Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Dom exakta minuterna kommer inte ha någon betydelse för hur hovrätten dömer, om hon går på toaletten 02.43 så har hon både sett kroppen utan att reagera och varit tillräckligt lättväckt för att inte sova sig igenom mordet. Övrig bevisning är vattentät.
Om tingsrätten inte kan fastställa när MH (rådmannen bekräftade att det inte var ”klarlagt” i intervjun där med Studio Ett) går in i badrummet hur kan de vara så säkra på att JJ inte använder en minut för att dra Tove runt hörnet till garderoben?
Som jag tolkar det så vet inte tingsrätten hur ”springet” ut eller in i badrummet sett ut i lägenheten innan eller efter mordet?
Tingsrätten menar dock att det är så att de steg som tas 02:43 är när MH ska gå och mörda Tove.
Så de vet att MH är därinne baserat på bevis som de värderar väldigt högt som framgår av domen.
Man är ju jäkligt kluven till dels hur detta gått till och dels hur de värderat bevisen.
Jag har kört en tömningsfil från samma modell av iPhone som MH har för att komplettera det jag visade igår. Jämfört med det programmet jag visade skärmbilder på igår så är det här programmet mer nedbantat men ändå kraftfullt för att få ut användardata.
Skärminspelningsfilen håller bara på att konverteras till ett format som kan spelas upp för alla så ska jag lägga ut det på Gofile sen.
Med den 10 minuters skärmvideon vill jag visa hur ”lätt och smidigt” det är att läsa av en iPhones tömningsfil även med ett gratisprogram man kan ladda ner på nätet.
Imorgon kan jag göra en likadan demovideo av det andra programmet så får man en bild av hur snabbt det går att läsa av en iphone efter användardata.
Inbillar mig fortfarande att grannens mobil kan vara nyckeln till att förstå sig på tidslinjen. Och samarbetsvillig har han ju varit med utredningen hittills.
Vidare så framgår av häktnings PM akt 55 från november följande från polisens operative analytiker:
”Slutsats
Att Majas telefon helt och hållet saknar aktivitet eller användning (inklusive rörelse) mellan kl. 03:00 – 05:22 kan tolkas enligt två olika möjliga scenarion.
Telefonen har lagts åt sidan och därefter inte använts eller flyttats på för att användaren exempelvis somnat.
Telefonen har lagts åt sidan och därefter inte använts för att användaren befunnit sig på annan plats än telefonen.”
Men av akt 55 häktnings PM i protokollet så framgår inte användaraktivitet (förutom stegen 02:19 och 02:43) i detalj heller.
Och inte av nåt annat protokoll heller mellan det att de kommer hem från Nöjet och tills messandet 03:00.
Så polisens egen analytiker tolkar alltså brist på användardata som att användaren antingen sover eller har lagt ifrån sig mobilen.
Som jag tolkar det så menar han att antingen sover MH eller så ligger den still av andra skäl. Det är alltså utredningens egen analytiker som bedömer att MH faktiskt kanske sover här som alternativ.