Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-02, 15:07
  #61
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Du är ju helt slut om du tror att terapeuter på BRIS sitter och försöker sprida islamist propaganda bara för att de kommer från ett muslimskt land.
Det är illa nog att ingen vågar ringa till dem.
Citera
2023-05-02, 17:10
  #62
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du kan inte jämföra kristendomen med islam. Kyrkan är skild från staten, Islam är staten.
Slöjan är ett bevis på underkastelse, det är inte ett kors om halsen. Vår Gud förlåter synder, Islam straffar de som syndar. osv. osv.

Du är fortfarande helt förvirrad. Islam och islamism är två olika saker.
Citera
2023-05-02, 17:20
  #63
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Islamister är fundamentalistiska muslimer, dvs. radikala muslimer som anser att islam ska tillämpas som samhällsordning.
Islam betyder underkastelse, muslim är den som underkastar sig. Slöjan är ett yttre tecken på den underkastelsen.

Ett barn som kontaktar Bris för att detta barn lider av en upplevd påtvingad underkastelse ska inte behöva möta en kvinna i slöja.

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Du är fortfarande helt förvirrad. Islam och islamism är två olika saker.
Se förklaring ovan om islamister, islam och muslimer. Vissa vill skilja på muslimer och islamister, andra säger att båda följer islam.
Islam är en ideologi, och inte en religion på samma sätt som kristendomen.

Edit: Hederskulturen är stark inom islam. Möter ett barn som är utsatt för den kulturen en kvinna i slöja, så kommer kvinnan som underkastat sig islam med stor sannolikhet agera för att gynna islam, inte barnet.
__________________
Senast redigerad av Pripps3.5 2023-05-02 kl. 18:13.
Citera
2023-05-02, 17:34
  #64
Medlem
Man skulle möjligtvis kunna tänka sig hijab-reklam för lusmedel, medel mot huvudlöss.
Ingenting annat.
Citera
2023-05-02, 17:36
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
En slöja är ungefär som att bära ett kors runt halsen. Det är en symbol för ens tro. Det betyder inte att kvinnan som bär den är islamist. Det är helt sjukt hur folk kan leva i det här landet år 2023 och inte förstått det.
Att bära religiös sjal i Sverige är uppmaning, stämpling, till våldtäkt på oss som inte gör det.

Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas vår, intelligens.
Citera
2023-05-02, 18:29
  #66
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Att bära religiös sjal i Sverige är uppmaning, stämpling, till våldtäkt på oss som inte gör det.

Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas vår, intelligens.

Vilken intelligens?
Citera
2023-05-05, 14:23
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Nu är det ju inte jag som tycker att hijab står för hederskultur och förtryck, utan skribenten av debattartikeln. Det är väl inte speciellt långsökt att se en sådan tolkning som att hon anser att hijabis är "islamister". Du verkar dela den tolkningen, men det gör inte jag.

Tvärtom argumenterar jag ju för att en kvinna som frivilligt bär hijab kan ha liberala värderingar i övrigt, men att hon väljer att avstå från sex innan äktenskap och vill leva upp till påbudet inom islam som säger att kvinnor ska täcka sitt hår. Ser inget konstigt med det, så länge hon tillåter andra kvinnor att inte täcka sitt hår och leva som de vill. Tvivlar starkt på att hon hade fått jobba på Bris annars.

Du har tydligen inte läst vad jag skrivit eftersom du påstår att jag tror att alla med hijab är islamister, jag skriver ju tvärtom. Du argumenterar utefter vad du tror och tycker och inte efter fakta om vad hijab står för och varför dom har det. Den frivillighet som du snackar om finns inte. Vart jobbar ofta pedofiler? Där det finns barn så klart. Vart jobbar dom som vill fortsätta sprida sitt nedvärderande sätt om kvinnan och hennes sexualitet???? En kvinna som har hijab har inte liberala värderingar. Har en person med nazibindel liberala värderingar?
Citera
2023-05-05, 14:25
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag håller med dig, varför måste en hijabbärande kvinna nödvändigtvis vara någon slags islamist? Trams. Förmodligen anställer väl Bris bara personer som delar deras gissningsvis liberala värderingar, vilket inte inkluderar hederskultur eller sharialag.

Men sluta att gissa och ta reda på fakta!! Den som har hijab följer ju sharia!!!
Citera
2023-05-05, 14:26
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det finns väl andra kvinnor som inte bär slöja som jobbar på Bris eller? Några bevis för att slöjbärande kvinnor skvallrar till sina muslimvänner om en tjej ringer in med hedersproblematik verkar du inte ha.

Hederskulturen är starkare än personliga tankar så självklart skulle personen berätta det. Det måste man göra enligt sharia och hijab visar att kvinnan fler dom lagarna
Citera
2023-05-05, 14:56
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Du har tydligen inte läst vad jag skrivit eftersom du påstår att jag tror att alla med hijab är islamister, jag skriver ju tvärtom. Du argumenterar utefter vad du tror och tycker och inte efter fakta om vad hijab står för och varför dom har det. Den frivillighet som du snackar om finns inte. Vart jobbar ofta pedofiler? Där det finns barn så klart. Vart jobbar dom som vill fortsätta sprida sitt nedvärderande sätt om kvinnan och hennes sexualitet???? En kvinna som har hijab har inte liberala värderingar. Har en person med nazibindel liberala värderingar?

Klart det finns kvinnor som bär hijab frivilligt, hela ditt resonemang faller alltså redan där.
Citera
2023-05-05, 15:03
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Men sluta att gissa och ta reda på fakta!! Den som har hijab följer ju sharia!!!

Det är ju du som gissar. Det är inte obligatoriskt för muslimska kvinnor att använda hijab, enligt sharia. Inte ens muslimerna själva har full koll på vad exakt "sharia" faktiskt innebär. Men jag kan ge dig ett exempel: Saudiarabien baserar sitt rättssystem på sharialag (ett av få länder som gör det), och där är det numera frivilligt för kvinnor att bära hijab. Förklara för mig då vad fan sharia har med hijab att göra? Du sitter väl inte och hittar på saker och ting?
Citera
2023-05-05, 15:09
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det är ju du som gissar. Det är inte obligatoriskt för muslimska kvinnor att använda hijab, enligt sharia. Inte ens muslimerna själva har full koll på vad exakt "sharia" faktiskt innebär. Men jag kan ge dig ett exempel: Saudiarabien baserar sitt rättssystem på sharialag (ett av få länder som gör det), och där är det numera frivilligt för kvinnor att bära hijab. Förklara för mig då vad fan sharia har med hijab att göra? Du sitter väl inte och hittar på saker och ting?

Vad får du alla påhitt ifrån som att inte hijab är obligatoriskt? Länka gärna till dina hittepåtroll

https://islamportalen.se/2015/07/28/2762-2/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback