Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Ja även Js ex F gjorde ju det under tiden de var tillsammans. Han sa i förhör att han var 'blint kär' Kvinnor som lever i relationer med våld försvarar ju ibland partnern med att han egentligen är snäll, men han slår när han dricker te x.
Ja, jag ser samma.
Jag tror också att det finns liknande mönster i hur bindningen uppstår (massor av komplimanger, känner sig så sedd som aldrig tidigare, ville veta allt om mig), sedan börjar det komma kommentarer, kanske visst missnöje med något man gjort, och så förstår man ju att det var ju dumt gjort och så blir allt bra igen, kanske t o m lite bättre tills nästa gräns har förflyttats.
Johannas kille var absolut psykiskt misshandlad och hade fått den där ”traumatiska bindningen”, som gör att man inte lämnar trots att det är så dåligt.
Han är typexemplet på att man också kan tro att man ör kör, fast man blir misshandlad. Det är väl också typiskt att man mår bättre sedan relationen tar slut.
Jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad på den relation som Maja och Johanna har haft.
Jag ser att det är psykisk misshandel att försöka få en person som Maja att gå sina egna destruktiva ärenden såsom att tala med Tove när Johanna har fått för sig att hon inte blivit respektfullt behandlad.
Det är psykisk misshandel att försöka få Maja vara med på mordbränningen mm.
Jag tycker nästan att det borde vara straffbart, men det är förstås svåra gränsdragningar vad gäller hur man ska de på frivillighet/indoktrinering/ hjärntvätt. Går inte.
Maja kan inte jämställas med normalfungeesnde vuxna.
Hon har absolut varit under inflytande av en personlighetsstörd människa och den påverkan Johanna har haft på Maja kan inte jämföras med den som man har i normalt jämbördiga och ömsesidiga relationer.
Här finns varken jämbördighet eller ömsesidighet. Det är inte en relation i egentlig mening, utan Johanna har en ägodel, något som hon använder till sin tjänst. En förlängning av henne själv.