2023-05-08, 19:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Suck! Jämförelsen håller inte. Tyskland var förlorare ja, men de hade utländska enorma trupper på egen mark (bl a efterblivna och brutala ryssar vilka stod för en hel del av övergreppen mot tysk civilbefolkning). Finns inte en utländsk soldat i Ryssland i nuläget. Om ryssen bara drar sig tillbaka till sitt eget land kommer ingen hämnas på dem kroppsligen. Det finns ingen önskan från något land att "besegra" Ryssland på rysk mark. Då de har kärnvapen är ingen sugen på att attackera dem. Men stannar de kvar i Ukraina som aggressorer då kan de räkna med att bli behandlade lite dåligt efter en förlust. Många av dem är ju, genom sitt agerande, krigsbrottslingar, och såna ses väl inte så milt på. Om jag var ryss skulle jag omgående springa hem. Om jag var ryss skulle jag givetvis vara såväl feg som inkompetent så att springa hem skulle också kännas helt naturligt. Vi får hoppas ryssen själv snart inser detta.

Sure, men där är 5 miljoner ryssar (har inte exakta talet) som bor i Ukraina fortfarande - på nu RF-kontrollerat territorium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju så. Man hör inte så mycket om det, men tyskarna blev ju i slutet och efter WW2 utsatta för sjuka övergrepp om man tänker efter. Miljoner våldtagna, hundratusentals uppbrända, tiotals miljoner deporterade. Naturligtvis en konsekvens av deras agerande.

Samma sak kan hända ryssarna också. Det vore moraliskt fel enligt min moraliska kompass.
Att spekulera i att miljontals ryssar ska bli våldtagna av ukrainare är en extremt vidrig spekulation, det kommer naturligtvis aldrig att ske men att du antyder det visar vilken vidrig varelse du är.

Vid tillfälle så ska jag sammanfatta och visa tråden dina sjuka påståenden och dina hyllningar till Putins regim.
Hur orkar du leva med dig själv? Vad är ditt syfte med dina inlägg?
Citera
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som vet om segerspektaklet i Moskva kommer att live streamas på Youtube i morgon? Skulle vara skoj att se Putin bajsar på sig när nån drönare kommer för nära.
Jag har hört något om att Putin ska va med på länk. Det skulle vara otroligt pinsamt om han inte vågar dyka upp på Rysslands stora dag. Är det någon "Putin" på plats är det säkert en dublett ändå. De har en dublett som ser lite mer korpulent ut och är lite mer jovialisk än den stelbente tråkmånsen Putin.
Det vore kul om dubletten skulle vara lite på lyset och uppträda som Boris Jeltsin den 9 maj.
Citera
2023-05-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
May 8 (Reuters) - Operations at the Zaporizhzhia nuclear plant are being suspended in case of "provocations" by Ukrainian forces, the TASS state news agency said on Monday, citing the Moscow-installed governor of the Russia-controlled part of the surrounding region.
....
"We've seen the level (of water in the nearby Kakhovka Reservoir) rise to 17.08 (metres). We realise that this is manipulation. The nuclear reactors have been suspended," TASS quoted Yevgeny Balitsky as saying.

He did not elaborate.
https://www.reuters.com/world/europe/operations-suspended-ukraine-nuclear-plant-case-provocations-tass-2023-05-08/

Det är ju idiotryssarna som kontrollerar vattennivåerna i reservoaren...
Citera
2023-05-08, 19:10
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Det är ju så. Man hör inte så mycket om det, men tyskarna blev ju i slutet och efter WW2 utsatta för sjuka övergrepp om man tänker efter. Miljoner våldtagna, hundratusentals uppbrända, tiotals miljoner deporterade. Naturligtvis en konsekvens av deras agerande.

Samma sak kan hända ryssarna också. Det vore moraliskt fel enligt min moraliska kompass.

Så klart det vore och därför kommer det heller inte hända i Europa igen.
Det kommer inte TOLERERAS!

Mycket har ändrats just på grund av ww2.

Och när denna typ av övergrepp du talar om återigen inträffar-då ska den stoppas!
Och det är också därför man försöker göra just det nu.
Liksom man gjorde i fd Jugoslavien.
Citera
2023-05-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det är inte en fråga om ”ryssofobi” det är en fråga om de mest vidriga övergreppen i modern tid. Och den försvarar du med full kraft.

Du är en förbannat obehaglig varelse!
Instämmer.
Som Oleksandra Matviichuk sa:
“You don’t have to be Ukrainian to support Ukraine. It is enough to be human.”
Citera
2023-05-08, 19:21
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
PS:
Jo, där finns stor risk att element i Ukraina tar sikte på civila:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband historiskt. Azov, Aidar m fl kunde vägra order och skjuta mot DPR/LPR.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant inför detta. Landsfadern Bandera var själv inblandad i massakrer.
5) Titta på de värsta idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier (de flesta är nu bannade, men kolla mars-maj). Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q . Är det så svårt att tänka sig att det blir taget ett steg längre?
7) Odessa-massakern. (https://www.youtube.com/watch?v=IwZApPCFXIc ) ( 1 h 16 minuter in ungefär). Notera att pro-ryssarna inte själva var oskyldiga, men det spelar ingen roll. Etnisk rensning är ofta av problematiska element, må det vara giriga judar, "lata" zigenare osv.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat i Ukraina. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som på motsvarande sätt går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.
10) Krig har alltid risk för omfattande övergrepp. T om Finland, som vi inte annars anser som ett område där man primitivt genomför människorättsvidriga handlingar, var smutsigt runt 1920 i slutet av deras inbördeskrig. Så risken är alltid där.

Dina enda argument mot:
1) Whataboutism. Samma punkter kan förklara en risk för att Ryssland begår övergrepp, säger du. Tycker du att Ryssland begått övergrepp? I så fall validerar det min teori, och betyder att Ukraina mycket väl kan göra samma sak.
2) "är detta ett nytt narrativ?" Nej, jag har påstått samma sak även för flera månader sedan? Men vad spelar det för roll, om det är sant? Ska man strunta i etniska rensningar bara för att varningar om det är ett nytt narrativ?

Tack för svar.

Nej man ska inte strunta i etniska rensningar.
Just därför man nuförtiden reagerar.

Nej UA kommer INTE tillåtas att hämnas på det vis du befarar.
Precis som man inte tolererar vad RU gör sedan feb-22.

Tycker du jag sysslar med whataboutism?
Jag av alla?
Okej, det var synd.
Säkert många som tycker jag är både tramsig och naiv/korkad.
Bjussar på det i så fall.
Jag vet vem jag är och vad jag inte är
och det räcker så.
Citera
2023-05-08, 19:26
Medlem
Citat:
Sure, men där är 5 miljoner ryssar (har inte exakta talet) som bor i Ukraina fortfarande - på nu RF-kontrollerat territorium.

Om man är ryss, och identifierar sig som ryss, bör man kanske fundera över om det blir hållbart att bo kvar i Ukraina efter en ukrainsk seger. Kommer nog vara någon generation framöver som de flesta ukrainare ser lite snett på ryssar. Det kanske man kan förstå?

Om man är rysktalande ukrainare som inte samarbetat med fiendesidan utan stött sitt hemland Ukraina lär man inte ha några större problem att vänta. Presidenten själv t ex är ju rysktalande. Nema problema att då bo i Ukraina.

MEN; Om man som ukrainare har förrått sitt land genom att t ex samarbeta med fienden då kan, och bör, man bli straffad som kollaboratör. Inget konstigt med det. Är straffbart i typ alla länder. Landsförräderi har aldrig varit populärt hos landsmännen. För att undvika straff kan man ju dock med fördel välja att fly till det kära moderlandet Ryssland. Där har man väl alla förutsättningar att bli väldigt lycklig tillsammans med andra likasinnade.
Citera
2023-05-08, 19:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
En tanke — om det är 5 miljoner personer som identifierar sig som ryssar och vill bo i Ryssland är det väl bäst att evakuera dem till det egentliga Ryssland för säkerhets skull? Eller, hur många bor egentligen på RF-kontrollerat territorium? Alla löper knappast risk att utsättas för framtida förföljelser.
Citera
2023-05-08, 19:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det har surrat rykten på Telegram i några dagar att Severodonetsk och Lysychansk håller på att utrymmas helt. Och där ser ju helt öde ut nu.

https://t.me/Donbas_Operativniy/38109
Citera
2023-05-08, 19:43
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
En tanke — om det är 5 miljoner personer som identifierar sig som ryssar och vill bo i Ryssland är det väl bäst att evakuera dem till det egentliga Ryssland för säkerhets skull? Eller, hur många bor egentligen på RF-kontrollerat territorium? Alla löper knappast risk att utsättas för framtida förföljelser.

Jo, i princip. Det där med etnisk rensning är ju lite som eugenik, etiskt kontroversiellt. Eftersom från ett väldigt teknokratiskt perspektiv är det ju en bra lösning att flytta runt på alla utan att ta hänsyn till vad de vill. Så har man löst problemet med etniska spänningar. Sen är nästa fråga vad man ska göra med marken och annat.

Man kan ju inte veta vem som riskerar "framtida förföljelser" på förhand.
Citera
2023-05-08, 19:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Problemet är väl att ryssarna själva skapat den risk du beskriver. Eftersom de anfaller sina grannar under förevändning av att de måste skydda den ryska befolkningen där, är en adekvat lösning att göra sig av med den ryska befolkningen. Fördriva dem till Ryssland. Det var ju så ryssen gjorde med tyskarna efter VK2, och sen dess har det inte varit några problem med tyskarna i öst, eftersom de inte funnits. Folkfördrivning är ju en rysk paradgren, och tyvärr kanske deras grannar lärt sig av det.
Sedan ska man komma ihåg att tyskarna började evakuera "folktyskar" 1945 från bl.a. Baltikum till Östpreussen och sedan till Riket, med känt resultat (slakt av civila). De allra flesta av dessa tyska familjer hade månghundraåriga anor på andra platser utanför "Das Reich".

Jag kan se liknande räddningsaktioner från Donbass om ryssarna fruktar att rysktalande ska utsättas för liknande behandling som tyskarna i bl.a. Östpreussen i andra världskrigets slutskede. Detta är inte "humor" från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in