2023-05-04, 03:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frankenstein1
Tack för klargörandet.

Var det inte den filmen mannen (Leif André) gick ut med hunden Fiffi ?

sen var det frun Stina Ekblad som var skyldig..

sen var Stina plötsligt.. obducent i serien??
Ja precis, otroligt märkligt. Och alla obducenter i svenska polisserier pratar Göteborgska och är manhaftiga och råa i framtoningen med övertydliga detaljer som om de hade någon slags Asperger och hade svårighet att förstå att inte alla tänker som dem.
Citera
2023-05-04, 05:40
Citat:
Ursprungligen postat av Frankenstein1
Tack för klargörandet.

Var det inte den filmen mannen (Leif André) gick ut med hunden Fiffi ?

sen var det frun Stina Ekblad som var skyldig..

sen var Stina plötsligt.. obducent i serien??

Allt stämmer utom det senaste. Stina är mycket väl obducent men det är i Wallander och inte i Beck, helt två olika filmvärldar där samma skådespelare ofta medverkar någon gång men i helt olika roller.
Men visst är det en finsk obucent med i Beck också? Ja, men hon spelas av Anu Sinisalo. Det är många blonda kvinnliga finlandssvenskor att hålla reda på.
Citera
2023-05-04, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Vet du vad hon menade med vojnebegravning?
Ingen "tycka synd om Stina" begravning tolkar jag det som.
Citera
2023-05-04, 15:03
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Ingen "tycka synd om Stina" begravning tolkar jag det som.
Det var stake i den finskan💪
Citera
2023-05-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Allt stämmer utom det senaste. Stina är mycket väl obducent men det är i Wallander och inte i Beck, helt två olika filmvärldar där samma skådespelare ofta medverkar någon gång men i helt olika roller.
Men visst är det en finsk obucent med i Beck också? Ja, men hon spelas av Anu Sinisalo. Det är många blonda kvinnliga finlandssvenskor att hålla reda på.

Ok, tack.. rörigt med alla serier där de dyker upp här och var :-)
Citera
2023-05-05, 00:00
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
det framgår inte om Stina Rautelin bröt eller hade en dialekt

Jo det framgår. Den numera framlidne S.R var finlandssvensk, och hade sålunda svenska som modersmål, därav dialekt. (en av flera finlandssvenska dialekter)
Citera
2023-05-06, 01:14
Medlem
Citat:
Mumintrollet är skrivet av en finska ditt klappmongo. Jag har aldrig mött en svensk polis med en sådan kraftigt överdriven finsk accent.

Noterar att du trots fina tips till andra (mig) inte svarar på frågan. Varför försvarar du just denna kvinna och hennes dialekt så in i bomben?

Om du är här för att bli tagen på allvar så finns det allvarliga psykiatriska varningssignaler.

Äh… verkar som om det är du som inte förstår att hon inte alls hade någon ”finsk accent”. Hon taladle en klar och tydlig finlandssvenska som alltså var hennes modersmål och inte har ett dugg med finska att göra!!! De som däremot har finska som modersmål låter helt annorlunda!!
Citera
2023-05-06, 14:08
Medlem
Citat:
Mumintrollet är skrivet av en finska ditt klappmongo. Jag har aldrig mött en svensk polis med en sådan kraftigt överdriven finsk accent.

Noterar att du trots fina tips till andra (mig) inte svarar på frågan. Varför försvarar du just denna kvinna och hennes dialekt så in i bomben?

Om du är här för att bli tagen på allvar så finns det allvarliga psykiatriska varningssignaler.

Nåja, Munintrollet var en serie där samtliga skådespelare var finländare med svenska som modersmål.

Din retorik tyder inte på någon högre intelligens vilket gör det ännu roligare att dra ner brallorna på ännu en proffsbråkare.

Jag tycker Rautelin gjorde bra ifrån sig men hon har egentligen inte så mycket vad vi diskuterar att göra. Hennes dialekt är helt relevant. Men om den stör dig är det nog mer ett problem för dig själv än vad det var för henne.

Med det hat du bär på mot världen och ditt sätt att patetiskt fäkta mot väderkvarnar får vi väl kosta på oss lite överseende med dig. Du rår nog egentligen inte för det.
Senast redigerad av Snorrelino 2023-05-06 kl. 14:36.
Citera
2023-05-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det är inte cancern som man specifikt dör av utan man dör till följd av cancern , dvs att drabbade organ lägger av i kroppen . Tex hjärnan dör om man får en stor hjärntumör . Eller levern o.s.v

Fel, du dör av cancer som betyder celldöd, hela du består av celler.
Citera
2023-05-09, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Nåja, Munintrollet var en serie där samtliga skådespelare var finländare med svenska som modersmål.

Din retorik tyder inte på någon högre intelligens vilket gör det ännu roligare att dra ner brallorna på ännu en proffsbråkare.

Jag tycker Rautelin gjorde bra ifrån sig men hon har egentligen inte så mycket vad vi diskuterar att göra. Hennes dialekt är helt relevant. Men om den stör dig är det nog mer ett problem för dig själv än vad det var för henne.

Med det hat du bär på mot världen och ditt sätt att patetiskt fäkta mot väderkvarnar får vi väl kosta på oss lite överseende med dig. Du rår nog egentligen inte för det.
Inte bara skådespelarna även personen som skapade mumin var finlandssvensk.
Håller med dig pinsamt hur obildade en del är när det gäller just finlandssvenskar.

Rautelin var bra i Beck överlägsen de andra kvinnorna som varit med i serien, de senaste går ju inte ens att titta på.
Citera
2023-05-09, 15:22
Medlem
Citat:

Mumintrollet är skriven av en finlandssvensk författare, på svenska, ditt klappmongo. Översattes sedan till finska.
Citera
2023-05-09, 15:26
Medlem
Citat:
Jag kan ta ett exempel så att du kanske förstår! Om vi tar Albert och Herbert som är en känd tv-serie och julkalender med två mycket erkända och duktiga skådisar, så kan man säga att Hebbe (Von Brömssen) överdrev sin Göteborgska något enormt, särskilt när man jämför med Mannen från Mallorca (Widerberg) där han spelar Stockholmssnut. Ergo - att man är född någonstans betyder inte att man alltid och per definition har en autentisk dialekt. En skådespelerska i detta fall som med Rautelin överdrev sin finska accent istället för att tona ned den. ALLA jag känner tycker att hon lät överdrivet finsk. En finlandssvensk säger inte "int ska du" ingen finsk bekant har någonsin sagt "int". Antingen är man helt tondöv vad gäller språk eller så är hon en värdelös skådis. Eller båda.

Dessutom var hon knappast någon elit. Hon var usel på action. Både om man jämför hennes ersättare och föregångare i Beck. Är du kåt på horan eller är hon din mamma eftersom du går i döden för att försvara hennes medelmåttiga insats?

Det är snällt att du tänker på min hälsa men det är helt OT och dessutom har jag bättre värden än dig på allt även om jag hade varit utvecklingsstörd och haft Alzheimers och cancer i hjärnan samtidigt. Frågor på det?

Just en finlandssvensk (en person med ursprung i Finland och med modersmål svenska) säger ofta "int ska du". En sverigefinländare (eller svensktalande finländare boende i Finland) med modersmål finska säger helt korrekt inte "int ska du".

Rautelin hade inte en finsk brytning utan en finlandssvensk dialekt (jämför David Batra som talar en skånsk dialekt) eller ditt exempel Tomas von Brömssen som talar göteborgsk dialekt. Alla tre har svenska som modersmål och i alla tre fallen finns det olika varianter av grunddialekten. David Batra talar t ex inte en speciellt "grötig" skånska och Tomas von Brömssen talar inte en speciellt bred göteborgska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in