna sant annat är av gjutjärn.
När jag känner för det så oljar jag in dem med matolja och inget mer "meck"

Detta har funkat för mig, även om det är fel.😃😎
Citera
Medlem
immenhusens avatar
Du är nog ganska så ensam om att tro att själva pannan i sig blir förstörd. Det är snarare beläggningen, vilken du med nit och redlighet under lång tid har arbetat fram, som försvinner i ett stycke i samband med en grovrengöring av YES.

/AI
Citera
2023-05-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag antar att du använder väldigt mycket fett när du steker då.
Jag använder väl ungefär så mycket som det behövs. Mindre nu på senare tid, då smör nuförtiden kostar mer än guld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Testa stålplåtpannor. De är lika bra som gjutjärn men blir varma på typ 5 sekunder o väger knappt något

Jag sätter mig på tvären och tokvägrar, sådana nymodigheter kommer icke in över tröskeln i min lägenhet...och därmed basta !!!

Redigerar : Det visade sig att jag inte bestämmer i köket, en sådan kommer inhandlas redan imorgon fick jag reda på nu !
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Skitsnack

Jo. Du behöver dock inte en 100% polymerisering om du använder normala mängder fett med de flesta maträtter. Däremot kan det bli problem med mat med högt stärkelseinnehåll.
Citera
2023-05-09, 22:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Tror inte du får en polymerisering om du inte har värme från ovansidan.
Jo, det får du. Det behövs bara att stekpannan är varm. Ryker som fan, En del säger man ska ha den upp och ned i ugnen också, men jag är skeptisk.
Citera
2023-05-09, 22:09
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Mitt underhåll under +20 år består av Yes diskmedel och avspolning med vatten och inget annat.

Den fungerar hur bra som helst och är inte rostig. Är det alltså rätt "underhåll"?

Kan du steka ägg utan att det fastnar i pannan?
Järneti pannan pajar ju inte av lite YES men förmågan att steka ägg försämras
Citera
2023-05-09, 22:11
Medlem
Citat:
Jo. Du behöver dock inte en 100% polymerisering om du använder normala mängder fett med de flesta maträtter. Däremot kan det bli problem med mat med högt stärkelseinnehåll.

Inget jag märkt. Är detta på ett ”teoretiskt stadium i ett diagram” man ser någon skillnad, har kört med vanligt bordsmargarin
Citera
2023-05-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Kan du steka ägg utan att det fastnar i pannan?
Järneti pannan pajar ju inte av lite YES men förmågan att steka ägg försämras

Funkar med ägg.
Fan ta o testa om ni inte tror det
Citera
2023-05-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag sätter mig på tvären och tokvägrar, sådana nymodigheter kommer icke in över tröskeln i min lägenhet...och därmed basta !!!

Redigerar : Det visade sig att jag inte bestämmer i köket, en sådan kommer inhandlas redan imorgon fick jag reda på nu !

De är bra, sjukt bra, jag gillar gjutjärn men det är så tungt o jag tänker att dagen kommer när jag pajar hällen med den
Citera
2023-05-09, 22:13
Medlem
Du kanske lurats på något annat än gjutjärn. Min stekpanna tappade slutligen i stora flagor. Nu har jag nya och gick på en kvart att få grytan att rosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in