• 1
  • 2
2023-05-09, 05:38
Medlem
https://www.mathem.se/recept/svensk-chili-con-carne

Noterar att receptet på svensk chili con carne saknar chili? Varför är det så?
Citera
2023-05-09, 05:41
Medlem
AngieDs avatar
Vadå, de kallar ju köttbullar utan kött för köttbullar också så inget nytt i sig. Rätten heter ju så, vore konstigt om man byter namn.
Citera
2023-05-09, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigman85

Läs:

"En försvenskad chili con carne som våra barn glatt mumsar i sig!"
Citera
2023-05-09, 06:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Det står i inledningen att det är "en försvenskad chili con carne som våra barn glatt mumsar i sig". Troligtvis känner dessa barn avsmak för chili (för starkt?).
Citera
2023-05-09, 06:05
Bannlyst
Citat:

Barn i Sverige äter inte chili. Sen kan du dra det där hur långt som helst men köttfärs? Vem har köttfärs i chili?
Citera
2023-05-09, 07:07
Medlem
immenhusens avatar
Håller med om att receptet i grunden är en ”svensk” chili con carne, men nog skall det även vara chili i receptet. Annars är ju namnet helt missvisande samtidigt som konceptet helt faller.

/AI
Citera
2023-05-09, 07:12
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Läs:

Då torde köttfärsgryta med bönor eller motsvarande vara ett bättre namnval. Det blir ju skevt att i namnet ha med en huvudingrediens som har uteslutits helt (och som är en del av konceptet).

/AI
Citera
2023-05-09, 07:42
Medlem
Dofternas avatar
I Sverige har vi vanligtvis inte heller nån stroganoff i korvstroganoff. Jag har iaf aldrig stött på det?
Citera
2023-05-09, 07:43
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Håller med om att receptet i grunden är en ”svensk” chili con carne, men nog skall det även vara chili i receptet. Annars är ju namnet helt missvisande samtidigt som konceptet helt faller.

/AI

Jag håller egentligen med, det är lite poänglöst att kalla det för en "chilli".
Sen noterar jag visserligen att receptet innehåller paprika, vilket är rätt nära besläktat till chilifrukter och har liknande smak. Man skulle förstås kunna säga att det är en "Paprika con carne".
Men eftersom det är ett recept riktat till barn kanske man kan komma undan ändå med att inte byta namn på den, sen kan man öka styrkan mer och mer när de växer upp och behålla samma namn på rätten för att inte skapa förvirring hos skitungarna.
Citera
2023-05-09, 07:45
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Läs:

Precis. Detta är en korv stroganoff med andra ingredienser. Den är avsedd för barn (i alla åldrar). Människor som tycker om vanilj och köper naturell yoghurt.

Alltså gemene man.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
I Sverige har vi vanligtvis inte heller nån stroganoff i korvstroganoff. Jag har iaf aldrig stött på det?
Fast det är olika. Jag brukar mala i en halv stroganoff i min. Jag tycker att det ger en pikant smak.
Citera
2023-05-09, 07:47
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Jag håller egentligen med, det är lite poänglöst att kalla det för en "chilli".
Sen noterar jag visserligen att receptet innehåller paprika, vilket är rätt nära besläktat till chilifrukter och har liknande smak. Man skulle förstås kunna säga att det är en "Paprika con carne".
Men eftersom det är ett recept riktat till barn kanske man kan komma undan ändå med att inte byta namn på den, sen kan man öka styrkan mer och mer när de växer upp och behålla samma namn på rätten för att inte skapa förvirring hos skitungarna.

Håller med. Sedan förstår jag inte varför folk envisas med att anta vad barn äter respektive inte äter. De äter i stora drag precis det som du äter, och du gör dem bara en björntjänst genom att i tidig ålder intala dem vad de skall tycka är gott eller ej. Det är dock en annan diskussion.

/AI
Citera
2023-05-09, 07:58
Medlem
Jag håller inte med om att det skulle vara en anrättning anpassad för barn.
Väldigt ovanligt att även vuxna svenskar äter rätter med chili, och sen kan man såklart laga rätter med chili som inte blir starka. Har blivit bjuden på tacos många gånger i mitt liv och chili har aldrig använts varken som ingrediens eller tillbehör. Uppenbarligen finns det i vår kultur ett motstånd mot chili.

Ex kan man skära upp chilin och skölja insidan i hett vatten, då försvinner nästan all styrka men mycket av smaken stannar kvar.

Man kan också ha en mycket liten del chili i för att späda ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in