2023-05-08, 18:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Därför att det har pratats om det i månader. Och det har skickats vapen osv.
Det har sagts att offensiven kommer när terrängen torkat upp. Förmodligen slutet av maj eller början av juni. Ingen har sagt att offensiven ska ske innan Rysslands jubileum. Däremot har Ryssland velat ta åtminstone Bakmut innan sitt jubileum imorgon.
Citera
2023-05-08, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Du kan ju åka ner och hjälpa till.
Det kanske vore intressantare att höra en kommentar från dig om varför ryssen körde in en jävla kryssningsmissil på Röda Korsets lagerlokal istället.

Är det bra eller anus?
Senast redigerad av jonkebonke 2023-05-08 kl. 18:46.
Citera
2023-05-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
PS:
Jo, där finns stor risk att element i Ukraina tar sikte på civila:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband historiskt. Azov, Aidar m fl kunde vägra order och skjuta mot DPR/LPR.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant inför detta. Landsfadern Bandera var själv inblandad i massakrer.
5) Titta på de värsta idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier (de flesta är nu bannade, men kolla mars-maj). Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q . Är det så svårt att tänka sig att det blir taget ett steg längre?
7) Odessa-massakern. (https://www.youtube.com/watch?v=IwZApPCFXIc ) ( 1 h 16 minuter in ungefär). Notera att pro-ryssarna inte själva var oskyldiga, men det spelar ingen roll. Etnisk rensning är ofta av problematiska element, må det vara giriga judar, "lata" zigenare osv.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat i Ukraina. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som på motsvarande sätt går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.
10) Krig har alltid risk för omfattande övergrepp. T om Finland, som vi inte annars anser som ett område där man primitivt genomför människorättsvidriga handlingar, var smutsigt runt 1920 i slutet av deras inbördeskrig. Så risken är alltid där.

Dina enda argument mot:
1) Whataboutism. Samma punkter kan förklara en risk för att Ryssland begår övergrepp, säger du. Tycker du att Ryssland begått övergrepp? I så fall validerar det min teori, och betyder att Ukraina mycket väl kan göra samma sak.
2) "är detta ett nytt narrativ?" Nej, jag har påstått samma sak även för flera månader sedan? Men vad spelar det för roll, om det är sant? Ska man strunta i etniska rensningar bara för att varningar om det är ett nytt narrativ?

Jadu, som en av trådens största ryssapologeter (läs: ryssvänner) är dina funderingar ovan ingen överraskning. Och alltmedan du sitter och filosoferar över vad ryssar framöver kanske kan bli utsatta för, samt pillar dig i naveln, begår dina kära rysskompisar vidriga attacker och övergrepp mot ukrainare varje dag. Om ryssen är rädd för "hämnd" finns ju ett jättebra sätt att undvika detta: ÅK HEM! Lämna Ukraina ifred. Problem solved. Kommer ju visserligen finnas ett gigantiskt skadestånd att betala av på under överskådlig tid, men om ryssen håller sig inom sina internationellt erkända gränser riskerar de varken kroppsskada eller "russofobi". Win-win måste man säga. Vi slipper ryssar; de slipper det onda väst.
Citera
2023-05-08, 18:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Problemet är väl att ryssarna själva skapat den risk du beskriver. Eftersom de anfaller sina grannar under förevändning av att de måste skydda den ryska befolkningen där, är en adekvat lösning att göra sig av med den ryska befolkningen. Fördriva dem till Ryssland. Det var ju så ryssen gjorde med tyskarna efter VK2, och sen dess har det inte varit några problem med tyskarna i öst, eftersom de inte funnits. Folkfördrivning är ju en rysk paradgren, och tyvärr kanske deras grannar lärt sig av det.

Det är ju så. Man hör inte så mycket om det, men tyskarna blev ju i slutet och efter WW2 utsatta för sjuka övergrepp om man tänker efter. Miljoner våldtagna, hundratusentals uppbrända, tiotals miljoner deporterade. Naturligtvis en konsekvens av deras agerande.

Samma sak kan hända ryssarna också. Det vore moraliskt fel enligt min moraliska kompass.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-05-08 kl. 18:52.
Citera
2023-05-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nu sa man på Rapport att ryssarna evakuerar sin personal från kärnkraftverket i Enerhodar. Verkar som att dom lämnar kvar dom explosiva ämnena.
Ca 04.40 in:
https://www.svtplay.se/video/Kz2mJRk/rapport/ikvall-18-00?position=273&id=Kz2mJRk

Minerar kanske - o sen blir det ukraina som skapar kärnsprängning - rysk logik
Citera
2023-05-08, 18:50
Medlem
Snapcounts avatar
Ännu ett precisions anfall utfört av ryssarna, "lazer-styrt och digitalt" :

Ukrainas Røde Kors sier at ett av deres lagre ble ødelagt som følge av et rakettangrep i Odesa-regionen mandag.

Et 1000 kvadratmeter stort lager ble ødelagt som følge av et rakettangrep 8. mai, opplyser den regionale Røde Kors-organisasjonen i Odesa-regionen på Twitter.

Angrepet utløste en brann som førte til at bistandsmateriellet på lageret ble fullstendig ødelagt, forteller Røde Kors. Ifølge Reuters var det et matlager som ble rammet. Lokale tjenestemenn sier tre personer ble skadet i angrepet.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-krigen-i-ukraina?pinnedEntry=76015
Citera
2023-05-08, 18:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Du kan givetvis inte veta ett dugg mer eller bättre än den Ukrainska militären som finns på plats.

Du gör dig bara till åtlöje med dina hemmasnickrade analyser.

Och? AFU säger ju inte sanningen, så den får vi ju försöka komma så nära som möjligt själva. Genom analys. Den som gör sig till åtlöje är ju de som copy/pastar in vad de säger, utan analys.
Citera
2023-05-08, 18:54
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Minerar kanske - o sen blir det ukraina som skapar kärnsprängning - rysk logik
Ja, detta ger dåliga vibbar, luktar typisk ryzkt MO.
Citera
2023-05-08, 18:55
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Det är ju så. Man hör inte så mycket om det, men tyskarna blev ju i slutet och efter WW2 utsatta för sjuka övergrepp om man tänker efter. Miljoner våldtagna, hundratusentals uppbrända, tiotals miljoner flyttade. Naturligtvis en konsekvens av deras agerande.

Samma sak kan hända ryssarna också. Det vore moraliskt fel enligt min moraliska kompass.

Du bör nog vara försiktig med din moraliska kompass, då den har visat sig vara ur funktion sedan länge.

Det kan bli en "game changer" för dig.
Citera
2023-05-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det kanske vore intressantare att höra en kommentar från dig om varför ryssen körde in en jävla kryssningsmissil på Röda Korsets lagerlokal istället.

Är det bra eller anus?

Ingen aning varför. Det är anus.
Citera
2023-05-08, 19:07
Medlem
Citat:
Det är ju så. Man hör inte så mycket om det, men tyskarna blev ju i slutet och efter WW2 utsatta för sjuka övergrepp om man tänker efter. Miljoner våldtagna, hundratusentals uppbrända, tiotals miljoner deporterade. Naturligtvis en konsekvens av deras agerande.

Suck! Jämförelsen håller inte. Tyskland var förlorare ja, men de hade utländska enorma trupper på egen mark (bl a efterblivna och brutala ryssar vilka stod för en hel del av övergreppen mot tysk civilbefolkning). Finns inte en utländsk soldat i Ryssland i nuläget. Om ryssen bara drar sig tillbaka till sitt eget land kommer ingen hämnas på dem kroppsligen. Det finns ingen önskan från något land att "besegra" Ryssland på rysk mark. Då de har kärnvapen är ingen sugen på att attackera dem. Men stannar de kvar i Ukraina som aggressorer då kan de räkna med att bli behandlade lite dåligt efter en förlust. Många av dem är ju, genom sitt agerande, krigsbrottslingar, och såna ses väl inte så milt på. Om jag var ryss skulle jag omgående springa hem. Om jag var ryss skulle jag givetvis vara såväl feg som inkompetent så att springa hem skulle också kännas helt naturligt. Vi får hoppas ryssen själv snart inser detta.
Citera
2023-05-08, 19:07
Medlem
ReedMes avatar
May 8 (Reuters) - Operations at the Zaporizhzhia nuclear plant are being suspended in case of "provocations" by Ukrainian forces, the TASS state news agency said on Monday, citing the Moscow-installed governor of the Russia-controlled part of the surrounding region.
....
"We've seen the level (of water in the nearby Kakhovka Reservoir) rise to 17.08 (metres). We realise that this is manipulation. The nuclear reactors have been suspended," TASS quoted Yevgeny Balitsky as saying.

He did not elaborate.
https://www.reuters.com/world/europe/operations-suspended-ukraine-nuclear-plant-case-provocations-tass-2023-05-08/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in