Citat:
Ursprungligen postat av
Lagunitas1
Beror väl på vad man lagar i den. Steker man t.ex. bacon, kött, fågel, fisk, ägg, etc. så är det bara animaliskt fett. Räcker torka ur ordentligt med hushållspapper.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Läser ofta att det är jätte super-duper viktigt att ta hand om gjutjärnspannor på rätt sätt.
Annars blir dom förstörda!!!
Fråga 1: Vad exakt är det som gör att en stekpanna i gjutjärn blir förstörd om man inte tar hand om den på rätt sätt?
Jag är första och enda ägare till min Skeppshult, den var en gåva när jag flyttade hemifrån vid 18års ålder. Jag är runt 40 i dag och uppskattar att den använts ca 2000 gånger och alltid fått samma behanling efteråt.
Först fylld med vatten och så har den stått i en halvtimme eller en vecka, beroende på när lusten att diska infunnit sig. Sen ett rejält sprut med Yes diskmedel och bearbetning med diskborste. Urspolning med vatten och vänd upp och ner för torkning på diskbänken.
Enligt många helt fel sätt att ta hand om en gjutjärnspanna.
Den är inte rostig, den leder värme hur bra och jämnt och fint som helst, inget bränner fast anmärkningsvärt mycket och det är inget i övrigt som inte fungerar.
Med tanke på antalet stekpannor som använts hos andra bör jag rimligen ha använt någon som fått exemplarisk omvårdnad och "tagits om hand på rätt sätt". Finns ingen skillnad min fungerar lika bra som alla andra.
Fråga 2: Hur ska detta "förstörda" visa sig och vad ska det resultera i?
Jag vill gärna ha svar på ovanstående. Men låt er inte begränsa er av mina frågor. För min del är diskussionen fri så länge den knyter an till topic och omvårdnad av gjutjärns pannor.
Tjenis.
Ja dom säger det är fel.
Men jag kör oftast mina gjutjärnspannor i diskmaskinen , ja det har funkat bra i 40 år för mig.
Så om det är fel, vet jag inte.
Jag gillar att laga mat. Och är ganska noga när jag är i köket. Men en massa onödigt "mecker" är jag inte road av. Så in med all disk i maskinen, ja även gjutjärns pannorna och även gjutgärnsgrytorna sant annat är av gjutjärn.
När jag känner för det så oljar jag in dem med matolja och inget mer "meck"
Detta har funkat för mig, även om det är fel.😃😎