Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag tror överfallet kom överraskande fort för T när hon stod i hallsen och skulle gå hem. Jag tror att J fällde henne men utan provokation från T eller något strypförsök från T s sida. Hon tog emot med sina armbågar och dämpade fallet, och i samband med fällningen tror jag J flög på henne och började strypningen omgående. Jag tror även M var införstådd i vad J planerade att göra och stod redo. Dom mindre dunsarna som grannen hörde precis efter den höga dunsen tror jag var M som tog sig in badrummet och greppar tag i T s händer.
Jag tror även J var full av hat i stunden och tryckte ner huvudet i golvet med ena handen. Det sista hårda greppet som skadade muskulaturen runt ena halskotan tror jag kom i slutskedet när grannen ringde på.
Vi tror ungefär lika, utom den del där du tror att Maja var införstådd.
Och när man tänker på hur våldsamt och beslutsamt det verkar ha gått till, har jag riktigt svårt att ta in det.
Även om jag ser hur vrickad Johanna verkar när jag läser förhör med henne, har jag svårt att fatta hur man kan göra så mot någon människa.
Det måste krävas ett hat från ett avgrundsdjup som ör svårt att ta in.
Men här har vi inte att göra med ett offer som har gjort något särskilt alls. Bara varit lite normal störig som man kan vara när man kan bli irriterad på varandra.
Jag till skillnad mot många andra tror ABSOLUT att Johanna skulle döda på egen hand. Helt utan någon annan.
Det hade hänt förr eller senare.
Det här är ju inget som är en exeptionell situation för Johanna utan dessa mordiska tankar har ju omfattat även andra.
Jag vet att du menar att det är bara Maja som säger det.
Även om det inte är bevisat, tror du inte att branden hos H*ampus har med Johanna att göra?
Och det var flera av kompisarna ( tre- fyra?) dom var med när Johanna sa att hon ville skicka in en molotovcocktails till Tove.
Det tror du väl ändå på?
Sedan har vi Majas berättelser om mordtsnkar runt J*uli, killen på balkongen och Majas bror. De är ju inte bekräftade, men jag ser det som mycket troligt med Johannas tidigare historik. Jag ser inte samma mönster hos Maja runt hennes lögner, tvärtom synes hennes lögner vara andefattiga på de vilda fantasier som Johanna lyckas uppbringa.
Om Maja nu ljuger, dvs vet mer eller är skyldig på något plan, saknas det ju t om logik. Hon säger ju inte ens att hon inte var i (mord) badrummet och hon hittar ju inte ens på att Johanna mordhotar henne.
Där saknas det lite kraft i lögnerna, kan man minst säga.
Om det nu är lögner.