2023-05-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
I det länkade klippet säger de ju dock att de inte tömt mobilen, bara fått se den, och att det inte finns några steg alls registrerade när grannen gick upp för att ringa på (han hade alltså inte med sig telefonen, oavsett när han gick upp och ringde på)

Men att en tömning skulle kunna visa vilken tid han la ifrån sig mobilen.

Eller finns det några andra källor på det du skrev? Väldigt intressant isf såklart! Men klippet verkar inte säga det?

De pratar om när de åkte till McDonalds, domstolen satte 02.40 som som mordet skedde och då blir det ett fåtal minuter mellan mord och färd till McDonalds (för han pratade ju i trappan med Johanna lite också) och då faller också att Majas stegräknare kl 02.43, hon kunde ha gått på toa bara, för 2 minuter senare åkte J till McDonalds.

Det verkar som grannen angav fel uppgifter och då kan det inte varit mordet som gjorde att Majas stegräknare (nästan 50 steg) indikerade, det kan ha varit endast ett toabesök.
Citera
2023-05-08, 22:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu är vi där igen, där du häver ur dig felaktigheter och påstår saker som inte stämmer. Du gör felaktiga tolkningar av det jag skriver. Och det troligen medvetet för du vill bara tjafsa istället för att driva diskussionen framåt. Jag kommer inte upprepa mig en tredje gång när du ändå inte vill förstå. Istället för att skriva massa felaktigheter så kan du lägga den tiden på att hitta ett strypmord där en kvinna strypt en annan medveten kvinna utan att fått några avvärjningsskador.

Det är inte min uppgift att bekräfta dina fantasier, det är din uppgift. När du har gått igenom världens alla strypmord och sammanställt dem, då kan du komma tillbaka så får vi se vad resultatet blev. Till dess kan sluta posta dylika lögnaktiga påståenden.

Det är bara de allra värsta trollen som kör med stuket att sprida påhitt hej vilt och hävda att allt de säger är sant tills någon annan har bevisat motsatsen. Trist att se att du sälllat dig till den gruppen.

Om Tove var duktigt berusad och fått ett slag i bakhuvudet som påverkade hennes medvetande, vilket inte alls är något konstigt, särskilt inte för en kort stund så kan Tove ha varit en mycket enkel match för en fem viktklasser större Johanna.

Som någon påpekade tidigare i tråden så kan det mycket väl vara så att Johanna attackerade Tove när Tove just varit på toaletten, och höll på att ta på sig byxorna. Detta då Toves byxor var uppknäppta när de fann hennes kropp i skogen. Då var Tove helt oförberedd och såg kanske inte ens attacken med ett kraftig slag mot hennes huvud komma.

Så kan det ha varit, och det spelar ingen roll vad du tror om vilka andra strypmord som helst i världen. Det kan ändå gått till på det viset, och det är inget särskilt eller osannolikt med det.

Johanna ville döda Tove, och hade planerat att göra det. Hon visste nog helt säkert precis hur hon skulle gå till väga. Hon hade redan googlat på hur man dödar någon diskret.
Citera
2023-05-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men varför skriker inte Tove då?
Maja kom ju inte in i mstchen direkt enligt Johanna och inte kan väl Johanna fått händerna på halsen på sekunden?

Min tro är att Tove har blivit nedslagen helt oförberett, hon slog huvudet och därmed har Johanna snabbt kunnat gränsla henne och sedan ta stryptag.

Jag tror överfallet kom överraskande fort för T när hon stod i hallsen och skulle gå hem. Jag tror att J fällde henne men utan provokation från T eller något strypförsök från T s sida. Hon tog emot med sina armbågar och dämpade fallet, och i samband med fällningen tror jag J flög på henne och började strypningen omgående. Jag tror även M var införstådd i vad J planerade att göra och stod redo. Dom mindre dunsarna som grannen hörde precis efter den höga dunsen tror jag var M som tog sig in badrummet och greppar tag i T s händer.

Jag tror även J var full av hat i stunden och tryckte ner huvudet i golvet med ena handen. Det sista hårda greppet som skadade muskulaturen runt ena halskotan tror jag kom i slutskedet när grannen ringde på.
Citera
2023-05-08, 22:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En fråga som behöver ställas menar jag är:

*Varför fortsätter MH med en dåres envishet hävda att hon befinner sig vaken i badrummet under den tid J är till Donken, när hon vet att T:s kropp ligger där? Hon kunde placerat sig var som helst i lägenheten men inte just där.*

Det enkla logiska svaret är givetvis att kroppen ligger inte där.

Ja visst, så är det med största sannolikhet.

Det vore en extremt märklig lögn att hitta på att hon sitter på muggen och väntar, om kroppen låg där också.

Om Maja var med vid mordet, och om kroppen låg kvar på toaletten, och om Maja ljuger om detta för att skydda sig själv, då hade hon placerat sig själv precis var som helst i lägenheten utom på toaletten. Då hade hon t.ex. sagt att när Johanna väckte henne så gick hon ut i köket och satte sig i väntan på att Johanna skulle komma tillbaka med burgaren.
Citera
2023-05-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
De pratar om när de åkte till McDonalds, domstolen satte 02.40 som som mordet skedde och då blir det ett fåtal minuter mellan mord och färd till McDonalds (för han pratade ju i trappan med Johanna lite också) och då faller också att Majas stegräknare kl 02.43, hon kunde ha gått på toa bara, för 2 minuter senare åkte J till McDonalds.

Det verkar som grannen angav fel uppgifter och då kan det inte varit mordet som gjorde att Majas stegräknare (nästan 50 steg) indikerade, det kan ha varit endast ett toabesök.

Dom exakta minuterna kommer inte ha någon betydelse för hur hovrätten dömer, om hon går på toaletten 02.43 så har hon både sett kroppen utan att reagera och varit tillräckligt lättväckt för att inte sova sig igenom mordet. Övrig bevisning är vattentät.
Citera
2023-05-08, 22:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag fattar inte. Hur kan det vara ”bevisat” att MH höll i Toves händer? För att en narcissistisk mördare som försöker göra allt för att ta så lite eget ansvar som möjligt sagt det, bland massa andra lögner? Och att appen var igång visar att hon kanske varit uppe, men det bevisar verkligen inte mord.

Nej appen visar i praktiken motsatsen och att J:s vittnesmål anses kunna ”tillmätas viss betydelse” är sammantaget inte mycket att hänga i granen.
Citera
2023-05-08, 22:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Den 18-åriga kvinna som dömts till livstidsfängelse för mordet på Tove i Vetlanda överklagar nu domen.

Ett av skälen är att tingsrätten har slagit fast en felaktig tidpunkt för mordet, enligt hennes försvarare Peter G*illberg.”

Sveriges Radio:

https://sverigesradio.se/artikel/reportern-om-18-aringens-overklagan-darfor-vill-advokaten-att-hon-frias

https://sverigesradio.se/artikel/18-aringen-overklagar-livstidsdomen-efter-toves-dod

Man förstår att åklagaren inte supergärna vill supergärna vill kolla i grannens telefon?

Samtidigt skulle en fönyad titt i MH:s mobiltömning kunna visa mer aktivitet än den som gick att få ut för ett halvår sedan (bl.a pga uppdateringar i polisens programvara) och därmed knyta henne starkare till händelserna.

Knepigt läge.

Nu har jag inte fått tid att läsa in mig sedan jag hörde på radio i bilen att även Maja överklagat. Läste nyss att han inte kommer kalla nya vittnen och att Majas inspelade förhör är det som gäller.

Verkar som att han lutar sig på det som redan finns?
Får se om jag hittar och kan läsa överklagan.
Citera
2023-05-08, 22:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ville bara inflika att de övernaturliga krafterna du pratar om var enkel teknik :P
Det var någon (kommer ej ihåg vem) som berättade för Ida att någon appkarta (snap?) visade Majas (eller Johannas) positionera där på Illharjen så de åkte dit och låtsades att det var för att besöka veterinären där (som en av dem jobbade på)

Oj!!
Jag läste tyckte jag att de letade efter Tove.
Men då blir man nästan kall, eftersom de då misstänkte tjejerna???
Citera
2023-05-08, 22:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här redogör Domaren i Eksjö tingsrätt Erik Handmark för domskälen till varför MH skall dömas till livstids fängelse. (filmen)

1. Det är bevisat att MH har hållit T:s händer under strypningen.
2. Det är bevisat via MH:s hälsoapp att MH var aktiv just när mordet begicks ca 02:43

För punkt 1 menar Domaren att J vittnesmål kan ”tillmätas viss betydelse”.
För punkt 2 ”vet” vi att att den tidpunkt TR kommit fram till inte håller och således saknar stöd från MH:s hälsoapp.

Skyldig bortom rimligt tvivel? Ja man häpnar …
Filmen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQqlEP/overklagar-domen-i-tove-fallet

Ja visst, det är som jag sagt tidigare en ren rättsskandal, av stora mått.

Tiden för Majas rörelse vid 02:43 sammanfaller ganska bra med när Johanna väcker Maja för att säga åt Maja att hon åker till donken för att köpa en hamburgare till Maja. Det är sannolikt vad som hände där.
Citera
2023-05-08, 22:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Nu i efterhand kan vi nog alla skriva under på det, ja.

Innan uppgifterna gällande grannens tömning av mobil så tyckte jag nog att det var klart, nu när det tillkommit nya uppgifter så vill inte jag att någon oskyldig sitter på livstid.
Sverige kan bättre än så.

Jag tror att det kommer att bli en intressant Hovrätt, Johannas dom kommer att fastställas, Maja kan vara ute om 18 månader.

Ja det skall bli intressant att se vad HR kommer fram till. Men oavsett vad så kommer det bli en rättssäkrare bedömning, än den TR gjorde.
Citera
2023-05-08, 22:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte fått tid att läsa in mig sedan jag hörde på radio i bilen att även Maja överklagat. Läste nyss att han inte kommer kalla nya vittnen och att Majas inspelade förhör är det som gäller.

Verkar som att han lutar sig på det som redan finns?
Får se om jag hittar och kan läsa överklagan.

Det är förmodligen en lämplig strategi från hennes försvarare. Han och Maja har inget att bevisa, och de bevis som åklagaren anfört räcker inte. Allt de behöver göra är att påpeka det. Och det lär de nog påpeka lite tydligare denna gång.
Citera
2023-05-08, 22:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Clea Sandborn och Jens Lapidus är gamla vänner och tillhörde tidigare samma advokatbyrå...om detta fakum kan vara av intresse.

Ja, precis.
Därför känns det obehagligt när han yttrar sig om fallet på det vis han gör, typ om att det kan vara så att det inte var strypningen som var dödsorsak.

Fallet är ännu inte prövat i HR och han har säkerligen inside information och är helt klart inte vare sig opartisk eller gissar utifrån ingenting. På det viset han pratar är det både reklam för clearing och företaget och dessutom kan det färga bilden offentligt då han agerar som utomstående/ fristående expert. Vilket han ju inte är.

Klart som korvspad att han vet på detaljnivå om vad cleas rättsläkare har för invändningar.

Och nu oroar jag mig. Dvs Lapidus ingav en känsla av att han kommer att få rätt. Lite segerviss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in