Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-05, 15:11
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Klart det finns kvinnor som bär hijab frivilligt, hela ditt resonemang faller alltså redan där.

Om konsekvensen att ha hijab eller inte är lika så är det ett frivilligt val men om du får höra att du brinner evighetseld efter domedagen om du inte har haft hijab så är det inte ett frivilligt val. Antar att du är islamist eller hijabbärare med dina lögnaktiga försvar och skitsnack som du hoppas kunna få alla lättlurade svennar att tro på.
Citera
2023-05-05, 15:11
  #74
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt
Bris glömmer bort barn som drabbas av hedersförtryck när de använder kvinnor med hijab i sin reklam. När jag var tonåring hade jag avstått från att ringa om jag sett bilden. Som offer för hederskultur är man livrädd att det ska bli känt att man sökt hjälp utanför familjen, skriver debattören Faw Azzat. https://www.expressen.se/debatt/bris...mer-bort-barn/ Vad anser ni?

Antagligen är islamisering viktigare än barn för BRIS.
Citera
2023-05-05, 15:14
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Vad får du alla påhitt ifrån som att inte hijab är obligatoriskt? Länka gärna till dina hittepåtroll

https://islamportalen.se/2015/07/28/2762-2/

Ordet "sharia" nämns inte en enda gång i texten du länkar, så vad är det du försöker bevisa? Att vissa muslimer anser att det är obligatoriskt inom islam att bära slöja är jag väl medveten om men det är en uppfattning som t.o.m. länder som tillämpar sharialag inte delar (se Saudiarabien, som jag tog upp tidigare).

Du anklagar mig för att vara svartvit, samtidigt som du själv verkar tro att alla muslimska kvinnor bär hijab, annars kan de inte vara muslimer. Helt otroligt att du inte förstår att det är du som är svartvit i den här diskussionen.
Citera
2023-05-05, 15:16
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Om konsekvensen att ha hijab eller inte är lika så är det ett frivilligt val men om du får höra att du brinner evighetseld efter domedagen om du inte har haft hijab så är det inte ett frivilligt val. Antar att du är islamist eller hijabbärare med dina lögnaktiga försvar och skitsnack som du hoppas kunna få alla lättlurade svennar att tro på.

Den enda som är lättlurad här är du, som tror att alla muslimer tänker likadant kring islam. Enligt din logik är Saudiarabien inget muslimskt land, för kvinnorna där tvingas inte bära hijab.
Citera
2023-05-05, 15:18
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ordet "sharia" nämns inte en enda gång i texten du länkar, så vad är det du försöker bevisa? Att vissa muslimer anser att det är obligatoriskt inom islam att bära slöja är jag väl medveten om men det är en uppfattning som t.o.m. länder som tillämpar sharialag inte delar (se Saudiarabien, som jag tog upp tidigare).

Du anklagar mig för att vara svartvit, samtidigt som du själv verkar tro att alla muslimska kvinnor bär hijab, annars kan de inte vara muslimer. Helt otroligt att du inte förstår att det är du som är svartvit i den här diskussionen.

Jag har inte tid att lägga kraft på en hjärndöd människa som du. Jag har aldrig påstått att alla kvinnor bär hijab men om du läser länken så ser du att hijab är obligatoriskt. Du har fortfarande inte visat på fakta där det står att hijab är frivilligt för muslimska kvinnor????
Citera
2023-05-05, 15:20
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Den enda som är lättlurad här är du, som tror att alla muslimer tänker likadant kring islam. Enligt din logik är Saudiarabien inget muslimskt land, för kvinnorna där tvingas inte bära hijab.

Nej i Saudi går kvinnor med bikini dagarna i ända och tänker på dig och din tomma skalle. Nu får du ge dig, be någon översätta det jag skriver eftersom du tolkar som du vore 5 år
Citera
2023-05-05, 15:39
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Jag har inte tid att lägga kraft på en hjärndöd människa som du. Jag har aldrig påstått att alla kvinnor bär hijab men om du läser länken så ser du att hijab är obligatoriskt. Du har fortfarande inte visat på fakta där det står att hijab är frivilligt för muslimska kvinnor????

Allt beror på vem man frågar och vilken lära inom islam man lutar sig mot. Det är samma inom alla religioner, alla kristna följer inte exakt samma lära och inte judar heller för den delen.

Som prejudikat kan jag nämna att när Muhammed levde så var det bara hans fruar som var tvungna att täcka sig, inga andra kvinnor. Det var först flera generationer efter Muhammed levde som kvinnor började täcka sig i större utsträckning.

Här är en artikel om myter inom islam, läs myt 4:

Citat:
But whether a woman’s hair is covered is a bad barometer for how religious she is. Some women wear hijab but don’t pray regularly or fast during Ramadan. Many Muslim women do not cover their hair but regularly pray and fast. On the blog MuslimGirl.com, Shayreen Izoli outlined her view that “while the hijab is indeed a woman’s obligation in Islam, it is not a pillar of Islam,” one of the five core tenets of the religion (which are faith, prayer, charity, fasting and pilgrimage to Mecca).

Some Muslim women cover their hair because they say the faith requires it. Others say it’s not required. Muslims can find support for both approaches. Some Muslim women cover some of the time; some not at all.

Källa.
__________________
Senast redigerad av countolaf 2023-05-05 kl. 15:41.
Citera
2023-05-05, 15:41
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Nej i Saudi går kvinnor med bikini dagarna i ända och tänker på dig och din tomma skalle. Nu får du ge dig, be någon översätta det jag skriver eftersom du tolkar som du vore 5 år

Om jag tolkar dina argument som en 5-åring så är det för att dina inlägg ligger på den nivån.
Citera
2023-05-08, 00:07
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Allt beror på vem man frågar och vilken lära inom islam man lutar sig mot. Det är samma inom alla religioner, alla kristna följer inte exakt samma lära och inte judar heller för den delen.

Som prejudikat kan jag nämna att när Muhammed levde så var det bara hans fruar som var tvungna att täcka sig, inga andra kvinnor. Det var först flera generationer efter Muhammed levde som kvinnor började täcka sig i större utsträckning.

Här är en artikel om myter inom islam, läs myt 4:



Källa.

Ingen källa......
Citera
2023-05-08, 00:11
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Om jag tolkar dina argument som en 5-åring så är det för att dina inlägg ligger på den nivån.

Gå och lek i sandlådan med dina kompisar nu istället för att skriva med mig. Om dina kompisar får sand innan för hijaben så är det bara att ta av och skaka av den eftersom hijaben enligt dej är frivillig.
Citera
2023-05-08, 12:27
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Ingen källa......

Vad är det för källa du efterfrågar egentligen?

Hijab by country (Wikipedia):

Citat:
In modern usage, ḥijāb (hijab) generally refers to the various headcoverings frequently worn by Muslim women. Wearing hijab is mandatory in some Muslim countries, and optional or restricted in other majority Muslim and majority non-Muslim countries.

Examensarbete om slöjbärande kvinnor i Sverige:

Citat:
Studiens resultat visar att respondenterna frivilligt valt att bära slöja. Däremot uppger samtliga respondenter att de stöter på fientliga attityder och fördomar oftast i allmänna platser. Dessutom anser respondenterna att “hatet” mot muslimska kvinnor beror bland annat på allmänhetens okunskap om sin religion samt på den negativa bilden om islam och muslimer som media har spridit de senaste åren.

Som du ser kan det faktiskt vara frivilligt för kvinnor att bära hijab. Med det sagt så finns det naturligtvis kvinnor som blir tvingade till det, främst i länder som kräver det enligt lag, men även här i Sverige. Det är dock inte vad vi diskuterar.
Citera
2023-05-08, 17:20
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Vad är det för källa du efterfrågar egentligen?

Hijab by country (Wikipedia):



Examensarbete om slöjbärande kvinnor i Sverige:



Som du ser kan det faktiskt vara frivilligt för kvinnor att bära hijab. Med det sagt så finns det naturligtvis kvinnor som blir tvingade till det, främst i länder som kräver det enligt lag, men även här i Sverige. Det är dock inte vad vi diskuterar.

Jag vet inte om du läser det jag skriver eller om du är lite trög? Kanske kusingifte i bakgrunden?
Om du får höra från det du är liten att du får stå till svars på domedagen och har du inte haft hijab så kommer du brinna evighetseld, tror du då att flickan tar på sig den "frivilligt" eller inte? Om hon får höra att hon får göra som hon vill men om hon ej har hijab så är hon inte med i familjen, tror du hon tar på den "frivilligt" då?
Sen är det ju inte så att bara för att något är frivilligt så är det bra. Det är inte kriminellt eller förbjudet att sälja sex och människor kan säga att de gör det frivilligt men hur bra är det att göra det?

Jag har försökt att förklara det här för dej tidigare men du verkar inte förstå och klickar det inte nu heller så ger jag upp.
__________________
Senast redigerad av Ssthlmss 2023-05-08 kl. 17:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback